تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۴۳۷۲۴۷
طرح خرید تضمینی دام عشایر در کهگیلویه و بویراحمد بلاتکلیف مانده است؛

ساز شرکت پشتیبانی امور دام برای عشایر ناکوک است / بهانه‌ یا روال اداری!؟

۰
ساز شرکت پشتیبانی امور دام برای عشایر ناکوک است / بهانه‌ یا روال اداری!؟
کبنا ؛ دولت به منظور حمایت از عشایر کشور در شرایط خشکسالی براساس طرحی برای نخستین بار اعلام کرده که دام مازاد عشایر را به صورت تضمینی از آنان خریداری می‌کند اما اجرای این طرح در استان کهگیلویه و بویراحمد بلاتکلیف مانده است و آنگونه که فضل‌الله آذرفر مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد شرکت پشتیبانی امور دام استان بر خلاف دستورالعمل‌ها هیچ خریدی از عشایر استان ندارد و هر بار به بهانه‌ای از اجرای این طرح سر باز می‌زند. در واقع ساز شرکت پشتیبانی امور دام برای عشایر ناکوک است.
 به گزارش کبنا، خرید تضمینی دام عشایر کشور یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از عشایر کشور در وضعیت خشکسالی و به طور کلی خرید دام زنده مازاد عشایر سبب حذف دلالان و حمایت از تولید کنندگان عشایری می‌شود. آمارها نشان می‌دهد سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر زحمت کش کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود اگر چه عشایر نفع چندانی از فروش این مقدار گوشت قرمز نمی‌برند و بیشتر نفع آن به جیب دلالان می‌رود.
 اکنون دولت خود پیشقدم شده تا دام مازاد عشایر را بصورت تضمینی و قیمت روز خریداری کند تا در شرایط خشکالی و کمبود آب زیان کمتری به عشایر و دام‌های آنان وارد شود.  بر اساس طرح خرید دام مازاد عشایر، قیمت هر کیلوگرم گوشت بره به صورت زنده ۵۰ هزار تومان، بزغاله ۴۵ هزار تومان، میش ۳۲ هزار تومان و قوچ ۴۲ هزار تومان تعیین شده است. طبق این طرح بهای دام خریداری شده از سوی شرکت امور پشتیبانی دام به حساب فروشندگان دام‌ها یعنی عشایر واریز خواهد شد.
 گوشت دام‌های خریداری شده پس از کشتار در بازار عرضه می‌شود و گوشت مازاد نیز پس از بسته بندی در سردخانه‌ها ذخیره سازی می‌شود تا به تدریج وارد بازار مصرف شود.



 فضل‌الله آذرفر مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: خشکسالی و تنش آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا عشایر به فکر فروش دام‌های مازاد خود بیفتند تا دام‌های آن‌ها از خشکسالی آسیب بیشتری نبینند.
 آذرفر افزود: به منظور حمایت از عشایر استان، برای نخسین بار دام مازاد عشایر این استان برای تأمین گوشت مورد نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت تضمینی خریداری می‌شود.
 وی با انتقاد از اینکه این طرح هنوز در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرایی نشده است، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام استان هنوز همکاری لازم در خصوص خرید دام مازاد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد را انجام نداده است.
 مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عشایر استان از آغاز نشدن طرح خرید تضمینی دام ناراضی‌اند و پیگیر عملیاتی شدن این طرح هستند اگرچه جزئیات لازم در خصوص اقدامات انجام شده برای خرید دام مازاد عشایر استان به سازمان امور عشایر کشور ارسال شده است.
وی تاکید کرد: سهمیه استان برای خرید تضمینی دام عشایر منطقه، ۱۰ هزار رأس دام بوده که تاکنون کمتر از ۲۰۰ رأس دام مورد خریداری شده است.
او گفت: دستورالعمل اجرایی طرح خرید دام مازاد عشایر تاکنون ۲ بار تغییر پیدا کرده و اما هنور این طرح به درستی اجرایی نشده است.
آذرفر حذف دست دلال‌ها از خرید دام و تثبیت قیمت دام را در استان از فواید اجرای این طرح عنوان کرد.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه دست روی برخی سنگ اندازی‌ها در این مسیر گذاشت و اظهار داشت: دستورالعمل‌های وجود دارد، خرید تضمینی زنده دام عشایر کار خوبی است که متأسفانه هنوز انجام نگرفته و شرکت پشتیبانی دام عشایر همکاری لازم را ندارد و هر بار به بهانه‌ای طفره می‌رود، یا می‌گوید منابع نداریم و شاید هم به صرفه اقتصادی آنها نیست. دستور العمل ها مرتب تغییر می‌کنند.


