تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۴۲۹۸۳۳
نمایندگان همچنان نسبت به بودجه دولت انتقاد می‌کنند و از اصلاح این لایحه می‌گویند

یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود/یارانه تولید برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ پرداخت می شود

۰
برخوردِ سیاسی با «بودجه سیاسی!»
کبنا ؛«بودجه سال آینده کاملاً سیاسی بسته شده است». این عین اظهاراتی است که روز گذشته امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رییس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ازجمله کاندیداهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به زبان آورده است. او در جریان سفری به استان البرز، انتقاد از علی ربیعی، سخنگوی دولت و البته حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری را فراموش نکرد و با اشاره به برخی جزییات ذکر شده در اصلی‌ترین سند مالی کشور برای سال آینده، بودجه 1400 تهیه شده از سوی دولت را «کاملاً سیاسی» خوانده و گفت: «فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت و در صورت فراهم نبودن این امکان فروش اوراق مطرح شده که منابع را تأمین کند که حجم اوراق پیش‌بینی شده به گفته یکی از اقتصاددانان نزدیک به دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ منتقل می‌کند. این بودجه، یک بودجه کاملاً سیاسی است که انتظارات را در جامعه بالا می‌برد و از طرفی منابع بودجه کاملاً ناپایدار و بی‌ثبات است.
 این روش به جز تحمیل خواست خود به نظام چیزی دیگری نیست» احتمالاً اشاره نایب‌رییس مجلس به تحمیل خواسته‌های دولت به نظام، موضوع مذاکره با امریکا و لغو تحریم‌ها باشد؛ حال آنکه بیانات اخیر رهبری و تاکید ایشان بر لغو تحریم‌ها و سپس مذاکره با امریکا در قالب برجام، همسو با گفته‌های رییس‌جمهوری بود. قاضی‌زاده هاشمی، نفر اول حلقه مشهد در پارلمان یازدهم است و یکی از چهره‌های اصلی جبهه پایداری؛ از این رو می‌توان گفته‌های او را شرح خواست و میل نیروهای این جریان در مجلس یازدهم دانست. قاضی‌زاده هاشمی در جریان این سفر و بر اساس آنچه تسنیم منتشر کرده، صراحتاً خواستار رد بودجه شده و در شرایطی گفته «توصیه بنده به دوستان مجلس تصویب بودجه سه دوازدهم بوده است اما دوستان گفتند که ما دنبال ترمیم بودجه هستیم و باید دید گزارش نهایی تغییرات چه چیزی را نشان می‌دهد» که پیش‌تر اعضای کمیسیون تلفیق تصویب بودجه سه‌دوازدهم را نشان‌دهنده ضعف نظام و مخابره پیامی نه چندان خوشایند به خارج از کشور در آستانه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده امریکا عنوان کرده بودند.
نکته قابل توجه آن است که نمایندگان در حالی دولت را متهم به سیاسی‌نویسی بودجه می‌کنند که فرصت اصلاح آن، بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای پارلمان فراهم است اما از قرار معلوم چنین اتفاقی رخ نداده؛ چنان‌که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دبیر هیات رییسه مجلس و ازجمله اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400، در همین زمینه گفته است «در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، کمتر از ۳۰ درصد لایحه بودجه دچار تغییر شده است.» این اظهارنظر می‌تواند مهر تاییدی بر اظهارات رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر نگارش کارشناسی بودجه باشد. افزون بر این مطالب، یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه رخ داده درباره بودجه سال آینده، کشف 125 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی جدید در لایحه بودجه 1400 پس از بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق دیگر خبری بود که حاجی دلیگانی به خبرگزاری فارس داد. او همچنین گفته است: «رسیدگی به سه تبصره مهم دیگر هنوز در دستور کار است و می‌تواند رسیدگی دقیق به آنها منابع درآمدی دولت را باز هم افزایش دهد که از جمله آن می‌توان به تبصره ۱۴ (تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها) اشاره کرد.»
