تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۳۸۵۵۸
طالبان می‌گوید درخواست‌های مقاومت پنجشیر قابل قبول نیست

 در پنجشیر چه خبر است؟ پیشروی نیروی مقاومت یا طالبان

۲
۲
درگیری شدید در پنجشیر
کبنا ؛گزارش‌ها از حمله شدید طالبان به مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر حکایت دارد. براین اساس درگیری شدیدی در ورودی‌های پنجشیر در جریان است.
 بسم‌الله محمدی وزیر دفاع پیشین افغانستان و از فرمانده مقاومت پنجشیر در توئیتی نوشت: "ساعتی قبل طالبان در دو جبهه شُتل و دربند حملاتی را آغاز کرده و درگیری کماکان جریان دارد."
این حمله پس از شکست مذاکرات میان طالبان و نیروهالی مستقر در پنجشیر صورت گرفته است. این ادعا مطرح شده است که امروز پنجشنبه، گروهی از علمای طالبان به پنجشیر رفته و با نمایندگان احمدمسعود گفتگو و بر سر یک آتش بس موقت توافق کردند اما به محض خروج این گروه از منطقه، جنگ از طرف طالبان آغاز شده است.
 پنجشیر تنها نقطه‌ای از افغانستان است که طالبان نتوانسته است تصرف کند. در حال حاضر اینترنت در پنجشیر با اختلال شدید مواجه است و ارتباطات به شدت محدود شده است.
تصاویری نیز در رسانه‌ها منتشر شده که نشان دهنده لشکرکشی گسترده طالبان به سمت پنجشیر است.
فرمانده نیروهای مقاومت در پنجشیر احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود است.
طالبان تلاش دارند که پیش از اعلام دولت جدید که احتمالاً فردا خواهد بود، این منطقه را نیز تصرف کنند.
 فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر پنج شنبه شب به بی‌بی‌سی گفت: "پیشنهادهای طالبان بیشتر در قالب "امتیاز" بود نه راه حل."
 او افزود: «ما به دنبال حل ریشه‌ای مشکلات افغانستان یک بار و برای همیشه هستیم. راه حلی که آینده و حقوق مردم و اقلیت‌ها و حقوق بشر را در افغانستان تضمین کند.»
 دشتی گفت: "ترجیح ما گفتگو است اما ما تجربه مقاومت داریم اگر به سمت جنگ و حملات بیشتر برود."
 او افزود که چهار روز گذشته به طالبان نشان داد که جنگ راه حل نیست.
 دشتی گفت: موضوع فقط جغرافیا و امکانات نیست، موضوع اراده است و ایستادگی است و حتی در این جنگ اگر کشته شوند.



جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمدمسعود اعلام کرده است که شب گذشته در منطقه خاواک در شمال استان پنجشیر و هم مرز با استان بغلان چندین سنگر طالبان را تصرف کرده و تلفات سنگین به آن‌ها وارد کرده‌اند.
این جبهه همچنین اعلام کرده است که شب گذشته شهر چاریکار مرکز استان پروان در شمال کابل را نیز از گروه طالبان باز پس گرفته و صدها تن از افراد این گروه در این جنگ کشته و یا زخمی شده‌اند.
منابع وابسته به جبهه مقاومت گفته‌اند که به بزرگان محلی اجازه داده‌اند که اجساد گروه طالبان را از کوه‌ها پایین آورده و به این گروه تحویل دهند.
 علی میثم نظری سخنگوی جببه مقاومت امروز (جمعه) به رسانه‌ها گفت که در درگیری‌های چند شب گذشته ۳۰۰ تن از افراد گروه طالبان کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی و همچنین دها نفر از آن‌ها هم دستگیر شده‌اند.
 وی گفت که افراد جبهه مقاومت موفق به پیشروی شده‌اند و گروه طالبان هیچ شانسی برای پیروزی در پنجشیر ندارد.
 برخی منابع دیگر گفته‌اند، حال که گروه طالبان جنگ را انتخاب کرده‌اند، بزودی مقاومت در چندین شهرستان و استان دیگر نیز فعال خواهد شد و مقاومت در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.
 اما در مقابل، سخنگویان گروه طالبان هم مدعی شده‌اند که از مسیرهای استان‌های نورستان، بغلان، پروان و بدخشان به طرف چهار شهرستان در پنجشیر پیشروی داشته‌اند و تلفاتی هم به افراد جبهه مقاومت وارد کرده‌اند.
 دو روز پیش امیرخان متقی مسئول کمیته تبلیغ گروه طالبان اعلام کرد که گفتگو با بزرگان پنجشیر به شکست انجامیده و اکنون نیروهای آن‌ها برای تصرف نظامی آماده شده و در اطراف پنجشیر تجمع کرده‌اند.
 در روزهای اخیر ویدئوهای که در صفحات اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد درگیری شدیدی در این منطقه ادامه دارد.
 براساس گزارش‌ها گروه طالبان اینترنت استان پنجشیر را قطع کرده تا افراد جبهه مقاومت نتوانند به مردم در سراسر این کشور وصل و وضعیت را به بیرون گزارش دهند، اما برخی سخنگویان آن از طریق تلفن با رسانه‌ها در ارتباط هستند.
 دیروز هم علی مثیم نظری؛ به رسانه‌های داخلی و بین المللی گفت که طالبان هرگز موافق نخواهند شد تا پنجشیر را از طریق جنگ تصرف کنند و نیروهای مقاومت پیروز جنگ خواهند بود.
 وی با اعلام اینکه نیروهای مقاومت نه تنها برای پنجشیر بلکه برای آزادی افغانستان مقاومت و جنگ می‌کنند افزود که محاصره این استان تاثیری بر نیروهای مقاومت نخواهد داشت.
 سخنگوی جبهه مقاومت در ادامه گفته بود که بیش از ۷۲ ساعت می‌شود که طالبان حملات خود را به این استان آغاز کرده، اما هیچ پیشرفتی نداشته و این حملات آن‌ها با دادن تلفات شکست خورده است.
 علاوه بر این روز گذشته امرالله صالح معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان هم در توئیتی نوشت که پنجشیر نماینده تمام مردم افغانستان هستند، چون در این شهر همه نیروهای مقاومت از مناطق مختلف و اقوام مختلف افغانستان گردهم آمده‌اند.
 صالح نوشته بود که مردم پنجشسیر هرگز تسلیم طالبان نمی‌شوند و برای تأمین دولت ملی، فراگیر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنند.
 
طالبان: درخواست‌های مقاومت پنجشیر قابل قبول نیست



روز چهارشنبه یک منبع در طالبان به خبرگزاری نووستی گفته است درخواست‌های احمد مسعود، رهبر مقاومت دره پنجشیر از جمله اینکه گفته پنجشیر باید منطقه امن اعلام شود و طالبان در امور آن مداخله نکنند، غیرقابل قبول است.
 پیش‌تر طلوع نیوز هم گزارش داده بود، امیر خان متقی، یکی از رهبران طالبان پیام ضبط شده‌ای خطاب به ساکنان پنجشیر تحت کنترل جبهه مقاومت ملی افغان به رهبری احمد مسعود، منتشر کرده و گفته بود، مذاکرات برای حل مشکلات پنجشیر انجام شد اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
 متقی از ساکنان پنجشیر خواسته به امارت اسلامی مورد نظر طالبان بپیوندند. او تمایل جنبش طالبان در حل مشکل این منطقه به شکل مسالمت‌آمیز را اعلام کرد.
 این رهبر طالبان نسبت به اینکه افرادی در پنجشیر در تلاش برای درگیری و جنگ هستند، هشدار داد و ساکنان این ولایت خواست آنها را به راه حل مسالمت‌آمیز متقاعد کنند.
 این اظهارات نمایندگان طالبان در سایه هفته‌ها مذاکره بین نیروهای مقاومت پنجشیر و طالبان و اخبار ضد و نقیض از نتایج آن مطرح می‌شود. همزمان دو طرف برای مقابله میدانی هم اعلام آمادگی کرده‌اند.
 ولایت پنجشیر اکثراً تاجیک نشین است و در شمال کابل قرار دارد و تحت کنترل طالبان نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
زنده باد احمد مسعود و دلاوران پنجشیر، مرگ بر طالبان و حامیانش
Iran, Islamic Republic of
مقاومت ان شا الله پیروز است
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
فایل های مرتبط
1