تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۳۸۶۳۷
کبنا گزارش می‌دهد

آموزش و پرورش درب گفت‌وگو با والدین و دانش‌آموزان را باز کند و پویاتر شود / سردرگمی والدین / افت تحصیلی در بین دانش آموزان افزایش یافته / بیم و امید والدین کهگیلویه و بویراحمدی از آموزش حضوری دانش آموزان

۰
آموزش و پرورش درب گفت‌وگو با والدین و دانش‌آموزان را باز کند و پویاتر شود / سردرگمی والدین / افت تحصیلی در بین دانش آموزان افزایش یافته / بیم و امید والدین کهگیلویه و بویراحمدی از آموزش حضوری دانش آموزان
کبنا ؛در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم، کرونا، حذف کلاس‌های حضوری و اصرار بر کلاس‌های غیرحضوری تا حد زیادی به آموزش و کسب علم دانش‌آموزان آسیب وارده کرده و اکنون والدین زیادی هستند که نمی‌دانند، چگونه فاصله گرفتن فرزندانشان از تعلیم، محیط مدرسه و دسترسی به معلم را جبران کنند. بعضی از والدین به شدت این روزها به دنبال معلم خصوصی برای فرزندان‌شان هستند، خیلی از دانش‌آموزان به دلیل اینکه وضعیت مالی خانواده‌شان خوب نیست، همچنان نظاره گر هستند که ببینند، آیا دستی هست، آنها را یاری کنند یا خیر؟ وزارت آموزش و پرورش گویا بی‌خبر از شرایط بد این روزهای تعلیم و تربیت است و به جای اینکه در این ایام پویا‌تر عمل کند و درب سخن را با والدین و دانش‌آموزان را سریعتر از هر زمان دیگری باز کند و جامعه هدفش را با مشاوره تحصیلی و سایر موضوعات مرتبط دیگر برای آغاز سال تحصیلی آماده کند، متأسفانه این وزارتخانه در راهروهای انتخاب وزیر گیر افتاده و متأسفانه دولت سیزدهم که باید اولویت اولش آموزش و پرورش باشد، به نظر می‌رسد؛ چندان به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. یقیناً اگر آمار دقیقی ارائه داده شود، افت تحصیلی همزمان با شیوع کرونا به شدت افزایش یافته و تنبلی و سستی در بین دانش آموزان رونق بیشتری گرفته که به نظر می‌آید، دلسوزان باید آستین همت بالا بزنند، چرا که آینده کشور به آموزش و پرورش مفید، کارآمد و پویا بستگی دارد.
به گزارش کبنا، ایرنا در این زمینه نوشت: دغدغه این روزهای والدین دانش آموزان نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد بلکه در دیگر استان‌های کشور در دوران کرونا برگزاری نحوه کلاس‌های درس است اما در این شرایط حساس و شکننده چه روشی باید انتخاب شود تا کم‌ترین آسیب به بدنه آموزش کشور وارد شود و ضمن اطمینان خاطر خانواده‌ها، دانش آموزان هم برای یادگیری دروس با مشکلی مواجه نشوند.
امروزه چنانچه از هر فرد پرسیده شود که کدام نهاد، نهاد اصلی تحول در جامعه است، بدون تردید پاسخ آموزش و پرورش خواهد بود و لذا اهمیت و ضرورت این نهاد توسعه گرا بر کسی پوشیده نیست زیرا که تجربه‌های گذشتگان بخوبی حکایت از این دارد که  هزینه کرد در آموزش و آموزش و پرورش در جهات مختلف نوعی سرمایه گذاری بزرگ و زیربنایی محسوب می‌شود که به رشد و تعالی جامعه و آیندگان ما منجر خواهد شد. 
با آگاهی از این امر که آموزش و پرورش یک فرا وزارتخانه بوده و دستگاه بسیار عریض و طویلی است که مدیریت در این دستگاه کار بسیار دشواری است باید گفت که در همه جای دنیا آموزش و پرورش محور توسعه است و هر کشوری بخواهد به توسعه، تعالی و رشد و پیشرفت دسترسی پیدا کند باید آموزش و پرورش اولویت نخست باشد.
سایه کرونا بر نحوه آموزش  
با شیوع ویروس کرونا مدارس و دانش آموزان ناگزیر به استفاده از آموزش مجازی و راه دور شده‌اند و این رویه آموزشی دانش آموزان، مدیران، مربیان، خانواده‌ها و در مجموع جامعه را با چالش‌هایی مواجه کرده  که هر چه اطلاعات افراد برای نحوه مدیریت دوران کرونا و آموزش از راه دور افرایش یابد آمادگی بهتری برای پذیرش این نوع آموزش و تربیت فرزندانشان خواهند داشت.
