تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۴۳۷۲۲۶
بررسی‌ها نشان می‌دهد

اوج گیری گمانه زنی‌ها درباره کابینه رئیسی

۰
اوج گیری گمانه زنی‌ها درباره کابینه رئیسی
کبنا ؛فقط چند روز دیگر تا شروع به کار دولت سیزدهم مانده و همه منتظر لیست رئیسی هستند. پس از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 تا همین حالا «کابینه دولت سیزدهم» و این که کدام چهره‌های سیاسی بر کرسی کدام وزارتخانه تکیه خواهند زد نقل محافل سیاسی است. حالا اما بازار داغ گمانه زنی‌ها این روزها به اوج خود رسیده است و رئیس جمهور منتخب که پیش از این از مردم خواسته بود بهترین گزینه را برای هر پست در سامانه «یاران رئیسی» به او معرفی کنند، گویا به جمع بندی نهایی رسیده و حتی آن گونه که شایع شده است؛ فهرست ۵۰ نفره اعضای کابینه جدید، برای استعلام به یکی از دستگاه‌های نظارتی نیز ارسال شده است. اگرچه هنوز به طور رسمی از کم و کیف هیئت دولت رئیس جمهور آِینده خبری به بیرون درز نکرده است، اما در این بین بعضی رسانه‌ها از نهایی شدن تعدادی از پست‌ها در کابینه دولت سیزدهم خبر داده‌اند.
ابقای شمخانی و معاون اولی مخبر؟
به عنوان نمونه روزنامه سازندگی در گزارش روز گذشته خود با تیتر «کابینه دولت اصولگرا» به استقبال این موضوع رفت و در تازه‌ترین گمانه زنی با انتشار تصاویر چهره‌های مختلف سیاسی، لیستی از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور منتخب را منتشر و ادعا کرد که محمد مخبر رئیس کنونی ستاد اجرایی فرمان امام، نفر دوم کابینه رئیسی و معاون اول او خواهد بود و همچنین علی شمخانی در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی ابقا خواهد شد. سازندگی در ادامه گمانه زنی خود مدعی شده که امیر عبداللهیان یا مهدی صفری برای پست وزارت خارجه و رستم قاسمی برای وزارت نفت به مجلس معرفی خواهند شد. دیگر نکته قابل توجه در این کابینه احتمالی حضور قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت است. به هرحال گمانه‌ها درباره حضور وی در کابینه از همان وقتی که بحث انصراف به نفع رئیسی در انتخابات مطرح بود، به گوش می‌رسید. این موضوع اما وقتی قابل توجه تر می‌شود که دقت داشته باشیم او انصراف نداد و تا آخر رقابت کرد. حالا اما قاضی زاده در کابینه احتمالی جای گرفته است. برخی از گزینه‌های معرفی شده اما خیلی هم قطعی به نظر نمی‌رسند. مثلاً درحالی حجت الاسلام علی عبداللهی به عنوان وزیر اطلاعات مطرح شد که هنوز هم گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره سپردن این جایگاه به مصطفی پورمحمدی یا غلامحسین رمضانی به گوش می‌رسد. جالب‌تر آن که چهره‌های مختلفی از دولت نهم و دهم در ترکیب احتمالی سازندگی برای دولت سیزدهم قرار گرفته‌اند، مثلاً سید مسعود میرکاظمی که در دولت احمدی نژاد در پست وزارت نفت مشغول به فعالیت بود به ادعای این روزنامه بناست که ریاست سازمان برنامه و بودجه را به دست بگیرد یا محمد رضا فرزین که در دولت نهم دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بوده است حالا گفته شده که وزارت اقتصاد به او سپرده خواهد شد، اما حضور تعدادی از چهره‌ها از دولت روحانی یعنی امیر حاتمی وزیر دفاع و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دولت رئیسی و ابقای آن‌ها در پست فعلی قسمت جالب گمانه زنی روزنامه سازندگی بود. «اقتصاد سالم» نیز در گزارش اخیر خود مهر تاییدی بر تعدادی از اسامی که سازندگی مدعی آن شده زده است: «بعد از مشخص شدن تیم اصلی اقتصادی دولت جدید (فرهاد رهبر، محمدرضا فرزین، سیدرضا فاطمی امین) به عنوان متولیانِ سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت اقتصاد و وزارت صمت؛ تعداد دیگری از اعضای کابینه دولت سیزدهم مشخص شدند.» این سایت در ادامه گزارش خود براساس منبع آگاه نزدیک به دفتر رئیس جمهور منتخب، نوشته است: «مهرداد بذرپاش فعلاً گزینه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
البته بحث‌هایی درباره حضور وی در شهرداری تهران نیز وجود دارد. محمدولی علاءالدینی _ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق "ساتکاب" _ و محمدرضا فاتحی _ مجری پروژه تأمین و انتقال آب خلیج فارس _ دو گزینه اصلی برای تصدی وزارت نیرو هستند.» اقتصاد سالم در ادامه به سراغ پست‌هایی از قبیل وزارت ارشاد و وزارت ورزش رفته است: «تا این جای کار عزت الله ضرغامی گزینه وزارت ارشاد و سردار ذوالقدر گزینه وزارت دفاع است. احمد امیرآبادی نماینده مجلس نیز گزینه معاونت پارلمانی دولت است. برای وزارت ورزش منصوری ۴۰ ساله گزینه اصلی بوده و برای تصدی وزارت کشور همچنان گزینه نهایی سید صولت مرتضوی است.» اقتصاد سالم در آخر گزارش خود همانند گمانه زنی روزنامه سازندگی مخبر را شانس اول معاون اولی رئیسی اعلام کرده و براساس ادعای همان منبع آگاه نزدیک به دفتر رئیس جمهور منتخب می‌نویسد: «بین مخبر و سعید جلیلی نیز یکی معاون اول دولت می‌شود که البته مخبر بالاترین شاخصه‌های اجرایی را از نظر کمیته ارزیابی کسب کرده است.»
رسانه‌های زیادی امروز به سراغ کابینه رئیسی رفت با این تفاوت که تنها وزارت فرهنگ و ارشاد را زیر ذره بین خود قرار داده و مدعی شده است: «تاکنون نام‌های زیادی برای صدارت در این وزارتخانه شنیده شده است. پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از این است که گزینه‌های متعددی در دستور تیم پنج نفره ارزیاب این وزارتخانه قرار گرفته و در دو سطح به نتایجی رسیده است. تیم پنج نفره گزینه‌های وزارت ارشاد را ارزیابی کرده است که از خبرگان حوزه فرهنگ و مدیران فرهنگی کشور هستند.» در ادامه این گزارش اسامی 4 شانس اول تصدی پست وزارت ارشاد آمده است: «در سطح اول این بررسی‌ها گزینه‌هایی چون عزت‌ا... ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما، علیرضا مختارپور دبیرکل فعلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران و محمدمهدی اسماعیلی معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار دارند. شنیده‌های دیگری حاکی است در میان این گزینه‌ها شانس محمدمهدی اسماعیلی برای ورود به وزارت ارشاد از دیگر گزینه‌ها بیشتر است.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1