تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۳۶۷۵۲
آتش سوزی در نارک و خامی ادامه دارد /

با شلوارهایمان آتش خاموش می کنیم / دمنده ها بنزین ندارند / بالگرد آبپاش کارآیی ندارد آقای استاندار! + فیلم

۴
۰
با شلوارهایمان آتش خاموش می کنیم / دمنده ها بنزین ندارند / بالگرد آبپاش کارآیی ندارد آقای استاندار! + فیلم
کبنا ؛
عموما در آتش سوزی های مراتع و جنگل ها، مدیران بجای امدادرسانی و خدمات رسانی به مهارکنندگان آتش تلاش دارند وضعیت را در رسانه ها خوب جلوه دهند، بارها گفته می شود اتش مهار شده، در حالی که اینطور نیست، ایرادات و کمبودها را انعکاس نمی دهند، از روز اول آتش سوزی، همه توان و نیروها بکار گرفته نمی شود و وقتی که کار از کار می گذرد، مدیران کمی به خود می آیند.
به گزارش کبنا نیوز، امروز دوشنبه (21 تیرماه 1400) «مهران گرجی» فعال محیط زیستی در گفت و گو با ایلنا از دوگنبدان گفت: متاسفانه شعله های آتش از جبهه های مختلف منطقه حفاظت شده خامی گچساران را فراگرفته که هم اکنون این شعله‌ها از یک سمت به سوی روستای مارین و از سمت دیگر به سوی روستای فتح شهرستان باشت در حال پیش‌روی است.
وی با اظهار تاسف شدید خود از خاکستر شدن بسیاری از اراضی جنگلی و مرتعی در منطقه حفاظت شده خامی گچساران، اظهارداشت: متاسفانه بیشتر فعالیت ها به سمت و سوی ارتفاعات نارک که آن جا نیز گرفتار شعله های آتش شده بود شد و توجه کمتری به منطقه حفاظت شده خامی شد.
امکانات ناچیز است
مسئول باشگاه کوهنوردی زاگرس گچساران گفت: نیروهای امدادی در منطقه حفاظت شده خامی بسیار محدود و متاسفانه این نیروها تا شب گذشته توان لازم برای خاموش نمودن شعله های آتش را نداشتند.
گرجی، امکانات کنونی برای خاموش کردن شعله های آتش در این منطقه حفاظت شده را بسیار ناچیز خواند و خاطرنشان کرد: شب گذشته با تعدادی از داوطلبان محلی، مجبور شدیم با شلوارهای خودمان از پیش‌روی آتش جلوگیری کنیم.
وی افزود: تعداد دستگاه های دَمنده که در اختیار ما برای جلوگیری از گسترش شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی داده شد سه دستگاه بود که یکی از آنها را با خواهش و تمنا از اداره محیط زیست گرفتیم.
 
مسئول امداد کوهستان هلال احمر گچساران با تشریح وضعیت کنونی آتش در این منطقه حفاظت شده، یادآورشد: متاسفانه مدیریت واحدی برای خاموش کردن شعله های آتش در خامی وجود ندارد و اگر تعداد دستگاه های دَمنده را بیشتر می کردند بطور حتم هم اکنون شاهد این همه شعله های آتش در منطقه نبودیم.
گرجی گفت: نیروهای امدادی به‌دلیل نبود امکانات و وسایل لازم خسته شده اند و رمقی برای خاموش کردن شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی ندارند و اگر این روند ادامه پیدا کند شرایط سخت تر از آنچه فکر می کنیم خواهد شد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا وحوش این منطقه حفاظت شده دچار آسیب شده اند؟ هم اظهارداشت: امروز صبح - دوشنبه ۲۱ تیرماه- که از ارتفاعات به پایین آمدیم تعدادی از وحوش را دیدیم که به روستاهای اطراف پناه آورده اند.
 
مسئول امداد کوهستان هلال احمر گچساران افزود: وحوش منطقه حفاظت شده خامی هم اکنون به دلیل ترس از شعله های آتش درحال فرار هستند و  به روستاهای اطراف پناه می برند.