البته به گفته والدین دانش آموزان و متولیان امور آموزشی، آموزش‌های غیر حضوری و مجازی آثار و تبعات منفی خود را دارد که از جمله آن‌ها عدم امکان آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی به صورت حضوری و عملی، خلاء ارتباط عاطفی در بین معلم و شاگرد و دانش آموز و همینطور همسالان است.
دیدگاه‌های مختلف در خصوص آموزش‌های مجازی در یاسوج 
محمد محسنی دانش آموز کلاس دوم ابتدایی که یکی از دانش آموزان باهوش به حساب می‌آید، می‌گوید: دوری از فضای نشاط آور و فیزیکی مدرسه موجب شده تا اینکه صبح‌ها حوصله  زود از خواب بیدار شدن را نداشته باشم.
وی بیان کرد: دلم برای هم کلاسی‌هایم تنگ شده، دلم می‌خواهد مثل گذشته در حیاط مدرسه این طرف و آن طرف بدوم و با دوستانم بازی کنم.
این دانش آموز خردسال ادامه داد: از اینکه در کلاس درس آنلاین نمی‌توانم دوستانم را ببینم  ناراحتم و کلاس برایم خسته کننده است.  
لیلا محمدی مادر دانش آموز کلاس سوم دبستانی می‌گوید: امسال امیدوارم که مدارس حضوری برگزار شوند دیگر به ستوه آمده‌ایم نه تنها من بلکه مادران عضو گروه واتساپ مدرسه دخترم هم از افت تحصیلی فرزندانمان نگران هستیم.
وی بیان کرد: سال ۹۹ سالی سخت بود زیرا که واقعاً اذیت شدیم و دخترم برای حضور در کلاس آنلاین مشکلات زیادی داشت، برخی مواقع کندی و قطعی اینترنت هم آزار دهنده بود.
محمدی گفت: فرزندم بعضی وقت‌ها درس را متوجه نمی‌شد و من هم نمی‌توانستم به او یاد دهم چون روش تدریس من را قبول نداشت و می‌گفت معلم ما شیوه‌اش با شما فرق می‌کند. 
این مادر همچنین اضافه کرد: البته با همه این مشکلات و تقبل زحمات، سلامت فرزندم برایم ارجحیت دارد و امیدوارم مسئولان آموزش و پرورش تدبیری کنند که خانواده‌ها از فرستادن فرزندان خود به مدارس بیم و هراسی به دل نداشته باشند.
مادر دیگری که دخترش در پایه دهم استعدادهای درخشان درس می‌خواند ضمن اقرار به تاثیرات منفی آموزش آنلاین (غیرحضوری) بر کیفیت آموزش و میزان یادگیری فرزندش، ولی تاکید دارد که اگر سلامت فرزندم در مدرسه تضمین نشود، حاضرم که به همین شرایط  تدریس آنلاین دخترم بسنده کنم و او را به  محیط مدرسه نفرستم.
این مادر که خودش هم فرهنگی بازنشسته است اظهار امیدواری کرد که متولیان امر باید با تدبیر و حوصله بیشتر زمینه حضور دانش آموزان را در محیط مدارس فراهم کنند تا خانواده‌ها  همچون دوران قبل از کرونا با اطمینان خاطر  فرزندانشان را از خانه راهی مدرسه کنند. 

یک معلم پایه ابتدایی شهرستان بویراحمد نیز در این ارتباط می‌گوید: تدریس از راه دور کیفیت و اثر بخشی کم‌تری نسبت به آموزش حضوری دارد و حجم برخی فایل‌ها بالاست و فیلم‌ها و عکس‌های ارسالی دانش آموزان کیفیت پایین دارند.
صدیق جهان بیان ادامه داد: معلمان با تجربه بالا که در زمان آموزش حضوری یک امتیاز محسوب می‌شد اما در فضای مجازی امکان نشان دادن توانایی کامل خود را ندارند.
جهان ابراز داشت: امکان رفع اشکال دانش آموزان هنگام تدریس از راه دور به ندرت صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: بعضی از دانش آموزان دبستانی به دلیل عدم حضور در مدرسه نسبت به انجام تکالیفشان بی توجهی می‌کنند.
مشکلات اجتماعی روان شناختی ناشی از آموزش آنلاین 
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از تبعات و پیامدهای منفی آموزش‌های غیر حضوری (آنلاین) عدم ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموز است.
