تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۳۴۲۲۵
یادداشتی از داوود دهقانی:

فرهنگ شهروندی؛ ایجاد هنجارهای شهری و وظایف فرهنگی مسئولان شهری

۱
۱
فرهنگ شهروندی؛ ایجاد هنجارهای شهری و وظایف فرهنگی مسئولان شهری
کبنا ؛داوود دهقانی کارشناس ارشد عمران و شهر در مطلبی نوشت: طی سالهای های متمادی در شهرداری‌ها، ارقام سنگین و هنگفتی با عنوان آموزش فرهنگ شهروندی هزینه شده اما کمترین بازده و خروجی مثبت را داشته است..
مهم‌ترین مأموریت کمیسیون فرهنگی شورا و مدیریت شهری، آموزش فرهنگ شهروندی است، آموزش هنجارهای اجتماعی و شهرنشینی در شهر و ایجاد هنجارهایی برای زندگی بهتر و راحت‌تر در جامعه مهم‌ترین وظیفه بخش فرهنگی مدیریت شهری است.
در تمام این سال‌ها هدف اصلی برنامه‌های آموزش فرهنگ شهروندی تنها مصرف بودجه و اجرای برنامه‌ها بوده بدون آنکه نسبت به خروجی و فواید این برنامه‌ها ارزیابی مشخصی انجام شود.
باید رفتارهایی زمینه سازی شود که تبدیل به فرهنگ غالب در جامعه شده و به تبع آن برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که متأثر از فضای فرهنگی حاکم بر جامعه است کاهش یابد.
به عنوان نمونه در حوزه ترافیک طی ۱۰ سال گذشته شبکه بزرگراه‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، شبکه حمل و نقل عمومی و سایر این موارد توسعه پیدا کرده اما چیزی از معضل ترافیک کم نشده است.
فرهنگ عمومی در زمینه عدم استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در بین مردم نهادینه نشده است. شاخص ارزیابی آموزش فرهنگ شهروندی، به تغییر رفتار شهروندان تغییر رویکرد داده شد، زیرا زمانی عملکرد یک دستگاه در موضوع آموزش فرهنگ شهروندی مثبت خواهد بود که رفتار شهروندان در هر موضوع خاص تغییر یابد.
همچنین در خصوص رفتارهایی که نیاز به تغییر رویه دارند باید آسیب شناسی صورت گیرد و با توجه به بودجه بندی اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد.
از این رو اگر مواردی مانند تغییر رفتار شهروندان در حوزه انضباط ترافیکی، رعایت حق تقدم عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدأ، در دستور کار قرار گیرد، می‌توان عمده منابع و برنامه‌های آموزش فرهنگ شهروندی را در این زمینه‌ها هزینه کرد.
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز از اولویت‌های مدیریت شهری و شورای بعدی است.
یکی از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است، بر اساس اعلام کارشناسان سازمان بهزیستی طولانی‌ترین زمان پاک ماندن معتادان متجاهر پس از خروج از کمپ ترک اعتیاد بین چهار تا پنج ماه است و این بدان معناست که هزینه‌های سنگین درمان آسیب‌های اجتماعی چندان ثمربخش نبوده لذا باید روی پیشگیری تاکید کرد.
تقویت سازمان‌های مردم نهاد برای اجرای برنامه‌های اجتماعی، توجه به هنر و هنرمندان و آموزش‌های هنری را می‌توان از رئوس برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد. مدیریت قوی‌تر و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی فشرده به مناطق پیرامونی و حاشیه شهر نیز از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد.
مبارزه با کودک آزاری، کمک و حمایتِ افراد ناتوان و مستمندان و طرح مهر مدارس ویژه دانش آموزان کم بضاعت از دیگر اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری در حوزه فرهنگی می‌تواند باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

عسکری
United States
این دوستمون یکم فضای فکر کرده
جلیلی: امیدوارم  لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند

جلیلی: امیدوارم لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهترین کسی که می‌تواند فضای انتخابات را مدیریت ...
۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع چهار روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ...
بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

تأثیر و وزن اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم که نه کاملا درون اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی می‌گنجید،...
1