به گزارش کبنا، خرید تضمینی دام زنده عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن پایداری درآمد عشایر به حیات اقتصادی و زندگی عشایری آنها رونق بیشتری خواهد بخشید، کاری که حتی می‌تواند استان کهگیلویه و بویراحمد را در برهه‌های مختلف از لحاظ گوشت قرمز بی نیاز کند. چرا شرکت پشتیبانی دام با عشایر استان همکاری ندارد. فضل الله آذر فر مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت پشتیبانی دام عشایر به تنظیم بازار کمک می‌کند و در این زمینه وظایفی دارد، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام استان کهگیلویه و بویراحمد باید این دام‌های مازاد عشایر را خریداری کند و 10 هزار دام مازاد سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد است و با این کار، دلال‌ها حذف می‌شوند و قیمت بازار گوشت هم تثبیت می‌شود. هیچ خریدی از سوی شرکت پشتیبانی دام انجام نمی‌گیرد و هر روز هم به بهانه‌های مختلف سر باز می زند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با ایرنا اجرای این طرح را به شرکت پشتیبانی امور دام کشور حواله کرد و اظهار داشت: منتظر صدور مجوز خرید دام در استان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور هستیم که باید کارهای نهایی در این خصوص انجام گیرد.
محمد شفیع عزیزی افزود: با گرفتن مجوز از تهران، کار خرید و کشتار دام‌های عشایر آغاز خواهد شد و دلیل اجرا نشدن این طرح در استان روال اداری آن است که باید طی شود.
 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تاکنون جلسه‌های متعددی با حضور مسئولان متولی استان برگزار شده و در مراحل آخر کار هستیم و به احتمال قوی در هفته آینده کار خرید دام مازاد عشایر در استان آغاز می‌شود!
 وی ادامه داد: دستورالعمل خرید دام مازاد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد دریافت شده اما اصلاحاتی در دستور کار است که مختص این استان نیست و باید انجام شود.
 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد در عین حال عنوان کرد که خرید دام مازاد عشایر استان جزو اولویت اول نیست، ۸ استان مجوز خرید دام مازاد عشایر را گرفته‌اند و ما با رایزنی استان خود را وارد این گروه برای خرید دام مازاد عشایر کرده‌ایم.
 وی بیان کرد: بحث خرید دام مازاد عشایر برای حمایت از دامدار است و قیمت‌های ارائه شده تغییراتی خواهد داشت که به زودی اعلام می‌شود.
 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد گفت: به گونه‌ای برنامه ریزی خواهد شد که هم دلالان وارد عرصه نشوند و دست آنان کوتاه شود و از سوی دیگر دامداران ضرر نکنند.



 عزیزی ادامه داد: این کار مشترک را وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه عشایری کشور و امور عشایر کشور آغاز کرده‌اند.
 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد افزود: همه کارهای خرید شامل انعقاد قرار داد با کشتارگاه جهت کشتار دام، بسته بندی گوشت و سایر کارها انجام گرفته است و امید است از هفته آینده کار خرید دام مازاد عشایر استان آغاز شود.
 اجرای طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، بدون شک عشایر را دلگرم‌تر از گذشته خواهد کرد و سبب می‌شود خسارت کم‌تری به آن‌ها وارد شود بنابراین می‌طلبد مسئولان متولی کمی بیشتر و با جدیت این موضوع را پیگیری و مطالبه کنند تا هر چه سریع‌تر کار سامان یابد و خرید دام مازاد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شود.
۱۰ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۲ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۲ هزار نفر عشایر هستند. جامعه عشایری کهگیلویه و  بویراحمد نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند که ۳۴۰ هزار رأس آن مازاد است.۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی، ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1