تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۴۵۷۴۳
در جلسه شورای فرهنگ عمومی لنده مطرح شد.

شهرستان لنده دارای ظرفیت عظیم نخبگانی است که باید به آن توجه ویژه شود و همه باید در خصوص رفع معارضات اجتماعی و فرهنگ های غلط تلاش کنند

۰
شهرستان لنده دارای ظرفیت عظیم نخبگانی است که باید به آن توجه ویژه شود و همه باید در خصوص رفع معارضات اجتماعی و فرهنگ های غلط تلاش کنند
کبنا ؛جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده با حضور نماینده ولی فقیه در استان، فرمانده سپاه فتح، مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان و مسولان شهرستان لنده برگزارشد.
به گزارش کبنا نیوز؛ در ابتدای این جلسه امام جمعه شهرستان لنده گفت:مردم این شهرستان پایبند به اصول و ارزش های ارنقلاب اسلامی هستند که در تمام صحنه ها و عرصه ها پایبندی خویش را به انقلاب اسلامی به منصه ظهور رساندند.
حجت الاسلام سید هدایت محمودی اصل گفت: در کنار محاسن خوب فرهنگی که این شهرستان دارند از برخی از آسیب ها نیز مصون نیست و نیازمند یک همت ویژه است که ارمزو دو موضوع راهکار برگزاری مراسمات فاتحه خوانی است و موضوع دیگر بحث چگونگی رفع معارضات پروژه های عمرانی و کمک به توسعه  شهرستان است.
وی افزود:یکی از ضروریات اصلی دررفع آسیب ها حضور قاطبه مسولان استانی و شهرستانی و تزریق اعتبارات فرهنگی برای رفع مشکلات است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده گفت: برخی مجالس فاتحه خوانی خیلی در شان و منزلت مردم این شهرستان نیست و باید بزرگان و ریشسفیدان و معتمدان باید نسبت به رفع این هزینه های اضافی و غیر ضرور که آسیب جدی برای خانوارهای مستضعف است باید کار فرهنگی ضروت گیرد.
در ادامه فرماندار شهرستان لنده گفت:باید مسیر را برای تعالی و پیشرفت شهرستان با همدلی و باور به شعار ما می توانیم را برای رسیدن به یک لنده قوی طی کنیم.
جلال دانش گفت: باید خدمتگذار مردم بود تا بتوانیم خدمتی ارزشمند برای مردم این شهرستان اجرایی کرد و این مهم تنها با همدلی و همزبانی شکل می گیرد.
وی افزود: در خیلی از مناطق استان بخشی از مردم در محیط های شهری و روستایی همراهی نمی کنند که این عدم همکاری و مشارکت باعث متضرر شدن خدمات به خود مردم می شود.
فرماندار شهرستان لنده گفت: وقتی جایی بنیاد علوی یا جهاد کشاورزی و سپاه و سایر نهادها می خواهند خدمت رسانی کنند برخی ها آگاهانه و ناآگاهانه مانع و سد راه می شوند و یا اصلاح شبکه برق شهرستان که برای آسایش و آرامش تابستان خودمردم است مانع می شوند و اجازه کار به اداره برق را نمی دهند که این مشکلات باعث جلوگیری از ارائه خدمات به شهروندان می شود.
وی خاطر نشان کرد: انتظار داریم متنفذین و ریشسفیدان و همه اقشار و افراد تاثیرگذار در این مباحث ما را یاری کنند تا این موانع و مشکلات برطرف شوند.
دانش تاکیدکرد: بخشی از موانع سد راه به خود مسولان بر می گردد که نتوانستند مردم را نسبت به ارزش کار اقناع کنند و امروز نیازمند مشارکت و حرکت آگاهانه برای رفع مشکلات پیش رو هستیم.
وی گفت: سند تحول شهرستان لنده در حال تنظیم است که نیازمند مشارکت و همدلی همه مسولان استان به خصوص  فرماندهی سپاه فتح استان و نماینده ولی فقیه در استان هستیم.
در ادامه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده گفت: باید از ظرفیت روحانیون برای بحث کاهش هزینه های فاتحه خوانی ها با استفاده از احادیث و روایات استفاده شود.
