تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۴۳۹۷۳
مرور چهارمین گفت و گوی تلویزیونی رئیس دولت سیزدهم؛

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

۸
۰
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد
کبنا ؛به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود.
174 روز از ریاست ابراهیم رئیسی بر دولت می‌گذرد او امروز گفت و گوی چهارم خود را با سیمای جمهوری اسلامی انجام داد تا هر 43 روز یک بار به تلویزیون وقت داده باشد. رئیسی از آغاز به کار در مقام رئیس دولت هیچ کنفرانس خبری با رسانه جمعی نداشته و فقط از طریق شبکه‌های سیما حرف‌های خود را زده است. (کنفرانس خبری او در یک تیر پیش از آغاز به کار رسمی بود)
 یکی روش‌های سنجش دغدغه‌ها و اولویت‌ها در گفت و گوهای مسئولان ارشد تکرار کلمات مهم است. در حوزه اقتصاد، رئیسی در این گفت و گو واژه بورس را 10 بار به کار برد اما کلمه ارز را حداقل 15 بار تکرار کرد. کلمه مسکن نیز 14 بار به زبان رئیس دولت آمد. رئیسی 12 بار نیز به کنترل تورم و هفت بار به رشد اقتصادی اشاره کرد. بانک در میان واژه‌های اقتصادی مورد بررسی پرکاربردترین کلمه بودند بیش از 20 بار کلمه بانک در سخنان رئیسی استفاده شد.
 کنایه رئیسی به خاتمی
ابراهیم رئیسی پس از سفر به روسیه برای اولین بار به حاشیه‌های آن واکنش نشان داد و گفت: این سفر سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی را زیر سئوال نمی‌برد بلکه به دنبال توازن در سیاست خارجی است. 
او درباره حواشی استقبال هم کنایه‌ای به محمد خاتمی زد و گفت: اگر محصول و نتیجه یک سفر لبخند باشد، خب اتفاقی برای مردم نمی‌افتد نتیجه سفر باید توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد.
 منتقدان سفر اخیر رئیس دولت به روسیه فیلم استقبال از او را با فیلم استقبال از خاتمی در دوران ریاست جمهوری مقایسه می‌کنند که به باور آنان نشانه استقبال گرم‌تر از رئیس جمهور پیشین بوده است. سید محمد خاتمی به سید خندان معروف بود.
 وعده صبح چهارشنبه برای بورس
ابراهیم رئیسی در این مدت تلاش داشته به انتقاد از عملکرد دولت قبل به طور مشروح نپردازد اما در مصاحبه چهارم تاکید کرد مشکلات بورس ارثیه دولت قبل برای او است.
 رئیسی در این مصاحبه گفت: از همان ابتدا نگران بورس بوده و لذا تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مأمور پیگیری بررسی راهکارهای برون رفت بورس از مشکلاتی کنونی کرده است. به گفته او تیم اقتصادی دولت به یک نتایجی رسیدند که فردا وزیر اقتصاد این تصمیمات و مصوبات را اعلام می‌کند. مصوباتی که نتیجه‌اش از نگاه دولت خروج بورس از وضعیت کنونی است. شاخص بورس در چهار ماه اخیر روند نزولی داشته و یکی از چالش‌های دولت رئیسی در این مدت به حساب می‌آید.
  فعالان بازار سهام مدام وعده‌های او و همکارانش را برای حل سریع مسائل بورس گوشزد می‌کنند و دولت رئیسی را متهم به این بخش از سخنان رئیسی در فضای مجازی انعکاس زیادی داشت.
 خود انتقادی رئیسی
ابراهیم رئیسی در این گفت و گو از دولت خود نیز انتقاد کرد. به باورش انتصابات کند است و بانیان وضع موجود زودتر باید از دولت او کنار گذاشته شوند. بانیان وضع موجود اشاره به مدیرانی است که با دولت روحانی کار کرده‌اند.
 تعیین تکلیف دلار 4200
ابراهیم رئیسی در این گفت و گو تکلیف آینده سیاست دلار 4200 را که از قضا یادگاری روحانی است روشن کرد.
 او حذف این سیاست را نیازمند اجماع نخبگان، قبول مردم و جبران خسارت خانوارها دانست و تاکید کرد: سیاست تخصیص ارز به قیمت دلار 4200 به نان و دارو ادامه دارد. اما برای اقلامی که حذف می‌شود دولت به صورت ریالی از مصرف کننده حمایت می‌کند. رئیسی نحوه حمایت از مردم پس از حذف دلار 4200 را در قالب کارت اعتباری عنوان و اظهار کرد: بهتر است سیاست حمایتی در قالب کارت اعتباری باشد. کالاهای دیگر نباید گران شود، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالاً گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود.
 وعده‌ها: از وام ازدواج تا وام بانکی و ساخت مسکن
رئیس دولت سیزدهم در گفت و گوی چهارم وعده داد وام ازدواج در سال آینده متناسب با نرخ تورم بالا رود. زیرا دولت او به دنبال تشویق ازدواج و افزایش جمعیت است.
 رئیسی وعده ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم را تکرار کرد و گفت بنای عمل به وعده‌های خود را با مردم داریم دولت ما می‌خواهد دولت «صادق الوعد» باشد.
 رئیس قوه مجریه بیان دلایل التهاب در بازار اجاره را نیازمند وقت دیگری دانست اما تاکید کرد نگران این مساله است و برای کنترل اجاره بها نیز کارگروهی مأمور شده تا تسهیلاتی فراهم کند.
 رئیسی با اشاره به جلسه بانکی چند روز پیش خود گفت: به بانک‌ها گفتم اعطای تسهیلات به مردم را سهل کنند؛ می‌گوییم تسهیلات نه تضییقات، یعنی با سهولت به دست مردم برسد.
 او برای بانک‌ها باید ۳ کار تعیین کرد؛ نقش آفرینی در رشد اقتصادی کشور، خدمت به مردم است که اعطای تسهیلات بخشی از آن است و کار و دست آخر سوددهی از قبل این فعالیت‌ها.
 سخنان رئیسی درباره بانک‌ها با انتقاد برخی اقتصاددانان در فضای مجازی روبرو شد آنان به تناقض حرف‌های رئیس دولت درباره مأموریت بانک‌ها پرداختند. برخی از آنان این پرسش را مطرح می‌کردند که چطور می‌شود بانک‌ها با سهولت وام دهند و وام‌ها باید به سوی تولید هدایت شود تا مشکل آفرین نباشد را در یک راستا دانست. زیرا تولید همه مردم نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
ظاهراً تحقیر های پوتین را فراموش نکرده اید

