تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۴۳۹۲۳۷
توضیحات مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص ورودی های شهر دهدشت

مگر همین مسیر طولیان 11سال تعطیل نبود چرا هیچکس صحبتی نکرد؟ / کمی منصف باشید

۵
۳
مگر همین مسیر طولیان 11سال تعطیل نبود چرا هیچکس صحبتی نکرد؟ / کمی منصف باشید
کبنا ؛مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه محور ورودی شهر دهدشت توضیحات مفصلی ارائه کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی گفت: در چند روز گذشته راجع به پروژه‌های اطراف شهردهدشت و مخصوصاً در خصوص ورودی‌های دهدشت صحبت‌هایی شده که‌ای کاش دوستان اطلاعات دقیقی را کسب می‌کردند و بعد مطالب را منتشر می‌کردند.
پژمان نیک اقبالی در این خصوص تصریح کرد: دهدشت چهار ورودی  دارد که سه ورودی  در دستور کار حوزه راه  و شهرسازی قرار دارد، که باید در آن کارهای اجرایی صورت پذیرد، هرچند به لحاظ تفکیک راه روستایی و راه فرعی، همه ورودی‌های اطراف دهدشت راه فرعی حساب می‌شوند و باید تحویل راهداری می‌شد، اما به دلیل  مشکلات خاصی که داشت  تحویل راهداری نشد و در اختیار راه و شهرسازی برای اصلاح و تعریض قرار گرفت . بعضی  از پروژه‌ها هیچ منبع تأمین اعتبار برای اینکه پروژه ادامه پیدا کند نداشته‌اند، به عنوان مثال ورودی دهدشت به سمت طولیان در سال‌های گذشته با پروژه قلعه رئیسی- دیشموک در یک طرح قرار داشته، و اعتباری که برای این پروژه هزینه می‌شد با آن پروژه  یکی بوده  و با تفکیک راه روستایی این پرژه از پروژه قلعه رییس جدا و هیچ محلی برای تأمین اعتبار وجود نداشت.
نیک اقبالی افزود: ای کاش یکی از مسئولین شهرستان حتی این سؤال را می‌پرسید که  این پروژه از چه محلی الان تأمین اعتبار می‌شود؟ با رایزنی‌هایی که شد و انصافاً کمکی که دوستان که در دستگاه‌های نظارتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان  داشتند ، و علی رغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت این پروژه را به پروژه باغچه سادات- سرفاریاب  متصل کردیم، خود پروژه باغچه سادات، یک پروژه خاص از نظر اعتباری هست و  چند پیمانکار در آن در حال انجام  کار هستند که مطالباتی از گذشته هم دارند و اعتبار پروژه هم محدود هست ،  اگر می‌خواستیم براساس اعتبارات  و بر اساس مطالبات پیمانکاران و تقسیم اعتبار بین انها  به این قطعه اعتباری بدهیم ، اعتبار  بسیار ناچیز باید به قسمت طولیان پرداخت می‌شد.  اما با توجه به شرایط خاص و اهمیت این پروژه، بیشترین اعتبار را برای این قطعه و در حد توان منظور کردیم.
یکی از مشکلات این پروژه  این بود که حدود ۱۰ سال  بلاتکلیف بود، که پیمانکار در آنجا کار را رها و خاتمه قرار داد هم نشده بود  و دارای مطالباتی هم بوده است .
وی تاکید کرد: من الان نزدیک دوسال هست در اینجا مسئولیت دارم، که فقط  یک سالش طول کشید تا توانستم مراحل قانونی و اداری خاتمه پیمان پروژه را بگیرم و برگزاری مناقصه راه هم با یک روش و فرایند خاصی  انجام دادیم که یک  نامه از فرماندار محترم وقت گرفتم، با این توجیح که یک نامه به من بدهید و تأیید و تضمین کنید در  سالهای آینده  این پروژه را تأمین اعتبار کنید و بر اساس نامه شما بتوانم مناقصه را برگزار و کسی راه و شهرسازی را زیر سؤال نبرد و این کار را انجام دادیم و در آن مقطع واقعاً با آن نامه توانستم مناقصه برگزار کنیم.