قاضی اکبر پرنداور گفت: یکی از چالش های مهم مراسمات فاتحه خوانی بحث تیراندازی ها در مراسمات است که یک معضل و چالش بزرگ است که در امروزه در جامعه به عنوان یک اصل مهم است که باید مبارزه جدی شود.
وی افزود: شهرستان لنده بیشترین برخورد را در بحث تیراندازی در مراسمات را در استان داشته است که سپاه و ارتش باید در بحث صدور مجوز اسلحه است که انتظار داریم این مهم فقط برای عشایر بر اساس پروانه چرای دام صادر شوند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده خاطر نشان کرد: تنها کسی که اسلحه خودش را به دست نمیگیرد خود فردی است که مجوز به نام اوست و از امروز هر اسلحه ای کشف و ضبط شود به نفع دولت ضبط خواهد شد .
وی افزود:معارضین یکی از چالش های اساسی است که واقعا جلوی توسعه شهرستان را گرفته است  که همین مهم باعث شد برخی پروژه ها با چالش مواجه شده است.
پرندوار گفت:بحث جاده لنده_تراب جلوگیری برخی مردم باعث شده است تا این پروژه چندین ماه با مشکل مواجه شده است و مورد دیگر عدم همکاری برخی از ادارات با خود بنیاد علوی است که در پروژه های که اعتبارات مشارکتی است متاسفانه عدم همکاری ادارات با مشکلات اساسی مواجه شده است.
در ادامه نیز فرمانده سپاه ناحیه لنده گفت:نقش مهم مردم برای رفع مشکلات یک نقش کاملا پررنگ است که مشکلات را می توان مدیریت کرد.
سرهنگ روح الله ویسی گفت:استفاده از ظرفیت روحانیون برای رفع مشکلات یکی از مهمترین نیازمندی ها است چرا که یک نقش تاثیر گذار است.
وی افزود: ما باید در این دولت انقلابی بایدشاهد حرکت های انقلابی و مردیم در همه حوزه ها باشیم.
در ادامه سید عطا شفایی از بزرگان و ریشسفیدان و فرهنگی شهرستان لنده گفت: برای رفع مشکلات و آسیب های فاتحه خوانی شاهد برخی رسوم غلط هستیم که آن خانواده محروم و فقیر نیز مجبور است که نسبت به تامین هزینه های مراسم از نزول استفاده کند که هم مقروض می شود و هم برای متوفی معصیت دارد.
وی در ادامه تاکیدکرد: این چالش و آسیب تنها با همت و تلاش علما و بزرگان دینی قابلیت اجرایی خواهد داشت که مرحوم آیت الله آمیراحمد تقوی یکی از بانیان حرکت های مهم فرهنگی در مراسمات فاتحه بود که رسوماتی را بنا نهاداست که ماندگار شد.
در ادامه نیز عطب الله آهنجان از فرهنگیان شهرستان لنده گفت: هرکجا قانون را اجرا کردیم به دور از تبعیض می توانیم در جامعه حرف برای گفتن داشته باشیم.
در ادامه نیز محمد رحیم ذاکری از معتمدین لنده تاکیدکرد:  در برخی از مراسمات در شان و منزلت این قوم و این مردم نیست واین مهم باعث شده است که به عنوان آسیب برای شهرستان باشد.
وی گفت: بخش ثلاثی که قدمتی دیرینه دارد متاسفانه در شان و تاریخ و مدینیت این شهرستان خدمت صورت نگرفته است و این خود یک چالش مهم است .
وی اظهارکرد: امروز میلیاردها تومان هزینه در قبرستان می شود که هیچ سودی برای متوفی ندارد و برای تغییر این رویه نیازمند همت اقشار مختلف مردم هستیم.

