تاریخ انتشار
شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۳
کد مطلب : ۴۴۳۸۲۳
یادداشت ارسالی؛

الگویی برای تربیت دخترانی شجاع و آگاه

فتانه توحیدی
۱
۳
الگویی برای تربیت دخترانی شجاع و آگاه
کبنا ؛فتانه توحیدی -مدرس دانشگاه: الگوی موفق زن مسلمان، سیره و روش حضرت زهرا (س) می‌باشد. اگر زن مسلمان ایرانی در مقام عمل با شخصیت حضرت زهرا (س) ارتباط پیدا کند، مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت، بصیرت، اخلاص و فداکاری فتح خواهد کرد.
الگوی زن نه شرقی، نه غربی، الگوی سوم دختران جهان است که به فرموده‌ی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی): «می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و در عین حال، در متن و مرکز بود.»
زن با دو بال علم و تقوا و با حفظ خانواده محوری می‌تواند در همه صحنه‌ها حضوری فعال و نقش آفرین داشته باشد. آن حضور موثری که از سیره و روش زندگی حضرت زهرا (س) فهمیده می‌شود که در ذیل نمونه‌ای از آن بیان می‌شود.
 حضرت زهرا (س) در بستر بیماری بودند، تعدادی از زنان مهاجر و انصار برای عیادت آمدند.
حضرت زهرا (س) به جای جواب احوالپرسی آنها، چنین فرمودند که: «مردان شما از نظر باور و اعتقاد در چه شرایطی هستند و علی (ع) تاوان چه چیز را پس می‌دهد؟»
در زمانه‌ای که اکثر زنان بیسواد بودند، انتظار حضرت زهرا (س) نسبت به آن زنان، نشان دهنده‌ی تأثیر گذاری و نقش آفرینی است که زنان می‌توانند در خانواده و تأثیر بر مردان و همچنین به تبع آن، در اجتماع داشته باشند. بنابراین حضرت زهرا (س) با بیان این خطبه به زنان آن زمان می‌فهماند که نباید بی تفاوت بود و باید در دفاع از دین و ولایت شجاع، آگاه، و ثابت قدم بود. جنسیت هم در این میان، معنایی ندارد.
۱۴۰۰ سال پیش، حضرت صدیقه (س) چه چیزی در وجود زنان بی سواد و کم سواد آن زمان می‌بیند که چنین حرف‌های عمیقی به آنها می‌زند؟ یا وقتی زنان در کوفه آمدند و گریه کردند، امام سجاد علیه السلام فرمودند آیا گریه می‌کنید؟ پس چه کسی ما را کشت؟ یعنی زنان هم مسئولیت اجتماعی دارند.
 برای انجام مسئولیت اجتماعی، یک راهش تربیت دختران باسواد، شجاع و آگاه است‌. زنان نیز باید قدرت گفتگو داشته باشند. زن موجود اثرگذار است و باید برای این اثرگذاری تربیت شود.
حضرت زینب (س) بر مبنای شجاعت تربیت شده است. آن هم ساحتی از شجاعت که غیر جنسیتی است و آن «اظهار کلمه حق عند امام جائر» است.
 بنابراین برای رسیدن به این مهم با توجه به خطبه‌ی حضرت زهرا س، زنان جامعه‌ی اسلامی در هر عصری باید آگاه باشند تا بتوانند از حریم امامت و ولایت دفاع کنند. با توجه به آنکه حضرت در آن زمانه‌ای که زنان سواد چندانی نداشتند، چنین انتظاری از ایشان داشتند، حال از زنان عصر تکنولوژی که مدام در حال تحصیل و رشد هستند، چه انتظاری از آنان خواهند داشت. از آن جایی که هر چه سطح آگاهی فرد بیشتر باشد، مسئولیتش نیز بیشتر خواهد بود، قطعاً انتظار حضرت صدیقه (س) و امام زمان غایب از نظرها، از بانوان جامعه‌ی اسلامی بسیار بیشتر خواهد بود.
با توجه به اهمیت این موضوع، حضرت امام خمینی (ره)، نیز تمام اقشار جامعه را اعم از مرد و زن و خصوصاً زنان را تشویق و ترغیب به فراگیری علوم و یاد دادن آن به دیگران با حفظ موازین شرعی نموده و از آن به عنوان وظیفه‌ای بر عهده همه افراد نام می‌برد و می‌فرمایند: «در علم و تقوا کوشش کنید که علم به هیچ کس انحصار ندارد، علم مال همه است، تقوا مال همه است و کوشش برای رسیدن به علم و تقوا وظیفه‌ی همه‌ی ما و همه‌ی شماست.»
زن تراز انقلاب اسلامی با تمسک به بانوی دو عالم، که پشتیبان امام زمان خود بودند و در راه دفاع از ولایت، اولین شهید راه ولایت شدند، همواره پشتیبان ولی فقیه زمانه‌ی خود است. برای رسیدن به این حضور موفق و تأثیر گذار در عرصه‌ی اجتماع به نحوی که از وظایف مادری و همسری خود غافل نشوند، در درجه‌ی اول والدین و در مرحله بعدی معلمان، وظیفه‌ی اصلی را در تربیت دختران و هویت بخشی به آنان برای فراهم ساختن زمینه‌ی رشد آنان در چارچوب دختر تراز انقلاب اسلامی دارند. دختران و زنانی که در زمان ضرورت و نیاز، و با لبیک به ندای امام زمان خود، حتی تفنگ بر دوش گرفته و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا خواهند کرد. دختران و زنانی با این شیوه‌ی تربیتی و با این اوصاف و‌احوال، در حقیقت با الگو گرفتن از سیره حضرت فاطمه زهرا (س) در زندگی فردی و اجتماعی و با امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه‌ی الهی می‌توانند نقشی در تمدن سازی جامعه‌ی توحیدی و زمینه سازی برای ظهور داشته باشند ان شاالله.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

لیلا
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما... زن مسلمان ایرانی الگوی زن برای همه جوامع
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1