تاریخ انتشار
شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۴۳۲۴۴۷
متن ارسالی؛

واقعیت‌های سد تنگ سرخ چیست؟ / کوچ اجباری و آسیب‌های اجتماعی خطرناک‌تر است یا ایده خیالی کم بودن آب شرب یاسوج یا کم شدن شهرک‌های صنعتی شیراز؟ یا گردشگران شیراز

۱۸
۳
واقعیت‌های سد تنگ سرخ چیست؟ / کوچ اجباری و آسیب‌های اجتماعی خطرناک‌تر است یا ایده خیالی کم بودن آب شرب یاسوج یا کم شدن شهرک‌های صنعتی شیراز؟ یا گردشگران شیراز
کبنا ؛همین روزها کشورمان ایران درگیر مساله ای به نام سدکمال خان بر رودخانه هیرمند در افغانستان است.
مساله آب هیرمند اگر با گفت‌وگو حل نشود و افغانستان حقآبه ایران از رود هیرمند را به رسمیت نشناسد، ایران یا باید شاهد مهاجرت ۴۰۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل بی آبی باشد یا اینکه از گزینه نظامی برای رسیدن به حقش استفاده کند. 
طبق قرارداد ۱۳۵۳ مابین ایران و افغانستان، کشور افغانستان موظف است مانعی برای حقآبه ایران از رود هیرمند نباشد، اما همین دیروز رییس جمهور افغانستان رسماً اعلام کرد، که در برابر نفت، به ایران آب می‌دهد.
در حالی که کشور ایران و افغانستان در حال ورود به مرحله‌ای تنش زا هستند، همزمان ترکیه با احداث سد آتاتورک دو رود دجله و فرات را برای همیشه خشک می‌کند و در اینصورت عراق و سوریه برای نجات مردمشان چه راهی خواهند داشت؟
باید توجه داشت که کشور ما ایران در منطقه‌ای خشک از جهان قرار دارد و جنگ آب سالهاست در مناطقی چون اصفهان آغاز شده است.
حال با این شرایط، آب منطقه‌ای استان فارس در اقدامی عجیب و در سکوت کامل در حال احداث سدتنگ سرخ بر سرشاخه اصلی رود بشار در منطقه تنگ سرخ است.
در مورد این سد لازم دیدیم با شما مردم عزیز بویراحمد و دنا صحبت کنیم، چون بر این باوریم در نظام جمهوری اسلامی، مردم غریبه نیستند و طبق قانون حق دارند به اطلاعات شفاف در خصوص همه طرح‌ها و پروژه‌های دولتی دسترسی داشته باشند و البته اطلاع رسانی شفاف به شما مردم عزیز را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهیم داد و از شما خواهشمندیم با انتشار این اطلاعات ما را یاری دهید:
   
