تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۴۳۱۹۴۰
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید

تبر سودجویان بر تن بلوط های زاگرس / بهره برداری از گیاهان دارویی برابری با سود فروش نفت می کند؟

۱
۰
تبر سودجویان بر تن بلوط های زاگرس
کبنا ؛بی توجهی مسئولان و متولیان امر حفاظت از جنگل‌ها و مراتع سبب شده این روزها زاگرس از درد تبر سودجویان بنالد.
به گزارش کبنا نیوز، بیش از 95 درصد از استان کهگیلویه و بویراحمد را اراضی مرتعی و جنگل تشکیل می‌دهد و این استان به عنوان یکی از استان‌های شاخص در برخورداری از منابع طبیعی کشور به شمار می‌رود.
مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد از مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد، به نحوی که 40 درصد از گونه‌های گیاهی موجود در کشور عددی قریب به دو هزار 100 گونه گیاهی در استان رشد می‌کنند که از بیش از 420 گونه آن دارویی محسوب می‌شود.
متاسفانه برخی بی توجهی‌ها از طرف عوامل انسانی نظیر چرای بی رویه دام و ریشه کن کردن گونه‌های دارویی باعث از بین رفتن سطح عمده‌ای از پوشش گیاهی در استان شده‌ است.
دستگاه‌های متولی حفظ و نگهداری از اراضی منابع طبیعی نظیر سازمان جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با همکاری نهادهایی نظیر سپاه پاسداران و تشکل‌های مردم نهاد در سالیان اخیر برای احیای اراضی مرتعی و پوشش گیاهی اقدام به کاشت انواع گیاهان در مراتع آسیب دیده نموده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان توسعه کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کند، به طوری که سود حاصله از کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی را بیش از سود حاصل فروش نفت برآورد می‌کنند.

  

غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهت احیا و توسعه مراتع، افزایش تولید علوفه احیا گونه های گیاهی در حال انقراض، ایجاد اشتغال و اقتصادی کردن و درآمد زایی برای مرتع داران جوامع محلی اجرای پروژه‌های بیولوژیکی در عرصه‌های منابع ملی در دستور کار قرار گرفته‌ است.
وی خاطر نشان کرد: حجم عملیات بیولوژیک شامل توسعه گیاهان دارویی، کُپه کاری، بذر پاشی، ذخیره نزولات آسمانی و حفاظت از گونه‌های گیاهی دارویی و مرتعی در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به میزان چهار هزار هکتار با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال اجرایی شد.
غلامحسین حکمتیان افزود:  در سال جاری در سطحی بالغ بر 11 هزار و 150 هکتار از مراتع استان با مشارکت بهره برداران بیش از 13 تن شیره  آنغوزه، بیش از پنج تن میوه بنه کوهی و 25 تن سمغ بادام کوهی برداشت و به فروش رسیده‌است.
مقصد نهایی برخی از این محصولات کشورهای حوزه خلیج فارس و هند می‌باشد، که پس از فرآوری و بسته بندی به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی استان ضعیف ترین مدیر را در دوران حیات خودش تجربه کرده و به همین خاطر آسیب بزرگی بر پیکره طبیعت استان وارد شده و غیره قابل جبران هست
بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

همه مردمان عالم، اجماع دارند بر این نکته که فرهنگ اهمیتی حیثیتی و حیاتی برای نوع بشر ...
رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به دنبال این هستند، که بتوانند نامزد خود را با ...
(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
1