تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۴۴۳۵۶۲
رقـابت دلالان با وزارت صمت؛

فرمان خودرو در دستان دلالان می‌چرخد / خریداری وجود ندارد

۰
فرمان خودرو در دستان دلالان می‌چرخد / خریداری وجود ندارد
کبنا ؛بررسی روند قیمت خودروهای پرتیراژ نشان می‌دهد، در حالیکه قیمت‌ اکثریت خودروها در هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته بود و دلالان دست از بالا بردن قیمت‌ها برداشته بودند، از روز پنجشنبه این روند کاهش متوقف و در مسیر صعود حرکت کرده است؛ بر این اساس قیمت‌ها در بازار روز گذشته (شنبه) نیز مجدد به قیمت‌های اوایل هفته گذشته برگشته است.
به گزارش کبنا، در حالی کمتر از 2 ماه به پایان سال و وعده وزیر صمت برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها در بازار باقی مانده وضعیت حاکم بر بازار نشان می‌دهد همچنان فرمان خودرو در دستان دلالان می‌چرخد به گونه ای‌که به‌رغم کاهش نرخ ارز و اصلاح قیمت‌ها باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها در رکود سنگین حاکم بر بازار هستیم. در واقع فاطمی امین از ابتدای تصدی خود بر مسند وزارت صمت با تاکید بر اینکه خودرو مظهر صنعت کشور است از برنامه‌های خود برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها خبر داده بود و بر اساس 9 برنامه تحولی که دو بند آن به خودرو اختصاص داشت نه تنها قرار بود تا پایان امسال میزان تولید خودرو افزایش 100 تا 150 هزار دستگاهی را بیش از پیش بینی‌ها امسال تجربه کند، بلکه این سیاست پیش بینی کرده بود در سال آینده تولید خودرو به 1. 6 میلیون دستگاه در سال برسد و تا پایان عمر دولت سیزدهعم این میزان از 3 میلیون دستگاه تجاوز کند که 33 درصد ان راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.
البته در این راستا فاطمی امین در مرحله نخست برنامه‌های خود با حذف شورای رقابت ازچرخه تصمیم گیری خودرو سعی کرد تا خواسته قدیمی خودروسازان و البته اکثر کارشناسان این حوزه را که شورای رقابت را یکی از عوامل اصلی در زیان انباشت و رونق دلالی از طریق ابداع سیستم قرعه کشی می‌دانستند جامه عمل بپوشاند و پس از ان با افزایش میانگین 18 درصدی قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور سعی کرد تا با کاهش زیان و برنامه ریزی برای عرضه هفتگی طرح‌های فروش شکاف قیمتی را کاهش دهد موضوعی که اگرچه خودروسازان با عنوان اینکه این میزان رشد قیمت تنها نیمی از رشد هزینه‌های ناشی از تورم را می‌پوشاند زمزمه افزایش قیمت مجدد را سر داده‌اند اما با وجود تمامی این تمهیدات و اعلام افزایش تولید روزانه 500 دستگاهی اما همچنان بازار بر پاشنه تصمیمات دلالان می‌چرخد. در این رابطه البته برخی معتقدند انباشت خودروهای ناقص در کف انبارها نشان دهنده دست داشتن خودروسازان در بازار بوده تا از حاشیه شکاف قیمتی زیان خود را جبران کنند و حتی در این زمینه‌سازمان بازرسی با احضار مدیران دو خودروساز بزرگ کشور اتهام احتکار را به آنها تفهیم کرد، اما خودروسازان معتقدند احتکار خودروهای ناقص صرفه اقتصادی نداشته و انباشت این خودروها به واسطه مشکل تامین قطعات‌های تک رقم خورده است. بنابراین به نظر می‌رسد در حالیکه تمامی شرایط برای تحقق افزایش عرضه خودروسازان فراهم است آنچه باعث شده تا وعده کاهش قیمتی تا پایان سال وزیر صمت در ابهام باقی بماند حضور قدرتمند دلالانی است که سالانه بیش از 120 هزار میلیارد تومان از شکاف قیمتی به جیب می‌زنند و فاطمی امین باید همگام با برنامه‌های اصلاحی خود نیم نگاهی هم به ساماندهای و حذف این گروه از بازار خودرو داشته باشد. 
 وزارت صمت برای آخر سال برنامه ریزی کند
 در رابطه با وضعیت بازار خودرو با نزدیک شدن به ایام پایانی سال حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: با توجه به نزدیکی بازار شب عید و افزایش تقاضای خرید خودرو، وزارت صمت باید برای تامین نیاز مردم در پایان سال برنامه‌ریزی کند. وی در ادامه افزود: خودرو یکی از داغ‌ترین بحث‌های جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزآنکه بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی جامع و مدون برای تولید، توزیع، ارائه خدمات پس از فروش و تنظیم بازار خودرو، افزود: با توجه به نزدیکی به بازار شب عید و افزایش تقاضای خرید خودرو در این دوره، وزارت صمت باید برای تامین نیاز مردم در پایان سال برنامه‌ریزی کند تا از التهاب بازار خودرو که هر ساله در نزدیکی ایام نوروز تجربه می‌کنیم، جلوگیری کند البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تامین نیاز بازار در پایان سال با توجه به نابسامانی کنونی این حوزه از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است. 