اول: این سد از جمله سدهای مخزنی زیر مجموعه استان فارس است، که صرفاً بودجه‌اش را از ناحیه بودجه استان ما تأمین می‌کنند تا این موضوع مهم که استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده مدیریتی بر این سد ندارد، مخفی بماند.
همچنین همانطور که در فیلم پیوست آمده است و می‌توانید، مشاهده کنید، طی بازدید ما از محل احداث سد در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۰، بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها آمده پیشرفت سد کمتر از ده درصد است و صرفاً یک خاک برداری جزیی و مسطح سازی صورت گرفته است و متوقف شدن سد در این مرحله به راحتی امکان پذیر است.
دوم: در طرح این سد به روشنی آمده است که آب آن برای پشتیبانی از سد درودزن در مرودشت، انتقال آب برای زمین‌های زراعی کامفیروز و آب صنعتی و آشامیدنی شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگر چه در طرح سد به تأمین آب آشامیدنی و صنعتی یاسوج هم اشاره شده است، اما در تبلیغات مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد به قسمت ابتدایی و اصلی هدف نهایی سد اشاره نمی‌شود و صرفاً قسمت دوم پررنگ می‌شود.
حال این سئوال را باید مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهند که اگر این سد برای آب آشامیدنی یاسوج است چرا ۴۵ کیلوکتر دور از یاسوج احداث می‌شود؟ در حالی که قبل از اینکه رود به شهر یاسوج برسد (چه در منطقه خرم ناز و ...) مکان‌های بسیار بهتری برای احداث سد وجود دارد.
از طرفی مگر بشار صرفاً مربوط به شهر یاسوج است؟ آیا ده‌ها هزار نفر از مردم ساکن در حاشیه رود که از مختار تا زیلایی را شامل می‌شود، حقی ندارند؟
آیا با احداث یک بند کوچک روی بشار آنهم قبل از یاسوج نمی‌توان هم آب شرب یاسوج را تأمین کرد و هم رود جریان داشته باشد؟
از طرفی بر چه اساسی و کدام طرح تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اید که آب شرب یاسوج بحرانی است؟
سوم: در صورت احداث سد تنگ سرخ، چهار روستا در منطقه تنگ سرخ زیر آب می‌رود و ۲۵۰۰ نفر که نسل اندر نسل کشاورز و دامدار و باغدار بوده‌اند آواره شده و مجبور به حاشیه نشینی در شهر یاسوج می‌شوند، به این جمعیت ده‌ها هزار نفر دیگر را از تنگ سرخ تا زیلایی اضافه کنید که تنها محل تأمین معاششان دامداری و کشاورزی در حاشیه این رود است.
این حجم از کوچ اجباری و آسیب‌های اجتماعی‌اش خطرناک‌تر است یا ایده خیالی کم بودن آب شرب یاسوج که آنهم در صورت واقعیت کم آبی، با یک سد کوچک قبل از یاسوج قابل حل است؟
این‌ها خطرناک‌تر است یا کم شدن شهرک‌های صنعتی شیراز؟ این‌ها مهمتر است یا کشت برنج در کامفیروز؟ این‌ها مهمتر است یا گردشگران شیراز که برای تفریح به دریاچه تفریحی نیاز دارند؟
چهارم: این سد تا این لحظه ارزیابی و مجوز سازمان محیط زیست را ندارد و طبق نص صریح قانون اختصاص هر نوع بودجه‌ای به آن ممنوع است.
ضمن اینکه از زاویه امر به معروف، پیمانکار سد را که تجربه‌های درخشانی در کمک به کشور در طرح‌های بزرگ دارد و از سرمایه‌های کشور است سفارش می‌کنیم که با توجه به تاثیرات اجتماعی  و زیست محیطی سد تنگ سرخ، عملیات اجرایی خود روی این سد را متوقف کند.
پنجم: علاوه بر ۳۰۰ هزار نفر از اهالی بویراحمد و دنا که زندگیشان به طور مستقیم وابسته به رود بشار است، کارشناسان محیط زیست بر این عقیده‌اند که محیط زیست و حیات وحش دنا در صورت خشک شدن بشار به دلیل از دست دادن مهمترین عنصر حیاتی دنا یعنی بشار، در طی دو دهه به طور کامل نابود می‌شود.
ششم: سکوت نخبگان، چهره‌های سیاسی و رسانه‌های دولتی در مورد سد تنگ سرخ لحظه‌ای تاریخی در سرگذشت مردم ماست، اینکه مهمترین سرمایه حیات یک جامعه در تهدید باشد و صدایی از کسی شنیده نشود چه معنایی دارد؟ 
رسانه‌هایی که ادعای روشنگری دارند، حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند، مطالبه انتشار کلیه اسناد سد از آغاز تاکنون است و انتشار اطلاعات وظیفه قانونی دستگاههای اجرایی است.
بنیاد حفاظت از محیط زیست ایران از همه مردم شریف بویراحمد و دنا درخواست دارد، ضمن مطالبه شفافیت در خصوص سد تنگ سرخ از دستگاههای اجرایی استان، نسبت به آگاه سازی عمومی جامعه در جهت ایجاد یک مطالبه عمومی ما را یاری دهند.
به امید زندگی با نشاط در کنار رشته کوه دنا
---------------------------------------------------
 سیدیوسف مرادی
بنیاد حمایت از محیط زیست ایران
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کل نمایندگان گذشته و حال
Iran, Islamic Republic of
مدیرانی فارسی استان اومدن به استان زادگاه خودشون خدمت کنند.
کل سدهای استان به نام ما اما بکام خوزستان و فارس و بوشهر هستند.
وقتی قومی قیبله ایی رای می‌دادیم و هنوز که هنوز هم رای میدیم نتیجه اش میشه این.... سد مارون سد کوثر آبش کجا میرود؟
سلام
Iran, Islamic Republic of
من هم با این سد با این اوصاف مخالفم اما نفرما ده درصد کار شده کار تحقیقاتی نزدیک ّه سی درصد است
Romania
. فقط براساس رای قومی قبیله ای و نه براساس صلاحیت بشه نماینده یاسوج معلومه درک و فهمی از عمق فاجعه زیست محیطی که با احداث این سد برای بویراحمد ایجاد میشه نداره .جالبه هفته قبل خودش داشت التماس جهانگیری معاون اول روحانی رو میکرد که بودجه بگیره برای احداث این سد .متاسفم برای مردم یاسوج
Iran, Islamic Republic of
یاد سد کوثر افتادم که آب آن رفت برای خوزستان و بوشهر و بدبختی آن برای مردم منطقه بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز پول زمین های آن پرداخت نشده است.
پرستار
Iran, Islamic Republic of
سد مارون با جناب موحد ، آب و هزینه از کهگیلویه ، مصرف توسط شهرستان بهبهان ، سد کوثر بیشترین منفعت برای خوزستان و بوشهر آب و هزینه از کهگیلویه و بویراحمد ، سد تنگ سرخ هزینه از بویراحمد سود واسه فارس و ...
عنایت
Iran, Islamic Republic of
اجرای سد در این منطقه اگر جهت تامین اب شرب یاسوج برای اینده است کاملا پروژه ای اشتباست بنا بر هزاران دلیل ..اول اینکه شهر بحران اب ندارد کما اینکه اگر دارد مدیران شرکت آب و فاظلاب با کمترین هزینه امکان رفع این بحران را دارند(مدیریت مصرف ،تعمیر ونگهداری صحیح شبکه لوله های فرسوده که از هدر رفت جلوگیری نمایند ،قطع وپلمپ انشعابات غیر مجاز ).
در دراز مدت هم روشهای دیگری میتوان اجرا نمود که نیاز به سد نباشد .

