تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : ۴۴۱۸۶۰
کبنا گزارش می دهد؛

وحشت دنیا از اژدهایی به نام اومیکرون / چرا جهش جدید کووید 19 اینقدر ترسناک است؟

۰
وحشت دنیا از اژدهایی به نام اومیکرون / چرا جهش جدید کووید 19 اینقدر ترسناک است؟
کبنا ؛
ویروس جهش یافته اومیکرون گونه ‌ای است که دو برابر کرونای دلتا جهش داشته است. اصلی ‌ترین نگرانی درباره اومیکرون، احتمال بی ‌اثر یا کم ‌اثر بودن واکسن‌ ها در برابر آن است اما این موضوع فعلاً به اثبات نرسیده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خبر فوری، اژدهایی به نام ویروس اومیکرون حالا از آفریقا سربرآورده و کشور به کشور به دنبال قربانی می گردد. بررسی شرایط اقتصادی، فضای مجازی و جو سیاسی دنیا نشان می دهد در بین جهش های ویروس کووید 19 هیچکدام به اندازه اومیکرون پر سر و صدا نبوده و مردم را نگران نکرده است. این شاید به این دلیل بود که بسیاری داشتند خود را آماده عادی سازی شهرها و کشورها کرده و می خواستند به بدرقه همیشگی ویروس کرونا بروند. هرچه بوده، اکنون دنیا دچار وحشت کم سابقه ای شده است. بازارها راکد، شهرها خلوت و بسیاری از سهام ها دچار سقوط شده اند. قیمت نفت کاهش یافته و بسیاری از نشست های سیاسی و اقتصادی معلق شده اند.
اومیکرون چیست؟
ویروس جهش یافته اومیکرون گونه ‌ای است که دو برابر کرونای دلتا جهش داشته است. اصلی ‌ترین نگرانی درباره اومیکرون، احتمال بی ‌اثر یا کم ‌اثر بودن واکسن‌ ها در برابر آن است اما این موضوع فعلاً به اثبات نرسیده است. آنچه مشخص است این است که احتمالا اومیکرون سریع ‌تر از سایر سویه‌ های ویروس کرونا گسترش یابد چرا که در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است: "شواهد اولیه حاکی از خطر بالای عفونت است و اینکه تغییرات زیان باری در اپیدمیولوژی کووید 19 روی داده است." با این وجود کارشناسان اعلام کردند که تست‌های pcr همچنان قادر هستند این سویه جدید را شناسایی کنند.
اروپا در وحشت
بر اساس گزارش الجزیره، اگرچه اومیکرون ابتدا در قاره آفریقا ظهور کرده اما بیشترین ترس را در اروپا به وجود آورده است. این ترس به این علت است که اولا اروپا با موج جدید کرونا درگیر است، ثانیا بسیاری از شهروندانش واکسن نزده اند و ثالثا، برخی نمونه های اومیکرون در کشورهای این قاره پیدا شده است.

انگلیس و آلمان از ابتلای دو نفر به ویروس اومیکرون خبر داده اند. فرانسه و ایتالیا نیز به چند مورد مبتلا به ویروس کرونای جدید مشکوک شده اند. وضعیت هلند از بقیه کشورهای اروپایی بدتر است. مقامات بهداشتی هلند 61 مورد تایید شده کرونا را در بین مسافرانی که با دو پرواز از آفریقای جنوبی آمده‌اند، اعلام کرده اند و گفته اند که در حال انجام آزمایش‌ های بیشتر برای بررسی این امر هستند که آیا افراد مبتلا دچار کرونای اومیکرون شده اند یا نه.
علم راه حلی دارد؟
هم اکنون شرکت بیونتک آلمان سخت به دنبال مقابله با اومیکرون است. این شرکت روی این مساله تحقیق می کند که ایا ویروس جهش یافته می تواند از سد آنتی بادی حاصل از تزریق واکسن عبور کند یا نه. قرار است تا چند روز دیگر نتیجه قطعی تحقیقات بیونتک منتشر شود.
همزمان شرکت مرک نیز وعده داده در صورت صدور مجوز شرایط اضطراری، داروی ضد کرونای خود را وارد بازار کند. این دارو که اولین و معتبرترین دارو برای درمان کرونا است، به خصوص در روزهای اولیه ظهور بیماری به شدت مفید است و می تواند ریه های شخص را از درگیری نجات دهد.
ناراحتی و خشم آفریقایی ها
همزمان با انتشار کرونا، بسیاری از کشورها، رفت و آمد از و به کشورهای آفریقایی را ممنوع اعلام کرده اند. این اتفاق به خصوص باعث خشم و ناراحتی مقامات آفریقای جنوبی شده است، چرا که تقریبا اقتصاد این کشور را فلج کرده است. به جز سرگردانی مسافران بسیاری از شهروندان سیاه پوست هم در شهرهای اروپا با واکنش بد سفیدپوستان روبه رو شده اند که البته باعث تعجب و حیرت بسیاری از رسانه ها و مقامات شده است.
چرا دنیا اینقدر نگران است؟
اوضاع زمانی بدتر شد و نگرانی زمانی افزایش یافت که سازمان بهداشت جهانی اوضاع کنونی را "نگران کننده" نامید. گروهی از کارشناسان مسئول نظارت بر تکامل بیماری های همه گیر اعلام کردند که اومیکرون که برای اولین بار در آفریقای جنوبی به ثبت رسید، حاوی تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران کننده هستند.
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اتحادیه اروپا هم در یک گزارش مرتبط به ارزیابی خطر گفت که "سطح کلی خطر مرتبط با ویروس جهش یافته اومیکرون از بالا تا بسیار بالا ارزیابی شده است."
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1