تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۲۹۷۷۲
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

روحانی؛ مراسم ۲۲ بهمن برگزار نمی‌شود

۰
روحانی؛ مراسم ۲۲ بهمن برگزار نمی‌شود
کبنا ؛رئیس جمهور از همه مردم خواست در همه شرایط و از جمله در مراسم ایام عزاداری شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه(ع)، در کنار یک عمل مستحب بزرگ، پروتکل های بهداشتی را نیز به عنوان یک واجب بزرگ رعایت کنند.
به گزارش کبنا به نقل از مشرق، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برخی نگرانی ها از سوی مقامهای بهداشتی و درمانی کشور از لغو برخی محدودیت ها و شروع  بازگشایی ها گفت: این اظهارنگرانی ها با توجه به نگرانی های موجود از جهش های ویروس کرونا،  فصل سرما و در نتیجه بسته شدن فضاها و وارونگی هوا، کاملا به حق است و باید دستورالعمل های بهداشتی بیش از پیش به طور دقیق مراعات شوند.
رئیس جمهور  همچنین موضوع مراسم ۲۲ بهمن را یکی از محورهای بحث در این جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ذکر کرد و گفت: به دلیل شرایط خاصی که داریم این مراسم امسال باید عمدتا به صورت نمادین خودرویی و موتوری برگزار شود تا هم برگزاری مراسم را داشته باشیم و هم به گونه ای نباشد که مشکلی برای مردم اتفاق بیافتد.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در شرایط شیوع کرونا، حفظ حیات خودمان و مردم، بر همگان واجب است، گفت: بازگشایی ها بویژه در مسایل فرهنگی و مذهبی می تواند انجام گیرد بشرط اینکه  صددرصد دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از شیب کاهشی متناسب روند ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا، افزود: اگر چه فوت حتی یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا هم زیاد است، اما کاهش چشمگیر موارد فوتی و رسیدن آن به عدد ۲ رقمی که نتیجه تلاش‌های کادر درمان و رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم است، باعث خوشحالی و گواه این نکته است که رعایت نکات بهداشتی بیش از هر کس به نفع خود مردم است.
رئیس جمهور با اشاره به وضعیت قابل قبول رعایت پروتکل‌ها از سوی مشاغل و کسب و کارها و نیز کاهش حضور کارکنان ادارات، گفت: ۲ عرصه دیگر فعالیت‌های اجتماعی یعنی امور فرهنگی و مذهبی و اجتماعات و ترددها نیز هستند که هرگونه غفلت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها مایه نگرانی بوده و می‌تواند باعث شیوع موج چهارم ابتلا به کرونا شود و اظهار نگرانی‌هایی که از جمله در همین جلسه ابراز شدند، کاملاً به حق و منطقی هستند و اگر دستورالعمل‌ها در این عرصه‌ها رعایت نشوند، مجبور به اعمال محدودیت‌های شدیدتر هستیم.
دکتر روحانی با اشاره به اظهار نگرانی مسئولان بهداشتی از نوع جهش یافته ویروس کرونا، تصریح کرد: نوع جهش یافته ویروس کرونا هم می‌تواند از کشورهای خارجی وارد کشور شود و هم خدای ناکرده امکان جهش ویروس در داخل کشور وجود دارد. امروز شاهد آن هستیم که کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها متحمل چه حجمی از گرفتاری ناشی از نوع جهش یافته ویروس هستند.
رئیس جمهور با ابراز تأسف نسبت به شدت یافتن شیوع و قربانی گرفتن بیماری کرونا در برخی کشورهای غربی، خاطر نشان کرد: در فصل زمستان سرمای هوا و شدت یافتن آلودگی و وارونگی هوا که معمولاً در این فصل رخ می‌دهد، عامل مضاعفی برای نگرانی درباره شدت یافتن شیوع بیماری است و لذا مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی، ضرورت مضاعفی می‌یابد.
دکتر روحانی با تأکید دوباره بر اینکه ضرورت دارد مجالس سوگواری با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود، گفت: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد که مراسم ۲۲ بهمن امسال نیز به صورت نمادین برگزار شود.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در جلسه امروز بحث مفصلی در مورد واکسن داشتیم که توضیحات آن مفصلاً از سوی مسئولان مربوطه ارایه خواهد شد، اظهار داشت: همه تلاش ما این است که واکسیناسیون با اولویت کادر درمانی و افراد دارای شرایط پرخطر در همین ماه‌های باقیمانده در سال ۹۹ آغاز شود و در سال آینده نیز واکسن ساخت مشترک ایران و یک کشور خارجی و واکسن دیگری که توسط متخصصان داخلی تولید شده است، واکسیناسیون به شکل گسترده‌تر انجام شود.
