تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۴۴۳۹۵۹
در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی؛

واکنش مهم رئیسی به امکان مذاکره با آمریکا / اینکه محصول سفر لبخند باشد چنین نیست / مذاکرات همه چیز ما نیست / ماموریت پوتین به وزرای روسیه درباره ایران

۲
۰
واکنش مهم رئیسی به امکان مذاکره با آمریکا
کبنا ؛رئیس جمهوری با بیان اینکه مذاکرات همه چیز ما نیست، اظهار کرد: روسیه یکی از همسایه های بزرگ ماست و ما بنای تامل با همه دنیا را داریم.
به گزارش کبنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم تاکید کرد که ما مذاکرات را پیش می‌بریم اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است.
رئیسی در پاسخ به این سوال که «سفر به روسیه مهمترین سفر از آغاز دولت سیزدهم تاکنون بوده است. منتقدان دولت این گسترش روابط با چین و روسیه را ناقض شعار قدیمی نه شرقی نه غربی می‌دانند. نظرتان چیست؟» گفت: ما در سیاست بین‌المللی در جمهوری اسلامی فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم، لکن در همه حوزه‌ها این سیاست به‌طور متوازن نبوده است. در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشته‌ایم و نوعی عقب‌ماندگی داریم. تاکنون آنچه عمل شده متوازن نبوده است. ما باید سیاست متوازن داشته باشیم. چرا به همسایگان توجه نکردیم؟ کمبودها و کاستی‌ها دارد جبران می‌شود. روابط تجاری ما با روسیه ۳میلیارد دلار است که می‌تواند به ۱۰میلیارد دلار برسد. کالاهای استراتژیکی در روسیه وجود دارد که می‌تواند به ایران وارد شود و محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر شود. در بحث ترانزیت، حمل‌ونقل، انرژی، صنعت و هوافضا می‌توانیم همکاری مشترک انجام دهیم و ظرفیت‌هایش موجود است. ما مزیت‌هایی در کشور داریم که مورد نیاز روسیه است.
وی در پاسخ به اینکه «تعریف‌تان از سیاست متوازن چیست؟» افزود: ما در حوزه‌های مختلف فعالیم. ما مذاکرات را به همه چیز اتصال نمی‌دهیم. همه چیز ما مذاکرات نیست. ما در ۲حوزه فعالیت می‌کنند. اول خنثی کردن تحریم‌هاست که با فعال کردن ظرفیت همسایگان ما پیش می‌رود. ما نمی‌توانیم با روسیه به ‌عنوان یک کشور توانمند در حوزه‌های مختلف ارتباط نداشته باشیم. ما با همه کشورهایی که بخواهند، تعامل خواهیم داشت.
رئیس جمهوری در پاسخ به حواشی دیدار خود با پوتین هم گفت: اینکه محصول سفر لبخند باشد چنین نیست. اینکه سفر بخواهد لبخند باشد اتفاقی نمی‌افتد. نتیجه آن باید در صنعت و منافع مردم آشکار باشد.  آنچه در دیدار ۳ساعته مطرح  شد، مسائل دوجانبه، منطقه‌ای با محوریت منافع ملی ایران بود. بعد از دیدار من با پوتین، آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفته بودند که آقای پوتین به وزرا ماموریت داده بودند تصمیماتی که با رئیس جمهوری ایران گرفته بودند باید سریعا عملیاتی شود.
 مذاکرات همه چیز ما نیست | واکنش مهم رئیسی به امکان مذاکره با آمریکا | ماموریت پوتین به وزرای روسیه | اینکه محصول سفر لبخند باشد چنین نیست

