تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۳۶۲۱۳
کبنانیوز گزارش می دهد

بی‌مهری به پدخندق

۰
بی‌مهری به پدخندق
کبنا ؛ حماسه پد خندق یکی از بی‌نظیرترین صحنه‌های هشت سال دفاع مقدس است، مردان و جوانان دهه 60 استان کهگیلویه و بویراحمد حماسه‌ای را آفریدند که هیچ گاه نمی‌توان رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و دفاع جوانان این دیار را از میهن اسلامی به فراموشی سپرد. دلاور مردانی که با جانشان جلوی رژیم تا دندان مسلح بعثی ایستادند و اجازه پیشروی نمی‌دادند. پدخندق میعادگاه جوانان کهگیلویه و بویراحمد با «رب ودود» شد. آنها در خون خودشان برای رسیدن به معرفت و رسیدن به پروردگار خویش دست و پا می‌زدند و عاشقانه جان به جان آفرین تسلیم و صحنه‌های زیبای از آداب و رسوم عاشقی خلق می‌کردند. متأسفانه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت مردان پدخندق به جوانان نسل امروز این استان کوتاهی و سهل‌انگاری زیادی کرده‌اند.
شاید اگر به طور میدانی از جوانان امروز کهگیلویه و بویراحمد در باره پد خندق سئوال شود، اطلاعات کافی و دقیقی از حماسه پدخندق و هدف والای مردان این حماسه نداشته باشند. شهرام مهدوی مطلق روزنامه نگار استان کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان انتقاد می‌کند و می‌گوید: پد خندق مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ایده جالب و راهکارهای مناسب با وضعیت امروز جامعه برای ترویج فرهنگ و سیره عملی حماسه‌سازان پد خندق ندارند، مسئولان یا ایده‌ای ندارند و یا هم اهمیت این مسئله را درک نمی‌کنند که جامعه ایران برای آبادانی و رسیدن به پیشرفت و ترقی به فرهنگ شهادت، ایثار و شجاعت نیاز دارد.  متأسفانه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی ما دچار روزمره‌گی شده‌اند و برای انجام کارهای فرهنگی تنبلی می‌کنند.

سید محمد موحد نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس در توئیتی به سالروز عملیات پد خندق و مجاهدت رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و نوشت: «حماسه پدخندق مثنوی عشق و عاشقی بود. فرزندان کهگیلویه و بویراحمد همیشه در صف اول دفاع از میهن اسلامی و مطیع رهبر خویش بوده و هستند. حماسه آفرینی‌های آنان برای ملت ادامه دار خواهد بود. عملیات پد خندق یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که در آن، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال 67 در جزیره مجنون به مدت 16 ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.»
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در پیامی به حماسه پد خندق اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در دوران دفاع مقدس و در میدان بزرگ ایثارگری و جانفشانی که مردان و زنان ایران اسلامی برای حراست و حفاظت از کیان دین و کشور، جان خویش را در کف اخلاص نهادند، عملیات غرور آفرین پدخندق توسط شیردلان و غیور مردان استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از ماندگارترین صحنه‌های دفاع مقدس تبدیل شد که با غیرت، سلحشوری و شجاعت رزمندگان این دیار به نتیجه رسید. حماسه پد خندق رزم حماسی شیر مردان این خطه از ایران اسلامی است و برای همیشه تاریخ به عنوان افتخاری بزرگ به یادگار خواهد ماند.
 اینجانب چهارم تیرماه سالروز عملیات غرورآفرین پد خندق را به محضر خانواده‌های معظم و معزز شهدا، جانباران، آزادگان، ایثارگران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به ویژه راد مردان این عملیات غرورآفرین تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و در مقابل ایثار و فداکاری آنان سر تعظیم فرود می‌آورم. امیدوارم با الگو پذیری از روحیه جهادی و شهادت طلبی آن دوران طلایی و بی بدیل، در سایه سار وحدت و همدلی با وفاداری به آرمان‌های حضرت امام (ره) وشهیدان والامقام وپیروی از منویات مقام معظم رهبری، شاهد شکوفایی، توسعه و عظمت روزافزون ایران اسلامی عزیز باشیم.»
نبود رسانه قوی و مظلومیت حماسه پد خندق

