تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۴۳۹۹۱۷
تائید یک اشتباه از سوی ظریف با واکنش تند اصولگرایان روبه‌رو شد

جنجال اظهارات تازه ظریف

۱
جنجال اظهارات تازه ظریف
کبنا ؛اظهارات اخیر محمد جواد ظریف درکلاب هاوس درباره برجام و اشتباه او بازتاب وسیعی یافته و با انتقاد شدید اصولگرایان روبه روشده است. 
به گزارش کبنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه دولت یازدهم و دوازده در جدال های داخلی بر سربرجام در مجلس گفته بود کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد، اظهار نظری که درست نبوده است.
حالا ظریف شب گذشته در اتاق گفتگو کلاب‌هاوس در این باره توضیح داد. او با تائید اینکه در ضائم برجام کلمه «تعلیق»وجود دارد، گفت: «من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخواندم، واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود، در لحظات آخر اما که یکی از ضمیمه های برجام داشت مذاکره میشد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم های ایران را لیفت و لغو می کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگه ای هستند را نمی توانیم «لیفت» بکنیم البته تا زمانیکه کل تمام تحریم ها مثل تحریم نظامی و غیره که براساس قطعنامه شورای امنیت بودن برداشته شود، لذا این را الان ساسپند (تعلیق) میکنیم و بعد آنوقت لیفت (لغو) میکنیم.»
    
او افزود: "لذا این بحث تعلیق به امریکا هیچ ربطی نداشت و به تحریم های اروپا ارتباط داشت. آن هم نه درمورد تحریم های کنونی، بلکه در مورد تحریم هایی که قرار بود بعدا برداشته بشود. چهاربار یا سه بار کلمه ساسپند در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره کننده ما که داشت ریز اینها رو بحث میکردو در لحظات اخر اضافه شده بود، به ما اطلاع نداده بود. اما دوستان آمدند از این ذره استفاده کردند و گفتند ظریف برجام را نخواند که ظلم بزرگی به واقعیت و حقیقت نبود، اگر از غربی ای بپرسید حتما می گویند این دروغ است."
ظریف تاکید کرد که این موضوع در ضمائم برجود وجود دارد و نه در خود برجام. 
این اظهار نظر وزیر خارجه دولت روحانی با حمله اصولگرایان روبه‌رو شده است. کاربران اصولگرا ظریف را متهم به«دروغگویی» کردند. برخی نیز ادعای  قدیمی نخواندن برجام از سوی او را مطرح کردند. عده‌ای هم معتقدند ظریف باید محاکمه شود.
سخنان ظریف مثل سخنان روحانی درباره بنزین است!
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بااشاره به سخنان ظریف گفت: «اعتراف اخیر محمدجواد ظریف که ۸ سال وزیر خارجه جمهوری اسلامی بوده و هشت سال وقت و توان کشور را معطل برجام کرد نشان از ناکارآمدی و اهمال در منافع ملی و حقوق ملت ایران دارد.»
او افزود: "اینکه ظریف اعتراف کرده اطلاعی نداشته که تحریم‌ها در برجام تعلیق شده و تصور کرده که لغو تحریم‌ها در برجام وجود دارد شبیه آن چیزی است که حسن روحانی در موضوع گرانی بنزین اعلام کردند و گفتند من مطلع نبودم و صبح روز جمعه مطلع شدم."
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: "همان‌طور که حوادث آبان ۹۸ و پس از گرانی بنزین موجب خسارات زیادی به منافع ملی و امنیت و جان و مال مردم شد، در موضوع برجام هم شاهد آن هستیم که دولت حسن روحانی که بزرگترین دستاورد خود را برجام می‌دانست با اهمال و انفعال در برابر غرب مواجه شد که این کار آنها باعث تضییع حقوق ملت و حقوق من و منافع ملی شد."
الهیان گفت: "بسیار بعید است که شخص وزیر خارجه که مسئول مستقیم برجام بوده است از متن برجام بی اطلاع باشد زیرا برجام از سطح بالایی از اهمیت برخوردار بود و ما بی اطلاعی آقای ظریف از عدم مطالعه متن برجام را نمی‌پذیریم."
او تاکید کرد: «باید عدم اطلاع آقای ظریف از متن برجام به صورت دقیق پیگیری و با افراد خاطی برخورد شود زیرا ابعاد و سطح موضوع بسیار وسیع است چراکه برجام تاثیرات بالایی در داخل و بین‌الملل داشته و تبعاتی مانند معطل کردن کشور و اقتصاد کشور داشته است.»
تیم مذاکره کننده سابق باید پاسخگو باشند
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم  درباره سخنان ظریف گفت: "صحبت‌هایی که اکنون آقای ظریف عنوان می‌کند، رافع مسئولیت ایشان نبوده و عذر بدتر از گناه است."
او افزود: "یک ملتی به آقای ظریف اعتماد کرده و ریش و قیچی را به دست ایشان داده تا از منافع یک کشور دفاع کند بنابراین چطور ممکن است ایشان بر سر متنی توافق کند که اطلاعی از محتوای آن به ویژه کلمات حساسی که در آن درج شده، نداشته باشد؟ در حالی که مجلس بارها این موضوع را در جلسات مطرح و آقای ظریف انکار کرده است."
او افزود: «وقتی مسئول ارشد مذاکره کننده ما در این حد اطلاع ندارد چه توقعی است که مردم، مسئولان و رهبری به اینها اعتماد داشته باشد؟ ما خوشحال بودیم که گرچه به آمریکا اعتماد نداریم اما به تیم مذاکره‌کنندگان‌مان اعتماد داریم.»

