تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۴۳۵۵۲۲
گام بلند همتی و فاصله گرفتن رئیسی از جلیلی؛

واکنش‌ها به مناظره سوم

۰
واکنش‌ها به مناظره سوم
کبنا ؛ مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری میدان پاسخگویی نامزدهای اصولگرا به چالش‌هایی بود که عبدالناصر همتی برای آنها طرح کرده بود. در این مناظره موضع نامزدهای اصولگرا درباره چند موضوع کلیدی روشن شد. 
 به گزارش کبنا به نقل از فرارو، کاندیداها دیدگاه خود را درباره مسائل مناقشه برانگیزی همچون برجام و فیلترینگ تا حدودی روشن کردند. از طرف دیگر دیدگاه نامزدهای اصولگرا درباره اف ای تی اف همچنان در ابهام ماند. 
در مناظره سوم مشخص شد که ابراهیم رئیسی با برجام مخالفتی ندارد، سعید جلیلی مخالف آن است. محسن رضایی نیز اعلام کرد که به اجرای برجام پایبند است. حتی امیر حسین قاضی زاده هاشمی نیز موضع مشابهی داشت اما علیرضا زاکانی در این باره اظهار نظر مشخصی نکرد. 
عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده نیز پیش از این و در این مناظره بارها بر اجرای برجام و ادامه آن تاکید کردند. 
درباره اف ای تی اف هم همتی نامزدهای اصولگرا را به چالش کشید، ابراهیم رئیسی و محسن رضایی موضع خود را روشن نکردند، سعید جلیلی در این مورد نیز از در مخالفت در آمد.
همتی همچنین ابراهیم رئیسی را درباره فیلترینگ به چالش کشید و رئیسی صراحتا اعلام کرد که مخالف فیلترینگ است. 
در مناظره شنبه محسن مهرعلیزاده از میتینگ انتخاباتی رئیسی در اهواز انتقاد کرد که بازتاب وسیعی یافت. رئیسی نیز به این انتقاد پاسخ داد و گفت که آن همایش مجوز ستاد کرونا را داشته است که البته ستاد ملی کرونا نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد در همایش مزبور پروتکل هایی بهداشتی رعایت نشده و جزییات بیشتری درباره ماجرا اعلام کرد.
مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر اقدام عبدالناصر همتی در ارائه لیست یازده نفره ابربدهکاران بانکی به ابراهیم رئیسی قرار داشت. ابراهیم رئیسی ناچار در موقعیت واکنش قرار گرفت و دوبار درباره لیست ارائه شده توسط همتی توضیح داد. 
البته رئیسی اسامی لیست ارائه شده را نخواند و پس از پایان مناظره علی نادری مسئول روابط عمومی قوه قضائیه تصویری از این لیست را منتشر کرد. 
بازتاب  اقدام همتی گسترده بود و و هواداران رئیسی نیز در پی توضیح در این رابطه برآمدند. سید نظام الدین موسوی نماینده تهران و از حامیان رئیسی در توئیتی نوشت: «همین که در جریان مناظره سوم، آقای همتی لیست ابربدهکاران بانکی کشور را تحویل آقای رئیسی داد یعنی خودشان هم خوب میدانند تنها مرد میدان برخورد با مفسدان بزرگ، سید ابراهیم رئیسی است.»
در این مناظره دوقطبی رئیسی - همتی تقویت شد. از طرف دیگر شکاف میان اصولگرایان بر سر انتخاب جلیلی یا رئیسی نیز افزایش یافت. 
واکنش ها به مناظره سوم نشان می‌دهد عبدالناصر همتی موفق‌تر از دیگر نامزدها عمل کرده است. او توانست نامزدهای اصولگرا را در موقعیت واکنش قرار دهد. البته بعید به نظر می رسد این موفقعیت همتی برای پیروزی او در انتخابات کافی باشد. 
به نظر برخی اصلاح طلبان او توانسته بخشی از بدنه این جریان را برای حضور در انتخابات مردد کند. به تعبیر عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات "لشگر مُردًَدها تعیین کننده هستند".

