تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۵
کد مطلب : ۴۴۲۶۶۱
کبنا گزارش می دهد؛

یلدای کهگیلویه و بویراحمدی ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی

۱
۰
یلدای کهگیلویه و بویراحمدی ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی
کبنا ؛امسال به دلیل اینکه از وضعیت قرمز کرونایی خبری نیست دورهم نشینی یلدا و شب نشینی ها قطعا بیشتر از سال قبل است، اما تورم و مشکلات معیشتی، موجب می شود که جشن یلدا برای دهک های پایین جامعه رنگین نباشد، هر چند که از قدیم گفته اند «آنجا خوش است که دل خوش باشد»، ولی دل خوش آسایش و رفاه هم می خواهد. دور و اطراف ما افراد زیادی هستند که خریدن میوه و آجیل را آرزو دارند.
به گزارش کبنا نیوز، با وجود رکود بازار، اما شب یلدا در گچساران شلوغ تر از همیشه است، امشب بازار گرم است، میوه و آجیل و شیرینی به قیمتی بالاتر از همیشه فروخته می شود،  آجیل مخلوط با چند تخم کیلویی 260 هزار تومان است. میوه در بازار میوه و تره بار قیمت های متفاوتی دارد، انار به تنهایی از کیلویی 40 هزارتومان تا 20 هزار تومان فروخته می شود، میوه مخلوط هم کیلویی 15 تا 25 هزارتومان فروخته می شود، اما در بازار انار و خرمالو کیلویی 40 هزارتومان فروخته می شود. یکی از خریداران که میوه 15 هزارتومانی جمع می کند می گوید «همین میوه کیلویی 8 هزارتومن بوده و امشب شده 15 هزارتومن». فروشنده ها میوه های نونوار خود را داخل مغازه گذاشته اند. یکی از خریداران می گوید: «اگر بخوام 5 تا انار به اندازه تعداد خانواده بخرم دو کیلو می شه 50 هزار تومن»، با حقوق های پایین و بی حقوقی نمی تونیم خرید کنیم، مجبوریم دو تا دونه انار بخریم، میوه کیلویی 15 هزار تومن بخریم، اون هم در حد 2 کیلو، باز هم خداروشکر که ما می تونیم همین رو بخریم، خیلی ها هستن که همین 40 هزار تومن رو واقعا ندارن که بخرن، شب یلدا فقط تلویزیون نگاه می کنن.»
یکی از خانم ها که گل نرگس قیمت کرده می گوید «روزهای قبل گل نرگس دسته ای 10 هزار تومن بود، الان شده 20 هزارتومن، سر گردنه س، دیگه فروششون همین امشبه». هندوانه کیلویی 10 هزار تومان است. خیلی از هندوانه ها روی دست فروشنده ها مانده، مشخص نیست بعد از امشب چطور هندوانه ها فروش نمی روند، و حتی فروشنده ها به قیمت پایین تر انها را نمی فروشند.
از یکی از خانم ها می پرسم «به نظرت آدم می تونه بدون پول دلش خوش باشه»، می گوید: «شاید بشه، واقعا میشه، ولی ما معمولا بهمون یاد ندادن که چطور دلمون خوش باشه، ولی خب وقتی آدم پول نداشته باشه، به مشکلاتش فکر می کنه، ولی با این وضعیت، به نظرم حداقل باید یاد بگیریم که خودمون دلمون رو شاد کنیم.»
تورم در استان 52 درصد است ولی کهگیلویه و بویراحمد یکی از پرمصرف ترین استان های کشور است، اینها در حالی است که ما در رتبه های اول بیکاری در کشور قرار داریم. در واقع مصرفمان خیلی بیشتر از تولیدمان است.
همه جا مخصوصا در تلویزیون یلدا محسوس تر است، ولی اگر در سطح شهر قدم بزنید، در کوچه های شهر چرخی بزنید می بینید که یلدا بیشتر در تلویزیون است، خیلی از افراد هستند که یلدایشان را خیلی ساده برگزار می کنند یا شاید خبری از دور هم نشینی هم نیست.
اگر بیکاریم، شغل نداریم، یکی از مسائلی که این روزها باید یاد بگیریم این است که چطور وضعیت خود را مدیریت کنیم تا بتوانیم شرایط سخت معیشتی را تحمل کنیم، اما متأسفانه به همین راحتی نیست، حتی همین موضوع یادگیری کنترل وضعیت نیاز به آموزش دارد، و متأسفانه نهادهای فرهنگی ما در استان عموما برنامه های روتین برای قشر خاصی از جامعه دارند، هیچ آموزش و برنامه ای نمی بینیم که اقشار زیادی از جامعه را دربربگیرد. نهادهایی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کانون مساجد، حوزه اجتماعی استانداری، بهزیستی، کمیته امداد، امور زنان، شهرداری چه فعالیت درخوری برای اقشار مختلف مردم انجام داده اند؟


 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
حرفهای نزن خلاصه اینکه بدبختی فقر فلاکت همشون عوارض نالایقی بالا دستی هاست و تمام
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1