تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۳۴۲۶۷
گزارشی از اهمیت ساماندهی مراکز ضایعاتی حاشیه شهر گچساران

پول درآوردن در حاشیه شهر گچساران؛ به چه قیمتی؟

۴
۰
پول درآوردن در حاشیه شهر گچساران؛ به چه قیمتی؟
کبنا ؛
تابلوی کوچه را می کَنند، تانکرهای آب کهنه را می برند، پوسترها و بنرها را می برند، نیمکت پارک را از جا در می آورند، وسایل بازی پارک ها را اسقاط می کنند، هر وسیله ای را تبدیل به آهن پاره می کُنند، سیم های برق، لوله، شیر آب و ... را از هر جایی که بتوانند می برند و همه را به ضایعاتی ها تحویل می دهند. بی صدا دور و اطراف شهر می چرخند و هر چیزی هم خوراکشان است! ولی عامل عمده ای برای ناامنی ها، مزاحمت ها و از بین رفتن اموال عمومی هستند.
به گزارش کبنا نیوز، افرادی که در حوزه مراکز ضایعات فعالیت دارند به چند دسته تقسیم می شوند عده ای که معروف به زباله گرد هستند، این افراد از اقشار ضعیف جامعه اند که با تفکیک و جمع آوری زباله و فروش آن ها به مراکز ضایعاتی، ارتزاق می کنند.
عده ای دیگر با خرید ضایعات و وسایل اسقاطی از مردم، آنها را به فروش می رسانند و ارتزاق می کنند. در این میان، عده ای از افراد به سرقت اموال عمومی دست می زنند و همین موضوع تبدیل به معضل بزرگی در شهرستان گچساران شده است.
اموال بیت المال در معرض خسارت و سرقت
هیچ پارکی در سطح این شهرستان از دست این افراد در امان نیست، چه بسیار وسایل مجهزی که شهرداری در پارک ها یا به منظور تجهیز مبلمان شهری نصب شده و مورد تعرض سارقان قرار گرفته است.
جالب این است که برخلاف تصور عموم، از فروش ضایعات به ویژه در زمینه آهن قراضه و آهن پاره سودهای کلانی بدست می آید. تابه حال دقت کرده اید که در طول هفته حداقل چند خبر سرقت از سیم های برق منتشر می شود؟ یکی از مراکز خریدار این سیم های برق، ضایعاتی ها هستند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد نیز در چند ماه گذشته به ایرنا گفته است: سارقان در سه سال اخیر ۵۴ میلیارد ریال به شبکه های توزیع نیروی برق استان خسارت وارد کردند. از این رو، در صورتی که این مشاغل ساماندهی نشوند، اموال مردم و اموال عمومی همچنان در معرض سرقت و خسارت قرار دارند.
انتقاد شهردار دوگنبدان از سرقت اموال عمومی
شهردار دوگنبدان در حاشیه جلسه ستاد کرونای هفته گذشته در انتقاد شدید از این افراد و مراکز در گفت و گو با خبرنگار کبنا می گوید «سطل زباله ها، نیمکت ها، سیم ها، وسایل بازی، هر چه که فکرش را بکنید کنده و برده اند» مسعود ظفری اینگونه بیان می کند: «گچساران با جمعیت 120 هزارنفری، 35 مرکز خرید ضایعات دارد که با تعداد مراکز خرید ضایعات کلان شهرها برابری می کند و این موضوع باعث شده شاهد سرقت های زیادی از اموال عمومی شهرستان باشیم». ظفری می گوید: «عمده سرقت های اموال عمومی شهرستان گچساران به دلیل وجود همین ضایعاتی هاست و اینکه سارقان به راحتی می توانند اموال عمومی را سرقت کنند و خیلی راحت به این ضایعاتی های در دسترس به فروش برسانند، اگر مراکز ضایعاتی توسط اداره اصناف و اداره صنعت معدن تجارت پروانه کسب دریافت کنند  و زباله گردها نیز شناسنامه دار شوند سرقت اموال عمومی کاهش پیدا می کند چون دیگر کسی ضایعات سارقان را خریداری نمی کند». وی افزود: «پیگیری های زیادی از طریق مراجع قضایی برای انتقال واحدهای ضایعاتی متخلف انجام شده است اما تحقق ساماندهی این مراکز نیازمند مشارکت رسانه های ارتباط جمعی در مطالبه گری و فرهنگسازی است».
هر چند که انتقاد از این مراکز فقط از طرف شهردار نبوده، عموم مردم نسبت به خرید و فروش اموال آهن آلات به نام ضایعات ابراز نارضایتی کرده اند.

