تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۴۱۹۱۶
معضل قطع درختان بلوط؛

عده ای در دیشموک هویت خود را به آتش می کشند و به خوزستان می فرستند ! / منابع طبیعی قربانی مدیریت سوء و سیاسی

۱
۰
عده ای در دیشموک هویت خود را به آتش می کشند و به خوزستان می فرستند ! / منابع طبیعی قربانی مدیریت سوء و سیاسی
کبنا ؛قطع درختان بلوط و قاچاق زغال به اصلی ترین معضل این روزهای زاگرس تبدیل شده و مورد بررسی قاچاق زغال از بخش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد است. به گفته مسئولان منابع طبیعی و مردم محلی روزانه حدود ۶۰۰گونی زغال از بخش دیشموک خارج می شود.
دیشموک بخشی است از توابع شهرستان کهگیلویه که در شمال غرب استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است، بخش دیشموک با استان خوزستان هم مرز و دارای یک جاده درجه ۲ به این استان است.
عمده قاچاق زغال از این مسیر اتفاق می افتد،به صورتی که اکثر رانندگان مسافر شغل خود را تغییر و به قاچاق زغال رو آوردند.
مبدا اصلی بلوط های قطع شده و زغال های دیشموک ،خوزستان،کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است. سرزمینی که روزگاری مرکز تولید گلیم ،فرش و نمد ،انواع صنایع دستی و برداشت گیاهان دارویی بوده الان سوغاتش زغال شده است و مردم برای گذراندن زندگی سرپناه و هویت خود را به آتش می کشند.
دیشموک دارای ۹۴هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است، سرزمینی با بکرترین جاذبه های گردشگری و داشتن ارزشمند ترین گونه های گیاهان دارویی در کشور، سرزمینی که اکنون با ناکارامدی مسئولان استانی به مزار بلوطهای زاگرس تبدیل شده است.
بخش دیشموک با این عرصه نود و چهار هزار هکتاری تنها با دو نیروی منابع طبیعی اداره می شود ،طی جلسه ای که با مدیرکل منابع طبیعی استان داشتیم مقرر شد که یک کانکس انتظامی منابع طبیعی در مسیر دیشموک به خوزستان دایر گردد که بعد از مدتی بودجه و مقدمات این کانکس از طرف منابع طبیعی تامین نشد و مدیران منابع طبیعی در برابر این معضل سکوت کردند.
 
پس از آن همچنین نامه ای به فرمانداری کهگیلویه نوشتیم که تا این زمان عمل قابل توجهی انجام نشد.
عرصه منابع طبیعی دیشموک و استان کهگیلویه و بویراحمد با ناکارامدی و ناآگاهی مسئولان استانی و شهرستانی در مرز نابودی است و تا چند سال اخیر شاهد فجایعی از قبیل،گرد و خاک، خشکسالی وسیع و مهاجرت بوده ایم.
فقر، نبود گاز و نفت کافی برای سوخت، نا آگاهی و نظارت کم و عملکرد نادرست اداره کل منابع طبیعی و نهادهای مدیریتی همه از عوامل عمده قطع درخت و فروش زغال در این منطقه است.
یکی دیگر از دلایل قاچاق و قطع بلوط در این منطقه را می توان توزیع نامتوازن دام و مرتع عنوان کرد که این معضل با پرداخت وام از طرف نهادهای دولتی برای خرید دام تشدید شد.
بلوطها و منابع طبیعی دیشموک، کهگیلویه و استان قربانی تصمیمات و دخالت های غیر تخصصی و سیاسی مسئولان خصوصا نمایندگان مجلس و توسعه ناپایدار و نادرست می شوند، معضل عظیمی که وقتی بزرگتر و شدیدتر می شود که بدانیم با این حجم از قطع درخت هیچ گونه بازآفرینی و تولدی با توجه به حضور گسترده دام صورت نمی گیرد و تقریبا در تمام نقاط این بخش بلوط نوجوان و جوانی دیده نمی شود و همچنین وسعت زیادی از جنگلها سالانه در آتش سوزی ها می سوزند و یا در درگیری با بیماری ها از بین می روند.





 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام وقتی مشکلات معیشتی و فقر بیکاری جوانان حاکم بشود دیگر هویتی نمانده است
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
فایل های مرتبط
1