مدیر کل راه  شهر سازی گفت: در حال حاضر خوشبختانه با همه محدودیت‌ها، دو قسمت از سه قسمت تکمیل شده  است ، یکی از وردی خود دهدشت تا بعد از پمپ بنزین در یک  مقطع آسفالت شد،چند روز پیش هم در  قسمت‌های باقی ماتده لکه گیری انجام و تکمیل شد. بعد از آن یک پل بزرگ بود که ساخته شد و آسفالت هم انجام شده است. فقط مانده قسمت انتهایی و سوم  که یک پل دومتری دارد و اگر اعتبار این پروژه را تأمین شود و قیر برای این پروژه تأمین کنیم آن هم ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد، که همین الان هم پیمانکار در حال کار است.
نیک اقبالی در ادمه افزود: بنا شد  این محور با همین وضعیت موجود  خط کشی و زیر بار ترافیک برود ، تا مردم  بتوانند از این قسمت‌های تکمیل شده استفاده کنند، اما ای کاش یک نفر سؤال می‌کرد برای تأمین اعتبار و کمک به تأمین اعتبار این پروژه  مسئولان  شهرستان چه کاری انجام داده‌اند؟ کدامیک از مسئولین شهرستان قدم مثبتی در جهت تأمین اعتبار این پروژه برداشتند؟ البته ما به جد پیگیر این پروژه هستیم و به‌زودی هم قسمت سوم را  تکمیل خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه تا این لحظه یک ریال تخصیص اعتبار به این پروژه‌ها از اول امسال تا الان داده نشده و الان دارند تخصیص‌ها را به ما ابلاغ می‌کند، گفت: ما در حال حاضر حتی اعتبار سوخت وسایل نقلیه اداره را نتوانستیم پرداخت کنیم، بعد می گویند 5 کیلومتر راه چقدر هست که کار تمام  نمی‌شود؟ الان هر کیلومتر راه سازی حدود 10 میلیارد تومان در استان کهگیلویه وبویراحمد هزینه برمی دارد، مخصوصاً اگر پروژه به مرحله زیر سازی و آسفالت که همه هزینه‌های  آن نقدی است رسیده باشد، و باید پول نقد باشد تا پیمانکار بتواند قیر و اسفالت بخرد و انجام شود.
ورودی دوم؛ محور سوق دهدشت
این مسئول با اشاره به ورودی دوم که محور سوق هست افزود: با همه تلاش‌هایی که شده همه محور با  عرض ۲۲ و نیم متر بازگشایی شده ، هرچند هم از نظر فنی اشکالاتی به لحاظ پروفیل طولی و عرضی ممکن هست وجود داشته  باشد  ، اما واقعاً الان یک محور ارتباطی مناسب  هست که نسبت به قبل قابل مقایسه نیست. در سال گذشته فقط یک میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات  شهرستان برای این پروژه  منظور شد که فقط  ۵۰ درصد تخصیصان محقق  شد . ولی ما ۳ میلیارد تومان مناقصه برگزار کردم و پیمانکار را موظف کرددیم  که حدود بیش از ۳ میلیارد تومان روکش آسفالت انجام داد که  که هنوز  مطالباتش پرداخت نشده است  .
نیک اقبالی تاکید کرد: امسال هم با تلاشی که شده مبلغ دیگری از محل اعتبارات شهرستان، که هنوز معلوم نیست تخصیصش چقدر محقق خواهد شد منظور شده است،که در شرف  برگزاری مناقصه برای رفع  قسمت حادثه‌خیز آن جاده هستیم  .  اگر ان جاده بخواهد روکش کامل شود حدود  ۲۰ میلیارد تومان فقط اعتبار نیاز دارد ،روکش هم نیاز به اعتبار نقد دارد ، و نصب نیو حرسی وسط هم حدود ۱۰دمیلیارد اعتبار نیاز دارد ،خب شما قضاوت بفرمایید  ما این کار را با چه پولی  انجام دهیم ؟
قسمت سوم محور چرام- دهدشت
وی با اشار به محور چرام به دهدشت گفت:  قسمتی  از محور مذکور به سمت   سمغان تا  پلی که  سه راهی جاده زندان جدا می‌شود   در اختیار شهرداری  ودر محدوده شهر است ، و شهرداری در حال انجام کار هست  و ارتباطی به راه وشهرسازی ندارد!
