تاریخ انتشار
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۴۳۱۳۹۶
برخی کارخانه‌ها و خودروسازی‌ها هزینه‌های انتخاباتی را تامین می‌کنند

نفوذ پول‌های کثیف به انتخابات 1400؟

۱
۰
نفوذ پول‌های کثیف به انتخابات 1400؟
کبنا ؛عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا صادقانه سخن گفتن با مردم در آستانه انتخابات را در افزایش رغبت آنها برای مشارکت در انتخابات موثر می‎‌داند و ضمن تشریح راهکارهای افزایش مشارکت می‌گوید: برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد بازمی‌گردد.
به گزارش کبنا، خبرآنلاین نوشت؛ «انتخاباتی که در آن قشر اندکی، امکان مشارکت و رشد داشته باشند به هیچ وجه مطلوب نیست.» این پاسخی است که عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا به ایده برخی طیف‌های سیاسی مبنی بر مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب می‌دهد. این چهره اصولگرا نسبت به نفوذ پول های کثیف به انتخابات ۱۴۰۰ هشدار جدی می دهد و تاکید دارد قوه قضائیه باید فضای انتخابات و پول ها و هزینه های تبلیغاتی که وارد انتخابات می شود را با دقت رصد کند.
او صادقانه سخن گفتن با مردم در آستانه انتخابات را در افزایش رغبت آنها برای مشارکت در انتخابات موثر می‎‌داند و ضمن تشریح راهکارهای افزایش مشارکت به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد بازمی‌گردد.»
مشارکت محدود به هیچ وجه مطلوب نیست
عباس سلیمی نمین، چهره سیاسی اصولگرا، ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: یقینا جامعه زمانی به بهترین وجه ممکن اداره خواهد شد و همزمان موجب رشد جامعه خواهد بود که مشارکت در آن جامعه در یک فضای مناسب و باثباتی شکل بگیرد بنابراین مشارکت لازمه پیشرفت جامعه و فرد است یعنی بدون مشارکت برای جامعه یا فرد نمی‌توان هیچ رشدی قائل بود.
او در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از ایده برخی که معتقد به مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب هستند چیست، گفت:‌ اگر انسان را انتخابگر بدانیم و به این باور داشته باشیم که این انتخاب کردن موجب رشد وی خواهد شد بنابراین آرزو داریم انتخاباتی برگزار شود که در آن جمعیت حداکثری، رشد پیدا کنند یعنی اکثریت و آحاد جامعه در آن سهیم باشند. در مقابل، انتخاباتی که در آن قشر اندکی، امکان مشارکت و رشد داشته باشند به هیچ وجه مطلوب نیست.
احزاب با مردم صادقانه سخن بگویند
این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد:‌ برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد بازمی‌گردد. آنچه که به نهادهای مدنی یعنی احزاب، گروه‌ها و جریانات باز می‌گردد این است که به انتخاب یا انتخابات به عنوان ابزار یا به صورت مقطعی نگاه نکنند بلکه واقعا به آن باور داشته باشند و برای رشد مردم ارزش قائل شوند، اعتقاد به رشد مردم داشته باشند نه اینکه قدرت فریب آنها با ابزارهای انتخاباتی را فراهم کنند.
سلیمی نمین تصریح کرد: به بیانی دیگر با مردم در آستانه انتخابات، صادقانه سخن بگویند و باعباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا صادقانه سخن گفتن با مردم در آستانه انتخابات را در افزایش رغبت آنها برای مشارکت در انتخابات موثر می‎‌داند و ضمن تشریح راهکارهای افزایش مشارکت می‌گوید: برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد بازمی‌گردد.آنها به گونه‌ای تعامل داشته باشند تا مردم بتوانند آگاهی بهتری هم از وضعیت جامعه و هم از وضعیت توانمندی آنها پیدا کنند. در واقع صادقانه سخن گفتن با مردم موجب اشراف جامعه به آنها می‌شود حال اگر در جایی مرتکب اشتباه شدند یا اعضایی از آن حزب دچار خطایی شدند این خطاها را از مردم پنهان نسازند و به مردم بگویند که برخی از کسانی که معرفی کرده‌ایم به آن شعارها و وعده‌ها پایبند نیستند و دچار لغزش هستند. بنابراین همه اینها در انتخابات تاثیرگذار است.
این تحلیلگر اصولگرا گفت: در واقع وقتی جامعه احساس کند با احزاب و گروه‌هایی در مقابل خودش مواجه است که صادقانه با آنها رفتار خواهد کرد بیشتر به مشارکت در انتخابات ترغیب خواهد شد، مثل این است که احساس کنیم اگر به بازار خرید برویم با فروشنده‌هایی مواجه خواهیم شد که صادقانه سخن خواهند گفت ایراد و قوت‌های کالاهای خود را می‌گویند ضمن اینکه فریب هم نمی‌دهند. طبعا در این بازار با انتخابگری، آرامش و رغبت بیشتری عمل خواهیم کرد در مقابل اگر احساس کنیم وارد بازاری می‌شویم که عرضه کننده کالاها قصد فریب دارند و صادقانه هم برخورد نمی‌کنند رغبتی به انتخابگری در چنین فضایی نداریم. بنابراین یکی از عوامل ایجاد رغبت در مشارکت، احزاب سیاسی هستند.
وظیفه سنگین شورای نگهبان و قوه قضائیه در انتخابات
سلیمی نمین با بیان اینکه عامل دوم ساختار رسمی کشور است، خاطرنشان کرد: عمدتا ساختار رسمی کشور در شورای نگهبان خلاصه شده است به عنوان مثال شورای نگهبان با دقت و ظرافت بیشتری به ارزیابی بپردازد و افراد سالم از ناسالم جدا کند در حالی که این گونه نیست. ساختار رسمی وظایف دیگری نیز دارد مثلا قوه قضائیه، وظیفه بسیار سنگینی را در قبال مشارکت و انتخابات بر عهده دارد مبنی بر اینکه اگر افراد فاسدی قصد نفوذ به انتخابات را داشته باشند با آنها برخورد کند در واقع یک مشارکت سالم که رغبت جامعه را برای شرکت در انتخابات برمی‌انگیزد.
برخی کاندیداها برای فریب مردم هزینه می کنند

