تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۴۳۱۱۷۳
یادداشت؛

مدیریت جهادی

سید علی حمیده کیش شاه قاسمی
۲
مدیریت جهادی
کبنا ؛یکی از الگوهای مدیریتی که در دوره ی طلایی دفاع مقدس همزمان با ابداع و استقرار سیستم  نظامی حزب الله در کنار سیستم  های معمول غربی و شرقی، آن هم در شرایط سخت انقلاب و جنگ تحمیلی؛ با وجود کمبود ها و موانع و مشکلات عمده و اساسی متعدد با احساس مسئولیت و تعهد انقلابی در کشور رایج شد و کارآمدی خود را به اثبات رساند، مدیریت جهادی بود.
 بی شک این نوع مدیریت، مدیون جنگاوران و فرماندهان دفاع مقدس از جمله شهیدان باقری؛ بروجردی ؛ باکری، کاظمی، خرازی ، همت ، کاوه ، برونسی ها ؛ ....  و فرمانده بی بدیل و فکور آنها آقا محسن رضایی است که در صحنه ی جبهه مقاومت به رهبری سردار دل ها سلیمانی استمرار و صادر گردید .
 این الگو دارای سازوکارها و مولفه هایی است که بکارگیری آن در شرایط فعلی که کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان این ملک و ملت قرار دارد، بیش از گذشته نیازمند گفتمان آن گفتمان مدیریت جهادی است و بی شک حلال مشکلات خواهد بود .
لذا برای اجتناب از برداشت و تلقی غلط از گفتمان مدیریت جهادی که برخی آن را صرفا به حضور شبانه روزی در محل کار تعبیر می کنند، برآن شده ام، با بیان تعریف و برشماری مولفه هایش نسبت به تبیین آن کمک نمایم .
تعریف مدیریت جهادی :
مدیریت جهادی یعنی علم و هنر رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی مبتنی بر مبارزه تمام عیار در عرصه های علمی ، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای رسیدن به اهداف راهبردی و کلان یک سیستم و رفع موانع و مشکلات اساسی و عمده که بر سر راه رسیدن به آن وجود دارد .
مولفه های مدیریت جهادی:
۱)    خدمت با نیت الهی :
این مدیریت خدمت رسانی به ملک و ملت به برای کسب مال ، مقام دنیوی بلکه در جهت قرب الهی و رضایت پروردگار است  و به یقین مدیر جهادی در فبال خدمتی که ارائه می دهد ، هیچ گونه چشمداشتی مادی و دنیایی ندارد و هدف خود را کسب رضایت پروردگار خود می داند .
۲)    تخصص؛ علم و درایت:
بی شک تخصص می تواند سبب افزایش بهره وری گردد و توجه به علم زمینه را برای به روز رسانی خدمات آماده می کند و  هر دوی اینها در سایه ی درایت و کاردانی میسر خواهد شد .
۳)    تداوم استقامت در کار :
مدیر جهادی  به راحتی در برابر مشکلات دست ها را به نشانه ی تسلیم بالا نمی برد بلکه از ناکامی ها و شکست ها پلی برای پیروزی می سازد و چون به درستی هدف و نیت خود ایمان دارد به حرکت خود ادامه داده  تا آن را به سر منزل مقصود برساند.
۴)    شوق خدمت و روحیه ی خدمت گزاری بی منت :
در مدیریت جهادی اصل بر خدمت گذاری به ملک و ملت و رفع موانع و مشکلات است و مدیر جهادی در این راه از هیچ گونه اقدامی فرو گذار نمی کند، چرا که نیت او الهی و رضایت پروردگار است و فعلیت خود را بدون هیچ منتی انجام داده و در مقابل آن انتظاری ندارد .
۵)    انعطاف پذیری و سرعت عمل:
در مدیریت جهادی سرعت عمل ؛ رفع موانع و مشکلات؛ نواقص و کمبودها یکی از شاخص های مهم  و حیاتی خدمت رسانی محسوب می شود، زیرا که ایجاد وقفه در فعالیت ها و کار امروز را به فردا  انداختن نتیجه ای جز خسران و نارضایتی مردم به همراه نخواهد داشت .
۶)    اعتماد به نفس و خود باوری:
