تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۴۲۹۶۲۸
کجای دنیا مدیر دولتی 52 میلیون حقوق می‌گیرد، کارگر2‌ میلیون ‌و 800؟

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

۳
۰
اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر
کبنا ؛جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که رقم‌ها به نظر می‌آید طبق روال سال‌های قبل با تورم 20 تا 30 درصد محاسبه شود.
به گزارش کبنا، شرق نوشت: امسال حداقل دستمزد کارگران با احتساب حق اولاد و مسکن و... حداکثر به دومیلیون‌و 800 هزار تومان رسید در شرایطی که حداقل نیاز یک خانوار برای تأمین سبد معیشت در همین سال 9 میلیون‌و 800 هزار تومان محاسبه شده است.
صرف‌نظر از این اختلاف قابل‌تأمل در میزان درآمد و هزینه یک خانوار، آنچه باعث تأسف بیشتر می‌شود بی‌عدالتی در توزیع منابع کشور است. به‌طوری‌که طبق گزارش دیوان محاسبات، شرکت‌های دولتی به مدیران خود 20 تا 52 میلیون تومان به‌طور متوسط حقوق پرداخت می‌کنند که در برخی شرکت‌ها میزان دریافتی مدیران از این میانگین بیشتر است.
به‌این‌ترتیب بین حقوق یک مدیر در شرکت دولتی با حقوق یک نیروی کار در شرکت خصوصی 49 میلیون‌و 200 هزار تومان اختلاف وجود دارد. از کنار این جمله البته نباید به همین سادگی گذشت. وقتی این ملاحظه را در نظر بگیریم که تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های دولتی بر اساس روابط خاص بر این صندلی تکیه زده‌اند و نه بر اساس تخصص و سوابق و وقتی این نکته را در نظر بگیریم که بنگاه‌های بخش خصوصی به دلیل ضعف توان مالی به نیروهای متخصص و دارای سابقه خود نیز به اندازه کارگر ساده حقوق پرداخت می‌کنند، این اختلاف دریافتی‌ها بسیار تأمل‌برانگیزتر می‌شود.
تکذیب آقای سخنگو و سامانه شفافیتی که هیچ‌گاه ایجاد نشد
دیوان محاسبات چند روز پیش گزارشی از میزان پرداختی‌ها در شرکت‌های دولتی منتشر کرد که بر اساس آن «بالاترین میانگین سرانه حقوق و مزایای ماهانه در شرکت‌های دولتی متعلق به شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز بوده که بیش از 52 میلیون تومان و کمترین سرانه که بر مبنای مصوبات دولت است، به شرکت سهامی شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان با ماهانه 20 میلیون تومان به ثبت رسیده است. تعداد کل کارکنان شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت 363 هزارو 343 نفر هستند که یک‌سوم این افراد، حقوق نجومی دریافت خواهند کرد. 128 هزارو 710 کارکن این شرکت‌ها برای سال آینده حقوق و مزایای متوسط ماهانه 26 میلیون تومان دریافت خواهند کرد. از 57 شرکت مندرج در جدول دیوان محاسبات نیز 47 شرکت حقوق و مزایای ماهانه 20 تا 30 میلیون تومان به کارمندان می‌دهند. همچنین هشت شرکت بین 30 تا 40 میلیون و دو شرکت 40 تا 53 میلیون تومان پرداختی دارند».
بعد از انتشار این گزارش بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنشی صریح به گزارش مزبور گفت: «اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق ۴۵ میلیون تومانی در دولت می‌گیرد، معرفی کند و قطعاً از وی پس گرفته خواهد شد».
این پرسش از آقای سخنگو قابل طرح است که اگر در شرکت‌های دولتی موضوعی به نام پرداخت‌های نامتعارف و نجومی وجود ندارد، چرا اطلاعات پرداختی‌ها در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد؟
   
