تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۸۳

تیغ بی‌تدبیری بر گلوی دنا / دنا دیگر نایی ندارد

۷
۰
عکس تزئینی می باشد
عکس تزئینی می باشد
کبنا ؛سیدجواد هادی اصل مستند ساز و فعال محیط زیست در مطلبی به قطع درختان جاده یاسوج - سی‌سخت اشاره کرد و نوشت: دلیل حساسیت روی پروژه توسعه جاده سیسخت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که به اجمال به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد جاده‌ای که نای دنا را بریده و اثرات مخرب و جبران ناپذیری را بر این زیست بوم خواهد گذاشت.
 1_اول اینکه این جاده در منطقه حفاظت شده دنا قرار گرفته و دنا یک ذخیره گاه زیست کره است، آیا از اهمیت یک منطقه حفاظت شده با این سطح اطلاع دارید؟
دنا ارزشمندترین و بزرگترین زیستگاه در جنوب کشوره و متعلق به شخص یا گروه و حتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، بلکه طبق قوانین بین المللی متعلق به تمام مردم دنیا و کره زمینه، پس هرگونه مقایسه کردن این منطقه و نوع جاده سازی و حفاظت آن با سایر مناطق استان و جاده‌های دسترسی کاملاً غلط و غیر علمی ست و بیشتر بر حسب ناآگاهی و تعصبات نادرست شمرده می‌شود.
2_ این جاده نیازی به تعریض ندارد و باید نقاط حادثه خیز برطرف شود، کمترین آمار تلفات جاده‌ای استان در این جاده اتفاق میافته و در برخی فصول سال تردد بالایی دارد نه در طول سال، پس بهانه حادثه خیز بودن تنها یک فریب عمومی بیش نیست.
 3_ مردم عزیز باید این نکته را در نظر بگیرن که اگر دنبال حق هستند، حقشون فراتر از اینهاست و با این نوع جاده سازی غیر اصولی در واقع پیمانکاران و مسولین مرتبط با جاده به حقوقشون ظلم میکنن و توسعه پایداری شکل نمی‌گیرد و چند صباحی احساس خوبی دارند و بس!
این جاده باید پل‌های قوصی و کابلی بزرگ و زیبا داشته باشد و تونل‌های استاندارد، مانند استانهایی چون خوزستان که خود رونق گردشگری و توسعه پایدار است ولی چون نون در خاک برداریه متاسفانه در ظلمی اشکار هم به منطقه هم به طبیعت و مردم به جای احداث پل‌ها و تونل‌های استاندارد و زیبا به جان طبیعت بی زبان و ارزشمندمان افتادند.
 4_ سایر مناطق استان که جاده سازی میشه به هیچ عنوان شبیه دنا نیستن، چون اون مناطق در محدوده حفاظت شده نیستن و حتی تراکم جنگلی دنا را ندارند (البته ضعف نظارتی منابع طبیعی استان قابل کتمان نیست)، اون مناطق راه حل مناسبی ندارند که بشود اجرا کرد، اون مناطق تردد و تلفات جاده‌ای بالایی دارند و اصلاً قابل مقایسه با دنا نیستن، به طور مثال همین جاده سادات امامزاده علی به سمت سرفاریاب، سال گذشته دقیقاً در نقطه‌ای که هم اکنون مشغول جاده سازی هستن یک خانواده 9 نفری اهل چرام کامل از بین رفت و داغ سنگینی بود برای استان و در سال‌های قبل تلفات سنگین‌تری نیز داشته است، آخرین تلفاتش مربوط به دو هفته قبله و حوادث روزانه نیز وجود دارد، پس لطفاً این مقایسه‌های غیر اصولی رو نداشته باشید و اسیر جوسازی‌های عده‌ای سودجو و غیرکارشناس نشوید.
 5_نکته پایانی و مهم، خلاصه بگویم؛ تمام ما مدیون دنا و رشته کوه زاگرس هستیم، به واسطه وجود دنا تراکم ابرها صورت می‌پذیرد و به واسطه پوشش گیاهی و جنگلی واثرات آن بارشهای مختلف فرو می‌ریزد و چشمه‌ها جاری می‌شود و رودها خروشان، باغاتمان را گلستان می‌کنیم و کشاورزی‌هایمان رونق می‌گیرد، نفس می‌کشیم و آب و نانی و روزگاری می‌گذرانیم.