نماینده مجلس: روحانی و ظریف محاکمه شوند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تمامی اسناد و دلایل دال بر بی‌تدبیری تیم مذاکره کننده در برجام بوده است و به همین دلیل باعث شده که طرف مقابل به تعهدات و وظایف خود عمل نکند و ما منفعتی از این موضوع نداشته‌ایم چرا که ضمانت‌های لازم از آنها گرفته نشده است.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی گفت: تیم مذاکره‌کننده و بویژه ظریف و روحانی باید به دلیل خسارات برجام و اعتراف به عدم دقت در متن آن مورد مؤاخذه و محاکمه قرار گیرند چرا که افکار عمومی انتظار دارد ابعاد مختلف آن شفاف شده و پشت پرده‌ها روشن شود.
محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره سخنان اخیر ظریف درباره متن برجام اظهار داشت: متأسفانه مطالعه دقیقی در متن برجام صورت نگرفته و واژه‌هایی در آن صورت دارد که تعاریف مختلفی از آن می‌شود ضمن اینکه بی‌توجهی به نسخه فارسی آن هم یکی از دغدغه‌های مجلس بوده است.
وی افزود: اعترافات ظریف در کلاب‌هاوس چیزی را حل نخواهد کرد زیرا واقعیت آن است که برجام مسائل و مشکلات زیادی برای کشورمان در اثر بی‌توجهی تیم‌مذاکره به وجود آورده است.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تمامی اسناد و دلایل دال بر بی‌تدبیری تیم مذاکره کننده در برجام بوده است و به همین دلیل باعث شده که طرف مقابل به تعهدات و وظایف خود عمل نکند و ما منفعتی از این موضوع نداشته‌ایم چرا که ضمانت‌های لازم از آنها گرفته نشده است.
آصفری گفت: تیم مذاکره‌کننده و به ویژه آقای ظریف و روحانی باید مؤاخذه و محاکمه قرار گیرند چرا که افکار عمومی انتظار دارد حداقل برای شفاف شدن اذهان جامعه از جزئیات، وقایع و ابعاد مذاکرات مطلع شوند، بخش‌های مختلف برجام و پشت‌ پرده آن باید روشن شود تا خدای ناکرده آینده کشور به دلیل ندانم‌کاری این افراد با مسائل و مشکلات و خسارات زیادی دوباره مواجه نشود.
وی خاطرنشان کرد: باید کسانی که در برجام مسبب بروز وضعیت فعلی کشور شده‌اند را در یک دادگاه صالحه مورد مؤاخذه و محاکمه قرار دهیم زیرا نمی‌توانیم از کنار این موضوعات به راحتی بگذریم؛ متأسفانه مردم ما فشارهای زیادی را از بخش‌های مختلف دنیا و کشورهای متعدد تحمل می‌کنند که می‌توان به عدم واردات دارو و مراودات بانکی و ... اشاره کرد.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور افزود: وضعیت معیشتی، رکود اقتصاد و شرطی کردن اقتصاد ایران به مذاکره از نتایج برجام است که ناشی از ناکارآمدی تیم مذاکره کننده هسته‌ای است و باید با آنها که موجب خسارات فعلی به کشورمان شده‌اند برخورد قاطعی صورت گیرد و همین تیم متن نخوانده برجام را باید بارها بخوانند و بخش‌های مختلف کشور هم برای عدم تکرار چنین خسارتی باید آنرا مورد بازبینی قرار دهند تا مسئولی متن نخوانده را امضا نکند.
نام شما

آدرس ايميل شما

جنجال اظهارات تازه ظریف

جنجال اظهارات تازه ظریف

الهیان گفت: "بسیار بعید است که شخص وزیر خارجه که مسئول مستقیم برجام بوده است از متن برجام ...
جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

برای یک بار به مدیر عامل نفت و گاز گچساران نه زنگ زدم و نه او به من زنگ زده است. نه من ...
فایل های مرتبط
1