تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۴۲۹۴۲۲
در خصوص شهرت برخی روانشناسان؛

از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟

۲۳
۱۴
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
کبنا ؛
حضور دکتر انوشه در دورهمیِ مدیری، سیل طرفداران فرهنگ هلاکویی، اینستاگرام هر ایرانی که بعید است از افرادی چون هلاکویی و انوشه خالی باشد، همه و همه نشان از گسترش نوعی از روانشناسی می‌دهد که یک فرد در راس آن قرار دارد.غالبا تعمیم‌دهنده هست و توصیه‌های کلی دارد، اتکا به نظرات نفراتی، چون هلاکویی و امثالهم آیا خوشبختی می‌آورد؟
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
این مدل از نصایح و توصیه‌های روانشناسی، به شکلی از کاسبی شبیه است یا واقعا دلسوزانه و راهگشاست؟ چرا این پدیده‌ها محبوب شده‌اند؟ در اینجا کامنت‌های دو اکانت از توئیتر را اینجا گذاشتیم، بحث و جدل موافقان و مخالفان را پشت هم آوردیم، شاید از میان نظرات به نتیجه‌ای برسید، احتمالا نیاز داریم در این‌باره بیشتر و بهتر تبادل نظر کنیم.
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
فرهنگ هلاکویی متولد ۱۳۲۳ در شهر شیراز است. او یک روانشناس، روان درمان گر، جامعه‌شناس، استاد دانشگاه در لس‌آنجلس آمریکا است. او در رشته جامعه شناسی دارای مدرک دکترا و در رشته‌های روانشناسی، اقتصاد و مشاوره ازدواج دارای مدرک فوق لیسانس است.
 
او پیش از انقلاب استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده است. دکتر فرهنگ هلاکویی پس از به پایان بردن تحصیلاتش در دانشگاه یوتا، آمریکا در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت. مدتی سرپرست کمیته فرهنگی ـ اجتماعی در معاونت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بود، اما پس از چند سال به‌دلیل اختلاف نظر با مسئولان تلویزیون، به آمریکا بازگشت. فرهنگ هلاکویی در حال حاضر مدیر مرکز بهزیستی بورلی هیلز است و به‌عنوان مشاور ازدواج، خانواده و کودکان در این مرکز مشغول فعالیت است.
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون برنامه تلویزیونی و همچنین رادیویی راز‌ها و نیاز‌ها را اداره و اجرا می‌کند که تاکنون شمار تماس گیرندگان آن به بیش از ۲۷۰۰۰ نفر رسیده‌است. فرهنگ هلاکویی در سال ۱۳۹۲ رادیویی فارسی‌زبان برای ایرانیان در شهر لس آنجلس تاسیس کرد.
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
دکتر سید محمود انوشه سال ۱۳۴۵ در خوزستان متولد شد، متخصص روانشناسی و تیپولوژی، محقق، نویسنده و استاد دانشگاه و کارشناس و در دوره‌ای مشاور وزیر فرانسه هم بوده است.
 
او تحصیل کرده دانشگاه‌های ایران و لبنان و فرانسه است و در گفتار و فن بیان و سخنوری و شعر و ادبیات بسیار تبحر دارد و ماهر است.
 
کلیپ‌هایی از دکتر انوشه در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که ادعای جالبی را درباره مرد‌ها و ازدواج مطرح کرده است. چندی پیش دکتر انوشه در یک کلیپ یک دقیقه‌ای که صحبت‌های قبل و بعدش مشخص نیست، می‌گوید: «خانم‌ها این جمله را بنویسند که وقتی مردی به خانمش می‌گوید تنها تو را دوست دارم، دقیقا شبیه این است که یک زن قول داده که برود و مغازه‌ها را بگردد، ولی هیچ چیزی نخرد. هیچ مردی روی کره زمین این جوری نیست مگر این که از ساختار مرد بودن خارج شده باشد!»
 
همچنین اظهارنظر‌های دکتر انوشه در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت معیشتی مردم در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد، او گفت: در کشوری که ۲۱۹ هزار شهید دادیم، ۳۰۰۰ صندلی مدیریتی داریم؛ یعنی به ازای هر صندلی ۷۳ شهید دادیم؛ برای هر یک صندلی یک کربلا را پشت سر گذاشتیم. اما چه کردیم؟ ملت چقدر باید تاوان بدهند؟
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
دکتر حمید پورشریفی، روانشناس سلامت و دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی در گفت و گویی با «روزنامه همشهری» در این باره گفت: فراموش نکنیم افراد متخصص هیچ‌گاه نصیحت نمی‌کنند و به جای فرد برای او تصمیم نمی‌گیرند بلکه روش‌های درست تصمیم‌گرفتن را به‌خود فرد یاد می‌دهند. اما گاهی صرف داشتن تحصیلات، پروانه و مجوز فعالیت هم دلیل قاطع و کافی برای انتخاب درست نخواهد بود، بنابراین مداخله‌های روانشناسی فقط نمی‌توانند به فضا‌های مجازی و اینستاگرامی و حتی گفتگو در اینگونه فضا‌ها محدود شوند؛ در واقع مشاوره روانشناسی حتما باید از فضای لازم و واقعی هم برخوردار باشد؛ نه صرفا در فضایی مانند اینستاگرام.
 