هادی زارع پور افزود: یافته‌های علمی و پژوهش‌های انجام شده نشان داده است که آموزش غیرحضوری هم از نظر ارتباط عاطفی در بین همسالان و هم بین معلم و دانش آموز آسیب زا بوده است.
وی ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر با رفع این مهم واکسینه شدن اکثر افراد جامعه و مراقبت‌های بهداشتی اعم از فردی و اجتماعی این چالش‌ها و مشکلات با آموزش حضوری دانش آموزان مرتفع شود.
افت شدید علمی در پایه‌های مختلف 
زارع پور با تاکید بر اینکه قطعاً هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت، اظهار داشت: یافته‌های علمی نیز نشان داده است که اگر همه بسترهای لازم برای آموزش مجازی و غیر حضوری در حد مطلوب فراهم باشد در عین حال ۵۰ درصد نسبت به آموزش‌های حضوری شاهد افت کیفیت آموزشی خواهیم بود و مسلماً این افت در پایه‌های اول و دوم ابتدایی بیشتر خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بنا به تحقیقی که توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در سال ۹۹ انجام شده، آماری بدست آمده بود که نشان می‌داد آموزش‌های فعلی در ایام کرونا برای ۴۰ درصد دانش آموزان کفایت کرده است و مابقی (۶۰ درصد) نیاز به کلاس‌های جبرانی دارند.
وی ادامه داد: در آموزش مجازی برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف امکان کمک گرفتن از اعضای خانواده برای بهبود یادگیری را ندارند و درس‌های نخوانده و یاد نگرفته شده روی هم  انباشته می‌شود.
فعالیت تنها ۵۲ درصد از دانش آموزان استان در برنامه شاد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: بر اساس تجارب سال گذشته تنها بیش از ۵۲ درصد دانش آموزان استان در برنامه شاد فعال هستند. 
وی ادامه داد: این مهم نشان می‌دهد مابقی در برخورداری از برنامه شاد مشکل دارند و در مناطقی ساکن هستند که زیرساخت اینترنت وجود ندارد و یا اینکه گوشی همراه ندارند.
زارع پور تصریح کرد: به دلیل کوهستانی بودن استان زیرساخت‌های اینترنتی و فناوری در استان در برخی مناطق خیلی ضعیف است.
وی ابراز داشت: بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان استان در ابتدا در برنامه شاد احراز هویت شده بودند که نشان می‌دهد گوشی تلفن همراه داشتند اما سرعت اینترنت ضعیف بوده یا اصلاً اینترنت در برخی مناطق وجود نداشته است.
سهم ناچیز دانش آموزان عشایر کهگیلویه و بویراحمد از آموزش‌های مجازی
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته، براساس آخرین آمارها ۸۳ درصد از جمعیت سه هزار و ۶۲۵ نفری دانش آموزان عشایری استان به شبکه اجتماعی شاد دسترسی نداشتند.
مختار اندرخور افزود: به منظور اینکه هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نماند تلاش شد این میزان از کلاس‌ها حضوری تشکیل شوند.
وی ادامه داد: برخی از خانواده‌های عشایری حتی توان خرید گوشی همراه برای فرزندان خود ندارند که دانش اموزان بتوانند برنامه شاد نصب کنند.
اندرخور عنوان کرد: به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا بنا به تصمیم ستاد کرونای استان خوابگاه‌های دانش آموزان عشایری تعطیل شدند که این مهم سبب شد تا دانش آموزان برای رفت و آمد به شهر یاسوج با مشکل مواجه شوند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برخی خانواده‌ها پس از مشاهده این محدودیت‌ها اصرار بر ترک تحصیل فرزندشان داشتند که آموزش و پرورش به این موضوع ورود کرده و تاکنون  مانع از ترک تحصیل این دانش آموزان شده است.
تاثیرات کرونا و نبود تحرک در کلاس‌های مجازی بر سلامت دانش آموزان
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بویراحمد گفت: ضرورت ماندن دانش آموزان در منزل در دوران همه گیری کرونا و یک جا نشینی به خاطر شرکت در کلاس‌های مجازی منجر به عاداتی مثل عدم تحرک کافی و نپرداختن به ورزش، به هم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب، ریزه خواری و مصرف مکرر میان وعده‌های پرکالری می‌شود.
راضیه پوزش افزود: این عوامل خطر می‌تواند موجب چاقی دانش آموزان شده و زمینه ساز و تشدید کننده بیماری‌های غیرواگیر شوند و در نهایت ریسک ابتلا فرد به کرونا را افزایش دهند. 
وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است در شرایط فعلی بحران کرونا به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه ویژه‌ای به نحوه تغذیه شود.