در ادامه نیز خانم پرچم از مشاوران حوزه روانشناسی شهرستان لنده گفت: در حوزه مراسمات فاتحه خوانی به خصوص حضور در قبرستان تنها تفریحی زنان است چرا که پارک و هیچ مکانی برای تفریح زنان وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: مسیر قبرستان یک مسیر دائمی برای خانم ها است که می توانیم به توسعه فضای سبز این مسیر توجه ویژه کرد و باید انجمن بانوان تشکیل شود تا شاهد برنامه ریزی لازم صورت گیرد و ما بخشی از تصمیم های غلط گذشته هستیم و نیازمند همت و تلاش مضاعف هستیم.
در ادامه نیز عیسی محتشم دانشجوی دکتری علوم سیاسی شهرستان لنده گفت: این جلسه خودش یک حرکت قابل تقدیر در جهت تعالی فرهنگ است که استفاده از حضور اقشار مختلف به خصوص معتمدین و ریشسفیدان می تواند راهگشا باشد.
وی افزود: تحولات فرهنگی پیش روی انقلاب اسلامی نیازمند حرکت های جهادی  و انقلابی است.
وی تاکید کرد: جایگاه معتمدین و ریشسفیدان به درستی در جامعه استان کهگیلویه وبویراحمد دیده نشده است و این درحالی است که نقش مهمی در رفع معارضات و چالش ها و عاملی برای ترویج فرهنگ های مختلف است.
محتشم گفت: وجود شخصیتی همانند آیت الله حسینی می تواند همانند آمیر احمد تقوی عاملی برای رفع چالش های فرهنگی در مراسمات فاتحه خوانی شود تا معضلات تیراندازی و خواننده ها برچیده شود.
وی گفت: رسانه ها نقش مهمی در رفع معارضات و چالش های و آسیب های اجتماعی دارند که این مهم باید با بهره مندی های لازم صورت گیرد
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: اصلاح فرهنگ نیازمند یک عزم راسخ و یک همت جهادی است که در این راه باید همه مردم و مسولان مشارکت داشته باشند.
امین درخشان گفت: آمیر احمد تقوی پرچمدار اصلاح فرهنگ های غلط در کهگیلویه بزرگ بود که یاد و نام ایشان در تاریخ این شهرستان ماندگار است.
وی در ادامه گفت:شهرستان لنده یکی از شهرستان های پیشرو در حوزه فرهنگ و هنر است که این مهم نشان از ریشه دار بودن مردم این شهرستان در حوزه فرهنگ است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکیدکرد: فرهنگ غالب در این شهرستان حاکم است فرهنگ ایثار و شهادت و فعالیت های قرآنی است که این شهرستان از جمله شهرستان های نخبه پرور قرآنی است که همه ما موظف هستیم به این شهرستان توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی افزود: فرهنگ عمومی باید از حوزه ادارات خارج شود و باید از ظرفیت اقشار مختلف مردم و متنفذین و ریشسفیدان استفاده شود و مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها حکم قانون را دارد و لازم الاجرا هستند.
درخشان اظهارکرد: تهیه میثاق نامه در مراسمات برای معضل تیراندازی و یا سایر مراسمات غلط که می تواند این چالش ها را بر طرف کند که در این حوزه ما نیز نیازمند حمایت هستیم.
وی تاکیدکرد:نبود فرهنگسرا در شهرستان لنده یکی از چالش ها مهم در شهرستان است که نیازمند حمایت های ویژه مسولان به خصوص شهرداری و شورا است که بسیج سازندگی نیز با همتی مضاعف به این مهم توجه ویژه داشته باشد.
در ادامه نیز مدیر بنیاد علوی شهرستان لنده گفت: در 38 روستای شهرستان لنده بیش از 3هزار نفر در صندوق های خرد روستایی مشارکت دارند .
علی نیکبخت گفت: استفاده از طرفیت بنیاد علوی در پیشرفت و توسعه شهرستان لنده یک حرکت ارزشمند صورت گرفته است.
وی افزود: در حوزه استقرار روحانیون نیز تلاش های خوبی صورت گرفته است که این مهم به دلیل عدم وجود خانه عالم در روستاها با مشکلاتی مواجه شده است.
در ادامه نیز فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: از مباحث مطرح شده بزرگان و معتمدین شهرستان لنده استفاده کردیم که این یک ظرفیت بالایی در جهت رفع چالش ها و موانع است.
