تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۴
کد مطلب : ۴۳۹۸۸۱
وزیر امور خارجه ایران خبر داد

توافق درباره دیدار پوتین و رئیسی/ تأکید روسیه و ایران بر مبارزه قاطع با تروریسم در افغانستان

۰
رئیسی و پوتین دیدار می‌کنند
کبنا ؛وزیر امور خارجه ایران از توافق در خصوص فراهم سازی مقدمات دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در آینده نزدیک خبر داد و وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرد: مسکو و تهران تلاش‌های خود در جهت حل و فصل اوضاع در افغانستان را هماهنگ خواهند کرد.
به گزارش کبنا به نقل از جهان نیوز، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امورخارجه جمهوری‌اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پایان مذاکرات با "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه اعلام‌کرد که مقامات تهران و مسکو در خصوص فراهم‌سازی مقدمات برای دیدار "ابراهیم رئیسی" و "ولادیمیر پوتین" روسای جمهوری ایران و فدراسیون روسیه توافق کرده‌اند.
وزیر خارجه جدید ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم که در آینده نه چندان دور روسای جمهوری روسیه و ایران بتوانند بر سر یک میز نشسته و دیداری حضوری داشته باشند. توافقات ما در این باره گویای آن است که روابط بین دو کشور راهبردی و ممتاز است. ما روسیه را شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنیم.»  
امیرعبداللهیان افزود، روسیه در عرصه سیاست خارجی ایران جایگاهی دارای اولویت دارد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها توسعه پیدا کند.
سرگئی لاوروف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد که مسکو و تهران از دولت جدید افغانستان می‌خواهند تا مبارزه قاطعی را با تروریسم در این کشور آغاز کند. به گفته وی، روسیه و ایران قصد دارند تلاش‌های خود در جهت گیری به سمت حل و فصل اوضاع در افغانستان را هماهنگ کنند.
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «افغانستان دیگر نباید منبع بی ثباتی در منطقه و جهان باشد. مقامات مسکو و تهران از دولت جدید افغانستان می‌خواهند تا مبارزه سازش ناپذیری را با گروه‌های تروریستی در این کشور انجام داده و همچنین با قاچاق مواد مخدر و سلاح از افغانستان مقابله جدی کنند.»
لاوروف با اشاره به اینکه در دیدار با همتای ایرانی خود دورنمای همکاری‌های دوجانبه در مسائل منطقه‌ای و بین المللی، از جمله مشارکت در بازسازی افغانستان پس از دوران جنگ داخلی در این کشور را مورد بررسی قرار داده، افزود: «در این رابطه فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران ابتکارعمل‌های مناسبی دارند. بنابراین ما امروز توافق کردیم که تلاش‌های خود در زمینه تحقق این پیشنهادات را با یکدیگر هماهنگ کنیم.»
 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته به دعوت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در رأس هیأتی وارد مسکو شد.
دولت فدراسیون روسیه پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در تاریخ ششم اکتبر (چهارشنبه ۱۴ مهر ماه) با همتای ایرانی خود در مسکو دیدار و رایزنی می‌کند.
این نخستین سفر امیرعبداللهیان به مسکو پس از تصدی وزارت امور خارجه است. وزیر امور خارجه پس از تصدی این سمت به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق به بغداد رفت و از آنجا برای دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر کرد. وی همچنین در سفر آیت الله رئیسی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان وی را همراهی کرد و در اواخر شهریور ماه برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

برای یک بار به مدیر عامل نفت و گاز گچساران نه زنگ زدم و نه او به من زنگ زده است. نه من ...
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
1