40 مرکز ضایعاتی قانون مند شده اند
راهی رئیس اتاق اصناف شهرستان گچساران در خصوص ساماندهی مراکز ضایعاتی به خبرنگار کبنا گفت: دو سال است که این مراکز ساماندهی شده اند، طبق قانون نظام صنفی و با نظارت پلیس اماکن شهرستان 40 مرکز ضایعاتی قانون مند شده، دوربین نصب کرده اند و خرید و فروش نیز بصورت سیستمی انجام می گیرد، همگی کارت خوان دارند و مشخص است که معامله توسط چه کسانی انجام می گیرد.
راهی اظهار کرد: در این کلاس های آموزشی چگونگی و نحوه خرید و فروش به افراد آموزش داده می شود تا جلوی هر گونه تخلفی گرفته شود.
بازدید از 70 مرکز ضایعاتی / پلمب 3 مرکز
فرمانده انتظامی شهرستان گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: در دو ماه اخیر ماموران نیروی انتظامی و پلیس اماکن از 70 مرکز ضایعاتی بازدید داشته است. در این بازدیدها، 6 مورد از این مراکز پلمب شده و 18 مورد ملزم به دادن تعهد شده اند و برای 3 مورد از این مراکز پرونده قضایی تشکیل شده است، که به دلیل مال خری و کشف اموال سرقتی بوده است.
موسوی بیان کرد: نیروی انتظامی از این مراکز برای «نصب دوربین»، «اخذ پروانه کسب و مجوزهای قانونی» و «فعالیت در ساعات خاص» تعهد گرفته است. این مراکز حق فعالیت در شب را ندارند و باید در ساعات مشخص و تعیین شده ای در روز فعالیت داشته باشند.
متاسفانه روزانه و هر ماه شاهد سرقت های زیادی از اموال عمومی هستیم که بخش عمده ای از این سرقت ها به دلیل وجود مراکز ضایعاتی است، در صورتی که ساماندهی این مراکز یکی از مطالبات مهم شهرستان گچساران است و ادارات «صنعت، معدن، تجارت» و «اصناف» باید در این خصوص تصمیم گیری و ساماندهی را انجام دهند.
هر چند که آمار و اطلاعات مسئولان در خصوص تعداد این مراکز و ساماندهی آنها با هم کمی در تناقض و تضاد است، ولی بنا بر گفته های شهردار دوگنبدان مبنی بر سرقت اموال شهرداری، هنوز ساماندهی این اماکن بطور کامل انجام نگرفته است، از طرفی فرمانده نیروی انتظامی نیز بر بازدید و پلمب چند مرکز ضایعاتی در دو ماه اخیر خبر داده است. از این رو، ساماندهی این مراکز که وظیفه دستگاه های اداری است و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش خسارات و کاهش سرقت ها و افزایش امنیت خواهد گذاشت امری مهم و قابل توجه است و اقدامات ویژه تری را از طرف اداره اصناف و صمت می طلبد. از طرفی شهرداری نیز وظیفه شناسنامه دار کردن زباله گردها است تا شناسایی این افراد راحت تر صورت بگیرد.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا نابودشون کنه اکثرشون از استانهای دیگه اومدن اخیرا حتی حاشیه دور قبرها که فلزی هستن رو کندن به مرده ها هم رحم نمیکنن
مردمی
برار ببرن مگه کسی به فکر شکم گرسنه مردم هست وقتی بالا دستیها میبرن بگذارید فقیر ها هم ببرن شهردار محترم مگه تو بفکر مردم هستی چرا ناراحتی ندارن مجبورن کارکنن وقتی کسی مراجعه به شما میکنه میگه بیکار کار نیست ایا فکری بحالش میکنی پس نگران اهن کهنه یا بنر خرابه نباش بزار شکمش خودشون سیر کنن
همشهری
جناب اقای شهردار عزیز وقتی شما وهمسان شما دنبال توطئه نمایند ه شهر ت هستی اینکار این از اونکار بدتر نیست
Iran, Islamic Republic of
این یک مشکل اساسی در شهر ایجاد کرده، واقعا کار از حد گذشته، باید ضایعاتی هایی که وسایل عمومی رو خریداری میکنند بدون معطلی پلمپ کرد و به همه ضایعاتی ها گفته بشه تابلوهای هشدار نصب کنن مبنی بر اینکه در صورت فروش وسایل عمومی به پلیس اطلاع داده میشود. این طوری جرات نمیکنن پاشون رو با ضایعتی بذارن. کلا ضایعاتی هم موظف اند موارد این چنینی رو گذارش کنن ولی نصب تابلو ضروری هست
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
1