تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۴۳۵۹۴۵
 رئیس‌جمهور منتخب در نشست خبری:

شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد/ نیروهای کارآمد، انقلابی و فسادستیز را روی کار خواهیم آورد/ دولت سیزدهم متعلق به جریان خاصی نخواهد بود/ تیم مذاکره کننده فعلی کار را دنبال می‌کند

۱
۰
شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد/ دولت سیزدهم متعلق به جریان خاصی نخواهد بود
کبنا ؛نشست خبری آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب لحظاتی قبل با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد.
به گزارش کبنا، وی در سخنان ابتدایی خود گفت: عرض تبریک و تهنیت دارم به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام، دهه کرامت را هم تبریک عرض میکنم و از رسانه های مختلف و خبرنگاران تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور منتخب ادامه داد: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به دنبال حماسه های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردند جلوه ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت.

**حضور گسترده مردم در انتخابات علیرغم گله‌مندی‌ها**
وی ادامه داد: این حضور گسترده و با معنای مردم علی رغم شرایط کرونایی و دشمنی های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ایران شکل گرفت حضور ملت بزرگ ایران که ساعت ها پای صندوق های رای قرار داشتند علی رغم برخی گله مندی هایی که از وضع اقتصادی داشتند بود.
رئیسی گفت: این حضور پیام های مختلفی داشت. یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی آنها بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. 
وی ادامه داد: پیام ملت ایران پیام پافشاری بر ارزشهای انقلاب شکوهمند اسلامی بود. پیام ملت ایران پیام تداوم امام خمینی و شهدا به‌ویژه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی بود. این پیام را ملت ایران با حضور خودشان به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به پیام مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی داشتند این پیام برای دولت مردمی و برای همه مدیران و مسئولانی که به نام این دولت خدمتگزار مردم خواهند بود باید دقیقا شنیده شود.

**باید به عهدی که با مردم بستیم وفادار ماند**
رئیس‌جمهور منتخب گفت: و به این عهدی که با مردم بستیم این باید به این عهد وفادار ماند. وفای به این عهد تلاش برای خدمتگزاری به مردم و باز کردن گره ها بود. 
وی افزود: اطمینان داریم با توکل به خدا و اعتماد به داشته های ملت ایران و اعتماد به نیروی انسانی متراکم بویژه جوانان غرور آفرین این ملت و با ذخایر ارزشمندی که کشور ما از آن برخوردار است ان شاالله وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد.
رئیس‌جمهور منتخب گفت: سیاست داخلی ما و اولویت های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود و بهبود شرایط در دولت و در نظام اداری کارآمدی رقم خواهد زده شد که از بروکراسی که بعضاً بسیاری از اقدامات تحولی را در کشور مانع می شود حتما این شرایط تغییر باید کرد و یک نظام اداری کارآمدی سالم و قانون مداری توسط نیروهای کارآمد و انقلابی فساد ستیز در کشور شکل خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: من ضمن ارج نهادن به همه خدماتی که بعد از انقلاب توسط دولت های مختلف انجام خواهد شده است بدون تردید خدمات بسیاری برای کشور انجام شده است. در این ۴۰ سال، ما شاهد زحمات بسیار و تلاشها و اقداماتی در جهت توسعه یافتگی در کشور بودیم، لکن علیرغم همه زحماتی که دولت ها تا کنون کشیده اند و علی رغم همه تلاش های که تاکنون شده است و ما در برخی از حوزه ها به جایگاه عالی و قله های دست پیدا کرده ایم اما در برخی از حوزه ها بدلیل کم توجهی ها، سو مدیریت ها و عدم توجه به داشته های بسیاری که کشور از آن برخوردار است و نیروی کارآمد جوانی که در کشور می تواند منشا بسیاری از تحولات است مشکلاتی داریم.
وی با اشاره به عقب ماندگی در عدالت خاطر نشان کرد: محور تحول، اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است. به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست های مصوب نظام برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد و ما در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس ان شاالله دنبال خواهیم کرد.

