تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۴۵۷۹۱
بازارهای کهگیلویه و بویراحمد و مشکل چند نرخی در آستانه سال نو؛

گلایه شدید مردم از وضعیت قیمت‌ها در بازار کهگیلویه و بویراحمد / گرد غفلت بر ستاد تنظیم بازار

۲
۰
گلایه شدید مردم از وضعیت قیمت‌ها در بازار کهگیلویه و بویراحمد / گرد غفلت بر ستاد تنظیم بازار
کبنا ؛در حالی که مسئولان مرتبط استان کهگیلویه و بویراحمد از نظارت سفت و سخت بازار سخن می‌گویند. مردم از چند نرخی و درج نشدن قیمت روی کالا در بازار گلایه دارند از آن طرف خبری از برگزاری جلسات منظم و مستمر ستاد تنظیم بازار برای نظارت هر چه بیشتر نیست. رئیس ستاد تنظیم بازار استاندار کهگیلویه و بویراحمد است. جانشین او سید احسان عسکری معاون امور اقتصادی استاندار می‌باشد و دبیری این ستاد برعهده سالار حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت است. ستاد تنظیم بازار در استان کهگیلویه و بویراحمد گویا نظارت بر بازار را فراموش کرده و نابسامانی در بازار به ویژه در نرخ‌گذاری میوه به وضوح دیده می‌شود. به طور مثال در میدان میوه و تره بار یاسوج گوجه 5 هزار تومان به فروش می‌رسد اما همین میوه در بازار یاسوج 15 هزار تومان هم فروخته شده است. در خصوص سایر میوه‌ها همچنین وضعیتی نیز وجود دارد. طرح امنیت اقتصادی با حضور سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در استان به مدت یک ماه آغاز شد و این امید می‌رود این طرح همانند طرح موفق امنیت اجتماعی وضعیت قیمت‌ها را در بازار ساماندهی کند و از گرانفروشی‌ها بکاهد.
به گزارش کبنا، پس از ۲ سال دوران کرونا، اجرای طرح واکسیناسیون و کنترل نسبی ویروس کرونا کابوس بازارهای تعطیل و کرکره‌های نیمه باز مغازه‌ها برای اصناف پایان یافته و آنان فرصت یافته‌اند با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کسب و کار پررونق شب عید سال‌های پیش را تجربه کنند.
 مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که حضور مردم در مراکز خرید و بازارهای این استان در آخرین روزهای سال زیاد شده اما نرخ‌های متفاوت برای کالاهای مشابه باعث شده تا شهروندان برای اینکه بتوانند خریدهای به صرفه و خوبی داشته باشند قیمت‌ها را از چند فروشگاه بپرسند و این باعث تجمع مشتریان شده است.
 اگرچه دولت در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا با اجرای جشنواره شفافیت گام‌های بلندی به سوی کنترل قیمت‌ها بردارد اما این طرح برای برخی کالاها از جمله میوه اعمال نمی‌شود و همین باعث ادامه نابسامانی‌ها و گلایه مندی شهروندان شده است.
 چندنرخی بودن برخی کالاها
 یک بانوی میانسال ساکن در شهرستان گچساران می‌گوید: چند نرخی بودن برخی کالاها مانند میوه باعث شده شهروندان برای خرید این کالای نیاز روزمره به چند مغازه سر بزنند که با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز فروکش نکرده افزون بر گرفتن وقت مردم می‌تواند منجر به شیوع این ویروس شود.
 زینب عوض زاده تاکید کرد: قیمت یک کیلوگرم نارنگی در بازار میوه فروشان نسبت به مرکز شهر دوگنبدان سه هزار تومان تفاوت دارد.
 یک جوان بویراحمدی که خود را دانشجو معرفی کرد معتقد است که بیشترین چند نرخی کالا در محصولات پوشاک مشاهده می‌شود.
 اکبر احمدزاده تاکید می‌کند که فروشندگان در پاسخ به علت تفاوت قیمت یک محصول با یک برند می گویند که قیمت کالاها مدام افزایش می‌یابد.
در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وقتی از برخی از شهروندان در خصوص قیمت میوه‌ها سئوال می‌شود، آه و ناله‌شان بلند می‌شود.