یک مدیر جهادی در درجه ی اول باید اعتماد بنفس و خودباوری داشته باشد و برنامه های خود را بدون تاثیر پذیری از جریان گرایی به پیش ببرد، چرا که در غیر این صورت تحت تاثیر فشارهای گروهی و جناحی از اهداف خود بازمانده و از اجرای برنامه های خود دور می ماند.
۷)    جوان گرایی و اعتماد به نسل جوان در مدیریت :
در مدیریت جهادی در کنار مدیران و چهره های باتجربه و کارآزموده باید تلاش گردد که  با کادر سازی (همتا سازی) از جوانان استفاده گردد تا در آینده در صورت کنار رفتن مدیران با تجربه ، کشور از نیروهای شایسته و کاردان تهی نشود و نیروهای جوان بتوانند جای خالی آنها را پر کنند. کاری که در دوران طلایی دفاع مقدس با انتصاب جوان ۲۷ساله ای مانند دکتر محسن رضایی توسط امام شروع گردید و او نیز با شناسایی و اعتماد به جوانان و سپردن مسئولیت های مهم فرماندهی قرارگاهها و لشکر ها به آنها ، دستاوردهای بزرگی را نصیب کشور نمود . 
۸)    ابتکار عمل و خلاقیت :
ایجاد خلاقیت و نوآوری در کار و فعالیت ها برای تحول سازنده و پیش برنده و پرهیز از تکرار و الگو برداری از برنامه ها و راهکارهای دیگران  یکی از مولفه های موفقیت در این نوع مدیریت می باشد . در نتیجه مدیر جهادی  باید فردی خلاق و هوشمند باشد  و از جمله راههای موفقیت روشهای نو و خلاقانه می باشد. چرا که یکی از ویژگی های انسان ، خلاقیت و نوع آوری است که با استعداد الهی می تواند بسیاری از چیزها را خـلق نـمـایـد و چـنـانچه خلاقیت و نوآوری را از صحنه زندگی بشر کنار بگذاریم ، در واقع تیر خلاص به حرکت ، پویایی ، بقا و حیات زندگی بشر زده ایم . زیرا رکود و تکرار زندگی مساوی با مرگ و نابودی است . کاری که در دوره طلایی خون و آتش بارها  به منصه ظهور رسید که عملیات والفجر هشت یکی از مصداق های بارز آن می باشد.
۹)    کارتیمی، گروهی و مشارکت اجتماعی :
در مدیریت جهادی با اجتناب از تکروی و حرکت های انفرادی، تاکید بر کار تیمی ،گروهی و خرد جمعی برای هم افزایی وکارکرد صحیح می باشد .
۱۰)    پرهیز از فساد و مراقبت از انحراف :
در مدیریت جهادی پاکدستی مدیران و مسئولان یک اصل مهم و حیاتی است  و یکی از عوامل اصلی تداوم و بقای این نوع مدیریت خواهد بود
۱۱)    توجه به کیقیت و قانونمندی :
بدیهی است که رعایت قانون و  اجتناب جدی از خروج از مرزها و خط قرمزهای قانونی  یکی از  کارهایی است که باید سرلوحه یک مدیر جهادی باشد و بی شک هیچ موقعی نباید آن را از یاد برد .
۱۲)    انجام درست؛ کارهای درست:
یکی از مباحث اولیه ای که حتما در حوزه مدیریت بویژه مدیریت جهادی باید مورد توجه باشد "انجام کارهای درست" یعنی (اثربخشی) " انجام درست کارها" یعنی (کارایی)  است . به نظر می رسد مهمتر از درک معنی لغوی اثربخشی و کارائی، ابتدا باید بیاموزیم چگونه باید "کارهای درست" را تشخیص دهیم و روش آموختن "انجام درست کارها" چگونه است. کاوی، استفان نویسنده کتاب «انجام درست،کارهای درست» بیان کرده است که افراد و مدیرانشان آنقدر سخت کار می‌کنند تا از انجام درست کارها مطمئن باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آلام مردم سی‌سخت

آلام مردم سی‌سخت

در روزهایی که مشکلات معیشتی و معضل کرونا دست به گریبان اکثر مردم کشور است، یک زلزله نسبتاً ...
علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

بازی یادبودی که دو روز پیش برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره مهرداد میناوند و علی انصاریان ...
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
1