تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۴۲۹۶۰۷
یادداشتی از دکتر طالب حسن‌پور؛

جامعه ایلی و فشار هنجارها

۸
۳
جامعه ایلی و فشار هنجارها
کبنا ؛دکتر طالب حسن‌پور جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی به جامعه ایلی و فشارهنجارها پرداخته و نوشته است؛ مفهوم ایل در جامعه عشایر ایران عبارت است از اتحادیه‌ای سیاسی که شامل از تیره‌ها و طوایف عشایری که به واسطه وابستگی‌های خویشاوندی، در زمانی خاص و بنا به شرایط و ضرورت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با هم متحد و یک ایل را تشکیل می‌دهند. ساختار فرهنگی و اجتماعی ایل در استان کهگیلویه و بویراحمد بر یک نظام سنتی (سنت گرایی Traditionalism) بنا نهاده شده است. منظور از سنت گرایی در اینجا، نه سنت گرایی فلسفی-دینی، بلکه بازگشت به گذشته در ابعاد فرهنگی و اجتماعی است که روابط سنتی را بر روابط و رفتارهای مدرن ترجیح می‌دهد و الگوهای این رفتارها و مناسبات، نسل به نسل انتقال یافته است و کمابیش در نگرش و رفتار اکثر مردم در سطح استان، بروز و ظهور پیدا می‌کند. در این نوع سنت گرایی توجه به هنجارهای جامعه، بر همگان واجب است.
 هنجارهای اجتماعی (Social Norms) در جامعه سنتی استان، روابط و کنش‌های اجتماعی را تنظیم و کنترل می‌کند و اکثر مردم خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند و اگر فردی به آن توجه نکند، هنجارشکن محسوب شده و از طریق کنترل رسمی (نهادهای نظارتی) و غیررسمی (برچسب زنی، تمسخر، طرد و ....) تنبیه خواهد شد.
هنجارهای اجتماعی در این استان در کنار ارزشها، نگرش‌ها، آداب و رسوم و...، طی پروسه جامعه پذیری، از همان دوران کودکی به افراد آموزش داده می‌شود، ملکه ذهن آن‌ها می‌شود و بر اساس آن رفتار می‌کنند. فرد شیوه‌های زندگی جامعه خود را بر اساس این هنجارها یاد می‌گیرد و رفتاری مطابق با انتظار مردم و یا ایل و تبار خود انجام می‌دهد.
قبل از هرچیز این هنجارها دارای محاسن زیادی هستند که می‌تواند منجر به امنیت، نشاط اجتماعی، سلامت، آرامش و... شوند. اما در کنار این محاسن، معایبی هم دارند که از یک طرف آزادی‌های فردی و.... کاهش داده و از طرف دیگر زمینه ساز قانون گریزی در سطح استان گردیده است. یکی ازاین هنجارها، تعصب طایفه‌ای و خویشاوندی است. این موضوع از همان دوران کودکی ازطرف بزرگان به صورت غیررسمی (تحت عنوان غیرت) آموزش داده می‌شود و به عنوان یک هنجار، نگرش‌ها، رفتار و روابط اجتماعی مردم را شکل می‌دهد. اگر نگاهی به مسائل و مشکلات جامعه در سالهای اخیر داشته باشیم، می‌بینیم که تعصبات طایفه‌ای یکی از عوامل زمینه ساز نزاع‌های دسته جمعی و قانون گریزی در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. ولی آنچه که مهمتر است وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی است. واقعیت امر این است که فشار هنجارهای اجتماعی (تعصب طایفه‌ای و .....) باعث شده هر فردی در هر طایفه‌ای، فقط به کاندیدای طایفه خود توجه کند و اگر هم مخالفتی داشته باشد، بدلیل ترس از طرد، تمسخر و..... توسط خویشاوندان، نتواند ابراز کند. در چنین جامعه‌ای به دلیل موارد ذکر شده، تخصص، عقلانیت و معنویات که برای انتخاب هر فردی، لازم و ضروری است، تحت الشعاع بعضی هنجارها قرار می‌گیرد و در نتیجه باعث می‌شود که، استان کهگیلویه و بویراحمد نتواند در زمینه‌های مختلف رشد و توسعه پیدا کند. لذا می‌طلبد که از طریق خانواده‌ها و نهادهای ذیربط، طی یک دوره بلند مدت، پروسه جامعه پذیری افراد از همان دوره کودکی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، در این زمینه اصلاح گردد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

طایفه
Iran, Islamic Republic of
بله به طایفه خود رای دهید.اقای حسن پورشما با رای دادن به هم طایفه خود 8سال بویراحمد را به قهقرا بردید. نمیدانم با چه رویی این تیتر ها را میزنید
م.د
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که میدونم خیلی از هم طایفه ای های نماینده قبلی به بهش رای ندادند، بلکه افرادی از بویراحمد پایین در دوره های قبل باعث موفقیتش بودند.
Iran, Islamic Republic of
این حرفها را به ککایل تیرتاجی بزن که ایگفتن..
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطلب خوبتون استاد
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
اولا سوگند یاد می کنم یک درصد طایفه ی محترم شما در مدت ۱۶ سال (۵دوره ی انتخاباتی) ، یعنی دوبار اول بازنده، دوبار دوم برنده و بار آخر هم بازنده به کاندید یا کاندیداهای رقیب رای ندادید ثانیا ضمن احترام خاص به نماینده ای که شما بهش رای دادین فکر کنم ضعیف ترین نماینده شهرستان در طول انقلاب بود ، الان هم هرکس به تبعیت از شماها به اقوام و بستگانش رای می ده. نمی خواد شما ایقد به فکر بویراحمد و جناب اقای وطن پرست ایقد به فکر باشت و گچساران باشن ، لطف تان پایدار
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام به اظهار نظر شما
بفرمایید ملاک سنجش شما در مورد نماینده قبلی شهرستان چی بوده که اینقدر به صراحت اظهار به ضعیفترین نماینده بودن میکنید.
جامعه شناس
Iran, Islamic Republic of
خود شما هم اگر هشت يا نه سال پيش اين تحليل تا حدودي درست را مي نوشتي از طرف ايل و طايفه خود حدف يا مورد طرد و تمسخر و ... قرار مي گرفتيد پس سكوت كرديد شايد هم از باب مصلحت موقع انتخابات ، ضرورت و تبين محاسن فراوان انسجام و همگرايي ايلي خود را تئوريزه مي كرديد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خودت هم ای همین هستی
به هم طایفه ای رای میدی
غیر از اینکه هم طایفه ای کار شخصی برات انجام نداه باشه
تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

در سال‌های اخیر درآمدهای ارزی دولت به‌واسطه محدودیت‌های تحریم و همچنین شیوع کرونا افت ...
بازی مجلس با «معیشت» مردم

بازی مجلس با «معیشت» مردم

«معیشت مردم»؛ این اسم رمز اختلافات این روزهای پاستور و بهارستان بر سر لایحه بودجه 1400 ...
(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

نماینده سبزوار در مجلس با انتشار یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از سربازی که مانع ورود بدون مجوز ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1