 درج نشدن قیمت
 درج نشدن قیمت اجناس بر روی برخی کالاها از دیگر چالش‌های خریدهای شب عید در کهگیلویه و بویراحمد است که افزون بر زمانبر شدن خرید منجر به نگرانی‌ها برای انتقال ویروس کرونا شده است.
 مردی که برای خرید کفش به یکی از فروشگاه‌های شهر دوگنبدان آمده می‌گوید: درج نشدن قیمت بر روی برخی از اجناس باعث می‌شود خریداران مدت زمانی طولانی در انتظار بمانند تا مشتریان از فروشگاه خارج و در مورد نرخ محصولات سؤال کنند.
 وی که خود را مجتبی و کارگر معرفی کرد. اظهار داشت: در صورت نصب بودن اتیکت بر روی محصول بسیاری از مشتریان که توان خرید جنس مورد نظر خود را ندارند پس از مشاهده قیمت محل را ترک می‌کنند.
 جشنواره شفافیت
 یکی از برنامه‌های عملیات دولت سیزدهم برای حمایت از مصرف کننده جشنواره شفافیت قیمت کالاست، در این طرح که از آذر ماه امسال شروع شده ابتدا قیمت تولید کننده بر روی کالا درج می‌شد و چند روزی است که قیمت تولیدکننده و مصرف کننده هردو روی کالا نوشته می‌شود.
 این تصمیم با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف‌کنندگان است.
 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرایی شدن طرح جشنواره شفافیت گفت: این طرح که بر روی چهار هزار و ۵۰۰ کالا اعمال می‌شود نقش مهمی در سامان بخشیدن به بازار دارد.
 امیر تیمور موسویان با اشاره به اینکه براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، در راستای شفاف‌سازی و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار قیمت تولیدکننده اجرا می‌شود اظهار داشت: تاکنون ۸۲ واحد صنفی منتخب یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای طرح شفافیت قیمت کالا مشارکت کرده‌اند.
 وی بیان کرد: همچنین ۳۲ واحد تولیدی این استان برای طرح جشنواره شفافیت کالا مشارکت دارند.
 موسویان عنوان کرد: این طرح به منظور اصلاح نظام توزیع و شفاف شدن قیمت برخی محصولات از روز بیست و هفتم آذرماه امسال شروع شده است.
 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف و حذف واسطه‌های غیر ضروری از دیگر مزایای اجرای طرح شفافیت است.
 وی با یادآوری این نکته که پیش از اجرای این طرح بخش قابل توجهی از قیمت محصول به جیب واسطه‌ها می‌رفت تاکید کرد: طرح شفافیت در نهایت برای تولیدکننده و مصرف کننده سودمند است.
 طرح نوروزی
 تشدید نظارت بر اصناف و فروشگاه‌ها از برنامه‌های دولت برای کنترل قیمت‌ها و پیشگیری از تخلفات صنفی در زمان‌های بالا رفتن تقاضای خرید کالا مانند روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی است.
 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد از شروع اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز سال ۱۴۰۱ خبر داد.
 سالار حسین پور اظهار داشت: این طرح به منظور ایجاد ثبات نسبی قیمت‌ها، ممانعت از افزایش بی رویه و خود سرانه قیمت‌ها و جلوگیری از برخی سوء استفاده‌های احتمالی اجرا می‌شود.

 وی تاکید کرد: طرح نوروزی نظارت بر بازار شب عید از ۱۵ اسفند ماه امسال شروع شده و تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.
حسین پور افزود: در این طرح بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اتاق اصناف بصورت هماهنگ و با همکاری دستگاه‌های نظارتی تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی، بازرسان جهاد کشاورزی، بسیج اصناف بر نحوه عملکرد همه واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در سطح استان نظارت می‌کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در خصوص کاهش زمان رسیدگی به شکایت‌های مردمی، و راه اندازی مرکز پاسخگویی در سازمان شهروندان می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ به سازمان اطلاع دهند، تا در سریعترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی شود.
 نقره داغ شدن اصناف متخلف
 معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل سه هزار و ۸۸۷ پرونده برای اصناف متخلف این استان در سال جاری خبر داد و گفت: برخی بازاریان متخلف استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال جریمه شدند.
 روح الله باقری فرد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۵ هزار و ۳۱۳ بازرسی از اصناف کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی تخلفات صنفی بازاریان انجام شده است.
 معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: امسال یکهزار و ۶۷۶ گشت مشترک با همکاری علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، صنعت معدن تجارت، فرمانداری‌ها، دفتر اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وسایر متولیان در استان انجام شده است.
 تلاش برای جمع آوری کالاهای قاچاق در سطح عرضه
 وی همچنین از انجام پنج هزار و ۴۸۵ مورد بازرسی در استان برای کشف کالاهای قاچاق در سطح عرضه این استان خبر داد و یادآور شد: در این بازرسی‌ها ۲۳ هزار و ۶۳ قلم کالای قاچاق کشف و ضبط شده، ۳۶ پرونده تشکیل و متخلفان ۶۲۰ میلیون ریال جریمه شده‌اند. 
نظارت گسترده در تمام ابعاد
 معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امسال همچنین ۹ هزار و ۶۷۵ مورد بازرسی از نانوایی‌های استان انجام شد، تاکید کرد: در این بازرسی‌ها ۸۱۰ تخلف ثبت، ۹ نانوایی پلمپ و متخلفان پنج میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال جریمه شدند. 

باقری فرد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و ۸۴۱ شکایت مردمی از اصناف کهگیلویه و بویراحمد به صورت کتبی، تلفنی و حضوری ثبت شده است، اضافه کرد: یکهزار و ۲۵۹ مورد از گزارش‌های مردمی امسال از سوی کارشناسان غیرمتخلف، ۵۱۲ مورد متخلف و ۱۷۱ مورد به مصالحه منجر شده است.
 باقری فرد همچنین اظهار داشت: ۴۰ بازرس ویژه و ۳۰ بازرس افتخاری کار رصد بازارهای کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارند.
 وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در استان فعالیت می‌کند، تاکید کرد: نظارت بر این تعداد واحد صنفی با همت مضاعف و تلاش مستمر این بازرسان امکان پذیر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قیمتها در استان ما خیلی بالا میره و هست در حاایکه ما به شهرهای دیگه مسافرت میکنیم تنظیم بازار دارن و قیمتها دقیقا نصف بازارهای ماهست
حاج آقا
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی ارزش نوشتن نداشت آخه یکبار فقط فقط یکبار تاثیر نوشتن یا اعتراضات ما بدبخت و بیچاره ها رو به ما نشان بدهید تا امیدوار باشیم بابا ول کن تو را به خدا
فرصت ايران در بازار نفت

فرصت ايران در بازار نفت

در شرايطي كه قيمت نفت در دالان صعودي قرار گرفته، تداوم تحريم‌ها و عدم احياي برجام، خسارت‌هاي ...
نابودي مركز موساد در اربيل

نابودي مركز موساد در اربيل

حال در شرايطي كه سيل واكنش‌هاي داخلي و خارجي به اين عمليات به‌تازگي به راه افتاده و تا ...
پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و جهاد تبیین تحرکاتی را در بین برخی مجلسیان ...
1