تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۴۳۸۷۶
افزایش تعداد مستأجران در تهران؛

شب گذرانی در پايتخــت؛ فاجعـه خامـوش

۰
شب گذرانی در پايتخــت؛ فاجعـه خامـوش
کبنا ؛
مسکن و داشتن یک سقف در این روزها برای بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ کشور به یک آرزو تبدیل شده و در این روزهای سرد زمستان، زمانی‌که در اتوبوس و مترو حضور داریم، عده‌ای از افزایش اجاره بها، جست‌وجو برای یک منزل با قیمت مناسب صحبت می‌کنند. در سه سال گذشته، افزایش چند برابری اجاره بها و قیمت خانه در کلانشهری مانند تهران، سبب شده که بسیاری از مردم برای ادامه زندگی‌شان در این کلانشهر به حاشیه شهرها هجوم ببرند.
به گزارش کبنا نیوز آرمان ملی نوشت: در این شرایط قیمت یک آپارتمان 50 متری قولنامه‌ای در شهرستان ملارد که تا سال 97، بیست میلیون تومان قیمت داشت، هم‌اکنون به بیش از 200 میلیون تومان رسیده و اجاره بها نیز به سه برابر افزایش پیش کرده است. البته این امر مختص تهران نیست و در شهرهای دیگر مانند سنندج، قزوین و... بارها گزارش‌های مردمی در این رابطه در این رسانه منتشر شده است.   
تعداد متقاضیان بیش از منازل 
در این شرایط افزایش نجومی‌ قیمت اجاره‌بها در تهران، معضلات زیادی از جمله هجوم مردم به حاشیه شهرهایی نظیر اسلامشهر، ملارد، نظرآباد و... اجاره پشت‌بام‌ها، کانکس خوابی، اتوبوس خوابی، خودروخوابی و... برای این کلانشهر 13 میلیونی به وجود آورده است و اگر نگاهی به تازه‌ترین گزارش مجلس بیندازیم، آن زمان بیشتر پی خواهیم برد که دلیل این معضلات در چیست. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در سال ۱۴۰۰ تعداد مستأجران پایتخت از مالکان بیشتر شد و نرخ رسمی رشد اجاره‌بها در تهران که تا سال گذشته حدود ۳۰ درصد گزارش می‌شد‌، آذر امسال از ۵۱ درصد هم گذشت. این در حالی است که یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز دو هفته پیش اعلام کرده بود که بنا بر آمار رسمی، «قیمت زمین در تهران، به‌طور میانگین، در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ برابر و قیمت مسکن حدود ۲۰ برابر شده و سه دهک جامعه برای خرید یک واحد ۷۰متری باید ۱۲۰ سال انتظار بکشند.»

بر اساس آمار رسمی، نرخ اجاره‌نشینی شهری در کل کشور از ۱۸ درصد در سال ۱۳۶۵ طی سی سال به ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید. در سال ۱۳۹۸ در تهران ۴۲ درصد مردم مستأجر شدند و اکنون در سال ۱۴۰۰ تعداد مستاجران پایتخت از مالکان بیشتر شده است. گزارش‌های رسمی مرکز ملی آمار نیز نشان می‌دهد که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ متوسطِ سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد بوده که این عدد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار را به خود اختصاص داد و به‌گفته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، اکنون به‌طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه خانوار خرج هزینه مسکن می‌شود.   
رشد دو برابری اجاره بها
این درحالی است که در سال‌های اخیـــر، گزارش‌های رسمی متعددی درباره وضعیت مسکن، افزایش سرسام‌آور اجاره‌خانه‌ها و رشد نجومی قیمت مسکن، به‌ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران، منتشر شده است. در تازه‌ترین گزارش رسمی که ایرنا، منتشر کرده، عنوان شده که رقم رشد اجاره‌بها در کل کشور از ۳۲. ۴ درصد در آذر سال گذشته اکنون به ۵۴. ۲ درصد در آذر امسال رسیده است. در این زمینه، پیش‌تر وزارت راه و شهرسازی، با توجه به ارتباط قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها و رهن، کاهش عرضه مسکن در سال‌های اخیر را دلیل اصلی افزایش نرخ مسکن و پیرو آن افزایش اجاره‌بها اعلام کرده بود. با این حال، نابسامانی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و افزایش چشمگیر نرخ عمومی تورم از جمله عواملی است که در مورد رسیدن قیمت‌ها به رقم‌های غیرقابل کنترل برشمرده می‌شود. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی نیز از اجاره دادن پشت‌بام‌ها، انبارها و شب‌خوابی در اتوبوس‌های عمومی در تهران به‌دلیل ناتوانی اقشاری از مردم در پرداخت اجاره‌بها منتشر شده بود. بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در روز ۲۲ دی اعلام کرده بود: «حدود سه میلیون خانوار ایرانی که شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شود، دچار فقر مطلق‌ هستند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
جاي خالي استاد

جاي خالي استاد

عصر روز جمعه در نخستين روز بهمن ماه و در شرايطي كه افكار عمومي ايرانيان تحت‌الشعاع حاشيه‌هاي ...
حراج جان

حراج جان

روزنامه شهروند در گزارشی آورد: ١٠ نفس، ١٠ زندگی تسلیم مرگ شدند. دوباره برف و کولاک قربانی ...
1