دکتر روحانی بار دیگر تأکید کرد که آغاز واکسیناسیون و حتی واکسیناسیون سراسری به معنای رفع کامل نگرانی‌ها نیست و باید تا زمانی که از ریشه‌کن شدن بیماری اطمینان حاصل شود دستورالعمل‌های بهداشتی کماکان با قوت و به صورت کامل اجرا شوند.
متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه(ع) که امشب شب شهادت آن حضرت است را خدمت همه مردم عزیز و بزرگوار ایران و عشاق خاندان رسالت، همه شیعیان و همه مسلمانان تسلیت عرض می‌کنیم.
انصافاً وجود فاطمه زهرا(س) و همچنین مولا امیر المؤمنین(ع) ۲ معجزه انسانی بزرگ پیامبر عظیم‌الشأن(ص) اسلام بود.
اگر بگوییم که پیامبر اسلام که این همه معجزات داشت که در رأس‌اش قرآن مجید است. اگر هیچ معجزه‌ای  نداشت جز تربیت علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه بنت رسول(س)، اگر این ۲ نفر را پیغمبر تربیت کرده بود و هیچ معجزه‌ای نداشت، برای رسالت و عظمت پیغمبر(ص) و اتصال پیغمبر به آسمان کافی بود.
البته پیامبر شاگردان فراوانی را تربیت کرد. انسان‌های والایی را در مکه و مدینه تربیت کرد. اما این ۲ وجود عزیز جزو معجزات بزرگ پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) است و فاطمه اطهر همان کسی است که فرزندانی را به جامعه تحویل داد همچون امام حسن مجتبی(ع) که او باعث وحدت و صلح و نجات امت شد و حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) که او باعث نجات دین از انحراف و هدایت راستین مردم در راه صواب شد و آن شیرزن کربلا و همچنین حضرت ام کلثوم که هر دو بیانگر حادثه کربلا بودند و توانستند واقعیت حوادث را برای مردم جهان روشن و آشکار بسازند.
 که فرمود: أمّا ابنَتی فاطمهُ فإنّها سیّدهُ نِساءِ العالَمینَ مِن الأوّلِینَ والآخِرِینَ. دیگر بانویی بلندمرتبه‌تر از صدیقه  کبری حضرت فاطمه زهرا(س) در تاریخ بشریت نداریم. همانطور که پدر بزرگوارش هم بزرگترین انسان و اشرف مخلوقات عالم بود در همه تاریخ بشریت و انسانیت، ان‌شاء الله همه بتوانیم پیرو راه پیامبر(ص)، شاگردان پیامبر، ائمه هدی(ع)  و فاطمه اطهر(س) باشیم.
امیدوارم در این ایام که احترام به حضرت صدیقه کبری(س) و عزاداری را همه ما به عنوان یک سنت همواره اجرا می‌کردیم امسال هم اجرا می‌کنیم، امسال همه ما موظفیم در کنار این مستحب بزرگ، یک واجب بزرگ را هم مراعات کنیم و آن مراعات پروتکل‌هاست. باید بدانیم روح پیغمبر(ص) و ائمه هدی(ع) زمانی شاد می‌شود که به وظیفه شرعی و عقلی و واجب‌مان به خوبی عمل کرده باشیم.
امروز، هم حفظ حیات خودمان برای ما واجب است، هم حفظ حیات دیگران و مردم بر ما واجب است.
نباید موجب شویم جان خودمان به خطر بیفتد و نباید بگذاریم خدای ناکرده جان دیگری در خطر قرار بگیرد. هر دوی اینها برای ما وظیفه است و واجب است.
ان‌شاء الله مردم، هم در عزاداری حضور خواهند یافت و هم همه پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند که اجر و ثواب مضاعف شامل حال آنها شود.
امروز خوشحالیم الحمدالله که در یک شیب متناسبی هم شاهد کاهش ابتلا  و هم کاهش مرگ و میر هستیم و  اینکه بیش از یک هفته است که در مسیر مرگ ۲ رقمی قرار گرفتیم از این نظر برای ما افتخارآمیز است. گر چه همان ۲ رقم هم زیاد است و روزی باید به نقطه صفر برسیم اما در عین حال کار بسیار بزرگی را شاهد هستیم.
کادر درمان، کار عظیمی را انجام داده است. مدیران کشور کار بزرگی انجام دادند. از همه مهم‌تر خود مردم همه پروتکل‌ها را مراعات کردند و کار بزرگی الحمدالله امروز انجام گرفته است.