**اعتماد مردم به‌دلایلی مخدوش شده**
رئیسی گفت: امید داریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط گره گشایی جدی از زندگی مردم کند و امید را به مردم باز گرداند و اعتمادی که بدلایلی مخدوش شده، این اعتماد به مردم عزیز و جوانان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است، دولت، دولت یک جریان خاصی نخواهد بود. دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن دوست هستند، دغدغه مردم دارند، دغدغه انقلاب دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.
وی درباره سیاست خارجی ادامه داد: دنیا بداند وضعیت با این حضور حماسه ساز مردم عزیز ایران تغییر کرده است و این وضعیت و شرایط جدید پیش روی دنیاست.
رئیس‌جمهور منتخب گفت: تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدید نظر کنند و برگردند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی در مقابل فشارها دارد و دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی شود چون به برجام هم محدود نخواهد شد.
وی ادامه داد: ما تعامل را با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد و در مذاکرات هر مذاکره ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود، اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد.

**اجازه نخواهیم داد مذاکره برای مذاکره باشد**
رئیس‌جمهور منتخب گفت: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور منتخب در ادامه به سؤالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه اولویت‌دارترین و نخستین دستورکار شما در دولت جدید چه خواهد بود اظهار داشت: در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود،؛ یعنی دستگاه‌های اداری موظف هستند زمینه‌های رانت و فساد را از بین ببرند و این سازوکارها را اصلاح کنند.
وی گفت: اولین اقدام توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود که دست اندرکاران بخشهای مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم داشته باشند. 

**امریکا و اروپا باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند**
رئیس جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز مبنی بر اینکه برجام برای دولت شما چقدر اهمیت دارد و چه پیامی برای امریکا و اروپا دارید؟ تصریح کرد: کشورهای اروپایی و امریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چه کرده‌اند؛ امریکا برجام را نقض کرد و اروپاییها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. 
رئیسی گفت: ما خطاب به امریکا می‌گوییم شما موظف به رفع همه تحریمها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید؛ اروپایی‌ها نیز حتما تحت تأثیر فشار امریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.
وی تأکید کرد: مطالبه ملت ایران از دولت مردمی، احقاق حق آنهاست و ما حق آنها را دنبال خواهیم کرد.

**برنامه‌ریزی برای کاهش مالیات تولید از 25 به 10 درصد و افزایش مالیات فعالیتهای سوداگرانه**
رئیس جمهور منتخب در ادامه به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه برای رفع موانع تولید از جمله تأمین مالی ناقص، رانتهای ارزی و بخشنامه دست و پاگیر چه خواهید کرد گفت: باید برای رفع فشارها بر تولید که مسئله محوری کشور است و شعار سالهای اخیر نیز بوده محور کارهای اقتصادی دولت بر روی تولید قرار گیرد که ما این کار را خواهیم کرد.
رئیسی در توضیح این مسئله افزود: اولویت خود را بر نقدینگی قرار خواهیم داد و آن را به سمت تولید سرازیر می‌کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم تولیدکنندگان و کارآفرینان نسبت به کمبود نقدینگی اعتراض دارند و هم از سوی دیگر همه کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش نقدینگی هشدار می‌دهند؛ بنابراین نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود.
وی تصریح کرد: ما تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ این با یک بخشنامه یا سخن امکان‌پذیر نیست و یک سلسله اقدامات می‌خواهد از جمله اینکه برای ایجاد جذابیت در تولید، کاهش مالیات تولید از 25 درصد به 10 درصد با یک شیب ملایم و ایجاد مالیات برای کارهای غیرمولد و سوداگرانه مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن را دنبال می‌کنیم تا یک عدالت مالیاتی ایجاد شود و ما مصمم هستیم که این کار را در دولت دنبال کنیم.

**رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود**
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه ام بی سی آمریکا که پرسید آیا برای اینکه برجام مؤثر واقع شود باید کل تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های دوره ترامپ رفع شود؟ و قصد دارید تیم مذاکره هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند. تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار عزیزان است. آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.
وی گفت: سؤال این است که علیرغم اینکه ملت ایران به تعهدات خودش عمل کرده، آنها چرا کوتاهی می‌کنند؟ آمریکا باید به دنیا پاسخ بدهد. همواره این مورد تاکید بوده که آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و همه تحریم‌های ظالمانه را بردارد.
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه شرق پرسید: آقای رئیسی! از لحاظ آماری و گزارش‌های آماری بر شرایط کشور اشراف دارید؟ و می‌دانید چه کشوری را با چه شرایطی تحویل می‌گیرید؟ و آیا قرار است بعد از صد روز گزارش فعالیت خود را ارائه کنید؟
رئیسی در پاسخ گفت: وضعیت شرایط و ارقام و آمار روشن است، مراکز رسمی، نهادهای تجمیع کننده آمار و هم دستگاه‌ها آمار فعالیت خود را ارائه می‌کنند و همچنین آمارها از دید رسانه‌ها، نخبگان و کارشناسان پنهان نیست. مردم عزیز هم باید بدانند در چه شرایط دولت جدید شروع شد و قرار است فعالیت کند. شرایط و وضع موجود پیش روی ملت خواهد بود و بعد هم ما وضع موجود و وضع مطلوب را ارزیابی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضعیت موجود را به مطلوب نزدیک‌تر و فاصله را کم کنیم.
وی گفت: خواسته ملت از ما این است که دولت وعده‌هایش را فراموش نکند، ما نه تنها فقط صد روز بلکه شاید به صورت هفتگی و بعد ماهانه گزارش دهیم و بعد ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت برای رفع مشکلات موجود می‌دانیم. این نشست آغاز خواهد بود و نه انجام و ان‌شاءالله در نشست‌هایی که خواهیم داشت، برای رفع مشکلات تلاش خواهیم کرد. محور کار ما اقدام و عمل خواهد بود و هم دستگاه‌ها و هم بنده مردم را در جریان پیشرفت امور می‌گذاریم.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره انگلیسی که پرسید «برخی تحلیل‌ها و اتهامات از سوی برخی نهادهای حقوق بشری مطرح است، در خصوص نقش شما در اعدام‌ها، این مسائل چه تأثیری می‌تواند بر فعالیت شما داشته باشد»؟ گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان و مدافع حقوق مردم بوده‌ام، حقوق بشر، محوری‌ترین مورد بوده که دنبال کرده‌ام و به آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقداماتی که انجام داده‌ایم در جهت رعایت حقوق بشر و انسان بوده است، با کسانی که دست به حرکت‌های داعشی و ضد امنیتی زدند.
وی افزود: مدعیان حقوق بشر باید جواب دهند که اگر یک قاضی از امنیت جامعه و حقوق مردم دفاع کرد، آیا نباید مورد تشویق قرار گیرد که امنیت مردم را در برابر تهدیدها حفظ کرده است؟ افتخارم این است که هر جا بوده‌ام از حقوق مردم، امنیت مردم و آرامش مردم دفاع کردیم و امروز هم خود را موظف به این کار می‌دانم که از حقوق انسان‌ها دفاع کنم. کسانی که مدعی هستند باید به وجودآورندگان داعش را مورد مواخذه قرار دهند. مسلما اگر اینها مورد مواخذه قرار گیرند دنیا به صلح خواهد رسید.
رئیسی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای احیای سرمایه اجتماعی و امید در جامعه دارید؟ گفت: من به عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم؛ چه کسانی که به من رأی داده‌اند چه کسانی که به دیگر نامزدهای محترم رأی‌ داده‌اند و یا کسانی که به دلیل شرایط کرونایی یا به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشده‌اند.
وی با بیان اینکه خود را خادم همه ملت می‌داند، اظهار داشت: خود را موظف می‌دانم نسبت به حقوق مردم پاسداری کنم، لذا نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد. هر امری که سرمایه اجتماعی را افزون و از هزینه‌ها بکاهد در دستور خواهد بود.
رئیسی در پاسخ به خبرنگار «راپلی» روسیه مبنی بر اینکه حاضر به مذاکره مستقیم و دونفره با رئیس‌جمهور آمریکا هستید، گفت: خیر.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چه برنامه‌ای برای جبران خسارت مردم در بورس دارید؟ گفت: اعتماد مردم را به بازار سرمایه برمی‌گردانیم.
رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: از جمله اقدامات ما این خواهد بود که حتماً بورس را به عنوان قلّک دولت قرار نخواهیم داد و کسری بودجه دولت را از طریق بورس تأمین نخواهیم کرد.

**نظارت‌ و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد**
وی با بیان اینکه تلاش می‌کند از طریق ایجاد صندوق های خرد، ضرر مردم را در بورس جبران کند، اظهار داشت: نظارت‌ و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد که خود این فعال شدن نظارت باعث خواهد شد که صندوق توسعه بورس از ایجاد تکانه‌های بورس پیشگیری کند.
رئیسی ادامه داد: اقدامات دیگری در دست برنامه‌ریزی است که از جمله آن‌ها عمیق کردن بورس است. شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند که ورود آن‌ها را تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که می‌توانند عمق بورس را افزایش دهند و خسارت‌های سهامداران را کاهش دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با آرزوي موفقيت
واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
1