واکنش به امکان مذاکره با آمریکا
رئیسی در ادامه این گفت وگو به مذاکرات وین و  زمزمه‌هایی که درخصوص مذاکره مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود اشاره و تاکید کرد: این درخواست مدت‌هاست دارد مطرح می‌شود. برخی کشورها پیام می‌دهند که آمریکا مستقیم می‌خواهد مذاکره کند. تا الآن مذاکره مستقیم صورت نگرفته ولی الآن اعلام می‌کنیم درصورتی که طرف مقابل بخواهند تحریم ظالمانه را برطرف کنند جای مذاکره وجود دارد.
 رئیسی: غافلگیری مردم در قاموس من نیست/ در بودجه۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸درصد را نشانه گرفته‌ایم
چرا مردم کنترل تورم را حس نمی‌کنند؟
رئیس جمهوری در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به اینکه «چرا مردم کنترل تورم را حس نمی‌کنند؟ مردم در مضیقه هستند و دیگر شاید بتوان گفت قشر متوسط معنا ندارد. این را چه می‌کنید؟ »
تصریح کرد: یک بخش تورم به سیاست‌های پولی و مالی برمی‌گردد که در گرو این است که نقدینگی و کسری بودجه را مدیریت کنیم. باید رشد اقتصادی داشته باشیم. مثلا در بودجه۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸درصد را نشانه گرفته‌ایم. می‌خواهیم استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم. تلاش شده خلق نقدینگی مدیریت شود. من بنا ندارم به قبل بپردازم که چه تحویل گرفتیم. اجمالا کارهای زیادی باید شود که دولت آغاز کرده است. وقتی رشد اقتصادی داشته باشیم هم تورم کنترل می‌شود و هم فضای کسب‌وکار فعال می‌شود. 
خلق پول نباید افزایش پیدا کند. بانک مرکزی روی اینها حساس شده است. هفته‌ای ۲جلسه اقتصادی داریم. الآن در جامعه کنترل قیمت‌ها بحث مهمی است که ستاد بازار موظف است قیمت‌ها را کنترل کند. دولت در قیمت فولاد و سیمان موفق شده کنترل کند تا حتی برخی قیمت‌ها پایین هم بیاید. برخی کالاها هم افزایش قیمت یافته که دولت موظف است پیگیری کند. 
توضیحات رئیس جمهوری درباره حذف ارز ۴۲۰۰تومانی 
رئیسی همچنین در پاسخ به اینکه «حذف ارز ۴۲۰۰تومانی دغدغه زندگی مردم را ایجاد کرده است. تصمیم چه خواهد بود؟ » اظهار کرد:  ما از شهریورماه که دولت را تحویل گرفتیم مبلغی برای تامین ارز ۴۲۰۰تومانی نداشتیم. من غافلگیری را نمی‌پسندم و در قاموسم نیست. اجمالا سعی کردیم در این مدت با سازوکارهایی وضعیت را حفظ کنیم ولی ارز ۴۲۰۰تومانی مشکلات جدی ایجاد کرده است. این مسئله دو تا ۳سال قبل باید حل می‌شد و به دولت ما افتاد که باید حلش کند. در آن فساد و رانت و زمینه‌های ناسالم است. 
۳نکته برای‌مان مهم است؛ اولا باید اجماع نسبت بین دولت و مجلس وجود داشته باشد. دوم باید اقناعی نخبگانی و عمومی نسبت به آن وجود داشته باشد. سوم این که حذف ارز ۴۲۰۰ در برخی کالاها جبران شود. 
در بورس میراث‌دار دولت قبلی‌ هستیم
سوال بعدی از رئیس جمهوری این بود که «یکی از ۳ اولویت شما رسیدگی به وضعیت بورس بود. تابلوهای قرمز بورس بسیاری از سهامداران را متضرر کرده است. برای بورس چه می‌کنید؟» رئیسی در پاسخ اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که میراث‌دار دولت قبل شدیم، مسئله بورس است. با یک تبلیغاتی عده بسیاری آمده‌اند و سهام‌شان خرد است.
سهامداران خرد اکثر سهامداران را تشکیل می‌دهند.  من در همان هفته اول گفتم بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود. دوم اینکه باید صندوق‌های تثبیت و توسعه را به‌عنوان پشتیبان مردم تقویت کنیم. نکته سوم اینکه من تیم اقتصادی را از همان اول مامور کردم راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بورس را بررسی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

هانی
Iran, Islamic Republic of
از اول هم معلوم بود قراره مذاکره کنن و باج بدن به‌ قیمت بازی با سفره مردم خدا لعنت کنه ظالمان رو اگه میذاشتن الان این همه بدبختی نداشتیم به خدا
Iran, Islamic Republic of
ما تغییر موضع داده ایم یا تاریخ جنایات آمریکا منقضی شده است به فرموده حضرت امام ره جنایات امریکا با آب نوس و زمزم هم پاک نخواهد شد و اگر قرار بود مذاکره با امریکا بصورت مستقیم انجام شود چرا ان موقع شعار وامصیبتا سر میدادید چرا برجام را آتش زدید چرا اینقدر مردم را تحت فشار قرار دادید باز بلبلتان هوای گهی هوای کرملین و گاهی هوای واشنگتن می کند وای به حال مردمی که به شما اعتماد کند وای به دینی که شما مروج آن هستید دروغگو دشمن خدا است کسی که به دشمنی با خدا برخاست کافر هست گرچه ما اعتقاد داریم که باید با تمام دنیا ارتباط باشد و به فرموده مقام معظم رهبری باید روابط بر اساس اصل عزت حکمت و مصلحت باشد آقایان راه را بر این سه اصل هم بستند و با زیر زمینی بدون در نظر گرفتن سه اصل به یکباره هوای گفتگوی آمریکایی شدند ای کاش ان موقع که نرمش قهرمانه مطرح شد کارشناسان اجیر شده نا کارشناس اجازه میداند کارها طبق روال و قانون و با اطلاع و آگاهی مردم انجام میشد نه الان که مردم زیر فشار گرانی ها و تورم استخوانهایشان شکست فقط به خاطر اینکه این دولت و آن دولت شود بدانید که شما از چشم مردم افتاده اید و نزد مردم منفور و مردود هستید
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1