تأکید می‌کنم بر اینکه زحماتی که کشیده شده و امروز آن را اعلام می‌کنیم و بخشی از کشور وضعیت آبی و زرد دارد. یعنی شرایط نسبتاً متناسبی دارند. این به مفهوم آن نیست که پروتکل‌ها را ضعیف کنیم یا مراعات نکنیم همه بازگشایی‌ها در صورتی مفید است که با همه دقت در اجرای همه پروتکل‌ها توام باشد. و الا اگر پروتکل‌ها اجرا نشود و یا ضعیف شود، یا فکر کنیم دیگر این بیماری تمام شده، دو مرتبه گرفتار می‌شویم و وارد فاز بعدی می‌شویم.
دیدیم این بیماری در طول مدت ۱۱ ماه فراز و نشیب داشت. گاهی اوج گرفت، گاهی پایین آمد. هر جا که مردم مراعات کردند توانستیم کنترل کنیم و هر جا مراعات مورد تردید قرار گرفت و مردم گفتند دیگر لازم نیست بیماری ضعیف و تمام شده است، دچار مشکلات زیادی شدیم.
در زمینه مشاغل، الحمدالله مشاغل و کسب و کارها مراعات می‌کنند. یعنی همه دستورالعمل‌ها اجرا می‌شود. اگر جایی مراعات نشود، شدید برخورد می‌شود حتی پلمپ و بسته می‌شود. یعنی شدیداً برخورد می‌شود.
در مسایل اداری هم تقریباً مراعات می‌شود. هم در ادارات مراعات می‌شود و هم آنجایی که لازم است برخی از ادارات را می‌گوییم کارها را به صورت دورکاری انجام دهند. یک سوم، دو سوم و نصف و در شرایط مختلف، بیماری را مهار و کنترل کردیم.
در مسأله آموزشی هم گرچه به آموزش نوجوان‌ها و جوان‌های ما لطماتی وارد شده است. اما بخاطر پروتکل و حفظ حیات و جان مردم، دانش‌آموزان، معلمین و اساتید، می توانم بگویم آموزش حضوری  در طول این یازده ما تقریبا به حالت تعطیل در آمده و به صورت مجازی است و حضوری خیلی محدود انجام می‌گیرد. پس اینها را انجام دادیم و در حال انجام است.
۲ موضوع مهم است. یکی در بحث مسایل مربوط به فرهنگی و مذهبی است. امور فرهنگی و مذهبی گاهی تعطیل شده و گاهی باز شده و گاهی گفتیم نماز جمعه نباشد و گاهی گفتیم با پروتکل آزاد است، گاهی گفتیم این مرکز تفریحی بسته شود و گاهی گفتیم با پروتکل باز شود و گاهی گفتیم تئاتر و سینما باز شود و گاهی گفتیم بسته شود.
اینجا جایی است که در لبه قرار داریم و باید خیلی در این زمینه مراعات کنیم، اینها می‌تواند باز شود به شرط اینکه صد در صد مراعات شود. اگر خدای ناکرده مراعات نکنیم می تواند خطرناک باشد. پس این مورد از جمله مواردی است که حاشیه‌دار است و کاملاً باید مراقبت کنیم.
گزارشاتی در این جلسه داده شد و اظهار نگرانی شد که در بعضی از شهرها، برای مراسم دینی و مذهبی یا مراسم گردشگری، همه اصول و ضوابط مراعات نشده، واقعاً هم نگرانی دارد و در همه این موارد باید مراعات کنیم.
مورد دیگری که باید کامل مراعات شود. مسأله اجتماعات و ترددهاست. البته اجتماعات را مردم خیلی مراعات می‌کنند. این ایام، ایام عزاست و بعد از آن می‌رسیم به آخر ماه و ایام میلاد حضرت صدیقه کبری، ماه رجب و شعبان، ماه عروسی‌هاست، ان‌شاء الله مردم آنها را هم مراعات می‌کنند، اینجا در این مسأله تردد افراد تردد درون شهری و برون شهری و حضور در اجتماعات خانوادگی و دور همی‌ها و یا مراسم‌هایی که بوجود می‌آید، باید خیلی مراعات کنیم.
این شرایط لب مرز است که ما را ممکن است بلغزاند و خدای ناکرده با خطر دیگری مواجه شویم. در این جلسه مسئولین محترم بهداشتی مخصوصاً وزیر محترم بهداشت اظهار نگرانی می‌کرد نسبت به آینده، نسبت به اینکه به موج چهارم مبتلا شویم در صورتی که مراعات‌ها ضعیف شود و پروتکل‌ها صد در صد اجرا و پیاده نشود.
وقتی مسئولین اظهار نگرانی می‌کنند  به دلایل و شواهدی که می‌بینند پس نگرانی وجود دارد، - گفت آنی که در آیینه می‌بیند آدم با تجربه در خشت خام می‌بیند - یک عده باید ببینند تخت‌ها پر شده اما یک عده قبل آن می‌بینند. وقتی مراعات نمی‌شود، می‌بینند ۲ هفته دیگر هجوم به بیمارستان شروع می‌شود و چند هفته دیگر به آرامستان شروع می‌شود.
