تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۴۳۲۴۹۰
گمانه‌زنی ورود سیاست‌مداران در انتخابات 1400؛

نامزدها به خط شدند؛ از لاریجانی تا ظریف / قالیباف می‌آید یا رئیسی؟

۱
۰
نامزدها به خط شدند؛ از لاریجانی تا ظریف / قالیباف می‌آید یا رئیسی؟
کبنا ؛علی مطهری، سعید محمد و عزت‌الله ضرغامی در یک ماه اخیر به لیست کاندیدا‌های ۱۴۰۰ اضافه شده و برخی دیگر نیز در راه هستند.
به گزارش کبنا، نامه‌نیوز نوشت: تا همین چند هفته پیش فقط ۲ نفر - سردار حسین دهقان از جبهه اصولگرا و محسن رهامی از بین اصلاح‌طلبان - برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده و باقی هر چه بود گمانه بود. اندک اندک، اما انگار جمع مستان می‌رسند و حالا علی مطهری، سعید محمد و عزت‌الله ضرغامی نیز علنا خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده‌اند. صف گمانه‌ها، اما همچنان طولانی است. اگرچه برخی از شنیده‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که عباس آخوندی نیز به زودی به جرگه کاندیدا‌های رسمی خواهد پیوست.
نامزدی که پوششی نیست
اولین چهره‌ای که اخیرا رسما وارد رقابت‌های انتخاباتی شد علی مطهری است نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرای که به خاطر رویکرد و مواضع‌اش در سال‌های اخیر معلوم نیست از حمایت اصلاح طلبان برخوردار می‌شود یا اصولگرایان. او اگر چه در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد، وارد میدان شده و حتی در گفت‌وگویی تاکید کرد که شایعات مبنی بر پوششی بودن او – به نفع علی لاریجانی – صحت ندارد. علی مطهری انگار این انتخابات را حسابی جدی گرفته و تصور می‌کند که با ورود مستقل خود، می‌تواند به پاستور برسد.
گمانه‌ای که تقریبا بعید است، زیرا نه خودش بدنه رای قابل توجهی دارد و نه اصولگرایان او را از خود می‌دانند. اصلاح طلبان هم که سراغ کاندیدای خالص رفته و حتی اگر میل به ائتلاف داشته باشند، لاریجانی را از مدت‌ها قبل نامزد کرده‌اند. با این حساب به نظر نمی‌رسد که علی مطهری از جمله نامزد‌های جدی ۱۴۰۰ باشد.
جوان و پرحاشیه
دومین کاندیدای جدید، اما سردار سعید محمد است. از مدت‌ها قبل نامش به عنوان یک چهره ناشناخته مطرح شد و بعد از حدود یک سال کار رسانه‌ای دیگر همه فهمیده بودند که فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که استعفا داد! بعد هم یک توییت انتخاباتی و آن ویدئو از جوار حرم امام رضا که اعلام رسمی ورود او به انتخابات بود. حواشی هم از همین جا شروع شد برخی از اصولگرایان از جمله موتلفه‌ای‌ها علیه وی موضع گرفته و او را کاندیدایی کم شناس و ناشناخته خواندند. بادامچیان استعفا از فرماندهی را کافی ندانست و بر وجود شائبه استفاده از امکانات سپاه تاکید کرد و حمیدرضا ترقی هم گفت که اصلا استعفا در کار نبوده و ماجرا برکناری و تخلف بوده است. البته سعید محمد این حرف‌ها را تکذیب و تاکید کرد که استعفا داده است.
با این وجود برخی دیگر از اصولگرایان مثل سخنگوی جمعیت رهپویان و برخی چهره‌های نزدیک به لاریجانی نیز علیه وی موضع گرفتند.
مستقل و متفاوت
عزت‌الله ضرغامی نیز آخرین نفری است که رسما از کاندیداتوری خود گفته است. تمایل وی به کاندیداتوری البته از خیلی وقت پیش معلوم بود و هیچ وقت نیز آن را انکار نکرده بود. اکنون، اما در گفت‌وگویی با ایسنا رسما گفته که می‌آید. آن هم مستقل! این درحالی است که او همیشه از جمله نیرو‌های اصولگرای به حساب آمده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جدای از این گروه سیاسی، جایگاه و اعتباری ندارد.
