تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۴۲۹۶۰۱
کبنا گزارش می دهد؛

قدیمی ترین درخت سرو ایران در «باشت» نیازمند اعتبار ساماندهی

۲
قدیمی ترین درخت سرو ایران در «باشت» نیازمند اعتبار ساماندهی
کبنا ؛
قدیمی‌ترین درخت سرو ایران در روستای لار در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان باشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد درمجاورت با امام‌ زاده سید محمد باقر(ع) فرزند سید عیسی (ع) قرار دارد.
به گزارش کبنا نیوز، درخت سرو روستای لار از طرف مؤسسه ایران باستان به عنوان قدیمی‌ترین درخت سرو ایران شناخته شده است بازمانده از آیین باستان زرتشت بوده و در سال 90 به ثبت آثار ملی رسید قدمت سرو روستای لار 2 هزار و 770 سال است.
به گفته محمد ناصح‌فرد، یکی از اهالی روستای لار منبع تأمین آب این درخت به صورت طبیعی است. وی گفت: اطراف این درخت سرو با سنگ حصارکشی شده و هم‌چنین آثار تاریخی و باستانی هم‌چون آتشکده زرتشتیان، گنبدها و آب انبارهای قدیمی و قبرستان قدیمی مخصوص زرتشتیان در اطراف آن قرار دارد.
ناصح‌فرد گفت: این مکان می‌تواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند ولی متأسفانه به دلیل مشکلاتی هم چون جاده ارتباطی آن، ناشناخته مانده است. وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات پیش روی برای جذب مسافران و گردشگران به این مکان هرچه سریع‌تر رفع شود. گزارش تصویری آن فردا صبح ارسال می شود.
ارتفاع خیال انگیز، تنه تنومند و آثار تاریخی اطراف این میراث کهن ، ناگفته هایی از زیبایی های سرزمینمان را به تصویر کشیده است.
درخت سرو لار یکی از حدود۲ هزار درخت کهن سال شناسایی شده در ایران زمین است.
به گفته خانم پروفسور سودابه علی احمد کروری استاد دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی وین اتریش این درخت به جای مانده از دوره زرتشتیان است که اعتقاد زیادی به سرو داشته اند و در هر منطقه ای که زندگی می کرده اند درخت سرو وجود داشته است.
درخت سرو لار که ۴۰ متر بلندی و هفت متر عرض دارد پس از کاوش‌های باستان شناسی متخصصان و نمونه برداری از آن در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از نادرترین و کهن‌ترین آثار طبیعی کشور معرفی شد.
این اثر طبیعی در کنار یک آتشکده و گورستان در نزدیکی روستای لار باشت قرار دارد،آتشکده و گورستان متعلق به دوره‌های کهن و یادگاری از آیین‌های زرتشتی است که پس از سال‌ها هنوز باقی مانده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایرنا می گوید: درخت ۲۷۷۰ ساله روستای لار و محوطه تاریخی آن برای ساماندهی نیازمند اعتبار است.
رحیم دادی نژاد با اشاره به اینکه این درخت جزو هشت اثر طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده افزود:آبشار کمردوغ،غار نزل،غار ده شیخ،چشمه کورسا،چشمه بلقیس و دریاچه برم الوان از دیگر جاذبه های طبیعی مهم کهگیلویه وبویراحمد است.
وی عنوان کرد: این آثار با هدف اخذ اعتبار برای تعیین حریم و پیشگیری از تعرض سودجویان پس از پیگیری های فراوان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
دادی نژاد ابراز داشت: محوطه اطراف درخت سرو لار نیازمند ساماندهی است.
وی تصریح کرد: حصارکشی و تعیین حریم محوطه این درخت برای بقا و حفظ در برابر رویدادهای طبیعی مانند باد و ریزش کوه با توجه به بالا رفتن سن آن و عوامل تخریب انسانی ضروری است.
دادی نژاد قطع درخت یا آسیب رساندن به آن به دلیل ناآگاهی برخی افراد یا حفاری‌ها را از تهدیدهای این اثر طبیعی دانست.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی قرار است تیمی از کارشناسان میراث فرهنگی استان به منطقه اعزام شوند و برآورد اعتبار مورد نیاز ساماندهی درخت سرو لار انجام شود.
وی اظهار داشت: سالیانه تعداد زیادی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در فصل بهار و زمستان از این منطقه بازدید می‌کنند که در صورت معرفی می‌تواند تبدیل به یک قطب گردشگری شود.
باشت دارای ۱۱۵ روستا، ۲ شهر، ۲ بخش ۱۴ هزار نفر جمعیت روستایی و ۲۲ هزار نفر جمعیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی پیشنهاد اعدام سلطانِ واکسن کرونا را مطرح ...
1