کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

برداشت زودهنگام بلوط ها و صدمه به درخت بی مهری است!

هادی سینایی

12 آبان 1400 ساعت 11:48

برداشت زود هنگام و غیر اصولی بلوط با ضربات چوب به سر و شاخه علاوه بر آسیب رسیدن به درخت باعث می شود محصول صدمه بیبند .


برداشت زود هنگام و غیر اصولی بلوط با ضربات چوب به سر و شاخه علاوه بر آسیب  رسیدن به درخت باعث می شود محصول صدمه بیبند .
هادی سینایی فعال محیط زیستی در یادداشتی به پایگاه خبری کبنانیوز با اشاره به شروع زود هنگام برداشت بلوط از جنگل های استان با روش های سنتی گفت: متاسفانه  شاهد برداشت زود هنگام و نادرست  بلوط از جنگل های استان با روش های سنتی  چوب زدن بر شاخه هستیم که این روش علاوه بر آسیب به درخت باعث صدمه محصول می شود .
سینایی افزود : اولین شرط برداشت هر محصول رسیدن آن است و  بهترین راه برداشت محصول  استفاده از روش های مکانیزه و اجتناب از روش های سنتی است  اما وضعیت توپوگرافی عمدتا" کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد و نبود  اینگونه سیستم های به روز نباید بهانه ای باشد تا ما زود هنگام و قبل از تکامل چرخه محصول با روش چوب زدن به سرو شاخه محصول آن را درو کنیم و نا آگاهانه و ناخواسته آسیب های جبران ناپذیری را به طبیعت استان وارد نمایم .
سینایی با اشاره به اینکه زمان و مدت طول رشد میوه درخت بلوط نسبت به سایر درختان کمی متفاوتر است گفت : چرخه گلدهی تا ثمر  در  درختان  مختلف  متفاوت است . بهترین زمان برای برداشت بلوط  آذرماه و مواقعی است که خود بلوط پس از تکامل چرخه بر روی زمین می افتد .
سینایی تصریح کرد : راستی اگر بی مهری های پی در پی ما  به این گنج عظیم  به بهانه جاده سازی ، زندگی صنعتی باعث خشک شدن بلوط این  میراث ماندگار گردد چه بلایی بر سر ما خواهد آمد .جزء تل انباری از گرد و غبار و کوهای کچل شده که سوهان روح می شوند چیزی عاید ما نخواهد شد .
   آفات و بیماری ها ، کم شدن سنجاب ها،  قطع درختان بلوط به بهانه تولید ذغال  از دیگر عوامل تخریب و نابودی بلوط هایی هستند که در فرهنگ ما مقدس اند .
برخی کارشناسان ارزش اقتصادی بلوط را معادل یک میلیارد تومان تخمین زده اند ، اما، من مخالف ارزش گذاری اقتصادی بلوطم . معتقدم بلوط را باید در تامین آب شیرین در این سالهای خشک سالی  قیمت گذاری کرد،  بلوط را باید در تولید اکسیژن ناب قیمت گذاری کرد ، بلوط را باید در کمک به تنفس  برای شمارش همان یک میلیارد تومان ارزش گذاری کرد .
 من نمی خواهم بگویم کهگیلویه وبویراحمد بیشترین آمار فرسایش خاک یعنی 2 درصد در هکتار را دارد، اما میخواهم بگویم ارزش بلوط را باید در جلوگیری از فرسایش خاک مرغوب را قیمت گذاری کرد .


کد مطلب: 440818

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440818/برداشت-زودهنگام-بلوط-صدمه-درخت-بی-مهری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1