از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روانشناس یا کاسب؟
 
بعضی افراد معمولا جذب گروه‌هایی می‌شوند که فالوئر یا طرفداران زیادی (ولو با خرید فالوئر و غیرواقعی) داشته باشند، چون فکر می‌کنند کسی که مخاطبان زیادی دارد حتما می‌تواند برای گرفتن مشاوره هم قابل‌قبول و اطمینان باشد. این موضوع یکی از مواردی است که می‌تواند درفضای مجازی باعث خطای شناختی و اشتباه در انتخاب مخاطبان برای گرفتن مشاوره یا روانشناس متخصص شود. / برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
United States
گفته های دکتر هلاکویی بیشتر مربوط به خودش است و از دیگران عاریه نمیکند و درست یا غلط چیزهایی است که خودش بهش رسیده است ولی دکتر انوشه در اکثر موارد حرفهای دیگران را میزند و به دنبال جذب مخاطب از طریق حرکتهای ظاهری و تکیه کلامهای خاص است و در بسیاری از موارد برای حل یک مساله راهکاری ندارد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا به همین علت است که در جهت تخریب خانواده تلاش می کند وهمسرش را با چند سال زندگی مشترک طلاق داده
reza
Iran, Islamic Republic of
با احترام. هر دو استاد باسواد عاقل آگاه با دانش با تجربه و قطعا انسان های سالم و خوبی هستند و اعتبار حرمت بالایی پیش مردم دارند. ولی انچه که باعث اختلاف بین مردم میشود این هست که علوم انسان شناسی رفتار شناسی معرفت شناسی و نتیجتا روانسناسی بسیار وسیع هستش و بعضا خارج از عقل دانش و آگاهی ما مردم هستش. انچه که درمورد دکتر هلاکویی میشه گفت این است که ایشان به نظرم تمامی حرفاش بر اساس منطق واقع بینی و جهان بینی و عقل و علم هستش وشاید به دلیل ساکن بودن در امریکا بعضی از حرفاشون مغایر با سنت آیین و فرهنگ ما باشند ولی از این جهت هم باید گفت ایشون تا انقلاب در ایران بودند و جامعه شناسی خوندند و کمی به فرهنگ و قوانین درست و غلط کشورها آشنا هستند. و درکل میتوان گفت از هیچ کسی ترسی ندارند و حرف درست و دقیق خودشان رو واضح بیان می کنند. اما استاد انوشه یک استادی که مناسب با فرهنگ دین مذهب ایرانی ها بیشتر حرف میزنند و قطعا مذهبی هستند و بعضا ایشون مذهب عقاید باورهای دینی رو وارد زندگی فردی و اجتماعی میکنند که شاید درست و دقیق نباشد. در کل هر انسانی قطعا و حتما به یک روانشناس جهان بین عاقل واقع بین آگاه در این دنیا نیاز دارد تا به خود شناختی برسد و از خود شناختی به پذیرفتن حقایق و وقایع دنیا برسد. با احترام.
Iran, Islamic Republic of
پایه علوم بدون دین بی اعتبار وخیالپردازی محض چراکه علوم بدون معنویات یعنی ربات بی قلب.یعنی زندگی پست تر از حیوان البته‌ منظور حیوانات طبیعت نیست که گاهی شعورشان فراتر از انسانیه که علم رو درجهت نقض دین اشاعه میده. دوست عزیزعلم بدون دین خداوندگاریگانه مثل بیابانی که آتیش رو به شکل آب‌ نشون میده.متاسفانه تودنیای امروز برای بی دینها علم رو بدون دین وبرای دین دارن برای از دست ندادن طرفدارن علم دینی رو از روش دین داران چندخدایی یعنی الهه پرست یا همان اجنه پرست تحویل میدن.
سارا
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما کلاً چند تا مقاله در مورد روانشناسی خوندی و چه سوادی داری؟
Iran, Islamic Republic of
من هم برای دین و هم برای علم احترام کامل قائل هستم ولی علم رو با دین نباید قاطی کنیم کسی این کار رو میکنه نه علم رو میشناسه و نه دین رو
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما خیلی خیلی بدون علم و آگاهی حرف میزنید چون از نظر علم چیزی علمیست که تحت عنوان تجربه و آزمایش باشد ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