پوزش عنوان کرد: مصرف زیاد فست فود ها که حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند. 
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بویراحمد تصریح کرد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین بخصوص انواع نوشیدنی‌های دارای قند افزوده، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های صنعتی که تحریک سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. 
وی ادامه داد: ترک عادت ورزش منظم در طول روز و بی تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی‌ها و فیلم‌های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی و تعطیلی برنامه کلاس‌های ورزشی در مکان‌های ورزشی و خارج از منزل همه و همه شرایط خطرناکی را به وجود خواهند آورد.
پوزش تصریح کرد: به هم خوردن نظم خواب و دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز که سبب هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه می‌شود.
ستاد کرونا و انتخاب روش مناسب برای آموزش دانش آموزان  
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تمامی کشورهای جهان تاکید بر آموزش حضوری وجود دارد زیرا که در مقاطع پایین ابتدایی و راهنمایی غیر از نقش آموزشی نقش پرورشی و تربیتی وجود دارد که با آموزش حضوری تحقق می‌یابد.
محمد مهدی بانشی افزود: هنوز اینکه در ایران و به تبع آن در استان تصمیم نهایی در خصوص نحوه آموزش امسال گرفته نشده است.
وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا پس از تحلیل برنامه‌هایی همچون واکسیناسیون، وضعیت پیک بیماری، وضعیت گونه‌های بیماری و دیگر موارد تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.
بانشی تاکید کرد: هم اینک تمام کشور و سیستم بر این نظر واقف‌اند که تمهیداتی را به کار بگیرند که آموزش تا جای ممکن حضوری و یا ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری برگزار شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هیچ واکسنی مجوز تزریق برای افراد زیر ۱۸ سال را تاکنون کسب نکرده است که جای نگرانی دارد و باید بررسی شود آیا نوع جدید ویروس کرونا که وارد می‌شود بر چه گروه‌های سنی از افراد تأثیر می‌گذارد.
سلامت دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد خط قرمز برای بازگشایی مدارس است 
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرچه مزیت‌های آموزش حضوری بر کسی پوشیده نیست ولی سلامت دانش آموزان و معلمان استان خط قرمز مسئولان این اداره کل برای بازگشایی  مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ است. 
هادی زارع پور اظهار داشت: پروژه مهر (بازگشایی مدارس) امسال در کشور و کهگیلویه و بویراحمد به معنای واقعی مدیریت در شرایط بحرانی است. 
وی افزود: برنامه‌ها و اقدام‌های پروژه مهر (بازگشایی مدارس) در این شرایط خاص با جدیت هر چه بیشتر در کهگیلویه و بویراحمد پیگیری شود.  
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مقدمات لازم برای بازگشایی باشکوه و به موقع مدارس این استان در سال تحصیلی  جدید  در حال انجام است.
وی عنوان کرد: تزریق واکسن کرونا به فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد به نحو مطلوب و بدون مشکل خاص در نقاط مختلف این استان در حال انجام است.
شرط حضور معلمان و کادر آموزشی زدن ۲ دز واکسن است 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی فرهنگیان و کادر آموزشی در مدارس باید واکسینه باشند و کوتاهی در نزدن واکسن از هیچ یک از آن‌ها پذیرفته نیست.
حسین کلانتری اظهار داشت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد فرهنگیان استان دز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند و کار واکسیناسیون با قوت در شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد.
وی افزود: فهرست فرهنگیانی که به کرونا مبتلا شده‌اند در دست مرکز بهداشت استان است و پس از سپری کردن زمان لازم باید برای تزریق واکسن مراجعه کنند.
کلانتری ابراز داشت: تزریق دز دوم واکسن کرونا برای فرهنگیان آغاز شده است و معلمان می‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.
گفته‌های  والدین دانش آموزان و مسئولان آموزش و پرورش و مرکز بهداشت همه حاکی از برتری روش آموزش حضوری نسبت به آموزش آنلاین یا غیر حضوری دارد.  
تمامی تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس در کهگیلویه و بویراحمد از جمله واکسینه شدن ۱۴ هزار فرهنگی استان، ثبت نام دانش آموزان و سازماندهی نیروها و معلمان و غیره اندیشیده شده است و چنانچه مدارس بخواهند به صورت حضوری برگزار شوند شرایط کاملاً مهیا است.
امید است ستاد ملی کرونا تصمیمی اتخاذ کند که هم سلامت دانش آموزان حفظ شود و هم در یادگیری آن‌ها مشکلی پیش نیاید
نام شما

آدرس ايميل شما

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
1