تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۴۴۴۳۴۳
در نشست شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

طرح پژوهشی 25 میلیونی که از مرکز تایپ خیابان سردار جنگل جنوبی یاسوج سر بیرون آورده! / شرکت هایی که معادن استان را به تاراج می برند / تصویب 5 طرح پژوهشی در سال 1400

۸
۱
طرح پژوهشی 25 میلیونی که از مرکز تایپ خیابان سردار جنگل جنوبی یاسوج سر بیرون آورده!
کبنا ؛شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد در این نشست از موضوع پروژه‌های پژوهشی برای برون رفت استان کهگیلویه و بویراحمد از وضع موجود سخن گفت که از دل خدمات کامپیوتری‌ها بیرون زده بود.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، امروز شنبه (16 بهمن ماه 1400) نشست شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی احمدزاده استاندار این استان، فرمانداران، معاونین استانداری و مدیران عضو این نشست در ساختمان دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این نشست پیرامون پژوهش‌های مصوب در نشست شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد بحث شد که علی شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس 6 محور مصوب در جلسه کارگروه آموزش و پژوهش استان و فراخوان عمومی، 19 پروپوزال برای این طرح‌های پیشنهادی دریافت شد.
شهابی نسب اظهار کرد: از این تعداد پروپوزال ارسالی، 5 طرح توسط کمیته تخصصی و حضور هیئتی از داوران دانشگاه یاسوج و استانداری به تصویب رسید.
وی گفت: این طرح‌ها از بسیاری از فیلترها رد شده است، طرح‌ها باید عملیاتی و کاربردی باشند و منجر به خروجی مورد نظر شوند.
شهابی نسب با بیان اینکه «اعتبار کامل را نتوانستیم تأمین کنیم» بیان کرد: از سازمان جهاد کشاورزی طرح‌های «سیستم خشکه کاری برنج، جایگزینی برای کشت نشایی» برای آقای رهام محتشمی با اعتبار 81 میلیون تومان، طرح «احیای جنگل‌های بلوط زاگرس» خانم «رقیه ذوالفقاری» با 225 میلیون تومان، به تصویب رسیده‌اند.
وی گفت: یک طرح از صنعت و معدن و تجارت در خصوص «بررسی فلزات، پتانسیل‌های معادن فسفات استان» خانم بتول تقی پور، طرح مربوط به «مشاغل خانگی و بهبود کسب و کار» از وزارت کار، طرح دستگاه استانداری مربوط به «کودک همسری و راهکارهای مقابله با آن» خانم اکرم محمدی نکو 45 میلیون تومان، به تصویب رسیده‌اند.
شهابی نسب اظهار کرد: این اعتبارات را بین 5 طرح جدید و طرح‌های نیمه تمام سالهای گذشته توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه «اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح‌های پژوهشی 1 میلیارد تومان است» افزود: برای طرح‌های نیمه تمام 665 میلیون تومان لحاظ شده، برای طرح‌های جدید 335 میلیون تومان لحاظ شده است.
شهابی نسب گفت: بر اساس بند ه تبصره قانون بودجه 1400، به استثنای فصل 1 و 6، یک درصد اعتبارات هزینه‌ای به این طرح‌ها اختصاص می‌یابد.
وی بیان کرد: طرح «تأمین روش‌های تأمین مالی پایدار با تاکید بر روش‌های خلاق در یاسوج»، «برنامه ریزی راهبردی طبیعت گردی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون»، «فراوری گیاهان دارویی» و دیگر طرح‌ها مربوط به سالهای گذشته هستند.
وی گفت: فرصت برای جذب این اعتبارات محدود است و باید دانشگاه با محققان قرارداد را ببیندند و کار انجام گیرد.
نگاه به پژوهش عملیاتی و اجرایی باشد
احسان عسگری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به روال گذشته طرح‌هایی ارائه شده است، اما بسیاری از طرح‌ها رویکرد تأمین نیازها را در حوزه اجرا کمتر دارند، دستگاه‌های اجرایی قبل از مصوب کردن طرح، باید ببینند کاربرد و کاربست پژوهش‌های گذشته در دستگاه‌های اجرایی شما چه بوده است؟
عسگری گفت: کارهای پژوهشی عموماً در 1 سال باید جمع بندی شوند، شفاف شود که به چه منظوری طرح‌های گذشته در حال حاضر مشمول بودجه شده‌اند؟
عسگری با انتقاد از پژوهش‌های روتین بدون خروجی‌های مورد نظر اظهار کرد: طرح‌هایی که در حوزه معادن و اقتصادی هستند حتماً نظام اداری ما از این مطلع باشند، در سنوات گذشته می‌شناسیم افرادی را که به عنوان پژوهشگر طرح دارند، و مستقل از اینکه به دنبال آثار پژوهشی در حوزه اجرا باشند، یک شغل دوم برای این افراد ایجاد شده است.
