تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۳۳۱۱۳
در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم؛

تلویزیون برنامه‌ای برای گرم کردن تنور انتخابات ندارد؟!

۰
تلویزیون برنامه‌ای برای گرم کردن تنور انتخابات ندارد؟!
کبنا ؛شروع رسمی حضور تلویزیون برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، «ایران من» بود که دولت بهار - سایت نزدیک به محمود احمدی‌نژاد - ادعا کرد این شعار برای بزرگ نمایی «علی لاریجانی» است؛ ادعایی که نمی‌تواند چندان صحیح به نظر برسد و اما منهای این تیزر تبلیغاتی که معما گونه آغاز شد و یکی از بزرگترین پروژه‌های تبلیغاتی رسانه‌ی ملی در ابعاد کشوری به شمار می‌آید که از ظاهر امر چنین بر می‌آید که بسیار پرخرج نیز باید باشد، گویا تلویزیون برنامه‌ی دیگری برای گرم کردن تنور انتخابات و تهییج مردم و بالابردن مشارکت ندارد، مسئله‌ای که اگر صحت داشته باشد تاسف برانگیز است!
به گزارش کبنا نیوز آفتاب یزد نوشت: بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب گذشته و دوازده دوره ریاست جمهوری، مردم را پیگیر برای تغییرات بنیانی و نه شعاری؛ منتظر ریاست جمهوری سیزدهم نگاه داشته است. آن قدری که بین نامزدها و گروه‌ها و نحله‌های سیاسی، دعوای انتخاباتی بالاگرفته، در بین مردم هنوز اقبالی که حکایت از حضور پرشور و انتخاباتی با مشارکت بالا باشد دیده نشده؛ چنین می‌اندیشیم که برگزاری سرد و بی‌روح انتخابات مجلس، شاید عده‌ای را مجاب کرده باشد که با یک مشارکت متوسط در سایه‌ی «پاندومی کروناویروس» ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌تواند برگزار شود و این بار و برای نخستین دفعه، اتفاقات خوب پس از نشستن رئیس جمهور بر کرسی قوه‌ی مجریه آغاز شود و نه پیش از آن!
 ۶۰ روز مانده به ریاست جمهوری ۱۴۰۰
۲۸ خرداد - شصت روز دیگر - قرار است مردم برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور پای صندوق‌های رای بروند مردمی که خسته‌اند و امید از دست داده و رنج دیده از بار گرانی‌ها و تورم و معیشتِ متلاشی شده، این بار راضی کردن مردم برای رای دادن از راضی کردن مردم برای به چه کسی رای دادن سخت‌تر شده است. تا اینجای ماجرا، بویی که به مشام می‌رسد؛ نمی‌آیم‌ها و رای ندادن‌ها است اما رسانه، نامزدهای قوی و با پشتوانه‌های عقلایی در کنار برنامه محور بودن و پرهیز از شعارزدگی و پوپولیسم گرایی می‌تواند همان روزهای انتهایی ورق را برگرداند و مشارکت به قدری بالا برود که یک رئیس قوه‌ی مجریه با پشتوانه‌ای از آراء زبانزد راهی پاستور شود. این که چه کسی یا کسانی مقصر وضعیت فعلی هستند را به تاریخ باید سپرد آن چه از درجه‌ی اهمیت بالایی برخوردار است این که اشتباه نکنیم، مردم را به سمت و سوی عوامفریبان هُل ندهیم و از همانی حمایت کنیم که برای همه‌ی این نابه هنجاری‌ها برنامه و راهکار دارد البته نه برنامه‌های ۱۰هزار صفحه‌ای که در قالب ادعا نیز ریشخندگونه به چشم می‌آید بلکه برنامه‌هایی که از سوی کارشناسان تدوین شده باشد. علی ایحال، انتخاباتی دیگر در پیش است و بازهم رسانه‌ی ملی در خاکریز نخست به دلیل گستردگی و سطح پوششی که این روزها در برخی استان‌ها نزدیک به صد در صد نیز شده است. این درست که فضای مجازی هست، روزنامه‌ها هستند، انواع «اپ»‌های خبری و اطلاع‌رسانی در حال فعالیت هستند اما همچنان عمومی‌ترین و در دسترس‌ترین رسانه، با همه‌ی انتقادها و کاستی ها، همچنان رادیو و تلویزیون است که گویی تا به این لحظه جز تیزر تبلیغاتی
«ایران من» طرح و ایده‌ای ندارد. روزی ازعدم پخش مناظره‌ها گفتند یا غیرزنده بودن مناظره‌ها و روزی دیگر از بودن مناظره ها، در کنار این مسئله اما صدا و سیما با صف‌بندی‌هایی که حالا دیگر برای جامعه