دوم اینکه کی و کجا تا حالا شرکت اب منطقه ای به فکر شبکه اب شهری بوده که این دومین بارش باشد .
بشار رود مقدس وتاریخی است که زندگی هزاران نفر به این رود وابسته است ،رودخانه بشار کمربند دناست ،حتی کم ابی ان خطر بحران زیست محیطی دارد .این درحالی است که خشک شدنش فاجعه بار است .
مدیرانی که همچو تصمیم را گرفته اند چند روزی بر این صندلی تکیه زده اند بهتر است مواظب همون صندلی باشند تا رفع بحران آب یا عوامل دیگر ،
همان طور که نگارنده عرض کرده اند جهت جلوگیری وبرداشت از سفره ابهای زیر زمینی وتامین و تضمین اب شرب در دراز مدت برای شهر وحومه میتوان عملیات سدسازی رانزدیکتر به یاسوج و یا جاهای دیگر اجرا نمود و دست هیولای فارس را از ان کوتاه نمود
Iran, Islamic Republic of
الان برخه رد گذاشتن که کارنامه افتضاحی از خود در دهدشت بجای گذاشت
Romania
تو هم حرفای نگارنده رو کپی پیست کردی
عدالت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مقصر اصلی این حرکت جناب هدایتخواست ‌که کوچکترین درک و اگاهی نسبت به هیچ حوزه ای به جا فقه نداشت و توسط مردم نااگاهی در بویراحمد دانشمند خطاب میشد و سپس جناب زارعی و جناب وکیلی و امروز نیز جناب روشنفکر باید پاسخگو باشد و البته تمام مردم بویراحمد که سکوت میکنند و فعالان زیست محیطی و سیاسی
محمد
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون را چون مخالف این سد بود. ؟؟؟؟ به همین خاطر لقب رانت دادند گفتند بودجه اش را برد گچساران حالا معلوم شد که حق با حاج غلام بود می‌دانست برای شیرازه استان شما چقدر صادقید !!!!!!!!!!!؛؛؛
Iran, Islamic Republic of
چرا اسمش را تنگ سرخ گذاشتن؟ باید اسمش را یکی از خیابان های شیراز می گذاشتن اینطور مردم استان بیشتر می فهمیدن اوضاع چه قرار است.
ممم
Romania
خدا لعنتشون کنه سد دارن برا استان دیگه احداث میکنن اسمش مکانش تو استان ما
دنا
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر و زارع باید جوابگو باشند
Iran, Islamic Republic of
مگر مهندس رجا یادتون رفته از شیراز اومد آبشار مارگون را از یاسوج جدا کرد داد به فارس به عنوان استاندار ک و ب د سال 73اگر اشتباه نکنم .
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
فراموش نکنیم نقش نماینده سابق حاج زارع را که برای احداث این سد تلاش میکرد
علی
Iran, Islamic Republic of
هرچند قسمت اعظمی از آب این سد به استان فارس اختصاص داده میشود، اما باز جای شکرش باقیست مثل سدهای کوثر و مارون نشد که آب و هزینه و... از کهگیلویه هست اما منافعشون برای خوزستان و بوشهر
به لطف(کارشکنی...) نماینده وقت آقای موحد و بذل و بخشش ایشان به مردم بهبهان، سد مارون_سدی که میتوانست دشتهای دهدشت غربی و شرقی و کلاچو و چرام را سیراب کندو باعث اشتغال هزاران نفر از جوانان کهگیلویه شود_ در مکانی احداث گردید که غیر از مسدو کردن مسیر قدیمی و باستانی تنگ تکاب!!!؟؟؟؟ هیچ سودی برای مردم کهگیلویه نداشت...

امیدواریم مردم باغیرت و سلحشور بویراحمد و دنا اجازه همچین وضعیتی را در مورد سد تنگ سرخ ندهند
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اگه راست میگن بدون هیچ تعصب خاصی شفاف سازی کنند.مدارک ارایه دهند.یه برنامه کارشناسی درسیما با حضور مدیران مربوطه وکارشناسان زیست محیطی برگزار کنند..تاحقیقت مشخص شود.منطقه بویراحمد محروم ازصنعت واشتغال است.تنها به آب وهوای خدادادی زنده است.این راازمانگیرید..
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشیدچه روستاهای به زیرآب میرند؟
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
فایل های مرتبط
1