هرگونه خسارت به حیات وحش و جنگل و گیاهان دنا یعنی بریدن نان آن روستایی در آخرین نقاط رود خرسان، بشار، حتی خوزستان و خلیج فارس و نابودی حیات همه، تمام.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن
Iran, Islamic Republic of
از خبرنگار سایت محترم دنا خواهشمندم که یه سر بزنید پشت دیوار کلانتری ۱۳ مادوان ببینید که چطوری افتادند بجان طبیعت بکر و زیبای این منطقه از یاسوج .از این تاسف میخورم که دقیقا چسپیده به دیوار کلانتری شروع کردن به زمین خواری و نابودی طبیعت و ریس پاسگاه بیخیال موضوع میباشد.
هادی سینایی
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام و ادب و احترام خدمت برادر عزیزم سید جواد .درود بر نکته سنجی ، بیان مطالب دقیق و دلسوزانه .
فعالیت های هفته ای ، ناله و شیون هاتان در مهار آتش سوزی های خائیز هرگز از ذهنمان پاک نخواهد شد . بله برادر درست می فرمائید: مگه این همه جاده یاسوج اصفهان عریض شد همه ماها تشکر نکردیم از دست اندرکاران ....چون واقعا" نیاز استان بود . اما شهر سی سخت که با دنا عجین و شناخته شده و یک شهر گردشگری است ،یکی از قشنگی ها و جاذبه های ورودی این شهر همین جاده پیچ و خم های آن است .شهری نزدیک به 6 هزار جمعیت که چهار ورودی و خروجی دارد (مسیر یاسوج - ده برآفتاب _سی سخت به کریک - سی سخت به توت نده - سی سخت به پادنا ).برآورد شده با این روند عریض کردن بین 3 تا 4 هزار اصله درخت بلوط قطع خواهند شد که من فکر می کنم اگه مردم سی سخت مطلع بشند خودشان هم راضی به ادامه این کار نیستند.
Iran, Islamic Republic of
احسن بر این تحلیل علمی. تا مدیر کل راه و شهرسازی سی سختی است این فریادها به جای نخواهد رسید.
بنده
Iran, Islamic Republic of
اقای به قول خودت فعال چطور باید این جاده تعریض بشه این درخت هم روی ان درختانی که با عدم پیگیری منابع طبیعی شبانه به زغال تبدیل میشه خواهشا دکتر خودتو نشون بده
آفتاب
Iran, Islamic Republic of
جناب فعال محیط زیست
جاده جاده هست پس چرا برای آبشاریاسوج در دل شهر وطبیعت بکر چنین نمیگوی.....
همشهری
Iran, Islamic Republic of
این آقا به نظر عادت به گفتن دارند .در کل ایران فقط همین جاده داره ساخته میشه...دشمنی هم یه حدی داره
رشیدی
Iran, Islamic Republic of
اگر این اظهار نظر را از قلم وزبان یک فرد عادی می شنیدم هرگز تعجب نمی کردم ولی زمانی که اهل قلم ازخلا افکار عمومی استفاده کرده وباقلم فرسایی ازحقوق اولیه مردم دوشهرستان بویراحمد دنا که چهار فصل میزبان میهمانان گردشگران سراسر کشور هستند به برخورداری از جاده مناسب بین دوشهر یاسوج وسی سخت باکمال بی انصافی تعرض می نمایند درشک وتردید افتاده ام که اهل رسانه افق دیدشان ازشانه این جاده فراتر نرفته یااینکه قصد دارند باسنگ اندازی مقاصد سیاسی خویش را به مردم منطقه تحمیل نمایند اولا بزرگترین جفادرحق این مردم را در طولانی شدن اتمام وتعریض این جاده باید جستجو کرد واین هشدار به صاحبان قلم ورسانه دراین استان باید کلید گوششان باشد که اگر پافشاری در جلوگیری از تسریع در تکمیل وتعریض آن به لجاجت سیاسی وباندی مبدل شود قطعا مردم منطقه تحمل ننموده وحقوق شان را مطالبه خواهند نمود پس کاری نکنید که مورد خشم وغضب مردم قرار گیرید
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1