سردار خرم دل گفت:  ظرفیت خواهران یک نقطه بسیار قوی است که نقش مهمی در ترویج فرهنگ و اصلاح خرده فرهنگ ها هستیم.
وی افزود:موضوع جلسه بسیار ارزشمند است که این مهم باید از سوی اقشار مختلف مردم و مسولان اجرایی شود.
فرمانده سپاه فتح استان گفت: در دیدار مقام معظم رهبری با اعضای خبرگان رهبری تاکیدات بسیاری در حوزه فرهنگ داشتند که باید این مهم از سوی مردم و مسولان مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات باید خود مردم به عنوان عاملین فرهنگ و نقطه قوت کار اجرایی شود.
سردار خرم دل گفت: یک مشکل امنیتی در استان صورت گرفت که احتمال یک فاجعه امنیتی و قتل چندین نفر صورت گیرد که با دعوت از بزرگان این معضل در کمترین ساعت حل شده است.
فرمانده سپاه فتح استان گفت: حضور مردم در مراسمات نشان همدلی و همزبانی است که  این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی در ادامه تاکیدکرد: باید مردم را آموزش داد تا در زمینه های مختلف با مشکلات مواجه نشویم.
سردار خرم دل گفت: ساخت مقبره ها و سازه های بزرگ و میلیاردی نشان از فخر فروشی است که باید از مسولان و بزرگان دینی شروع کرد و وقتی خود مسولان عامل به عمل باشند مردم نیز این مهم را اجرایی می کنند.
وی گفت: تفکر متواری کردن سرمایه گذار در این استان یکی از چالش های است که باعث عدم سرمایه گذاری می شود و امروز باید از ظرفیت های بنیاد علوی در این شهرستان نهایت استفاده را برد.
سردار خرم دل گفت: در نشستی که با مسولان این بنیاد داشتیم یکی از چالش ها بحث خود عدم همکاری ادارات و نهادها است و از طرف دیگر رفع معارضات و چالش ها است.
در ادامه نماینده ولی فقیه در استان گفت: یکی از چالش های مهمی که باعث متضرر شدن جامعه می شود وجود فرهنگ های غلط در جامعه است که همانند یک تیغ بران  آثار مهلکی خواهد داشت.
آیت الله حسینی تاکیدکرد:اگر نظارت کافی و لازم بر رفتار و اعمال انسان شکل نگیرد یک انسان و سنت و یک بدعت می تواند یک جامعه را به انحراف بکشاند و در سایه این خسارت های زیانبار می تواند باعث فساد جامعه شود.
وی گفت: به واسطه همین فرهنگ های غلط است که زخم می خوریم واگر درست شکل نگرید کار حاکیمت واقعا سخت است ولی اگر همه مردم به خصوص متنفذین و ریشسفیدان در میدان باشند می توانیم فرهنگ های غلط را برچینیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: غیبت حضرت مهدی(عج) به دلیل عدم فهم مردم زمانه از مقام ولایت و امامت بوده که این احتمال برای به شهادت رساندن حضرت مهدی(عج) در زمان خویش صورت گرفت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد:انقلاب اسلامی یکی از پدیده های است که زمینه ساز قیام حضرت مهدی(عج) است چرا که بینش و بصیرت مردم برای ظهور امام عصر(عج) کاملا آماده است.
آیت الله حسنی گفت: وقتی پایگاه عین الاسد مورد اصابت موشک های ایران قرار گرفت تمام جهان مبهوط ماند که این نشان از قدرت ایران است.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: یمن سال ها است که در مقابل قدرت های جهانی ایستاده است ولی در اوکراین می بینید که چگونه در این کشور رفتار شد و برخی از افراد جاهل در این کشور چگونه سنگ غرب را به سینه می زنند.
وی افزود: کسی که فهم اجتماعی ندارد یک بدعت و یک فرهنگ غلط را در جامعه بنا می کند و این درحالی است خردمندان و بزرگان در مقابل این بدعت ها سکوت کردند.