دوباره کاری پژوهش‌ها بدون خروجی / شرکت‌هایی که معادن استان را خالی می‌کنند
جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: هیچ دستگاه اجرایی تاکنون نتوانسته سند بلندمدت 5 ساله و 10 ساله برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه داده باشد. متأسفانه این پژوهش‌ها انجام می‌گیرد و اعتبارات نیز تخصیص می‌یابد، اما در نهایت خروجی درستی ندارد.
وی افزود: مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک را با همکاری دانشگاه مطالعه کرده‌ایم، در این حوزه مطالعات جامعی داریم و نیازی به این موضوع نیست، خواهش بنده این است که برای دستیابی به ظرفیت‌های فعلی که می‌توانیم در فضای کسب و کار و رونق بخشی اشتغال و برای استفاده مجامع محلی از این موضوعات، با دستگاه‌های مربوطه هماهنگ شود.
وی گفت: موضوعات اقتصادی طرح‌های پژوهشی که ذکر شد، در حال حاضر جزو اولویت‌های توسعه استان ما نیست، برای توسعه صادرات نفتی، برتری مزیت‌های سرمایه گذاری، اتاق بازرگانی با همکاری دانشگاه‌ها سند پایه تحویل استانداری داده است.
کیانی اظهار کرد: بیش از 500 میلیون برای طرح‌های پژوهشی هزینه شده است و درست نیست که دوباره بر سر این موضوعات برگردیم.
کیانی گفت: استان ما از نظر بوکسیت ظرفیت خوبی دارد، با این حال بوکسیت آلومینا تمام پهنه استان را در اختیار دارد، همچنین فسفات استان را شرکت ایمیدرو در دست دارد، این‌ها معادن را بهره برداری می‌کنند و هیچ بهره وری و سرمایه‌ای برای استان ندارند، طرح‌های مربوط به بوکسیت و فسفات را به این دو شرکت بدهید که مطالعه کنند.
آیت‌الله ارمغانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه صحبت‌های جبار کیانی اظهار داشت: در خصوص طرح مشاغل خانگی، ما به دنبال شناسایی مشاغل نوین پر اشتغال و کم سرمایه هستیم، با توجه به ظرفیت‌های منطقه به ویژه در رشته‌های آی تی مطالعات انجام گیرد.
ارمغانی گفت: در مشاغل خانگی، رشته‌های نوین مدنظر در حوزه‌های تولید محتوا، شبکه اینترنتی، آموزش مشاغل خانگی است.
در ادامه یکی از مدیران دستگاه‌های دولتی گفت: برای حل مشکل طرح‌های پژوهشی که باید کاربردی و نتیجه محور باشند، در دانشگاه تهران مرکزی برای بررسی این پژوهش‌ها ایجاد شده است.
وی ادامه داد: دستگاه مجری باید بتواند بر کار پژوهشگر نظارت داشته باشد، پیشنهاد بنده این است که مرکزی در دانشگاه یاسوج راه اندازی شود که زیر نظر کارگروه دانشگاه شریف باشد، تا در رویه‌های پژوهشی و فراخوان‌ها تغییر ایجاد شود.
هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: طرح‌های پژوهشی با هزینه‌های زیاد و زمانی که می‌برد، انجام می‌گیرند، وی در پایان ماجرا نه مدیران اشرافی بر طرح پیدا می‌کنند و نه اجرایی می‌شوند.
وی گفت: پیشنهاد بنده این است که از این طرح‌ها استفاده شود. اگر مشکلات استان را لیست کنیم، برای هر موردی طرح پژوهشی وجود دارد، مدیران باید این طرح‌ها را مطالعه کنند و از آنها استفاده کنند.
هاشمی با انتقاد از مراسم «تجلیل از پژوهشگران برتر و فناوران پارک علم و فناوری یاسوج»، گفت: انتظار ما این است که مشکلات فناوران استان دیده شود، ما در شرایطی کار خود را شروع کردیم که آخرین استانی بودیم که پارک علم و فناوری‌مان ایجاد شد، اما در زمان محدودی که وجود داشت پارک علم و فناوری رشد قابل قبولی داشت، 400 فرصت شغلی ایجاد شد، شرکت‌های دانش بنیان ما از 2 به 13 شرکت رسید، نشان می‌دهد استان ما هم پتانسیل خوبی دارد و باید به این موضوع رسیدگی شود.
نواب دانشی معاون بازرسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بازرسی از بعضی از طرح‌های پژوهشی مشخص شد که یکی از پژوهشگران همزمان 7 طرح پژوهشی را در دست داشت، بررسی کردیم و فهمیدیم این طرح‌ها در سردار جنگل جنوبی در یک مرکز تایپ ایجاد شده‌اند، جالب این است که در یکی از این طرح‌ها مقاله‌ای در خصوص یکی از شهرهای استان سمنان بوده که در عنوان فقط اسم یاسوج را جایگزین آن شهر کرده، ولی فراموش کرده بود که در متن هم اسم سمنان را بردارد و برای این مقاله 25 میلیون تومان در آن سال گرفته بود.