مدیر کل راه و شهر سازی با بیان اینکه «این محدوده در حوزه  کاری ما نیست»  افزود: در چند ماه گذشته دادستان محترم کهگیلویه برای حل مشکل این قسمت با همکار ما و رییس  اداره راه و شهرسازی دهدشت صورت جلسه داشته‌اند  که  رفع معارض و پرداخت به معارض را  اداره راه  وشهرسازی به عهده بگیرید و شهرداری هم زیرسازی و آسفالت انجام دهد.که برآورد هزینه توسط کارشناسان رسمی انجام و برای تعهدی که به عهده راه و شهرسازی گذاشته شده مشکلی نداشته و کار توسط شهرداری در حال انجام هست
نیک اقبالی تصریح کرد: در واقع بعد از پل تا فنی حرفه‌ای که بار ترافیک زیادی  دارد در محدوده‌ی کاری  ما  است که خوشبختانه در سال‌های گذشته هم چهار خطه شده ،هم روشنایی وسط داردو تحویل اداره کل راهداری می‌باشد ، و در آن قسمت اگر قراره روکش آسفالتی صورت بگیرد، باید راهداری روکش آسفالت صورت انجام دهد، همین تصادفی که چند روز پیش اتفاق افتاد اصلاً در حوزه وظیفه راه وشهرسازی نیست و مربوط به حوزه راهداری است.
وی عنوان کرد: برای بقیه مسیر هم ما در حال حاضر دوتا پیمانکار داریم  یکی  در قسمت محدود چرام ،که قسمتی را که سالها  متوقف بود در چند ماه گذشته تکمیل و افتتاح کردیم ، قسمت ورودی چرام هم الان قیر پاشی صورت گرفته ،ولی  وقتی  اعتبار نیست ما چطور به پیمانکار فشار بیاوریم برای انجام کار؟پیمانکار هم درخواست دارد قسمتی از مطالباتش پرداخت شود تا ادامه کار را انجام دهد.
نیک اقبال اظهار داشت : قسمت باقیمانده در محدوده چرام در حال انجام کار است ،اما در محدوده شهرستان کهگیلویه که پیمانکار دیگری در حال انجام کار هست ،علی رغم اینکه قبل از من هم اخطارهای زیادی به پروژه داده شده بود ، با توجه به  شرایط آگه بخواهیم آن را خلعید کنیم  و دوباره به مناقصه بگذاریم  باید چندین برابر این قرارداد بسته شود ، در صورتی که که ما با همین پیمانکار با هر شرایطی  که بود قسمت عمده‌ی را آسفالت کردیم و پل بزرگی  نرسیده به فنی حرفه‌ای را هم انجام  دادیم  .الان هم پروژه اعتبار انچنانی ندارد ولی باز پیمانکار قول داده که لکه گیری‌های اسفالت را انجام و کار را به اتمام برساند.
پژمان نیک اقبالی گفت: من سوالم از دوستان و رسانه‌هایی که اطلاع کافی ندارند در این است که ابتدا سؤال کنید ببینید میزان اعتباری که برای پروژه‌ها در نظر می‌گیرند با میزان کارکردی که ما دراینجا داریم چقدر هست و چه کسانی برای تأمین یک ریال از اعتبارات تا الان وقت صرف کردند؟ و  بفرمایند که یک ریال ابلاغ اعتبار را از فلان جا گرفتم برای یکی از این محورهاو ما هم ضمن تشکر با یک ریال شما ده ریال کار می‌کنیم .
وی  افزود: در این مورد به جز تلاش خود اداره کل راه و شهرسازی هیچ کسی با ما همکاری نکرده، وفقط یک عده مغرضانه زحمات دوستان در اداره راه را زیر سؤال می‌برند، من نمی خوام به گم که پروژه‌ها اشکالی نداره یا  طولانی نشده، اما شما شرایط مملکت را ببینید در بدترین زمان ممکن طی  سال گذشته که هم تحریم بوده ،هم کرونا هم اعتبارات بسیار محدود بوده ما با چنگ و دندان این  پروژه‌ها را جلو بردیم ، چرا در گذشته در شرایطی که وضعیت بسیار خوب بود چرا کار انجام نشد؟ با وجودی الان در این دوسال  در بدترین شرایط مملکت هست ما داریم کار انجام می‌دهیم . مگر همین مسیر طولیان 11سال تعطیل نبود چرا هیچکس صحبتی نکرد؟ یک سال گذشته با شرایط سخت مقداری از این مسیر اسفالت شده است.