ملموس‌تر از همیشه شده است؛ همچنان در حال سبک - سنگین کردن شرایط است و این در حالی است که در این فرصت شصت روزه، مردم را مهیای حضور کردن، بسی سخت و نزدیک به ناممکن است! منهای انگشت اتهامی که تلویزیون (در معنای رسانه‌ی ملی در فحوای عام) به سمت خود گرفته، که همداستان با همان‌هایی است که راضی و خواستار مشارکت پایین هستند - که اگر چنین باشد باید ترسید و تاسف خورد - نتیجه‌ی انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل شرایط سخت اقتصادی که به روح و روان زندگی مردم رسوخ پیدا کرده، مهم و تعیین‌کننده است از مذاکرات هسته‌ای که بعید می‌رسد در دولت روحانی به سرانجام برسد تا تحریم‌ها و اقتصادی که باید احیا شود. در این شرایط با زیر و رو کردن برنامه‌های صدا و سیما، بیشتر از جُنگ‌های بی‌محتوا و تبلیغات روغن و فرش قسطی و کنکورهای پزشک ساز و تخم مرغ‌هایی که طلای واقعی هستند، نشان‌هایی از انتخابات و شور و شوق انتخاباتی یافت نشد!
 برنامه‌های تلویزیون برای انتخابات ۱۴۰۰
آن طور که «حمید شاه آبادی» گفته: «تولید و پخش ۹۰۰ ساعت برنامه، ویژه انتخابات ریاست جمهوری در تلویزیون» در دستورکار قرار دارد. حمیدرضا شاه‌آبادی در جلسه ستاد انتخابات سیما
گفت: معاونت سیما در دوره جدید، توجه و تمرکز خود را بر سه مناسبت مهم نوروز، ماه مبارک رمضان و انتخابات گذاشته است تا با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های درست و به‌موقع بتواند در عرصه برنامه‌سازی به شایستگی عمل کند. وی افزود: با توفیق الهی تجربه موفق نوروز را پشت سر گذاشتیم؛ در این مناسبت کارهای ارزشمندی روی آنتن رفت که حاصل تلاش همه همکاران در معاونت سیما بود و به همه همکاران خدا قوت عرض می‌کنم. شاه‌آبادی تصریح کرد: جنس انتخابات ریاست جمهوری از بقیه مناسبت‌ها متمایز است و حساسیت زیادی دارد؛ درواقع، از هم‌اکنون در حال و هوای انتخابات هستیم و کمیته‌ها باید برنامه‌های خود را با دقت بیشتری پیش ببرند. وی با اشاره به پیش‌بینی حدود ۹۰۰ ساعت برنامه ویژه انتخابات خردادماه، گفت: این میزان برنامه‌سازی می‌تواند زمینه لازم برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم را فراهم کند. شاه‌آبادی افزود: البته مهم‌تر از میزان تولیدات انتخاباتی، کیفیت آثار است؛ به طوری که برنامه‌های سیما باید با رعایت کامل اصل بی‌طرفی، هنرمندانه و هوشمندانه موجب ارتقاء بینش و آگاهی عموم مردم شود و فضا را برای انتخاب دقیق آماده کند. معاون سیما تاکید کرد: بحث تبیینی و تحلیلی شرایط روز کشور با استفاده از ساختار اثرگذار مستند باید در این برنامه‌ها ساعت بیشتر گنجانده شود و تمام سعی سیما بر تحقق مشارکت حداکثری متمرکز شود.
 تلوبیون به کمک تلویزیون می‌آید
وی با اشاره به هجمه تمام‌عیار رسانه‌های معاند در ایام منتهی به انتخابات تصریح کرد: دشمن فعال‌تر از هر زمان دیگر خط تخریب را در پیش‌گرفته و با سیاه‌نمایی و سانسور موفقیت‌ها و نقاط قوت کشور به دنبال ناامید کردن مردم از نظام است. شاه‌آبادی افزود: در این نبرد بی‌امان ما در رسانه ملی باید هنرمندانه و عالمانه ضمن تبیین دستاوردها و توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی، این توطئه را خنثی کنیم تا برخی از ناکارآمدی‌ها و بی‌تدبیری‌ها، افتخارآفرینی‌ها و حرکت روبه‌جلوی کشور را مخدوش نکند. شاه‌آبادی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت «تلوبیون» که مرجع پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صداوسیماست می‌توانیم، بحث‌های انتخاباتی را در این فضا امتداد دهیم افزود: تلوبیون می‌تواند در امتداد تلویزیون، به تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌های انتخاباتی سیما کمک کند.