دانشی اظهار کرد: برای موضوعی مثل خشکه کاری برنج، وظیفه ذاتی مرکز تحقیقات کشاورزی است، چرا باید برای برخی از افراد شغل دوم و درآمدزایی شود و هیچ سودی هم برای دستگاه مورد نظر ندارد.
وی گفت: در مورد طرح‌های اشتغال خرد، برای اداره کار دستورالعمل می‌آید، آقای ارمغانی چطور می‌خواهند سیاست ملی را برای یک طرح کوچک تغییر دهند. برای بحث جنگل‌ها، یک طرح ملی و سراسری ایجاد شد، و از آلمان پژوهشگر آورده شد، باید متخصصان بررسی کنند که مجدداً اتلاف هزینه نشود.
دانشی گفت: طرح که برای اداره صنعت معدن عنوان شد، فقط به طرح توجیهی نیاز دارد، چه پژوهشی برای این طرح مورد نیاز است؟ پژوهش تعریف دارد.
وی گفت: دستگاه‌های اجرایی تابع برنامه‌های تکلیفی مرکز هستند، شما باید فقط روی موضوعاتی که پتانسیل استان هست کار کنید، نمی‌توانید به همه موضوعات ورود کنید چرا که اینها از قبل سیاست گذاری شده‌اند.
وی گفت: برای یکی از طرح‌ها، ناظر دستگاه اجرایی بر روی یک طرح، تحصیلات لیسانس داشت، کسی که اصلاً نمی‌داند پروپوزال چیست! به این شکل، این طرح‌ها باید روی موضوعات خاص استان کار شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص برخی از معادن استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بوکسیت سرفاریاب چرام، برای استان بهره مندی ندارد، هیچ خدماتی به استان نمی‌دهند، وقت آن رسیده که جلوی خروج بوکسیت را باید بگیریم، و باید در پایین دست کارخانه ایجاد کنند و شغل برای مردم ایجاد شود.
احمدزاده اظهار کرد: ادارات مختلفی که امروز نام آنها به عنوان صاحب طرح برده شد، دوباره دفاعیه از طرح‌ها انجام بگیرد، در کارهای پژوهشی هیچ کار صوری قابل قبول نیست، بلکه کارها باید منتج به نتیجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهر
Iran, Islamic Republic of
آقایان احسان عسکری و منوچهری و ابوالفتح سامان پور و کرمی کالوس و صدرپور و ارمغانی
Iran, Islamic Republic of
وقتی در طی این چهل سال برای کارهای تحقیقاتی اعتبار دادن و نتیجه ای عاید ملت نشد به این نتیجه می رسیم که مجریان و تایید کنندگان و پرداخت کنندگان هزینه طرحها همه بر روی یک سفره نشسته بودند و نشسته اند...
Iran, Islamic Republic of
بهتر نیست واحد پژوهش در سازمان مدیریت و استانداری با همکاری نخبگان و پژوهشگران استان و معرفی شونده از طریق دانشگاه‌های استان در ابتدای هر سال جلسه ای برگزار بشود طرحها با توجه به مطلوب بودن جهت توسعه استان و بالاخص تولیدی بودن که سهم بسزایی در اشتغال جوانان دارند انتخاب و سهم دستگاههای اجرایی از اعتبار مصوب آنها کسر و به موافقتنامه این دو دستگاه موصوف اضافه شود تا هم بررسی و رسیدگی و بازدهی بهتر شود و هم چنین مشکلاتی با توجه به نپرداختن ادارات در این موضوعات و بهانه عدم تخصیص و واگذار کردن آن در سه ماهه چهارم سال و ضیق وقت ایجاد نشود
تقی و نقی
Iran, Islamic Republic of
جناب کپی پیست. نواب دانشی معاون سازمان بازرسی است نه بازرسی استانداری
شهاب
Iran, Islamic Republic of
وقتی نمایند شهرستان دنا وبویر احمد / مدیر کل اداره کار امور اجتماعی چطور میخوای پژوهشگر بین سمنان و یاسوج نداند. خیلی. سخته. ای خدا
مستقیم طرح ها را بدین همون کافی نت که حقیقتا از اساتید دانشگاه هم بیشتر بلده
Iran, Islamic Republic of
كلي وقت و زمان براي طرح امايش گذاشتيد
قاعدتا طرح هاي پژوهشي مورد نياز استان بايد از دل امايش و خارج شود كه هدفمند باشد
اما از انجا كه سازمان برنامه وظايف خود را نميداند يا حداقل درست انجام نميدهد
هر كسي هر نظري، ربط و بي ربط امايش مطرح ميكند با دوتا اشنا بازي طرح مصوب ميكند اخرشم سر از سردار جنگل در مي اورد
جناب شهابي ايراد از شما و زير مجموعه شماست كه هنوز دستگاه ها اهداف بلند مدت سازماني خود را در راستاي امايش!!! نمي بينند يا نميدانند
استان
India
فقط حرف
موقع عمل هر کدوم ساز و حمایت های خارج از حرف هایتان می زنید
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1