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد نبود رسانه قوی برای انعکاس حماسه رزمندگان پد خندق را از دلایل مظلومیت حماسه «پدخندق» می‌داند و می‌گوید: حماسه پد خندق در روزهای پایانی جنگ رخ داد و به عنوان حماسه‌ای بی بدیل در تاریخ این استان ثبت شد.
مصطفی مثنوی تصریح کرد: نبود رسانه قوی برای انعکاس حماسه رزمندگان، باعث مظلومیت حماسه «پد خندق» و رشادت‌های فرزندان استان شد.
وی افزود: حماسه «پد خندق» در روزهای پایانی جنگ رخ داد و به عنوان حماسه‌ای بی بدیل در تاریخ این استان ثبت شد.
وی با بیان اینکه رشادت‌های فرزندان این استان در عملیات‌های مختلف قابل مشاهده است، ادامه داد: در مناطق مختلف عرصه جنگ فرزندان این استان حضور پیدا کردند و رشادت‌های آن‌ها مثال زدنی است.
 مثنوی با اشاره به اینکه نقش فرزندان استان در سختی‌ها سرشار از خاطره و دلاورمردی است، یادآور شد: به ازای ۱۲۷ شهیدی که تقدیم انقلاب شد و بیش از ۸۰ جانباز و آزاده در عملیات پد خندق، می‌توان کتاب‌ها نگارش کرد و اگر رزمندگان بخواهند روایت گر سالیان جنگ باشند مطالب و محتواهای بسیاری برای بازگویی وجود دارد.
جانشین فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حماسه فرزندان استان سند افتخاری برای استان است، گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد مظلومیت در عملیات و صحنه نبرد و نقش آفرینی‌ها وجود دارد، زیرا رسانه قوی و قدرت ثبت و ضبط برای آینده نبود و به خوبی انعکاس پیدا نکرد.

  
  
فیلم) توضیحات رزمندگان در باره حماسه پد خندق
 
 وی با بیان اینکه حماسه «پد خندق» در کنار بزرگی آن رزمندگان سعی در یادآوری این رشادت‌ها داشتند، ادامه داد: حماسه «پد خندق» در مقیاس خود و در مقایسه با دیگر عملیات‌ها اگر ارزش بیشتری نداشته باشد، ارزش کمتری ندارد و با همه محدودیت‌ها افتخار استان است.
مثنوی بیان کرد: به این منظور با سعی و تلاش از طریق فرماندهان آن دوران رشادت‌ها و حماسه‌های پد خندق و نقش کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در این عملیات بیشتر تبیین می‌شود.
  این عملیات غرور آفرین در گردان حضرت رسول (ص) و تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد در یک عملیات 16 ساعته در پد خندق انجام شد تا دشمن بعثی متحیر بماند که چگونه یک سپاه از ارتش عراق در مقابل یک گردان زانو می زند و نمی‌تواند پیشروی کند
 جانشین فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با با بیان اینکه با گذشت ۳۴ سال از «پد خندق» جوانان استان آشنایی کافی از این عملیات ندارند، گفت: تلاش شد حماسه «پد خندق» به عنوان روز کهکیلویه و بویراحمد ثبت شود.
به گزارش کبنا، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسئولان این استان نباید اینگونه تصور کنند که با ارسال پیامی، یا نصب بنری و گفتن یک جمله‌ای وظایف خودشان را در مقابل حماسه مهم «پدخندق» انجام داده‌اند. پدخندق و سایر حماسه‌های مهم مردان و زنان این کشور جزو با کارهای فرهنگی دقیق و کارشناسی شده در جامعه به خوبی شناخته نمی‌شوند. در این دو سه سال اخیر کارهای فرهنگی رنگ و بوی کمتری داشتند و انجام برنامه‌های فرهنگی کمتر در دستور کار مدیران قرار گرفت. امیدوارم حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به عنوان نماینده عالی دولت پاسخگو باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
فایل های مرتبط
1