گرجی، وضعیت ارتفاعات این منطقه حفاظت شده را سخت گذر عنوان و تصریح کرد: تلاش ها برای خاموش کردن این شعله های باید دوچندان شود وگرنه میزان خسارات ها چندین برابر خواهد شد.
بالگرد آبپاش کارآیی ندارد!
در حالی که در آتش سوزی های اینچنینی بالگردهای آبپاش با هزینه زیادی هم که دارد گزینه به صرفه ای نیست و کارآیی ندارد، در سال گذشته نیز در آتش سوزی های «خنگ بنار» درخواست برای بالگرد آبپاش داده شد ولی در همان جریان آتش سوزی نیز از کارایی نداشتن این بالگردها انتقاد شد. فرماندار گچساران نیز نسبت به عدم کارآیی بالگرد آبپاش تاکید کرد.
حسین کلانتری امروز دوشنبه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یک بالگرد درخواست کرده‌ایم که به منطقه اعزام شد و با تلاش نیروهای آتش در دو مرحله مهار شد اما به علت وزش شدید باد دوباره آتش شعله‌ور شد که بعلت صخره ای بودن منطقه، کار مهار آتش را دشوار کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مجدداً درخواست بالگرد آبپاش داده ایم که یک فروند بالگرد آبپاش نیز به منطقه اعزام شد همچنین مجوز پرواز بالگرد شرکت نفت گچساران را جهت کمک به اطفاء حریق اخذ کرده ایم و به منطقه اعزام شد.
کلانتری تصریح کرد: جهت کمک به مهار سریع‌تر آتش در جنگل‌های نارک شهرستان گچساران نیروهای تیپ ۴۸ فتح، نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست استان و شهرداری های برخی شهرهای استان، نیروهای محلی، تشکل‌های مردم نهاد و نیروهای از شهرستان بهبهان استان خوزستان نیز به محل اعزام شدند.
فرماندار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، امروز از فعال بودن چهار فروند بالگرد برای کمک رسانی و جابجایی نیروهای امدادی در این عملیات گسترده خبرداد.
اتابک گفت: البته شرایط ارتفاعات به گونه ای است که نمی توان از بالگردها برای آب پاشی استفاده کرد و فقط نیروی انسانی آن هم در شرایط سخت می تواند از پیش روی شعله های آتش جلوگیری کند.
آخرین اقدامات در خصوص آتش سوزی از زبان استاندار
کلانتری تصریح کرد: جهت کمک به مهار سریع‌تر آتش در جنگل‌های نارک شهرستان گچساران نیروهای تیپ ۴۸ فتح، نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست استان و شهرداری های برخی شهرهای استان، نیروهای محلی، تشکل‌های مردم نهاد و نیروهای از شهرستان بهبهان استان خوزستان نیز به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: ۳۵۰ نفر نیرو، مدیران کل دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست منابع طبیعی مدیرکل بحران استان و اعضای شورای تامین شهرستان گچساران در جهت مهار آتش جنگل‌های منطقه نارک گچساران حضور داشتند و تلاش می کردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از نزدیک وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها «نارک» گچساران را به صورت میدانی بازدید کرده ایم و ستاد مدیریت بحران استان را در محل آتش‌سوزی تشکیل داده‌ایم، تقسیم کار شد و قرار شد از صبح روز دوشنبه نیروهای تازه نفس با محل آتش سوزی اعزام شوند.
کلانتری عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که از صبح دوشنبه نیروها با قوت و شدت بیشتری اقدام به اطفا حریق کنند.
وی اظهار کرد: امیدواریم با تصمیمات گرفته شده و تقسیم کار انجام شده عملیات اطفاء حریق تا غروب روز دوشنبه به پایان برسد و آتش مهار و کنترل شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرایط منطقه «نارک» که دچار آتش‌سوزی شده صخره ای است و باید بالگرد داشته باشیم تا بتوانیم نیروها را به محل آتش‌سوزی جهت انجام عملیات اطفاء حریق انتقال دهیم و جابجا کنیم.
