تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : ۴۳۰۸۳۰
حکایت جالب و تلخ قاچاق چوب جنگل‌های زاگرس؛

شوتی قاچاق چوب

۵
۰
شوتی قاچاق چوب
کبنا ؛قاچاق سازمان یافته و شبکه‌ای چوب درختان جنگلی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد بلکه عمدتاً برای گذران معیشت است. قاچاق چوب که یکی از مشکلات و دردهای جنگل‌های زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد است، این روزها با استفاده از خودروهای سواری «شوتی» انجام می‌شود که مساله را دردآور می‌کند. چندی است که از منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش‌های عجیبی از کاهش قاچاق چوب عمده و افزایش قاچاق چوب به صورت خرده منتشر می‌شود که عمده آنها با استفاده از خودرو سواری «شوتی» انجام می‌شود.
 به گزارش کبنا، اینکه قاچاق چوب که به شکل سنتی با استفاده از نیسان وانت و یا انواع خودروهای وانت از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد صورت می‌گرفت، اکنون با استفاده از خودروهای سواری «شوتی» انجام می‌شود، مساله ای است که باید مسئولان و متولیان امر در این زمینه پاسخگو باشند و تا دیر نشده چاره‌ای اساسی بیندیشند.
 پیش از این در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود اما با تنگ‌تر شدن حلقه حفاظتی جنگل و تلاش نیروهای منابع طبیعی قاچاق چوب به وسیله خودروهای شخصی و سواری که به خودروهای «شوتی» معروفند انجام می‌شود.
 با توجه به این وضعیت سوالاتی به ذهن هر فردی ایجاد می‌شود که آیا قاچاق چوب با خودرو سواری توجیه پذیر است؟ هر خودرو چه میزان توانایی حمل چوب دارد و روزانه چند بار چوب قاچاق حمل می‌کند؟ این افراد چرا دست به چنین اقدامی زدند و این سرمایه‌های ارزشمند را زیر تیغ تیز اره سودجویان نابود می‌کنند؟
   

 تأسف اینجاست که میزان قاچاق چوب با خودروهای سواری «شوتی» به حدی افزایش یافته که بر اساس تازه‌ترین اظهارات مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ تن زغال و ۳۰۰ تن چوب جنگلی تنها در این شهرستان کشف و ضبط شد.
 یک جوان ۳۰ ساله یاسوجی که با خودرو «شوتی» اقدام به قاچاق چوب جنگلی می‌کند به ایسنا می‌گوید؛ برای خرید چوب جنگلی قاچاق به مناطق روستایی می‌روم و هر سرویس چوب جنگلی را ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنم و به استان هم‌جوار فارس انتقال می‌دهم و به خریداران که که در جای مشخصی و با خودور وانت منتظر هستند، می‌فروشم.
 وی بیان می‌کند؛ هر کیلوگرم چوب قاچاق جنگل‌های بلوط ۱۶۰۰ تومان از ما خرید می‌شود، چوب‌ها باید اندازه خاصی داشته باشند و در قطعات نیم کیلوگرمی با قطری به اندازه کف دست باشند.
 این جوان که متأهل هم هست عنوان می‌کند؛ برای اینکه به دام نیروهای منابع طبیعی نیفتیم پلاک خودرو خود را مخدوش می‌کنیم و یک رمزی داریم که بعداز ظهر نیروهای منابع طبیعی سر راه هستند و نباید در این موقع حرکت کرد اما حدود ساعت ۲۴ شب یا بامداد به سمت استان فارس حرکت می‌کنیم.
 وی اضافه می‌کند؛ جوان ۳۰ ساله بیکار، متأهل هستم و دارای چند فرزند هستم که تنها برای معیشت خود و خانواده‌ام اقدام به این کار می‌کنم در حالی که میل باطنی‌ام راضی به قطع درختان جنگلی نیست اما مجبورم برای درآمد و معیشت خودم دست به این کار بزنم.
 یکی دیگر از این رانندگان «شوتی» می‌گوید: ساعت ۱۶ بعدازظهر به جنگل‌ها می‌رویم با اَره برقی که خریدم به اندازه حدود سه ماشین چوب جنگلی خرد و آماده می‌کنم و از ساعت ۲۰ شب تا ۴ بامداد سه بار به سمت شیراز حرکت می‌کنم و بدون دردسر حدود ۳ میلیون تومان همین یک شب کار می‌کنم. 
به سراغ یکی دیگر از این رانندگان رفتم که می‌گوید: توقف برای «شوتی» در جاده ممنوع است مگه اینکه با "اسکورت‌ها" از قبل هماهنگ کرده باشد. آن‌ها در مبدأ استارت می‌زنند و در مقصد ترمز می‌کنند و بار خود را از یاسوج به سمت شهرستان بهبهان در استان خوزستان حرکت می‌دهد و حدود ۴۰۰ کیلوگرم چوب خشک جنگلی با خود حمل می‌کند.
 وی ادامه می‌دهد: در مسیر آب خوردن، بنزین و چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزین خود باید تکمیل باشد و راننده شوتی پشت فرمان که می‌نشیند، موتور را به قصد ۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش می‌کند و می‌گوید ترمزی در کار نیست و کاری به پیچ، چاله و چوله یا سرعت گیر نداریم؛ شهرستان بویراحمد خودروهایی «شوتی» بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد.
 «عباس حسن زاده»، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در این رابطه گفت: با توجه به افزایش قاچاق چوب جنگلی در سطح شهرستان اقدام به مسدود کردن راه‌های منتهی به جنگل در منطقه «کبگیان» که بیشترین قاچاق چوب جنگلی را داریم، کرده‌ایم.
 وی افزود: مسدودکردن مسیرهای منتهی به جنگل در سایر مناطق شهرستان نیز با توجه به نیاز انجام می‌شود، البته سالانه این کار را انجام می‌دهیم اما برخی افراد و بعضاً کشاورزان اقدام به بازگشایی می‌کنند
 رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اظهارکرد: همچنین در راستای مبارزه با قاچاق چوب و زغال جنگلی اقدام به ایجاد ۵ ایست و بازرسی در سطح شهرستان کرده‌ایم.
 حسن زاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ تن زغال و ۳۰۰ تن چوب قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شد. نیروهای منابع طبیعی در حال تلاش و مبارزه با قاچاق چوب جنگلی بلوط هستند و کوتاه هم نمی‌آیند اما امکانات و نیروی ما جوابگوی حجم قاچاق نیست.
 وی تصریح کرد: طبق استاندارد باید به ازای هر ۵ هزار هکتار جنگل یک نیروی قرقبان داشته باشیم اما هم اکنون هر نیروی قرقبان در این شهرستان حفاظت از ۲۰ هزار هکتار را برعهده دارد. 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد ادامه داد: از رسانه‌ها، دوستداران و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی و تریبون داران انتظار داریم در جهت فرهنگ سازی در این زمینه همکاری و مشارکت بیش از پیش داشته باشند تا از نابودی جنگل‌های شهرستان جلوگیری کنیم.
   
