تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۴۵۹۵۳
نادیا صداقت مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

عمده ترین مشکلات زنان استان پایین بودن نرخ اشتغال است / عدم دسترسی کافی زنان به مراکز فرهنگی، مراکز آموزشی / امور بانوان هیچ گونه ردیف اعتباری در اختیار ندارد / تلاش شود اشتغال زنان و دختران منطقه دیشموک رشد پیدا کند

۰
عمده ترین مشکلات زنان استان پایین بودن نرخ اشتغال است / عدم دسترسی کافی زنان به مراکز فرهنگی، مراکز آموزشی / امور بانوان هیچ گونه ردیف اعتباری در اختیار ندارد / تلاش شود اشتغال زنان و دختران منطقه دیشموک رشد پیدا کند
کبنا ؛
زنان بخش مهمی از جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می دهند، اما رکن اصلی جامعه و خانواده هستند، اما زنان در روستا و شهر مشکلات زیاد و متعددی دارند. بطور خاص، کارهای طاقت فرسا در مناطق محروم موجب شده زنان روزگار سختی را بگذرانند. در مناطق شهرنشین، هنوز بسیاری از زنان، مشکلات هویتی، اجتماعی، اشتغال دارند. بسیاری از مشکلات زنان به مسائل آموزشی و روانشناختی، اجتماعی برمی گردد و دقیقا در جایی که دولت می تواند به خوبی ورود کند مسائل آموزشی و خدمات روانشناسی است. هرچند عده ای از زنان خواستار اشتغال زایی هستند، اما در لایه های پنهان و ناپیدای جامعه، کسی درخواستی برای رفع مشکلات روانشناسی و آموزشی نمی کند، و دقیقا همین موضوع نیاز به سیاست گذاری دارد و باید روی آن سرمایه گذاری کرد. صداقت مدیرکل امور بانوان مشکلات اشتغال و مسائل آموزشی و اگاه سازی زنان را دو موضوع مهم و حیاطی برای هویت بخشی به زنان می داند و می گوید «باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مخصوصا زنان و دختران به عنوان ستون و پایه اصلی استحکام خانواده افرادی قوی باشند و بتوانند در حل بحران های خانوادگی خود مثل یک مدیر، مدیریت کنند. همچنین باید تلاش شود، اشتغال زنان و دختران منطقه ای مثل دیشموک رشد پیدا کند، چرا که استقلال مالی باعث هویت بخشی و بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس خواهد شد». گفت و گوی کبنا نیوز با نادیا صداقت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد را در ادامه می خوانید:
خانم صداقت سند ارتقای بانوان استان کهگیلویه  وبویراحمد تا چه اندازه اجرایی شده است؟
سند ارتقای زنان پس از تدوین و رونمایی به کلیه ادارات و سازمان ها ابلاغ گردید که پس از آن، فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ... بر اساس اولویت های مطرح شده در سند برنامه ریزی و اجرایی گردیدند و گزارش کامل این فعالیت ها طی یک فایل منسجم به معاونت زنان ریاست جمهوری ارسال شد.
طرح های اجتماعی مقابله با آسیب های اجتماعی، از جمله طرح توان افزایی و ارتقاء تاب آوری، طرح بانوی مهربانی، طرح ملی گفتگوی خانواده، طرح گفتگوی بین نسلی، طرح توان افزایی بانوان و توسعه مشاغل خانگی، که از طرف دفتر امور زنان و خانواده استانداری پیگیری و اجرا شد و طرح هایی که در ادارات ذی ربط استان برنامه ریزی و به اجرا درآمد، همه با هدف تحقق اهداف این سند نهایی شده اند. و گرچه هنوز جای کار هست اما این سند می تواند یک مسیر صحیح باشد برای ادامه راه مقابله با آسیب های حوزه زنان  و خانواده و ارتقای وضعیت زنان استان.
پس از تدوین و ابلاغ این سند، با تلاش دفتر امور زنان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد جایگاه مدیریتی زنان در استان از 6 درصد در سال 96 به 17/1 در ابتدای سال 1400 ارتقا یافت.
در خصوص این سند توضیحی می فرمایید؟ مثلا اینکه این سند توسط چه افرادی تدوین شده؟ آیا از نخبگانی تدوین شده که در استان هستند؟
این سند با کمک یک تیم متشکل از اساتید دانشگاه، سازمان های مردم نهاد به عنوان کسانی که در بدنه جامعه و در نزدیکترین جایگاه به مردم قرار دارند، چند تن از مشاوران فرماندار و ... که دارای تحصیلات عالیه بوده اند تدوین شده است.
مشکلات زنان استان را چگونه می بینید؟ آیا زنان ما در مناطق مختلف مشکلات متفاوتی دارند؟
یکی از عمده ترین مشکلات زنان استان پایین بودن نرخ اشتغال است با توجه به مراجعات مکرری که زنان به این دفتر دارند، درخواست دریافت تسهیلات کم بهره جهت شروع به کار و اشتغال دارند. مشکل دوم موضوع معیشت زنان بدسرپرست در استان هست که مدام از مراجعه کنندگان این دفتر هستند.