کلانتری افزود: کمبود نیروی انسانی و تجهیزات نداریم اما از صبح دوشنبه بالگردهایی که در استان مستقرند جهت اطفاء حریق اقدام می کنند و قرار است که بالگردی دیگری نیز جهت کمک به اطفاء حریق به استان اعزام شود.
وی تصریح کرد: علت کُندی کنترل و مهار آتش‌سوزی جنگل‌های «نارک» گچساران وزش باد شدید، دمای بالای هوا، صخره‌ای و سخت گذر بودن منطقه است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آتش در چند جبهه مهار شده و امیدواریم که در دو جبهه ای دیگر نیز روز دوشنبه با تلاش نیروها مهار شود.
کلانتری بیان کرد: از صدا و سیما و رسانه ها و مطبوعات استان انتظار داریم جهت پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها نسبت به فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و آموزش مردم در استفاده از طبیعت تلاش کنند.
گفتنی است که آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد از ساعت ۲۳ پنجشنبه شب آغاز شده و پس از حدود ۷۴ ساعت تلاش از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، بعلت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند همچنان این آتش خاموش نشده بود و ادامه دارد. همچنین یک مورد آتش سوزی دیگر در جنگل‌های منطقه حفاظت شده خامی نیز شروع شد.
مصدوم شدن دو نفر از فعالان مهارکننده آتش
سیروس نارکی و حامد مظفری دو نفر از فعالان محیط زیستی در جریان مقابله با اتش دچار مصدومیت شدند که وضع عمومی این دو فعال محیط زیست مطلوب است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ نفر از امدادگرانی که حین مهار آتش سوزی جنگل های کوه نارک در گچساران مصدوم شده بودند توسط نیروهای این جمعیت امداد رسانی شدند.
به گزارش کبنا نیوز، امروز دوشنبه (21 تیرماه 1400) سید امان الله جهانبین افزود: این مصدومان پس از امداد و نجات اولیه از سوی تیم امدادگران کوهستان به مراکز درمانی اعزام شدند.
وی بیان کرد: نیروهای زیادی جهت امدادرسانی و مهارآتش در منطقه حضور دارند، امدادگران جمعیت هلال احمر نیز در کنار دیگر نیروهای مردمی و اداری به مقابله با آتش رفته اند.
جهان بین افزود: چهار تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان گچساران، یک تیم امداد نجات بین شهری این جمعیت با به کارگیری چهار دستگاه خودرو امدادی پیکاب و آمبولانس در صحنه عملیات حضور دارند.
وی عنوان کرد: تاکنون ۶۰۰ اقلام خوراکی شامل ۲۰۰ بطری آب معدنی و ۴۰۰ قوطی کنسرو، ۳۰ بسته شکر، ۲ بسته چای بین نیروهای حاضر در صحنه توزیع شده است.
جهانبین گفت: ۶ دستگاه چادر برای شب مانی نیروهای امدادی همه ارگان های حاضر در اطفای حریق برپا شده و ۱۲ تخته موکت نیز جهت اسکان و چهاردستگاه موتور برق جهت روشنایی مورد استفاده قرار گرفته است.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
باید به مردم اموزش داده بشه که در ابتدای شروع اتش سوزی چه کارهایی باید کرد چه مناطقی در اولویت خاموش کردن قرار داده بشه، جهت باد چه تاثیری در این اولویت بندی داره و مباحث دیگه
Iran, Islamic Republic of
کمبود امکانات به جای خود از همه مهم تر ضعف در مدیریت بحران و مدیریت منابع طبیعی است
Iran, Islamic Republic of
مدیزیت آتش سوزی ها هنوز مشخص نشده که چه کسی مسئولیت این بحران هست بعد از اتفاق به فکر چاره اندیشی هستن .
ضعف مدیر کل منابع طبیعی به وفور مشاهده می شود
فریبا بهمنی فر
Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله که دیگه شاهد چنین اتفاقی نباشیم و برای همیشه این مشکل حل بشه
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1