  زد و خورد بر سر جام‌جم
یکی دیگر از موضوعات حاشیه‌ساز ایجاد شده درباره بودجه، اختصاص بودجه 2 هزار میلیارد تومان به صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و 25 نهاد فرهنگی دیگر، افزون بر بودجه سالانه‌شان، برای مدیریت فضای مجازی است. این مصوبه در کمیسیون تلفیق با مخالفت صریح وزیر ارتباطات مواجه شد. محمدجواد آذری جهرمی در همین زمینه در اینستاگرام خود نوشت که «مصوبه کمیسیون تلفیق برای حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی راهگشا نیست. در فضای مجازی تولید محتوا باید مردمی باشد نه سازمانی. از تولیدات مردمی حمایت کنیم نه تولیدات صداوسیمایی برای مردم. آزموده را آزمودن خطاست.» این انتقاد جهرمی چندان به مذاق کمیسیون تلفیق خوش نیامد. رحیم زارع، سخنگوی این کمیسیون وزیر ارتباطات را به بی‌اطلاعی درباره متن مصوبه کمیسیون تلفیق متهم کرده و به فارس گفته «طبق مصوبه کمیسیون تلفیق اعتبارات مربوط به تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی به صداوسیما و ۲۶ نهاد فرهنگی تخصیص یافته و طبق کمیسیون تلفیق مدیریت محتوای فضای مجازی برعهده سازمان صداوسیما گذاشته شده است»؛ آن هم در حالی که به حکم تجربه، می‌توان تمام این 27 نهاد فرهنگی را بی‌تأثیر در مدیریت فضای مجازی و افکار عمومی دانست.
سوی دیگر میدان اعضای کمیسیون تلفیق با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دیدار کردند تا مسائل و مشکلات مربوط به حوزه اشتغال را پیگیری کرده باشند. سیدمحسن دهنوی، نایب‌رییس کمیسیون تلفیق در همین زمینه به فارس گفته است: «این جلسه با محوریت بودجه و لزوم افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی و مولد در ایران انجام شد. یکی از محورهای اصلی بحث‌های مطرح شده در این جلسه، حمایت از تولید جهت حمایت از اشتغال، تولید و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بود. همچنین وزیر صمت دغدغه‌های اصلی خود نسبت به تحمیل بار اصلی نظام مالیاتی به بخش مولد اقتصاد، لزوم تسهیل مقررات مرتبط با تولید، افزایش سطح سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و لزوم تأمین آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی متقاضی مطرح کرد.»
 
بودجه را سیاسی نکنید
 معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: عمده انتقادات به لایحه بودجه مربوط به میزان وابستگی بودجه به نفت بود، اما در کمیسیون تلفیق میزان درآمد نفتی از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان به ۲۳۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، سیدحمید پورمحمدی در واکنش به ادعاها و انتقادهای الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: عباراتی مانند «این بودجه برای فروپاشی نوشته شده است» و یا اینکه «اگر بودجه به سران قوا ارجاع می‌شد ممکن بود برای مملکت یک فاجعه درست کنند» عبارات مناسب نظام کارشناسی و حرفه‌ای بودجه‌ریزی کشور نیست.
وی درباره تفاوت لایحه بودجه و نظر کمیسیون تلفیق برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی افزود: در لایحه دولت برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی مبلغ ۸ میلیارد دلار پیش‌بینی شد. دولت، نرخ ارز این منابع را ۴۲۰۰ تومان منظور کرد تا به روال سال‌جاری، آن را اختصاص دهد.