برای زنان حاشیه شهر و روستایی چه فعالیتی از سوی امور بانوان انجام گرفته است؟
کارگاه های آموزشی در حاشیه شهر و روستاها با هدف آموزش مهارت های زندگی، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای تاب آوری، چندین کارگاه برگزار شده است و چند طرح اجرا شده ااست.
20 صندوق خرد روستایی توسط صندق کارآفرینی امید و با هماهنگی این دفتر در روستاهای استان تشکیل شده، زنان جویای کار که نیازمند کسب مهارت و آموزش هستند، توسط این دفتر به فنی و حرفه ای معرفی می شوند و فقط با پرداخت هزینه آزمون می توانند به صورت رایگان آموزش ببینند. همچنین راه اندازی تولیدی های نان محلی و کارگاه خیاطی و کارگاه گلیم بافی و قالی بافی و اجرای طرح تاب آوری و احصاء مهارت های زنان و در نهایت پیگیری برای اعطای تسهیلات به آنها و تشکیل صندوق خرد محلی توسط صندوق کارآفرینی امید و راه اندازی و اجرای آنها انجام شد.
مشکلات زنان روستایی را در چه می بینید؟
زنان روستایی و مشکلات آن جدا از سایر زنان جامعه نیست. اما عمده مشکلات این زنان با توجه به دسترسی پایین و یا عدم دسترسی کافی به مراکز فرهنگی، مراکز آموزشی و ... است که ما باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت ادارات مرتبط برنامه هایی اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در راستای ارتقاء نشاط اجتماعی، اشتغال خانگی و آموزش مهارت های زندگی اقداماتی در خور این زنان سختکوش و پرتلاش انجام دهیم و این یکی از مهمترین برنامه های دفتر امور زنان و خانواده در سال آینده است که اولین اقدام تشکیل کارگره ویژه است.
آیا امور بانوان با نخبگان خانم برای حل مشکلات بانوان همکاری داشته است؟
بله. امور بانوان نه تنها با نخبگان زن، بلکه با مشاوران و اساتید دانشگاه و ... همواره تعامل داشته، چرا که رفع موانع و مشکلات و آسیب های جامعه در گرو هم اندیشی، هم افزایی و تعامل دستگاه های دولتی با نخبگان و اساتید محلی می باشد و لازم است از نظریات ارزشمند این بزرگان در حل و فصل مسائل و آسیب های حوزه زنان و خانواده استفاده شود.
در اجرای طرح هایی که این دفتر در سطح استان برگزار می نماید نیز همواره از اساتید مطرح دانشگاه دعوت به همکاری شده است، از جمله طرح های تاب آوری، گفت و گوی ملی خانواده و ... که در طرح گفت و گوی ملی خانواده تفاهم نامه ز ابتدا با حوزه جامعه شناسی دانشگاه دولتی یاسوج منعقد گردید. با توجه به زمینه علمی این دانشگاه و اساتید برجسته آن.
مشکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد را در چه می بینید؟ گله و شکایتی دارید؟
عدم دسترسی به اعتبارات ویژه از مهمترین مشکلات این دفتر است که این مسئله سراسری است و مختص استان ما نیست. ما به دلیل اینکه دستگاه حاکمیتی هستیم هیچ گونه ردیف اعتباری در اختیار نداریم و این مورد بر برخی از ابعاد عملکرد ما تأثیرگذار است. و حتی مراجعین زیادی دارم که فکر می کنند امور بانوان دارای اعتبارات ویژه برای زنان است که اصلا اینگونه نیست و وظیفه ما هماهنگی و نظارت و سیاست گذاری برای دستگاه های مجری است.
به نظر شما دلیل خودکشی زنان دیشموکی که از نظر عددی تعداد زیادی از خودکشی های کشور را شامل می شود  چه چیزی است؟
برای خودکشی و کلا مسائل اجتماعی نمی توان یک دلیل خاص را مطرح کرد. ولی قطعا آموزش هایی لازم است در این مناطق اجرایی شود که سطح مهارت های زندگی-آستانه تحمل و گفت و گوی بین نسلی را ارتقاء بخشد، باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مخصوصا زنان و دختران به عنوان ستون و پایه اصلی استحکام خانواده افرادی قوی باشند و بتوانند در حل بحران های خانوادگی خود مثل یک مدیر، مدیریت کنند. همچنین باید تلاش شود، اشتغال زنان و دختران منطقه دیشموک رشد پیدا کند، چرا که استقلال مالی باعث هویت بخشی و بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس خواهد شد.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
FATF، پرونده‌ای برای بایگانی؟

FATF، پرونده‌ای برای بایگانی؟

دولت روحانی تا واپسین لحظات عمر خود پیگیر تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما ...
1