تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۳۵۶۸۴

حمايت 15 جبهه اصلاح طلب از همتی

۰
حمايت 15 جبهه اصلاح طلب از همتی
کبنا ؛در شرايطي كه به علت ردصلاحيت‌هاي گسترد‌ه نامزدهاي صالح و مُصلح و برآمده از «جنبش اصلاح و اعتدال» دايره انتخاب ملت ايران در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بيش از هر زمان ديگري محدود شده است؛  در شرايطي كه يك جناح سياسي پنج نامزد دارد و جناح ديگر از نامزدي چهره‌هاي مشهور خود همچون آقايان محمدجواد ظريف، اسحاق جهانگيري، مسعود پزشكيان و... محروم شده است؛ در شرايطي كه شوراي نگهبان حتي نامزدي چهره‌اي ميانه‌رو و معتدل مانند علي لاريجاني را برنتافت و به دستور صريح مقام رهبري براي بازنگري در جفاهايي كه در بررسي صلاحيت‌ها انجام شده است حرمت نگذاشت؛  ما «احزاب اصلاح‌طلب» برآمده از جنبش دوم خرداد به نام «دفاع از جمهوريت نظامِ» جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌كنيم، براساس نظرسنجي‌ها و امكان‌سنجي‌هاي موجود و با مشاهده شور و شوق سياسي و انتخاباتي در نسل جوان اصلاحات كه اين‌بار موتور محركه اصلاح‌طلبان شده‌اند از ميان دو نامزد اصلاح‌طلب موجود به دكتر عبدالناصر همتي راي مي‌دهيم و براي پيروزي او مبارزه انتخاباتي مي‌كنيم و براي صيانت از جمهوريت ائتلاف مي‌كنيم.  ما اصلاح‌طلبان به پشتوانه شخصيت‌هاي ملي اصلاح‌طلب مانند حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي و بسياري از روشنفكران و اصلاح‌طلبان مستقل و معتدل اعلام مي‌كنيم نه براي تاييد عملكرد شوراي نگهبان كه در اعتراض به اين «صحنه‌آرايي خطرناك» در انتخابات مي‌مانيم تا: 
1- يك جناح و يك حزب و يك محفل سياسي حاكميت را قبضه نكند و دولت تك‌حزبي برپا نشود.
2- يك جناح و يك حزب و يك محفل سياسي گمان نكند كه مي‌تواند جمهوريت نظام را محدود كند و با تحديد حق انتخاب ملت انتخابات را به رقابت درون‌حزبي اصولگرايان بدل سازد.
3- به همتي راي مي‌دهيم تا با افزايش سطح مشاركت در انتخابات مانع از انتخاب رييس‌جمهوري با راي ضعيف شويم و نگذاريم «دولتِ اقليت» بر ملت حكومت كند.
4- به همتي راي مي‌دهيم تا با تقويت مشاركت ملت به افزايش مشروعيت دولت كمك كنيم تا در مذاكرات خارجي بتوانيم از حقوق ملت ايران پاسداري و تحريم‌ها را لغو كنيم. 
5-  به همتي راي مي‌دهيم تا نهاد رياست‌جمهوري كه مظهر «جمهوريت» نظام جمهوري اسلامي است تضعيف نشود و از نمايندگي مستقيم كل ملت ايران در احقاق حقوق اساسي‌شان به رياست قوه مجريه تنزل نكند.
هم‌ميهنان عزيز
ما اصلاح‌طلبان نگران هستيم كه گسترش دامنه نظارت استصوابي عنوانِ «جمهوري اسلامي» را تهديد كند و حاضر نيستيم تسليم تصميمات پنهان ديگران براي آينده كشور بشويم. ما عميقا باور داريم دروغ ممنوع است و تصميمات پنهاني بايد موضوع بحث‌هاي خانه و بازار و فضاي مجازي باشد.  ما اصلاح‌طلبان در آستانه انتخاباتي قرار گرفته‌ايم كه با ردصلاحيت‌هاي بي‌سابقه اين تصور را پرورانده است كه جريان كوچك كه هيچ مقبوليتي در مردم ندارد مي‌تواند جمهوريت نظام را از بين ببرد اما جمهوريت نظام همچون اسلاميت آن محصول انتخاب ملت در انقلاب بود. ما انقلاب كرديم تا انتخاب كنيم و نمي‌خواهيم مهم‌ترين دستاورد انقلاب را از دست بدهيم.  ما اصلاح‌طلبان مي‌خواهيم در زمره همان دلسوزان و نيك‌خواهان نظام جمهوري اسلامي باشيم كه با مشاركت كردن به منظور مقاومت در برابر اين صحنه‌آرايي به چنين تحقيري اعتراض كنيم. 
