تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۴۴۶۶۹۶
در خطبه‌های نماز جمعه باشت مطرح شد

پدیده آب اجاره‌ای در باشت! / کم‌آبی در روستاها و نگرانی مردم

۰
پدیده آب اجاره‌ای در باشت! / کم‌آبی در روستاها و نگرانی مردم
کبنا ؛امام جمعه باشت گفت: شورای حفاظت آب باید در این زمینه ورود کند و پاسخ دهد چه عملکردی درباره جلوگیری از آب اجاره‌ای دارد.
 به گزارش کبنا، حجت الاسلام امید گنجه‌ای در خطبه‌های امروز نماز جمعه شهرستان باشت به حادثه حرم امام رضا علیه السلام اشاره و بیان کرد: ۱۰ رمضان المبارک سالگرد وفات و رحلت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها است حضرت خدیجه ویژگی‌های بارزی داشتند اولین ویژگی حضرت خدیجه نسب شریف این حضرت است جد چهارم آن قصی بن کلاب جد چهارم پیغمبر بوده که پیامبر اکرم و حضرت خدیجه از نظر اجداد به هم می‌رسند لذا ایشان هم از ارحام مطهره مثل خود حضرت رسول به این دنیا پا گذاشته‌اند پس دین ایشان هم قبل از تشریع اسلام دین حنیف بوده است.
 امام جمعه باشت گفت: دومین ویژگی بارز حضرت خدیجه این بود که سه لقب در دوران جاهلیت، طاهره، ام الایتام و سیده قریش لقب این بانوی بزرگ اسلام بود.
 وی افزود: سومین ویژگی منحصر به فرد حضرت خدیجه این بود که تمام ثروتمندان و اشراف قریش از ایشان خواستگاری کرده بودند و همه جواب رد شنیدند.
 گنجه‌ای بیان داشت: چهارمین ویژگی حضرت خدیجه این بود که خود حضرت خدیجه به حضرت رسول پیشنهاد ازدواج دادند به دلایلی از جمله گزارش‌های متعددی از پاکی درستکاری امانت‌داری هوش و ذکاوت حضرت دومین علت اطلاعاتی که از علما یهود و پسر عموی خود دریافت کرده بود سومین علت ای که خود حضرت پیشنهاد خواستگاری دادند رویاهایی صادقه ای بود که حضرتش دیده بود که ماه و خورشید در خانه او فرود می‌آید.
 امام جمعه باشت گفت: پنجمین ویژگی حضرت خدیجه افتخار اهل بیت علیهم السلام به شباهتشان حضرت خدیجه است امام حسین در کربلا، امام سجاد در شام افتخار امام حسن به شباهت به حضرت خدیجه است که می‌فرماید کنت انا اشبه الناس بخدیجه الکبری و همچنین شباهت حضرت زینب از لحاظ ظاهر و رفتار به حضرت خدیجه‌ام المومنین.

 خطیب نماز جمعه شهرستان باشت گفت: هشداری است که می‌خواهم در مورد آب بدهم آب آشامیدنی روستاها و آب کشاورزی یکی از نیازهای فوری و قطعی باشت و روستاهای اطراف است و متاسفانه شاهد هستیم که بعضی از روستاها سه روز یا چهار روز یکبار آب آشامیدنی دارند باید اولویت بندی شود و پروژه‌های آب در اسرع وقت با یک اقدام جهادی تکمیل شود که این سهم برنامه ریزی دولتی‌ها در شهرستان و مساعدت استاندار است در بحث کشاورزی هم معضل ملی داریم و یک معضل شهرستانی و بومی نیز داریم.
 وی در ادامه بیان داشت: معضل ملی این است که ۹۰ درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود و از این ۹۰ درصد فقط ۳۳ درصد استفاده دارد و ۶۷ درصد هدر رفت آب در کشاورزی داریم.
 امام جمعه باشت بیان کرد: راه حل برطرف کردن معضل ملی مصرف بی رویه آب کشاورزی دانش بنیان شدن کشاورزی است و استفاده از تجربیات کشورهایی که وارد این عرصه‌ها شدند چرا که متوسط بارندگی در جهان ۸۶۰ میلیمتر و در ایران ۲۵۰ میلیمتر است.
 گنجه‌ای بیان کرد: اما معضل بومی و شهرستانی کاشت محصولاتی است که هدررفت آب آنها زیاد است مثل هندوانه از آن طرف برداشت‌های خلاف قانون و شرع از چاه‌ها است.
 وی ادامه داد: هر چاهی یک پروانه بهره برداری دارد و مختص یک مساحت خاصی است ولی امروزه می‌بینیم اجاره آب به شدت سفره‌های زیرزمینی را خالی کرده شورای حفاظت آب باید در این زمینه ورود کند و پاسخ دهد چه عملکردی درباره جلوگیری از آب اجاره‌ای دارد.
 امام جمعه باشت در ادامه خطبه دوم گفت: از مدیرکل تبلیغات اسلامی قدردانی می‌کنم که اولین جلسه شورای اداری در سال جدید را در شهرستان باشت برگزار کرد و با همکاری ایشان همه مساجد شهری ما امام جماعت ثابت دارند که امید است در روستاها هم این مهم برطرف شود.
 گنجه‌ای بیان کرد: یکی از توفیقات که نصیب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شده مشارکت در ساخت باب المهدی حرمین عسکریین است که مشارکت در این امور جز صدقه‌های جاریه و باقیات الصالحات محسوب می‌شود.
 وی در ادامه بیان کردند: یکی دیگر از مسائلی که در ماه مبارک باید رعایت شود پرهیز از روزه خواری در ملأ عام است در مراسمات ختم و ... نباید تظاهر به روزه خواری کرد. 
به گزارش کبنا و به نقل از فارس، گنجه‌ای همچنین گفت: مسئولان معضل مهاجرت اتباع خارجی که بی سامان و بی نام نشان وارد می‌شوند که تعدادشان کم هم نیست اعتراضات و مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرده را سامان دهی کنند اطلاع دقیق دارم همه شهرستان‌ها اینطور نیستند.
 وی افزود: نماز جمعه این هفته را به نیابت از شهید عزیز امان الله ارشادی اقامه می‌کنیم و این شهید در وصیت نامه‌اش می‌فرماید آن قدر به جبهه می‌روم تا شهید شوم زیرا حسین در میدان نبرد شهید شد و من خجالت می‌کشم که در رختخواب ذلت بمیرم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

 روز ۲۴ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (5 اسفندماه 1400) بود که اعلام شد روسیه تهاجم نظامی به اوکراین، ...
به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

دیکتاتورها همیشه دروغ گفته‌اند، براین اساس، ادعاهای اخیر کرملین محلی از اعراب ندارند....
1