 کشف و ضبط ۲۵۰ کیلوگرم زغال و ۲ خودرو چوب قاچاق در بویراحمد
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد از کشف دو خودروی وانت مزدا چوب جنگلی و ۲۵۰ کیلوگرم چوب جنگلی بلوط قاچاق از یک دستگاه سواری پراید در این شهرستان طی شب گذشته خبر داد.
«عباس حسن زاده» گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی ضمن تشکیل پرونده برای متخلفان، خودرو آنها که در محور مارگون- لوداب کشف و ضبط شدند، نیز به پارکینگ منتقل شده‌اند.
وی اظهارکرد: جریمه هر کیلوگرم چوب جنگلی بلوط قاچاق ۱۵۰ هزار تومان و جریمه هر کیلوگرم زغال قاچاق ۳۰۰ هزار تومان است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۴ تن زغال و ۳۰۰ تن چوب جنگلی بلوط در این شهرستان کشف و ضبط شده است.
 به نظر می‌رسد که باید سه رویکرد آموزشی، ترویجی و فرهنگی، حضور فنی و اقدامات فنی جنگل و جلوگیری، کشف جرم و کاهش عوامل تخریب جهت جلوگیری از قاچاق چوب و از بین رفتن جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را مسئولان و متولیان امر در دستور کار خود قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مسئولین منابع طبیعی خسته نباشید با وجود این افراد بی خیالی که شما دارید دو سال دیگر جنگلی در استان نیست
حامد
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما نمیدانید که.در بخش کبکیان با قاچاق چیان هماهنگند این را خوب میدانید اما خودتون زدید به اون راه بدان سازمان بازرسی به جد پیگیر این عملکردهاست امام جمعه هم تذکر دادند اما شما حتی حاض به تغییر نشدید وبدان دود این کارتون به چشم خودت میرود
Iran, Islamic Republic of
سالی که نکوست از بهرش پیداست
این همه جرم نشان از ضعف شما مدیر هست
با وجود مدیران ناکارامد در منابع طبیعی انتطار از این بدتر هم هست
Iran, Islamic Republic of
همه اضهارات مدیر و هیچ ایست بازرسی نیست. اداره ای بی نظم تر از این اداره نیست غیره خدا به داد طبیعت برسه
Iran, Islamic Republic of
این اقدام قبیح بر اثر بیکاری ومعیشت روزمره در حال تکثیر است نمونه بارز آن در حوزه سررود جنوبی است تا کوشک که به وفور این ماشینها شوتی چوب حمل می کنند.
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1