وی در آخر خاطر نشان کرد: در هر صورت باید منصف بود، دوستانی که فنی هستند می‌دانند که اگر مطالبات پرداخت نشده پیمانکار بیش از ۱۰ درصد مبلغ قراردادش باشد ما نمی‌توانیم خلعید کنیم  و اگر خاتمه پیمان شود ،باید دوباره به مناقصه برود و هر پروژه مناقصه تجدید شد چندین برابر وضعیت الان ،به خاطر بالا رفتن هزینه‌ها باید دوباره قرارداد جدید منعقد گردد ،که قطعاً به ضرر دولت است.  ما هم  مجبور هستیم مدیریت کنیم و با همین پیمانکاران کار را جلو ببریم و کار را تمام کنیم و تلاش هم خواهیم کرد انشاالله ،با کمک و همکاری  همه متولیان پروژه به ثمر برسانیم .
 
نام شما

آدرس ايميل شما

صادق
Iran, Islamic Republic of
با سلام. آقای نیک اقبالی بعضی مطالب رو درست فرمودند. ولی ای کاش جواب بدن چرا برای بعضی پروژه هایی که توجیه اقتصادی چندانی ندارند و نیازمند هزینه بسیار گزاف هستند (مثل جاده یاسوج به سی سخت)، توجه ویژه ای می کنند ولی برای حوزه کهگیلویه که عمری تلفات سنگینی در راه های غیراستاندارد داده اند و در آینده نزدیک تبدیل به شاهراه ترانزیتی ایران می شود فکری نکرده اند و نبود اعتبار را دلیل راکد ماندن پروژه ها می دانند؟!!!
شاید به این خاطر باشه که خودشون اهل سی سخت هستن میخوان به هر قیمتی میلیاردها تومان در این جاده هزینه کنند
Iran, Islamic Republic of
آقای نیک اقبال چه زمانی که معاون عمرانی بود و چه الان بیشترین ضربه ها را به بویراحمد سفلی زد جناب نیک اقبال به فکر آخرتت باش جاده یاسوج به سمیرم چقد داره جوونها را به کام مرگ میکشه ولی شما فکری به حال این جاده نمی کنید در صورتیکه کل اعتبارات شهرستان دنا را صرف جاده یاسوج به سی سخت کردین خدا ازت نگذره
Iran, Islamic Republic of
چون 4سالش خودت معاون عمرانی بودی.معاونتت هم مثل مدیر کلیت بود.مگه فکر میکنی اداره ای وجود دارد تعطیل است.فقط با 3تا سی سختی این دو سال به بهانه زلزله در سی سخت مشغول شدی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام آقای مدیرکل دهدشت وتوابع آن محروم هستند کس از مسئولان کشور ونمایندگان بفکر آنها نیست فقط کار شخصی و گروهی و منافعی و طایفه می کنند نه محرومیت زدایی
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
سالهاوقت وسرمایه راگذاشتندروی جاده پاتاوه دهدشت که واقعآبسیارباعث تاسف است واینقدراین دست وان دست کردندواومدندکیفیت راازاین طرف فدای کمیت کردندکه یکجوری روبان باقیچی پاره کنند.ببینیداین تونلهای مسیر چقدکم عرض هستند.روشنایی تونلها که فاجعه بار هستندوهرچندافتتاح رسمی نشده ودارندبااین تاریکی مطلق با جان مردم بازی میکنند.جاهایی بایدقسمتهایی ازجاده عریضترمیشدکه فرمالیته کردند...مسیراستانهای جنوبی هم قراره قوزبالای قوزبشه وبااین ازدحام درآینده شاهدتصادفهای وحشتناک دراین مسیرباشیدوخدانگذره ازبانیان ومسوولین بی خیال...
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1