ضرغامی که از مدت‌ها قبل در صبحانه‌های کاری خود و آن پیچ اینستاگرامی کوشیده بود تصویری متفاوت از آن رئیس اسبق صداوسیما ارائه دهد اکنون می‌گوید که حتی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را پوست خربزه زیرپای ملت می‌داند! البته اینکه خودش خارج از این تعاریف چه جایگاهی دارد و چه سرنوشتی خواهد داشت اکنون معلوم نیست و باید دید که در انتخابات چه نتیجه‌ای می‌گیرد.
خاتمی جدید
محسن رهامی یکی از اولین چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که از کاندیداتوری خبر داد و کسی هم او را جدی نگرفت. اظهارات و مواضع اخیر وی اما نشان می‌دهد که در این راه خیلی جدی است و شانس موفقیت خود را هم کم نمی‌داند. او امروز در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین خودش را یک خاتمی با نگاه نو تر خوانده و مدعی است که اگر اصلاح طلبان روی او اجماع کنند شانسش از رئیسی با 16 میلیون رای بیشتری است! در عین حال به قدری به موفقیت خود امیدوار است که برخی از اعضای کابینه خود را نیز برگزیده است. مثلا ظریف را برای وزارت خارجه و عارف را برای معاون اولی مناسب می‌داند!
نامزد در راه
صف نامزد‌های احتمالی همچنان طولانی است، اما آنطور که شنیده می‌شود، عباس آخوندی وزیر مسکن در دولت‌های هاشمی و روحانی قصد دارد که خیلی زود از این صف جدا شده و رسما اعلام کاندیداتوری کند. سایت فردا از جمله رسانه‌های نزدیک به قالیباف درحالی این خبر را می‌دهد که گمانه کاندیداتوری وی در ماه‌های اخیر و با توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای قابل توجه او، همیشه مطرح بوده است. به خصوص که بخشی از اصلاح‌طلبان مثل کارگزاران پیش‌تر از ضرورت معرفی نامزدی که ظرفیت پیگیری‌های برنامه اقتصادی را داشته باشد، گفته بودند. آخوندی اگرچه کارنامه قابل دفاعی ندارد و به واسطه برخورد خود با مردم و خبرنگاران به بداخلاقی و تبختر نیز شهره است، اما به نظر برخی از اصلاح طلبان مصداق کاندیدای خالص، تکنوکرات و با توان مدیریتی به حساب می‌آید البته اجماع روی او نیز خیلی قابل انتظار نیست.
صف احتمالی‌ها
جدای از آخوندی، اما هنوز هم خیلی‌ها در صف کاندیدا‌های احتمالی قرار دارند از اسحاق جهانگیری، سید حسن خمینی، محسن هاشمی یا مسعود پزشکیان که تلویحا کاندیداتوری خود را اعلام کرده، گرفته تا سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محسن رضایی که تلویحا کاندیداتوری خود را اعلام کرده در جریان اصولگرا. علی لاریجانی و محمد جواد ظریف را نیز باید به این فهرست افزود. به اضافه نامزد‌های احتمالی ریز و درشت بسیاری که خیلی هم قابل اعتنا نیستند.
در میان احتمالی‌ها نیز اما برخی جدی‌تر به حساب می‌آیند. مثلا علی لاریجانی که از مدت‌ها قبل نامش سر زبان افتاده بود و حالا با توجه به نهایی شدن توافق همکاری ایران و چین که گویا مسئولیت پیگیری آن با وی بوده است، به مرکز توجه‌ها برگشته است. یا ظریف که به دلایل متعدد از جمله اوضاع و احوا بین المللی همچنان یکی از گزینه‌های احتمالی است. تکلیف آمدن و نیامدن دو رئیس قوه هم که هنوز معلوم نیست. آنچه در این رابطه مشخص است اما این است که رئیسی و قالیباف قصد رقابت با هم و تکرار تجربه 96 را ندارند. باید دید که جریان اصولگرا نهایتا چه تصمیمی گرفته و کدام یک را به میدان می‌فرستد، قالیباف یا رئیسی؟

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
به نظر من رئیسی نباید کاندید بشه چون شرکت درانتخابات این دوره بالا نیست وبا رای اکثریت برنده نمیشود واگر بارای پایین برنده شود هم برای او قابل قبول نیست
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات خوب و با معيارهاي پذيرفته شده، چنان اينرسي قدرتمندي ايجاد مي‌كند كه كل جامعه ...
انتخابات زير پوستِ تعطيلات

انتخابات زير پوستِ تعطيلات

همچنان نوعي بلاتكليفي ميان جريان‌ها و چهره‌هاي سياسي ديده مي‌شود و اين يعني براي اظهارنظر ...
1