ما با افراد و احزابي كه به علت رنجيدگي خاطر نمي‌خواهند از نامزدي حمايت كنند زخم و درد مشترك داريم. اما معتقديم اين توهين و تحقير ملي نبايد به انفعال منجر شود. بايد اعتراض كرد و ما با راي خود به عبدالناصر همتي كه نشان داده است «صداي بي‌قدرتان» است به قدرتمندان اعتراض مي‌كنيم.
ما اصلاح‌طلبان هشدار مي‌دهيم كه جمهوريت در خطر است
نظام جمهوري اسلامي ايران گرچه متكي به مشروعيت ناشي از قيام ملت در انقلاب اسلامي ايران است اما براي تجديد مشروعيت خود همواره نيازمند راي ملت است. «ميزان راي ملت است» و ملت تنها زماني در سرنوشت خود مشاركت مي‌كند كه رقابت معناداري را در صحنه انتخابات ببيند و نپندارد كه گزينه‌هاي پيش‌رو يكي هستند. ما اصلاح‌طلبان با اصولگرايان رقابت مي‌كنيم تا نشان دهيم كه يك قرائت و يك روايت از جمهوري اسلامي وجود ندارد.
ما اصلاح‌طلبان با اصولگرايان رقابت مي‌كنيم تا نشان دهيم در چارچوب همين نظام سياسي امكان اصلاح وجود دارد.
انتخابات و جمهوريت مهم‌ترين نقطه تمايز نظام جمهوري اسلامي و نظام سلطنتي است كه از همه بيشتر در راي مستقيم همه ملت به دومين مقام كشور و عالي‌ترين مقام اجرايي حكومت متجلي مي‌شود و بايد اين نقطه تمايز را حفظ كرد. انتخابات تنها روش اداره كشور است، مشروعيت انتخابات در نتيجه آن نيست در شيوه برگزاري آن است. ما اصلاح‌طلبان عميقا باور داريم كه انتخابات اساس مشروعيت نظام است و «انتخاباتِ حداقلي» به سود جمهوري اسلامي نيست حتي اگر اصولگرايان فكر كنند نتيجه از روش انتخابات مهم‌تر است اما ما اصلاح‌طلبان روش انتخابات را مهم‌تر از نتيجه آن مي‌دانيم.  راي ما اصلاح‌طلبان به عبدالناصر همتي البته مشروط است به وفاداري او به عهدي كه با ملت بسته است و ما نيز به عنوان حلقه وصل اين انتخاب همواره ديد‌بان هوشيار اين انتخاب خواهيم ماند. هدف ما از پيشنهاد عبدالناصر همتي به عنوان رييس‌جمهور نه تداوم نزاع سياسي كه ايجاد فضايي آرام و امن براي رشد و توسعه همه‌جانبه ايران و عبور از تحريم‌ها و گذار به ثبات سياسي و اقتصادي كشور است. ما معتقديم همتي به عنوان يك اقتصاددان و يك «فن‌سالارِ مردم‌سالار» مي‌تواند در تعامل با حاكميت و راي، ملت ايران را به قطار توسعه و رفاه بازگرداند. ما اصلاح‌طلبان نگران ايران هستيم كه در دور باطل قهر و حذف، فاصله «دولت- ملت» مورد طمع دشمنان قرار گيرد و ايران دچار بحران شود. به نظر ما يك «دولت كارآمد» در كنار «ملت روزآمد» مي‌تواند اين خطر را از ايران دور كند. 
ايرانيان عزيز
تا سه روز ديگر شما سرنوشت خود را رقم مي‌زنيد. اين انتخابي براي 4 سال نيست. اين اولين انتخاب ما در قرن جديد است كه تاريخ ما در عصر جديد با آن آغاز مي‌شود. هيچ حزب و هيچ جبهه‌اي نمي‌تواند سرنوشت شما را به تنهايي تغيير دهد. اين شما هستيد كه هنوز سرنوشت خودتان را رقم مي‌زنيد. حق تعيين سرنوشت خودتان را به دست خودتان از دست ندهيد. حتي اگر اعتراض داريد با راي ندادن به نامزد جناحي كه به آن معترض هستيد اعتراض‌تان را نشان دهيد. «راي‌دادن» فقط «راي‌دادن» نيست گاهي «راي‌ندادن» همان «راي‌دادن» است اما راي به كساني كه در مقابل شما ايستاده‌اند. كساني كه نمي‌خواهند شما راي بدهيد. به عبدالناصر همتي راي دهيد تا حق راي دادن، حق انتخاب كردن، حق انتقاد كردن و حق عزل كردن رييس‌جمهوري بر جا بماند؛ تا جمهوري بر جاي بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1