تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۳۲۶۰۷
ادعای بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام در وین؛

ظریف: هیچ نشستی بین ایران و آمریکا برگزار نخواهد شد

۰
ظریف: هیچ نشستی بین ایران و آمریکا برگزار نخواهد شد
کبنا ؛سید عباس عراقچی در واکنش به ادعای خبرنگار وال استریت ژورنال که مدعی شده بود نشست هفته آینده کمیسیون برجام با حضور نماینده آمریکا برگزار خواهد شد گفت: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام، حضور نخواهد داشت و این قطعی است.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین نشست مجازی کمیسیون برجام امروز برگزار شد؛ طرفین درباره نحوه بازگرداندن برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای گفت و گو کردند.
بعد از پایان این نشست عباس عراقچی در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام به صورت مجازی برگزار شد. بحث های صریح و جدی صورت گرفت. شرکت کنندگان تصمیم گرفتند ادامه این نشست را  روز سه شنبه به صورت حضوری در وین دنبال نمایند.
دقایقی بعد لارنس نورمان خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتی مدعی شد که در نشست روز سه شنبه نماینده آمریکا هم حضور پیدا خواهد کرد.
او نوشت: همه طرفها هفته آینده در وین برای گفت وگو در مورد احیای توافق هسته ای جمع می شوند، از جمله ایالات متحده؛ با این حال ، حداقل در حال حاضر، هیچ گفت وگوی مستقیمی بین ایران و ایالات متحده وجود نخواهد داشت. برنامه این است که کارشناسان در هفته های آینده گفت وگوها را انجام دهند.

بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام | نشست کمیسیون برجام در وین با حضور آمریکا برگزار می شود
پیش از برگزاری نشست مجازی کمیسیون برجام خبرگزاری کیودو ژاپن از برگزاری نشست هایی بین مقامات ایران و اروپا در فرانکفورت خبر داده و مدعی شده بود ایران ایده های جدیدی برای احیای برجام مطرح کرده است. این خبرگزاری همچنین از برگزاری نشست دیگری بین مقامات ایران؛ روسیه و چین در مسکو برای هماهنگی های بیشتر خبر داده بود.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم در توئیتی در واکنش به این ادعای خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت:  در نشست مجازی برجام، ایران و سایراعضا توافق کردند مذاکرات حضوری را از سه‌شنبه پیش رو در وین از سر بگیرند؛ هدف: اقدام سریع برای نهایی کردن لغو تحریم ها و تعریف روند حذف همه تحریمها و بدنبال آن اقدامات متقابل ایران برای بازگشت؛ 
ظریف تاکید کرد: هیچ نشستی بین ایران و آمریکا نخواهدبود.ضرورتی ندارد.



سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه  هم در واکنش به این ادعای وال استریت ژورنال گفت: اینکه سایر طرف‌های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، به طور دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی‌هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هرجای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است اما هیات ایرانی هیچ گونه مذاکره‌ای با هیات آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.
با وجودیکه مقامات کشورمان بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام؛ اعضای حاضر در این توافق را 1+4 می دانستند؛ اما حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته برای اولین بار بازهم از ترکیب 1+5 استفاده کرد و گفت که اکنون نوبت آمریکایی هاست که قدم بردارند
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از برگزاری نشست کمیسیون برجام، این نشست را گام مثبتی توصیف کرد و گفت:  ما از هفته‌ها پیش اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به اجرای تعهدات خود مطابق برجام هستیم در صورتی که ایران اقدام مشابه انجام دهد.
معاون مدیرکل و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا هم اعلام کرد که در جلسه امروز کمیسیون مشترک موضوع «بازگشت احتمالی آمریکا به برجام» مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.  انریکه مورا، معاون مدیرکل و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا و نماینده جوزپ بورل در جلسه کمیسیون مشترک برجام در توییتی نوشت: من امروز نشست کمسیون مشترک برجام را تشکیل دادم تا کار بر سر حفظ برجام تداوم پیدا کند. چشم‌انداز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق نیز در مناظره امروز حاضر بود.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم نوشت درباره نشست کمیسیون برجام نوشت: گفت‌وگوها کاملا منظم بود و ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد که ما در مسیر درستی قرار داریم اما راه پیش رو آسان نبوده و نیازمند تلاش‌های فشرده خواهد بود. به نظر می‌رسید که ذینفع‌ها برای آن آمادگی کامل دارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا جزئیات توافق ایران و چین منتشر نمی‌شود / نقش لاریجانی چیست؟

چرا جزئیات توافق ایران و چین منتشر نمی‌شود / نقش لاریجانی چیست؟

رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره دلایل منتشر نشدن سند همکاری با چین گفت: اسناد این ...
پرسش‌های بی‌پاسخ درباره «گاندو»

پرسش‌های بی‌پاسخ درباره «گاندو»

این روزها پخش سریال گاندو ۲، با واکنش‌های مختلفی همراه شده و پرسش‌های زیادی را مطرح کرده ...
نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
1