آیت الله حسینی گفت: باید جلوی این فرهنگ های غلط گرفته شود که در مراسم عروسی در دهدشت بیش از 15الی 16نفر زخمی شدند و مصدایق و نمونه های زیادی که در مراسمات شادی و عزا انسان های بیگاه کشته می شوند.
وی افزود: در ساخت قبور در قبرستان ها از برخی بدعت های استفاده می شود که در شان مردم نیست و در شهر دهدشت در شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه بحث قبرستان جدید مقرر گردید که قبور همسان سازی شوند و عملا این اجازه به افراد و اشخاص داده نشده است.
حسینی گفت: در برخی شهرستان ها دو قبر برای یک میت در نظر گرفته می شود که این مهم واقعا عذاب قبر برای اموات است و باید همسان سازی قبور برای همه قبرستان ها اجرایی شود.
وی اظهارکرد: در برخی از قبرستان ها متاسفانه عمل ها و آسیب های  اجتماعی بسیاری صورت  میگیرد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: پذیرایی های پرهزینه و سنگین از ظلم های است که در حق خانواده های متوفی صورت میگیرد که باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.
حسینی گفت: در بحث پوشش ها و حجاب ها باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه امروز با حذف چادر و پوشش های غیره متعارف مروج بی حجابی در جامعه هستند که وظیفه معتمدین و بزرگان است که متذکر شوند.
وی گفت: به بحث پوشش های غیر متعارف باید توجه ویژه ای داشت که این نحله به یک فرهنگ تبدیل نشود.
وی در ادامه تاکیدکرد: دادستان عمومی و انقلاب و نیروی انتظامی باید نسبت به این اقدام کوتاهی نکنند.
حسینی گفت: از تلاش خیلی خوب دادگستری و دادستانی استان و نیروی انتظامی در راستای اجرای طرح ارتقای امینت اجتماعی از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.
وی افزود: روحانیت نقش مهمی در کاهش آسیب ها دارند و رسالت سنگینی در مبارزه و مقابله با آسیب ها داشت .
نماینده ولی فقیه در استان گفت: بحث خود کشی یک چالش اساسی است که در برخی مناطق قهرمان سازی می کنند که این مراسمات باعث ترویج فرهنگ غلط خود کشی است که باید این مهم تغییر کند.
وی در ادامه اظهارکرد: باید مراسمات کسانی که خودکشی کردند باید سایر مراسمات متفاوت باشد و این کار مزمت شود نه این که قهرمان سازی شود تا افکار عمومی تنبیه شوند.
آیت الله حسینی گفت: این شهرستان دارای ظرفیت عظیم نخبگانی است که باید به آن توجه ویژه شود و همه باید در خصوص معارضات اجتماعی این مشکل بر طرف شود.
وی تاکیدکرد: در برخی از مناطق کشور مردم سرمایه گذاران را از بیرون دعوت می کنند ولی در این استان متاسفانه همین معارضات اجتماعی باعث فرار سرمایه گذار می شود.
وی گفت: برای توسعه و پیشرفت شهرستان نیازمند همدلی و مشارکت همه جانبه اقشار مختلف مردم هستیم.
آیت الله حسینی گفت: در بحث میثاق نامه در مجالس و محافل باید این مهم به عنوان یک اصل مهم و اجرایی در بین اقشار و طوایف مختلف اجرایی شود.
وی در ادامه گفت: در این میثاق نامه باید مذمت خودکشی و هزینه های سنگین مراسمات باید اجرایی شود و یحث رسانه ای کردن این مهم باید اطلاع رسانی شود.
نماینده ولی فقیه در استان تاکیدکرد: جوانان را باید محوری مدار کرد و با واگذاری مسولیت به جوانان در حوزه های مختلف از ظرفیت جوانان استفاده کرد.
وی افزود: استفاده ازظرفیت زنان در حوزه های مختلف می تواند یک حرکت قابل قبول در جهت متعالی کردن و ترویج فرهنگ شود.

خبرنگار/ صابر عظیمی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و جهاد تبیین تحرکاتی را در بین برخی مجلسیان ...
خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

«احمدي‌نژاد مصداق سياستمدار اپورتونيست است و با اسب زين‌ كردن آماده ورود به ميدان است....
24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
1