در سال ۹۵، قانون‌گذار در خلال تدوین برنامه ششم توسعه در بند ۲۹، دولت را مکلف به ایجاد سامانه حقوق و مزایا کرد تا از این طریق تمامی اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا کارکنان دستگاه‌های اجرائی دولتی و سایر قوا مورد رصد قرار گیرد.
در همین راستا نیز پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سازمان اداری و استخدامی در ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال 1397 دستورالعمل نحوه ورود و ثبت اطلاعات اقلام پرداختی کارکنان را به دستگاه‌های اجرائی مشمول ابلاغ و از آنان درخواست کرد اطلاعات مزبور را در سامانه حقوق و مزایا بارگذاری کنند. اواخر مهرماه سال 1397 نیز هیئت وزیران کلیه دستگاه‌های مشمول را موظف کرد تا اطلاعات مربوط به پرداخت افراد مشمول را در این سامانه بارگذاری کرده و سازمان اداری و استخدامی کشور نیز پس از تکمیل اطلاعات، به هیئت وزیران گزارش کند.
بااین‌حال، بیشتر دستگاه‌های مشمول، اعتنایی به قانون و بارگذاری اطلاعات در سامانه حقوق و مزایا نکردند و با وجود آنکه در تابستان 1398، مهلت بارگذاری برای دستگاه‌ها مشخص کرد اما این نقصان همچنان وجود دارد.
واقعیت‌های تلخ بازار کار
واقعیت بازار کار این است که هرچقدر در شرکت‌های دولتی، پرداختی‌ها چشمگیرتر و خوشایندتر برای کارکنان است اما در بخش خصوصی پرداختی‌ها به شکلی آب‌رفته‌تر و پرفشارتر بر گرده نیروی کار ادامه داده می‌شود.
بنگاه‌های خصوصی در سال‌های تحریم، تحت فشار شدید و کمبود نقدینگی قرار داشته و درصد تعطیلی و کاهش ظرفیت این بنگاه‌ها به‌خصوص بعد از شیوع کرونا بیشتر شد و در این فشارها اولین هزینه‌ای که کارفرما کم می‌کند، هزینه نیروی کار است. بنابراین در سال‌های گذشته با پدیده‌ای مواجه شدیم به نام پرداخت دستمزدهای حداقلی به همه نیروهای کار اعم از باسابقه و ماهر و بی‌سابقه و بی‌مهارت.
بنگاه‌ها برای آنکه از شکایت نیروی کار خود در امان باشند، به نیروهای کار خود حداقل دستمزد را پرداخت می‌کنند. فارغ از اینکه این نیروی کار دارای چه مهارت و چه تخصصی است، دریافتی او بر مبنای حداقل دستمزد تعریف‌شده سالانه است.
اما در سوی دیگر ماجرا، در شرکت‌های دولتی پرداختی‌ها همچنان کورس می‌گذارند. هرچند دولت در تنگنای مالی و کسری بودجه قابل‌ملاحظه قرار دارد نه‌تنها چیزی از فیش‌های حقوقی کم نمی‌شود بلکه پرداختی‌های نجومی به تأیید دیوان محاسبات همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در تخصص و سابقه برخی از این مدیران شبهاتی نیز وجود دارد. رضا ویسه، معاون سابق اسحاق جهانگیری و رئیس سابق هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چندی‌پیش در گفت‌وگو با «شرق» با طرح یک پرسش در مورد شرکت‌های دولتی گفت: «مدیران این شرکت‌ها را چه کسی منصوب می‌کند؟ این مدیر را باید یک مجمع منصوب کند که معمولاً متشکل از تعدادی از وزراست، ولی امور مربوط به این انتصاب‌ها، معمولاً تشریفاتی است. یعنی یک نفر یک‌جایی تصمیم می‌گیرد که یک آقایی برای نفوذ سیاسی، مدیر فلان شرکت شود. پس صورت‌جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و امضا می‌گیرند و گاه حتی افراد متن نامه را نخوانده، امضا می‌کنند؛ یعنی تنها با سفارش انتصاب صورت می‌گیرد و امضای انتصابات به روش دست‌گردان جمع می‌شود. مشخص است مدیری که این‌گونه منصوب می‌شود، هدفش شرکت‌داری نیست که بخواهد با ذی‌نفعان ارتباط خوبی برقرار کند. اشکال کار این است که ما می‌خواهیم با مدیران سیاسی، شرکت‌های اقتصادی و صنعتی را اداره کنیم».
سبد معیشت خانوار ایرانی ۹ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان در آبان ۱۳۹۹
حالا هزینه‌های یک خانوار در سال 1399 را مرور کنیم. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، سبد معیشت خانوار ایرانی را در آبان‌ماه ۱۳۹۹ با احتساب سهم مسکن و بهداشت، ۹ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. این در حالی است که دستمزد حداقل برای سال ۱۳۹۹ با مبنای نرخ تورم ۴۲ درصد، در آن زمان تنها ۲۶ درصد محاسبه شد و حداقل حقوق، پایین‌تر از دو میلیون تومان تعیین شد. در این محاسبه، سبد معیشت خانوار ایرانی در کمیته سه‌جانبه مربوطه، چهارمیلیون‌و ۹۴۰ هزار تومان مشخص شده بود اما در نهایت و برخلاف تلاش نماینده کارگران، حداقل حقوق کارگران حتی به سقف دومیلیون تومان نیز نرسید. اما با گذشت هشت‌ماه از سال ۱۳۹۹ و درحالی‌که شهروندان ایرانی تورم افسارگسیخته و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند، توفیقی رقم سبد معیشتی آبان را قریب به ۱۰ میلیون تومان (۹ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان) می‌داند.