  


وی گفت: یعنی شرایطی که پول‌های ناسالم وجود نداشته باشد، مثلا یک حزب یا فردی، هزینه‌هایشان را روی فریب مردم متمرکز کنند به بیانی دیگر هزینه‌هایشان را خرج تبلیغاتی می‌کنند تا بهتر بتوانند مردم را فریب دهند، قوه قضائیه وظیفه برخورد با این نوع رفتارها و جریانات را دارد. امروزه متاسفانه در آستانه انتخابات، افراد کارشناس تبلیغاتی فعال می‌شوند و کاندیداها و نامزدهای انتخابات را با هزینه‌های سنگین به خدمت می‌گیرند و هنر آنها این است که مخاطب را فریب بدهند و به گونه‌ای نادرست و ترفندهای تبلیغاتی مخاطب را نسبت به رقبای انتخاباتی بدبین کنند.
قوه قضائیه از ورود به پول‌های کثیف به انتخابات جلوگیری کند
این چهره اصولگرا گفت:‌ از وظایف مهم قوه قضائیه این است که از ورود پول‌های کلان در عرصه انتخابات آن هم از راه‌های ناسالم، جلوگیری کند و گزارشی به مردم دهد مبنی بر اینکه فلان جریان از پول‌های کثیف استفاده کرده یا فلان حزب از باندهای قدرت پول دریافت کرده است. به عنوان مثال از برخی کارخانه‌های دولتی پول دریافت می‌کنند یا خودروسازان دولتی همواره یکی از منابع تامین هزینه‌های انتخاباتی هستند. از این رو این وظیفه قوه قضائیه است که به مردم گزارش دهد. بدین ترتیب برخی از نهادهای رسمی هم وظایفی در راستای سالم‌سازی هرچه بیشتر انتخابات و ایجاد رغبت برای مردم دارند.
مردم نباید با یک یا دو انتخاب مایوس شوند
سلیمی نمین بر نقش مردم هم تاکید کرد و گفت: از دیگر عوامل موثر در بحث افزایش مشارکت، فرد است در واقع هیچ گاه فرد با یک یا دو انتخاب مایوس نمی‌شود یعنی اگر به عنوان مثال به بازار خرید رفت و فریب خورد بدین معنا نیست که خود را از انتخاب محروم کند بلکه از دیگران مشورت و پرس و جو کرده و تلاش می‌کند اشراف خود را نسبت به خرید و یا انتخاب افزایش دهد. بنابراین با یک یا دوبار فریب خوردن، هرگز صحنه را ترک نمی‌کند در عین حال به پیگیری و ممارست بیشتری اقدام می‌کند تا بتواند انتخابگری خود را تقویت کند.
وی تاکید کرد: درباره آحاد جامعه هم همین مسئله صدق می‌کند. گاهی اوقات می‌گویند یک بار انتخاب کردیم سرمان کلاه رفت مجددا هم همین اتفاق رخ داد در نتیجه چرا باید انتخاب کنیم؛ آنها قوی تر هستند و تبلیغات می‌کنند و ما مردم قدرت تشخیص مان آن اندازه نیست که فریب تبلیغات انتخاباتی را کشف کنیم. اما این حرف، اصولی نیست. در واقع هیچ کس نباید از انتخابگری محروم شود چراکه انتخابگری موجب رشد انسان می‌شود و انسان انتخابگر است که می‌تواند رشد پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنگرو
Iran, Islamic Republic of
مردم گرسنه اند بذار کاندیداها پول بدن شکمی از عزا در بیاوریم ضمنا پول نقد نمی گیریم که کثیف باشه کارت به کارت می کنن.
خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1