تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۴۳۴۳۳۲
رئیس سازمان حفاظت محیــط زیست:

جنگ آب در راه است

۰
جنگ آب در راه است
کبنا ؛در روزهایی که کارشناسان نسبت به خشکسالی بی‌سابقه در کشور هشدار می‌دهند و از کاهــش منابــع آبــی خبر می‌دهند، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیــط زیست گفت:«جازموریان از روی نقشه محو شده و ایران در حال محو شدن است، او همچنین باور دارد که «جــنگ آب که از استــان‌ها آغــاز شــده به روستاها خواهد رسید» همــچنین وضعیت اخیر کشــور در مواجهه با خشکسالی، به‌گونه‌ای اســت که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ‌ایران گفته: «خشــکسالی بـی‌سابقه در انتظار ایران است و سایه شوم خشکسالی بعد از کرونا در سال ۱۴۰۰ ایران را در بر خواهد گرفت.» بر اساس آمارها یکی از خشک‌ترین دوره‌ها در ایران شروع شده ‌است، بارندگی در هشت ماه گذشته حدود نصف مدت مشابه در سال گذشته بوده ‌است. آن‌طــور که کارشنــاسان اعــلام کـرده‌اند بی‌سابقه ترین کاهش بارش‌ها در ســال 1400 رخ خواهد داد و بروز خشکسالی امســال جدی است. در این میان خشکسالی و بعضی از سیاست‌ها در سهمیه‌بندی آب باعث شده مناطقی از ایران به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراســان، هــرمزگان و کرمان، کم‌آبی بی‌سابقه‌ای را پشت سر بگذارند.
 غارت آب ادامه دارد
مــدیــریــت نـادرست منابع آب و برداشــت‌های بی‌رویه از آبخوان‌های زیرزمینی آن هم در شرایطی که ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است، همچنان ادامه دارد و این مسأله مشکلات آبی کشور را دوچندان کرده است. دردآور اینکه بسیاری از برداشت‌های بی‌رویه در مناطقی انجام می‌شــود که بیشتــرین مشکلات آبی را نیز دارد. مثل بسیاری از مناطق استان قم که مشخص نیست با کدام مجوز عده‌ای سودجو به غارت آب‌های زیرزمینی مشغولند. در این بین، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، نیز درباره کم آبی در تابستان امسال (۱۴۰۰) هشدار داد و آن را خشک‌ترین سال‌‌ در ۵۰ سال اخیر خواند.
وی در مراسمی برای بهره‌برداری از چند پروژه صنعت برق گفته است: «این فعالیت‌ها در کنار کار مستمر و شبانه‌روزی است که توسط همکاران صنعت در پهنه کشور و با حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۰ که یکی از خشک‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر است انجام خواهد شد.» همزمـان کلانتری، معتقد است که «سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب از منابع طبیعی و آب‌های زیرزمینی اضافه برداشت و منابع آب نیز غارت می‌شود که با این روند ۲۰ سال دیگر (۱۴۲۰) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود چون منابع آب را غارت می‌کنیم.» اظهارات اخیر در حالیست که بسیاری از کارشناسان امسال تابستان بسیار سختی را برای کلانشهرهای ایران پیش‌بینی کرده‌اند و درباره احتمال جیره‌بندی آب هم هشدار داده‌اند. از دلایل اصلی این چشم‌انداز منفی کاهش بارندگی در بهار امسال و زمستان پارسال بوده است که به نگرانی‌ها دامن زده و بعضی مقام‌های محلی هم در این باره اظهار نظر کرده‌اند. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌گوید: «۸۰ درصد مســاحت این استان درگیــر خشکســالی شدید است.» او همچنین گفته: «در یک دوره ۱۰ ساله تمام استان اصفهان در معرض خشکسالی قرار گرفته است.» ‌استان کرمانشاه هم خشکســالی کــم‌سابقه‌ای طی ۵۰ سال اخیر را تجربه می‌کند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
جلیلی: امیدوارم  لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند

جلیلی: امیدوارم لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهترین کسی که می‌تواند فضای انتخابات را مدیریت ...
۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع چهار روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ...
1