 عقب ماندگی جاده مخصوصی‌ها 
آمار تولید خودروسازان خصوصی تا پایان پاییز 1400 چنین نشان می‌دهد که از 15 خودروساز خصوصی کشورمان، تنها 10 خودروساز فعال بوده‌اند و مابقی آنها، تولیدی را رقم نزده‌اند. در 9 ماهه سال 1400 حدود 675 هزار خودرو تولید شده‌اند که سهم خودروسازان خصوصی، 39 هزار دستگاه بوده است. به عبارت دیگر، خصوصی‌ها تنها 5 درصد از کل تولید خودرو، سهم داشته‌اند که هرچند رقم اندکی است اما در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، افزایش 15 درصدی را به همراه داشته. از سوی دیگر بررسی آمار منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد سه خودرو ساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 9 ماهه امسال تعداد 669 هزار و 320 دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به سال گذشته، با تعداد 653 هزار و 761 دستگاه، رشد 2. 37 درصدی را داشته است که از این تعداد ایران‌خودرو 325 هزار و 557 دستگاه خودرو را تا آذرماه تولید کرد و توانست عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را، همانند ماه‌های گذشته، کسب کند که با توجه به تعداد 346 هزار و 486 خودرویی که در مدت مشابه سال قبل تولید کرده افت 6 درصدی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است همچنین گروه خودروسازی سایپا که عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور را یدک می‌کشد نیز در 9 ماه امسال تعداد 253 هزار و 584 دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8. 14 درصدی را تجربه کرده است همچنین پارس خودرو و رتبه سوم بزرگ‌ترین خودروساز در نه ماهه امسال تعداد 90 هزار و 179 دستگاه خودرو را تولید کند، که شامل 47 هزار و 128 دستگاه تولید کرده که با رشد 23. 8 درصدی حدود 11. 5 هزار دستگاه خودرو بیشتر تولید کرده است در این رابطه باید توجه داشت که وزارت صمت برای سال 1400 تولید 1. 2 میلیون دستگاه خودرو را پیش بینی کرده که باید رشد حدود 22 درصدی را نسبت به سال 99 در پی داشته باشد اما روند تولید سه خودرو ساز کشور نشان می‌دهد به غیر از پارس خودرو دو خودروساز اصلی کشور موفق به رسیدن به این آمار نشده‌اند و به نظر می‌رسد در این مدت نیز امکان جبران عقب ماندگی تولید فراهم نباشد. 
 افزایش 5 درصدی ارزش افزوده در هر سال
البته در کنار عقب‌ماندگی که خودروسازان از جریان تولید داشته‌اند وزارت صمت بر اساس برنامه 9 محوری خود که دو بند آن به خودرو سازی تعلق دارد قصد دارد تا از سال 1401 تا 1401 سالانه 5 درصد به ارزش افزوده صنعت خودرو اضافه شود که براساس ان تا پایان این مدت حداقل 10 محصول جدید به سبد محصولاتی خودروسازان اضافه شود. علاوه بر آن، صادرات 900 هزار دستگاه خودرو تا سال 1404 نیز در دستور کار قرار گرفته است. در این رابطه مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با عنوان اینکه برنامه رشد 50 درصدی تولید خودرو، عملی خواهد شد. می‌گوید: بیش‌ترین آمار تولید خودرو در کشور، با میزان یک میلیون و 440 هزار دستگاه، مربوط به سال 1396 است؛ در سال 1390 نیز تعداد یک میلیون و 420 هزار دستگاه خودرو سواری (به غیر از وانت‌ها) تولید شد. صادقی نیارکی افزود که سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه تقاضای موثر در کشور وجود دارد که برای امسال حدود یک میلیون دستگاه برنامه تولید دارند و سال آینده نیز رشد 50 درصدی تولید خودرو پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا در بازدید از خط تولید خودروی تارای اتوماتیک گفته بود:تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش بینی شده تولید خواهد شد ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. وی افزود: در قالب یک برنامه ویژه، ۹ طرح برای صنعت خودرو طراحی شده است که بخشی از اجرای این برنامه به عهده وزارت صمت و بخشی دیگر به عهده خودروسازان است. وزیر صمت افزود: خودرو به نوعی مظهر صنعت ایران است و خودروسازان برنامه منظم خود را در همه حوزه‌ها اعم از تولید مونتاژ و قدرت‌سازی صورت هفتگی ارائه می‌دهند و مورد رصد قرار می‌گیرند.
ایسنا نوشت، علی رغم اینکه هفته گذشته در پی کاهش نرخ ارز، قیمت انواع خودروها در بازار نیز روند نزولی پیدا کرده و کمی ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده بود اما این کاهش قیمت تا روز چهارشنبه هفته گذشته بیشتر دوام نداشته و از روز پنجشنبه مجدد به قیمت‌های خود در اوایل هفته بازگشته است. 

بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ خودروسازان در بازار روز گذشته نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها مجدد نسبت به چهارشنبه هفته گذشته افزایش یافته و همچنان بالا باقی مانده است.
نکته جالب اما در خودروی دناپلاس توربو شارژر دنده‌ای است که علیرغم اینکه مدت‌ها بود ۴۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد و حتی روند کاهش طی هفته گذشته و سپس افزایش‌ها از روز پنجشنبه بر آن تاثیری نداشت، در بازار روز گذشته (شنبه) با افزایش پنج میلیون تومانی در بازار ظاهر شده و به ٤٩٥ میلیون تومان رسیده است.
خودروهایی چون سمند LX، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، پژو ۴۰۵ GLX و هایما S۷ توربو در محصولات گروه ایران‌خودرو و سایپا ۱۳۲ متوقف از تولید و تیبا تقریبا نوسانات محدود داشته‌اند.
قیمت انواع پرتیراژهای خودروسازان در ابتدای هفته گذشته، چهارشنبه ، پنجشنه هفته گذشته و روز گذشته (شنبه) به شرح زیر است:




ارزانی ۳ تا ۵۰ میلیون تومانی خودرو در پی کاهش قیمت ارز
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار طی دو هفته اخیر بین ۳ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
سعید موتمنی از روند رو به کاهش قیمت خودرو در بازار خبرداد و اظهار کرد: با توجه به روند کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو در بازار نیز تا حدودی کاهش یافته است.
وی با بیان عرضه خودرو به بازار از سوی شرکت های خودروساز کم بوده، افزود: اگر عرضه خودرو از سوی این شرکت ها نیز افزایش می یافت با توجه به کاهش قیمت ارز، شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار بودیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با اشاره به کاهش قیمت خودروهای تولید داخل در بازار، گفت: قیمت های اغلب خودروهای تولید داخلی ۳ تا ۶ میلیون تومان کاهش یافته است.
وی بیان کرد: به‌عنوان مثال قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ دو که مدتی پیش در بازار با قیمتی حدودی ۲۷۳ میلیون تومان عرضه می شد اکنون به حدود ۲۶۷ میلیون تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان کرد: قیمت پژو پارس از ۲۸۱ میلیون تومان در بازار به ۲۷۷ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ نیز از ۱۸۸ میلیون تومان به حدود ۱۸۵ میلیون تومان افت کرده است.
موتمنی در مورد خودروهای مونتاژی نیز اظهار کرد: این خودروها نیز کاهش قیمت داشته است به‌عنوان مثال خودرو جک اس ۵ و هایما هر کدام حدود ۳۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.
وی افزود: خودروهای ۹۰۰ میلیون تومانی تقریبا ۳۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند و خودروهای که قیمت آنها بیش از یک میلیارد تومان است بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: به‌طور کلی بررسی قیمت خودرو در بازار نشان می‌دهد که خودروهای تولید داخلی حدود ۲ درصد و خودروهای مونتاژی حدود ۴ درصد طی دو هفته اخیر کاهش قیمت داشته‌اند.
وی افزود: با وجود کاهش قیمت خودرو، خریداری وجود ندارد و اغلب مشتریان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به کاهش قیمت ارز هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1