تاریخ انتشار
جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۴۴۶۱۸۱
کبنا بررسی کرد؛

خطر انقراض بیلهر در کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی مدیران منابع طبیعی و محیط زیست

۱۲
۶
خطر انقراض بیلهر در کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی مدیران منابع طبیعی و محیط زیست
کبنا ؛
با برداشت بی‌رویه بیلهر در کهگیلویه و بویراحمد، گیاه دیگر فرصت تولید دوباره بذر را ندارد. وقتی هم که بذر از بین می‌رود و بذر جدیدی جایگزین نشود، گیاه کم کم در معرض انقراض قرار می‌گیرد.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با اینکه سرزمینی زرخیز با ظرفیت‌های نهفته و بسیار شگرف در حوزه‌های مختلف است، اما بر اثر کم‌توجهی و صیانت نکردن از این سرمایه‌های ارزشمند، سال‌هاست که طعم محرومیت‌های عمیق و تاریخی را چشیده است.
وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت‌های ناشناخته در این استان به‌شمار می‌رود که متولیان امر تاکنون برنامه صحیح و مشخصی برای نگهداری و استمرار این منبع عظیم درآمدزایی نداشته اند. گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گنجینه‌ای رهاشده در خطر انقراض و نابودی قرار گرفته و سالیان متمادی است به تاراج می‌رود که دودش به چشم نسل‌های آینده خواهد رفت.
هر سال با آغاز فصل بهار و رويش گياهان دارويي و خوراكي در مراتع کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات اين استان، برداشت بي‌رويه آن ها توسط برخي افراد سودجو صورت مي‌گيرد.
یکی از گیاهانی که این روزها کارشناسان نسبت به خطر انقراض آن هشدار می‌دهند، گیاه بیلهر یا کندل کوهی (با نام علمی Dorema aucheri) است. بیلهر گیاهی از خانواده چتریان است. این گیاه که یکی از گیاهان مرتعی است در کهگیلویه و بویراحمد در معرض انقراض قرار گرفته است.
کامران علیمردانی دکترای اکولوژی در خصوص این گیاه و خطر انقراض آن در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا عنوان کرد: گیاه بیلهر که به آن کندل کوهی نیز گفته می‌شود، علاوه بر خاصیت خوراکی، خواص دارویی بسیاری نیز دارد.
وی گفت: بیلهر خواص ضد سرطان دارد و از آن در درمان سرطان استفاده می‌شود. این گیاه در طب سنتی نیز کاربرد دارد و عشایر از آن به عنوان نوعی مسکن استفاده می‌کنند. علاوه بر آن از دیگر خواص این گیاه می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانیِ آن، کاهش چربی خون، کاهش فشار خون و ... یاد کرد.
وی اضافه کرد: اما مصرف بی‌رویه بیلهر خطرناک است و ممکن است موجب سرطان شود.
این کارشناس اکولوژی اظهار داشت: بیلهر به عنوان یکی از گیاهان مرتعی، در فصل زمستان باعث جلوگیری از روان‌آب و سیلاب می‌شود. وجود چنین گیاهانی از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کند. اگر گیاهان بوته‌ای از بین بروند باعث بروز سیل می‌شود. این گیاهان هم جلوی ضربات قطرات باران را می‌گیرند و هم از بروز سیلاب جلوگیری می‌کنند.
علیمردانی افزود: برداشت بی‌رویه از یک سو و از سوی دیگر چرای بی‌رویه، بیلهر را در معرض خطر انقراض قرار داده است.
وی گفت: با برداشت بی‌رویه، گیاه دیگر فرصت تولید دوباره بذر را ندارد. وقتی هم که بذر از بین می‌رود و بذر جدیدی جایگزین نشود، گیاه کم کم در معرض انقراض قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: برداشت باید در زمان مشخصی صورت گیرد که بوته به مقدار مناسب برای سال‌های آینده باقی بماند. اما متأسفانه با برداشت و چرای بی‌رویه چنین فرصت به این گیاه داده نمی‌شود.
علیمردانی در پایان با بیان یک پیشنهاد گفت: با توجه به اینکه نمی‌توانیم جلوی مصرف مردم را بگیریم، بهتر است که در زمان مشخصی، با نظارت کامل، اجازه برداشت محدود داده شود؛ به گونه‌ای که هم بوته‌ها آسیب نبینند و هم بوته توان تولید بذر برای سال‌های آینده را داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
شما ک از یک طرف می‌گویید بیلهر سرطان زاست و کاربردی ندارد از یک طرف جهت حفظش مدح و ستایش مینویسید
Iran, Islamic Republic of
فقط عوام فریبی و اخبار کذب و ضد و نقیض
محمد
Iran, Islamic Republic of
خخخ
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی از چی حرف می زنید اداره منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با این مدیریت بی تجربه خودش در حال انقراض هست شما می فرمایید گیاهان و طبیعت مورد حمایت آنها؟؟؟!!!!!
من
Iran, Islamic Republic of
اون ک دغدغش شده بیلهر چرا به فکر تجهیزات اتش سوزی جنگلها نیس نیروهای منابع طبیعی چکارمیکنن ک فقط برا یه شاخه خشک افتادن بجون مردم ،بجای این جلوی عشایر رو بگیرن دوسال تا علف تخم ریزی بکنه
عابد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسعولیت نیست اینجوری به روز طبیعت میروددوسال دیگه بوته ای به اسم بلیهر وجود نداردمن اگر مسعولیتی داشتم هر دون بیلهر ده میلیون جریمه میکردم وهردون بیلهر شش ما ه زندونی اول اعلام میکردم که هیچ کسی بیلهر درنیاره هرمغازه ترشی بیلهر داشته بلشه جریمه میکردم ولی حیف مسعولیت نیست
امیر
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی خودش باعث تخریب طبیعت
در روستای سرچنار منطقه ای به اسم (له خرابه) که بعنوان ممتبع ملی بود امثال چند هکتار از چمنهای طبیعی رو شخم زدند و آب از آب تکون نخورده
شهرونو
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزی که این متن را اماده کردی_ایا فقط بی توجهی منابع طبیعی و محیط زیست میباشد؟؟!
از فرهنگ سازی بین مردم بی فرهنگی که به جان ای گیاه با ارزش میافتند نمیگویید؟
از بی شغلی و بی پولی مردم ک برای درامد به جان ای گیاه میافتند نمیگویید؟؟
همه چیز را گردن این سازمان نیندازید_حتی خود شما ک این متن را اماده کرده اید بی شک از بیلهر استفاده کرده اید_خود کرده را تدبیر نیست .
Iran, Islamic Republic of
مشکل خود منابع طبیعی است کلآ استان کهگیلویه وبویر احمد راتخم بیلهر بکارد تابه این روز در نیفتد
Iran, Islamic Republic of
در خصوص بیلههر باید نماینده جنگلبانی جواب بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مدیریت ضعیف اداره منابع طبیعی گویای همه چیز هست وقتی تخصص نباشد تعهد هم نیست
Iran, Islamic Republic of
پس لطفا.. را خبر کنید اوضاع خرابه
فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
1