 فضای مجازی هم هست...
وی ادامه داد: تولید قطعات اختصاصی ویژه فضای مجازی و پادکست هم از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، حال و هوای انتخاباتی و موج مشارکت پرشور مردم را به زیبایی نمایش دهیم. معاون سیما تاکید کرد: استفاده از ظرفیت اندیشکده‌ها و محققان فعال و انقلابی آن‌ها خیلی مهم است و سیما از آثار علمی و کاربردی این اندیشکده‌ها که به دغدغه‌های کشور و مردم می‌پردازد، بهره بیشتری خواهد برد.
 سیما یادت باشه مناظره باید باشه!
یادش بخیر... استادیوم‌ها را می‌گویم، کرونا که نبود، فوتبال وقتی این اندازه پولی، ارزی، دلاری نشده بود، سکوها تعیین می‌کردند ترکیب یک تیم را حتی (!) یکی از شعارهای مرسوم که لرزه بر اندام هر مربی و مدیر باشگاهی می‌انداخت این بود: «مربی یادت باشه فلانی باید باشه!» کار تمام بود چون در کسری از ثانیه و شاید دقیقه می‌دیدیم بازیکن مورد نظر در حال گرم کردن است و باقی ماجرا...روزگاری گفتند از مناظره خبری نیست، لابد «قصاص قبل از جنایت» کردند یا رعایت قاعده «دستمال نبستن بر سری که درد نمی‌کند!» و حتی برای «محکم کاری» که باز بحث‌ها به سمت «گازانبر» و «پرونده‌های همچنان در حال خاک خوردن» نرود ولی مگر انتخابات بدون مناظره می‌شود؟! اولین مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ کلید خورد که محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی نامزدهای آن بودند. در این مناظره‌ها که به صورت زنده با مجری‌گری رضا پورحسین از شبکه سه
سیما پخش می‌شد، چالش‌ها و بحث‌هایی پدیدار شد که برای مخاطبان جالب و کنجکاو برانگیز می‌شد. پس از آن در سال ۱۳۹۲ و در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر مناظره‌ای میان نامزدها شامل محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، محسن رضایی، محمدرضا عارف، حسن روحانی و محمد غرضی برپا شد که روی آنتن شبکه یک سیما رفت و گرداننده آن مرتضی حیدری بود. سومین مناظرات در سال ۹۶ میان حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم، سید مصطفی هاشمی‌طبا، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف برگزار شد که در ابتدا اخباری مبنی بر پخش نشدن زنده آن منتشر شد که با مخالفت وزارت کشور روبرو شده و به صورت زنده روی آنتن شبکه یک سیما رفت که گرداننده آن مرتضی حیدری بود. در نهایت در این انتخابات نیز حسن روحانی موفق به کسب آرا شد. با داغ شدن بحث انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از خبرهایی که بسیاری دنبال آن هستند این است که آیا مناظره‌های نامزدهای انتخابات دوره سیزدهم همچون سال‌های گذشته از تلویزیون پخش می‌شود یا خیر؟ اوایل ۱۴۰۰ - دقیقا دوم فروردین - بود که از حیاط جام جم خبرهایی به گوش رسید، خبرهایی که می‌گوید مناظره هست زیرا جدیدترین شنیده‌ها حاکی از آن است که تلویزیون در تدارک برنامه مناظره است و فعلا دکوری را با هشت جایگاه مدنظر قرار داده است. هنوز جزییات بیشتری از این برنامه که شبکه پخش و مجری آن کیست، مشخص نشده است و البته هنوز هم زمان برای اعلام رسمی این خبر هست ولی رسانه‌ی ملی قطعا درک کرده است که مناظره باید باشد. مناظره باشد یا نباشد که نزدیک به یقین هست، رسانه‌ی ملی باید از لاک دفاعی خارج شود اندکی بار سنگین برخی نحله‌های سیاسی را از دوش رسانه‌ی ملی بردارد و حرکتی عظیم برای رقم خوردن انتخاباتی درخور را در دستور کار قرار دهد، با ایران من و مناظره تنها بخش کوچکی از ماجرا حل می‌شود به قول معروف گفتنی؛ «دو قورت و نیم» آن هنوز «باقی» است!
نام شما

آدرس ايميل شما

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
1