اما یکی از مهمترین بخش های مناظره پذیش ضمنی برجام از سوی ابراهیم رئیسی بود. عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مناظره سوم در این باره نوشت: «با پذیرش برجام از سوی رئیسی به نظر می‌رسد که حال اصولگرایان از اصلاح‌طلبان و سایر مردم خیلی بدتر شده باشد، چون یک آبروریزی تمام عیار است. مردم و اصلاح طلبان که از قبل هم انتظاری نداشته و به این وضعیت عادت کرده بودند. فعالین اصولگرا به وضعی گرفتار شدند که نمی‌توانند سر بلند کنند.»
احسان بداغی روزنامه نگار نیز در توئیتی در این رابطه نوشت: «حضرات اصولگرا، یادتان هست؟ وعده شما آتش زدن برجام بود نه بهتر اجرا کردن آن.»
در مناظره روز شنبه ابراهیم رئیسی آشکارا تلاش کرد فاصله رویکردی و فکری‌اش را با سعید جلیلی و علیرضا زاکانی نشان دهد. او نه تنها به نوعی برجام را تائید کرد که صراحتا از مخالفت با فیلترینگ گفت و همچنین از رد اف ای تی اف هم طفره رفت.
با این مواضع رئیسی، برخی معتقدند ادعاهای رقیب علیه ابراهیم رئیسی اعتبار چندانی ندارد. 
اما سعید جلیلی برجام را "چک بی محل" خواند و با اف ای تی اف مخالفت کرد. مواضع او در این مناظره مورد توجه بخشی از بدنه اصولگرا قرار گرفت. به گونه‌ای که کاربران زیادی از او حمایت کردند و حتی از رای دادن به او حرف زنند.
بسیاری هم او را با اخلاق‌ترین نامزد در مناظره‌های انتخاباتی دانستند. 
علی علیزاده تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره نوشت: «جلیلی گفت «چرا درباره FATF به مردم...» مکث کرد، کلامش را خورد و گفت «حرف غیرواقع میزنید.». حتی نتوانست به رقیبش بگوید دروغگو. جلیلی رسما اسلامگراست. با او فرق بسیار دارم. اما این میزان سلامت اخلاقی و فقدان مردم‌فریبی باورکردنی نیست. او تنها «اصول» گرای واقعی این روزهای نظام است.»
بحث همتی درباره رفع تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و جدال او با سعید جلیلی نیز مورد توجه کارشناسان قرارگرفت. در این مورد اشاره همتی و جلیلی به مورد عراق بازتاب داشت. 
مجید شاکری تحلیلگر اقتصادی در  نقد همتی نوشت: «فرمايش آقاى همتى درباره بلوكه شدن پول صادرات برق وگاز به عراق بدليل تحريم هاى ثانويه دقيق نيست. علت بلوكه شدن، مكانيسم تسويه مبتنى بر بانك تجارت عراق (به سهامدارى جى پى مورگان آمريكا) است. علت انتخاب اين شيوه هم اصرار دولت فعلی بر خريد كالاى اساسى صرفا از كانالهاى آمريكاست.»
از طرف دیگر پدرام سلطانی عضو اتاق بازرگانی رویکرد جلیلی را نقد کرد و نوشت: «آقای جلیلی می‌گوید ۳۳ سال کار سیاست خارجی کرده. سپس می‌گوید امضای کنوانسیونها هیچ کمکی به کشور نمی‌کند. یعنی ایشان نمی‌داند که کنوانسیونها زبان مشترک و سند وفاق کشورها در روابط بین‌الملل است؟ با این بینش و نگرش با دنیایی که «۲۰۰ کشور دارد» می‌خواهید کار کنید؟»
افزایش اقبال به جلیلی در میان کاربران اصولگرا می تواند سبد رای رئیسی را تهدید کند. این موضوع برخی فعالان اصولگرا را نگران کرده است. 
واکنش‌ها به عملکرد علیرضا زاکانی در مناظره سوم هم خوب نبود و بسیاری از او انتقاد کردند که اخلاق را در مناظره رعایت نکرده است. کاربری هم به کنایه نوشته است: "حالا که گذشت اما هرگز فراموش نکنید فداکارترین نامزد این انتخابات زاکانی بود. هر مقامی در دولت رئیسی بگیرد، بی‌تردید فقط حق اوست."
یک اظهار نظر از زاکانی در مناظره سوم نیز بحث خبرساز و بارها از سوی کاربران باز نشر شد. زاکانی گفت که اگر انقلاب نشده بود هیچ‌یک از ما در این جایگاه نبودیم!
قاضی زاده هاشمی هم توسط برخی اصولگرایان به عنوان برنده کاپ اخلاق مناظرات معرفی شد.
مناظره سوم نیز مملو از وعده های انتخاباتی بود. حمله و انتقاد نامزدهای اصولگرا به دولت حسن روحانی نیز مانند دو مناظره اول بارز بود.. اما در این مناظره اتفاق غیر منتظره، نقد تند و تیز همتی از وزیر اقتصاد دولت بود. او وزیر اقتصاد را در بحث بورس متهم به «بی اخلاقی» کرد. همتی همچنین از نامه ای به رهبر انقلاب درباره بورس پرده برداشت که بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی و فعالان بازار سرمایه داشت. 
در کل مناظره سوم نیز پر از تقابل نامزدها بود و البته به نظر می‌رسد این تقابل ها مفیدتر از دو مناظره پیشین بود. داود سوری تحلیلگر اقتصادی مناظره های تلویزیونی را با رقابت های "کشتی کج" مقایسه کرد و نوشت: «کشتی کج آمریکائی فرهنگ جالبی دارد، همه می‌دانند بسیاری از ضربه‌ها واقعی نیست، نمایش زیاد دارد، غلو زیاد می‌شود، کرکری‌های آن بر مسابقه می‌چربد و اما همه از آن لذت می‌برند، کلی تماشاچی در سطح دنیا با گردش مالی زیاد! دقیقا مثل مناظره‌ها....»
نام شما

آدرس ايميل شما

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1