همچنین در حکمی در لایحه پیش‌بینی کرد اگر با رعایت ملاحظات بازار، تخصیص ارز ترجیحی را مطلوب تشخیص نداد بتواند مابه‌التفاوت نرخ آن تا نرخ روز را صرف حمایت از معیشت و سلامت مردم کند. به عبارت دیگر این منابع را نقداً به مردم و ذینفعان بپردازد. ممکن است مجلس این روش دولت را نپسندد و آن را مناسب نداند آن وقت باید بگوید روش مناسب موردنظر او چیست که دولت آن را در بودجه ندیده است؟ اگر نظری متفاوت دارد باید بگوید ضمانت اجرا و مسئولیت پاسخگویی آن برای حفظ نظم بازار چیست؟
به گفته پورمحمدی، هرچه مطالب بودجه در تریبون‌های سیاسی و به زبان سیاسی بیان شود. مجال کار برای تعامل و کار کارشناسی تنگ‌تر و کسب نتیجه مطلوب سخت‌تر می‌شود.

یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود/یارانه تولید برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ پرداخت می شود
   

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰مجلس گفت: براساس مصوبه این کمیسیون یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود که ۵۸ میلیون نفر یک مبلغ و مازاد بر ۵۸ میلیون نفر تا سقف ۸۰ میلیون نفر، مبلغ دیگری دریافت خواهند کرد.
 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس، در نشست خبری امروز(دوشنبه، 29 دی ماه) در تشریح مصوبات این کمیسیون، گفت: در راستای تعامل با دولت و افزایش تعداد نفر اشتغالی که دولت در لایحه دیده است مقرر شد میزان اشتغال از یک میلیون نفر به یک میلیون و 500 هزار نفر در سال آینده ارتقاء پیدا کند، این تغییر در پی نشست‌هایی است که روز گذشته کمیته های مختلف کمیسیون تلفیق با وزرای راه و شهرسازی، نفت و صمت داشته اند و نشست ها امروز نیز ادامه می یابد. این جلسات برای ایجاد یک میلیون و 500 هزار شغل انجام شده و در نهایت در صحن کمیسیون تلفیق درباره آن تصمیم گیری می شود.  
وی با بیان اینکه در پی مصوبه امروز کمیسیون متبوعش منابع یارانه ها یک جا دیده شده است، توضیح داد: تقریبا منابع تبصره 14، 463هزار میلیارد تومان لحاظ شده که 14.5 درصد سهم نفت در خصوص پالایشگاه ها و پخش فرآورده های نفتی نیز تفکیک می شود.
زارع همچنین افزود: یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود که 58 میلیون نفر یک مبلغ و مازاد بر 58 میلیون نفر مبلغ دیگری دریافت می کنند. همچنین یارانه تولید برای نخستین بار در سال 1400 پرداخت می شود که در حوزه ایجاد اشتغال و یارانه سود تسهیلات در حوزه های کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مطرح کرد: همچنین سهم دستگاه های اجرایی از 436میلیارد تومان جداگانه پرداخت خواهد شد اما در ردیف های عمومی بودجه می آید، در واقع تبصره 14 در بودجه 1400 نسبت به سال گذشته متفاوت خواهد بود.

27 دستگاه فرهنگی برای تولید محتوا و کنترل فضای مجازی بودجه دریافت می کنند
وی همچنین در رابطه با حواشی پیش آمده پیرامون بودجه بخش تولید محتوای فرهنگی، گفت: بحثی در فضای مجازی در رابطه با 3 هزار میلیارد تومانی که برای تولید محتوای فرهنگی و حوزه مجازی پیش آمده است که باید توضیح دهم در حالی در خبرها آمده است این بودجه فقط برای صدا و سیما است که اینگونه نیست و ای کاش افرادی که اظهارنظر کرده اند جدول جدید را مطالعه می کردند چرا که تقریبا 27 دستگاه فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد برای تولید محتوای فرهنگی و کنترل فضای مجازی بودجه دریافت خواهند کرد و در این راستا مسئول هستند البته یکی از این 27 دستگاه صدا و سیما است که برای این سازمان حکم دادیم. در واقع 3 هزار میلیارد تومان مذکور میان 27 دستگاه توزیع خواهد شد.