پس اظهار نگرانی که انجام می‌گیرد اظهار نگرانی به حق است. سه دلیل دارد که این نگرانی به حق است. غیر از اینکه خود این ویروس در ایران ریشه‌کن نشده، وجود دارد و فعال است. یک نگرانی، نگرانی این ویروس موتاسیون یافته است. چه در داخل ممکن است این موتاسیون انجام بگیرد چه ممکن است ویروس موتاسیون یافته از خارج وارد شود. این نگرانی وجود دارد.
امروز می‌بینیم در آمریکا و اروپا با چه مشکل عظیم و بزرگی مواجه هستند. البته برای آنها هم متأسف و نگرانیم. هر انسانی در دنیا از بین برود متأثر و متأسف می‌شویم. همه انسان‌ها، انسان هستند و برای ما مهم است هر کجا که می‌توانیم کمک کنیم. متأسف می‌شویم آنجایی که نمی‌توان کمک کرد.
در عین حال ممکن است این مشکل پیش روی ما هم باشد. نمی‌توانیم بگوییم یک شرایطی داریم کاملاً جدای از شرایط دنیا. ممکن است این ویروس بیاید و ما را مبتلا کند پس یک نگرانی، نگرانی ویروس موتاسیون یافته است.
نگرانی دوم نگرانی زمستان و سردی هوا است. اینکه همه درها بسته می‌شود همه می‌روند در یک جایی جمع می‌شوند، فصل سرما است، این نگرانی هم است و تا آخر زمستان این نگرانی را داریم.
مسأله سوم، وضع هواست، وقتی هوا ساکن می‌شود، باد و باران نیست و هوا سرد است. وارونگی اتفاق می‌افتد. وارونگی که اتفاق می‌افتد هوا نامساعد می‌شود، هوای نامساعد به ویروس و بیماری از جهات مختلف کمک می کند. بنابراین به این ۳ دلیل این ایام باید بیشتر مراعات کنیم.
امروز هم در جلسه تاکید شد راجع به مجالس سوگواری که باید کاملاً مراعات کنیم و خواهش می‌کنم همه شهرها مراعات کنند و آنجاهایی که مراکزی دینی و مذهبی است توقع ما بیشتر است. آنها باید بیشتر از دیگران مراعات کنند. آنجاهایی که مراکز تفریحی است همه مردم مراعات کنند که این مسأله مهم است و می‌تواند مشکل برای ما درست کند.
امروز همچنین برای مراسم ۲۲ بهمن که پیش رو داریم تصمیم گرفتیم، در چند هفته آینده این هم بحث شد به دلیل شرایطی که داریم با یک شرایط خاصی امسال باید این مراسم برگزار شود و عمدتاً به صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری که توضیح داده می‌شود و مصوبه آن ابلاغ می‌شود و ان‌شاء الله به دقت اجرا می‌شود تا هم مراسم داشته باشیم برای ۲۲ بهمن و هم به گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم و جمع ما اتفاق بیفتد.
یک بحثی هم راجع  به واکسن داشتیم که دوستان توضیح مفصل‌تر می‌دهند. اینکه در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون برویم اولین آن در زمستان امسال است. همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که واکسیناسیون در ایران شروع شود و انجام بگیرد و آنهایی که شرایط پرخطری دارند و کادر درمان هستند بتوانند از این واکسن در امسال و نه در سال ۱۴۰۰، استفاده کنند.
در سال ۱۴۰۰ واکسن‌های دیگری داریم، واکسن هایی که از کواکس خریداری کردیم آن هم ممکن است آخر امسال یا اول سال آینده به دست ما برسد و بتوانیم استفاده کنیم.
واکسن‌های دیگری هم که خریدیم، آنها هم به دست ما می‌رسد. یک واکسنی هم هست که با کمک، کشور دیگر مشترکاً نهایی می‌کنیم به اسم "پاستور" این واکسن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت آن هم مربوط به بهار سال آینده است.
واکسن‌های داخلی دیگری هم داریم که برای ۲ موردش، مجوز تست بالینی صارد شده است. آنها عمدتاً مربوط به تابستان سال آینده می‌شود.
ان‌شاء الله امیدواریم در مراحل مختلف، زمستان، بهار و تابستان واکسن‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار بگیرد و از این معضل فاصله بگیریم.
باز هم مثل هفته گذشته تأکید می‌کنم واکسن هم در اختیار باشد، واکسیناسیون هم انجام بگیرد همچنان برای یک برهه زمان باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم چون اثر واکسن‌ها معلوم نیست باید آثارش روشن شود که امیدوارم با کمک همدیگر از این معضل به خوبی عبور کنیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نام شما

آدرس ايميل شما

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که رقم‌ها به نظر می‌آید ...
آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1