آن لبخند های خاتمی بهترین دوران ثبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را برای ایران رقم زد
Iran, Islamic Republic of
هر چه رئیسی نا شکردی کرد / ولی اینکه خودش با آقای خاتمی دانشمند فرهیخته انسان علم و فرهنگ و ادب و اخلاق مقایسه کرده/ بنده خدا تو که رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نیستی .
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی خاتمی هرچه بود دروغگو نبود دروغگو دشمن خداست دشمنی خدا افتخار نیست
مسعود
Iran, Islamic Republic of
خواهشا اسم خاتمی.
Romania
کارت اعتباری یعنی پشم. مگه قیمت تولید داخل سربه فلک نکشیده کارت اعتباری دوتا پنیر بیشتر نمیشه
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی به حول قوه الهی این چهار سال تمام خواهد شد و مثل ترامپ خانه نشین خواهی شد
Iran, Islamic Republic of
خدا به آبروی جد خاتمی که سید ی مخلص و مومن بود /حداقل خودت میدانی رای نیاوردی انتصابی هستی حداقل حرمت آقای خاتمی را نداری حرمت ۲۱ میلیون رای بی سابقه مردم که باعث بقای جمهوری اسلامی شد داشته باش اگر رئیسی چهار ساله دوم ۴میلیون رای آوردی هرچه گفته درست گفته انصافا وقتی صحبت میکنه بعنوان یک ایرانی خجالت می کشم که ایشان رئیس جمهور این مملکت می باشد
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
اولا که شما در حدی نیستید که بخوای خودتو مقایسه کنی با خاتمی عزیز جناب رئیس جمهور ۸درصدی دوما انشالا به حول قوه الهی دور بعدی بقول دوستمون باید مثل ترامپ خونه نشین بشی انشالا تو حتی نمیتونی صحبت کنی وعده ما انتخابات ۱۴۰۴ ریاست جمهوری خداحافظ رئیسی
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
1