وی همچنین در رابطه با اصلاح ساختار و ارتقاء شفافیت بودجه شرکت های دولتی توضیح داد: براساس آخرین اصلاحات ما، همسان سازی و انطباق سرفصل های بودجه شرکت های دولتی با کسر فصل های حسابداری آن ها حداکثر تا پایان خرداد ماه هرسال شد. همچنین بخشنامه بودجه شرکت ها دولتی در آینده مجزا از بخشنامه بودجه وزارتخانه ها و موسسات دولتی خواهد بود.
زارع اظهار کرد: هیات مدیره های شرکت های دولتی و هیات‌های عامل آن‌ها مکلف هستند؛ بودجه تفصیلی سالانه خود را براساس مصوبه مجموعه عمومی و بخشنامه‌ای که مختص خود شرکت های دولتی است مصوب کنند و در بودجه شرکت‌های دولتی بیایدو تطبیق بودجه این شرکت ها براساس عملکرد در سال آینده خواهد بود و تهیه صورت های مالی میان دوره 6 ماهه که غیرتلفیقی محسوب می‌شود که برای شرکت‌های اصلی و مادرتخصصی و بانک‌ها الزامی است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، اضافه کرد: براین اساس این شرکت ها مکلف هستند آمار نیروی خود را تا 31 اردیبهشت ماه در سامانه کارکنان اداری کشور ثبت کنند. ثبت حقوق و مزایای آن ها باید به صورت ماهانه باشد و هرگونه فعالیت خارج از وظایف مندرج در اساسنامه آن ها ممنوع شده است.
وی ادامه داد: همچنین سازمان امور استخدامی کشور مکلف است آئین نامه احراز صلاحیت مدیران عامل و سایر اشخاص حقوقی را که در این شرکت‌ها در حوزه مدیریتی پست می‌گیرند، آن شاخص‌های مدیریتی و هیات مدیره را با توجه به تحصیلات، رشته تحصیلی، سوابق تجربی و مدیریتی تهیه کنند و تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب هیات مدیران برسد. همچنین آئین نامه ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره باید ساماندهی شود و تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب برسد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، ادامه داد: عضویت همزمان افراد و مقامات را (موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری)، همچنین کارکنان شاغل در تمامی پست‌های مدیریتی در هیات مدیره و سایر مدیریت‌های اجرایی شرکت‌های دولتی هم ممنوع کردیم.
زارع ادامه داد: در راستای آن قانون منع تصدی پیش از یک شغل و چند شغل در رابطه با حوزه دانشگاه ها که برای اجرایی کردن (ماده 64 قانون برنامه ششم) مبنی بر حمایت‌های تقاضا محور و تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع (ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری) استفاده از اعتبارات برنامه‌های پژوهش‌های کاربردی از طریق پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، مراکز پژوهشی، پارک های علم و نوآوری و دانشگاه‌های آزاد هزینه شود و حداقل 10 درصد منابع مذکور از طریق دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشکده‌های قانونی وابسته به بسیج انجام شود.  
وی بیان کرد: همچنین برای ارتقاء شاخص‌های علمی، پژوهشی، فناوری، مهارتی، ورزشی و گردشگری، اعتبارات قانون استفاده متوازن، استفاده از اعتبارات بیشتر به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزش فنی و حرفه ای جهاد دانشگاهی و فضاهای گردشگری و ورزشی برای ارتقاء مناطق کمتر توسعه یافته استفاده خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، افزود: همچنین برای اجرای بند یک ماده 64 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تخصیص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای که در حوزه امور پژوهشی و توسعه فناوری؛ شورای برنامه ریزی و توسعه استان را مجاز شد که این اعتبارات را از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای در استان‌ها کسر کند و برای امور پژوهشی، فناوری و توسعه‌ای دستگاه ها هزینه شود که از جمله این دستگاه ها جهاد دانشگاهی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که رقم‌ها به نظر می‌آید ...
آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
1