توفیقی این رقم را بدون احتساب سهم بهداشت و مسکن برابر با هشت‌میلیون‌و ۲۰۶ هزار تومان محاسبه کرده، درحالی‌که تنها مقوله مسکن شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی در یک سال اخیر بوده است. به‌عبارت‌دیگر سبد معیشت خانوار ایرانی در آبان ۱۳۹۹، پنج برابر حداقل حقوق کارگران و اقشار کم‌درآمد است، این به تنهایی یک فاجعه است، یعنی حقوق یک ماه کارگر ایرانی، تنها کفاف شش روز زندگی او و خانواده‌اش را می‌دهد. 
سال سختی برای تعیین سبد معیشت داریم
نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید امسال سال سخت و حساسی برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران داریم و اگر هزینه مسکن و اجاره بها را از آن کسر کنیم، تنها در بخش خوراکی‌ها بیش از ۷۶ درصد افزایش در سبد معیشت دیده می‌شود.
ناصر چمنی  با تشریح جزییات دومین جلسه کمیته دستمزد، اظهار داشت: قرار بود این جلسه نماینده مرکز آمار ایران با گزارش کاملی از لیست اقلام مصرفی خانوار کارگری حضور یابد ولی این اتفاق نیفتاد و اعلام شد برای آنکه نماینده مرکز آمار آخرین و دقیق‌ترین گزارش را به کمیته دستمزد ارائه دهد این ماه نیز بگذرد و به بهمن ورود کنیم تا گزارش ۱۰ ماهه سال جمع بندی و ارائه شود.
وی افزود: ما معتقدیم شرایط حاضر به گونه‌ای است که قیمتها لحظه به لحظه تغییر می‌کند لذا اگر مرکز آمار ایران گزارش کامل و جامعی از هزینه‌های ۱۰ ماه گذشته ارائه دهد، به پیش بینی تورم نزدیکتر خواهد بود و بهتر می‌توانیم هزینه سبد معیشت کارگران را مشخص کنیم.
به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، لیستی که گروه کارگری از هزینه اقلام مصرفی سبد معیشت کارگران طی ۹ ماه گذشته به دست آورده تنها در بخش خوراکی‌ها ۷۶.۵ درصد بوده و اگر هزینه مسکن و اجاره بها به آن اضافه شود،  بیش از صد درصد افزایش می‌شود.
چمنی با بیان اینکه امسال سال سخت و حساسی برای تعیین سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری است، اظهار کرد: مشخص است که گروه کارفرمایی تلاش خواهد کرد که مشکل تراشی کند ولی ما اعتقاد نداریم که کرونا به ضرر کارفرمایان تمام شده است چون بیشتر تولید کنندگان تا آنجا که توانسته‌اند روی کالاهایشان آورده‌اند و سود و درآمد بسیاری نصیبشان شده است. چرا قالب پنیری که زمانی تا آخر برج مصرف می‌کردیم امروز آب رفته و در برابر افزایش قیمتها، کیفیت و کمیت برخی از کالاها پایین آمده است؟
نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان از ارائه گزارش پژوهشهای سازمان تأمین اجتماعی در خصوص مزد منطقه‌ای در جلسه کمیته مزد خبر داد و به ایسنا گفت: قسمت پژوهشهای سازمان تأمین اجتماعی مسئولیت تحقیق و پژوهش در خصوص مزد منطقه‌ای را برعهده گرفته و در این جلسه، گزارش اولیه‌ای درخصوص چگونگی منطقه‌ای شدن مزد ارائه کرد که گزارش خوبی بود و در نهایت مقرر شد تا طرح اولیه آن جهت مطالعه در اختیار اعضای کمیته مزد قرار گیرد و نقطه نظرات خود را در این خصوص ارائه دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دست کارمند 52 میلیونی هم مثل صابون و صاف و ملوس ..
Iran, Islamic Republic of
من ی کارگرم در ی شرکت خصوصی با مدرک فوق لیسانس مهندسی برق
حقوقم ماهیانه۲.۴۲۷.۰۰۰است با شرایط متاهلی و داشتن فرزند،
این درکجای عدالت ،که درمملکت ما داعیه ان را دارند،میگنجد؟
بهداشت
Iran, Islamic Republic of
اجرای بومی گزینی کاملا عادلانه و بجاست، این خیلی ظلمه که از تهران با کلی امکانات و پارتی میرن شهرستان قبول میشن، 1 سال نمیشه با پارتی برمیگردن تهران و حق بومی های شهرستاناشو میخورن
پایان کابوس؛ آینده سیاسی ترامپ

پایان کابوس؛ آینده سیاسی ترامپ

جو بايدن روز چهارشنبه در نخستين سخنراني پس از به دست گرفتن قدرت، افزود: اين روز امريكا،...
احضار آذری جهرمی وزیر ارتباطات به دادگاه

احضار آذری جهرمی وزیر ارتباطات به دادگاه

دادسرای تهران گفت: پرونده قضایی وزیر ارتباطات با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ...
دایی و بازگویی ماجرای فرار از دست احمدی‌نژاد!

دایی و بازگویی ماجرای فرار از دست احمدی‌نژاد!

اسفندماه 97 در روزنامه شهروند گزارشی درباره ننشستن علی دایی کنار محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1