انوشه برای فرهنگ ایرانی خیلی مناسبه
راهکارهای جواب میده تو مدل زندگی ایرانی
O
Iran, Islamic Republic of
انوشه یک سخنران حکومتی است، جالبه که اسمش هم در سامانه نظام روانشناسی نیست! هیچ سوابق مشخصی در مورد مشاور وزیر فرانسه هم ندارد، احتمال زیاد کردان ۲
Iran, Islamic Republic of
موافقم
ساکن آمریکا
United States
وقتی سخنرانیهای دکتر هلاکویی رو گوش میدید غرق در سوال و جوابهای استقرایی استاد و نتیجه گیریهای غلط مطابق زندگی آمریکایی میشوید در حالیکه شنونده و مخاطب او عموما ایرانی و ساکن ایران است !! بله برای یک جوان آمریکایی وقتی از خانواده منفک میشود براحتی و با کمترین زحمت و تلاش به بهترین اتومبیل و کار و خانه و اثاث البیت و مک دانلد و گرل فرند و ... یک زندگی راحت میرسد براحتی هم همه را کنار میگذارد و به شیوه دیگری متمایل میشود و ... نهایتش کارگر و برده و مزد بگیر این و آن میشود و آنچه در آمریکای فعلی میبینید ۹۰ درصد افسرده برده و خالی از احساس و عشق و علاقه و عواطف انسانی به یکدیگر است . دکتر هلاکویی در حال پیاده سازی یک الگوی انسان آمریکایی برای ایرانیان است شخصیتی که نماد یک فرد موفق از دید آقای استاد است . ایشون بشدت متمایل به از هم پاشیدن نظام خانواده و لذت بردن شخص از یک زندگی معمولی است . او هیچوقت اعتقاد به احترام و متابعت فرزندان از پدر و مادر به عنوان خیر خواهان واقعی فرزند ندارد بعکس از دختری که ندیده و نشناخته میگوید از پدرم متنفرم و اگر درحال آتش گرفتن باشد و یک لیوان آب داشته باشم برای خاموش کردنش اقدامی نمیکنم برای این دختر آنقدر اعتبار و ارزش قائل میشود که حاضر است کمک مالی بهش بکند تا بجای رشته حقوق !!رشته روانشناسی بخواند . تفکر خاص تربیتی او این نکته را در جوانان خام و ناآگاه القاء میکند که هر کار که فکر میکنی درسته و به صلاحت هست انجام بده در حالی که ما میدانیم نقش تربیتی پدر و مادر و خانواده ایرانی خواهان رشد علمی و فرهنگی و خصوصا تحصیلی فرزندان تا بالاترین مدارج است نکنه ای که استاد کمتر به آن اشاره کرده است و خیال هم ندارد به آن اشاره کند !!!!!!!
باران
United States
با سلام .من هم یک ایرانی ساکن آمریکا هستم متاسفانه فرزندم از زمانی که به توصیه دوست ایرانیش به سخنرانی های دکتر هلاکویی با صدای بلند در خانه گوش میدهد احساس می کند که احتیاج به هم صحبتی پدر ومادر ندارد.
سما
Iran, Islamic Republic of
شما خودت بچتو خوب تربیت نکردی حالا اومدی تقصیر سی دی میندازی 😂
دکتر هلاکویی به دلیل محبوبیت و موفقیتهاش و سواد علم بالایی که دارند کلی هم رقیب پیدا کردند ! اصلا انوشه کجا دکتر هلاکویی کجا اخه باهم مقایسه میکنه!
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
به نظرم بعضی ازراهکارهاش درسته مثل محبت طلبی وغیره وانسان بسیارعاقل وفهمیده ای هست.ولی بعضی ازدیدگاه هاش صحیح نیستن وعلمش بادیدگاهش ترکیب شده.تمام روانشناسان عالم علمشون بااعتقاداتشون ترکیب میشه وروانشناسی که اینطورنباشه انسان نیست یک رباته.بهترین کاربرای همه اینکه تاجایی که صحبتاش وروش هایی که میده مخالف دین نباشه بهش میشه عمل کرد.ولی متاسفانه فرهنگ ماایرانی هاکه شایدبه چندهزارسال پیش هم برگرده اینه که مامهرطلب ووابسته هستیم واینوبامهربانی اشتباه میگیریم.مثلاپدرومادربه بچشون میرسن برای اینکه اون بچه به جایی برسه واونابهش افتخارکنن وبه دیگران فخربفروشن وفرزندبه پدرومادرخدمت میکنه برای اینکه پدرومادردوستش داشته باشن.درصورتی که بهترین کاراینه که آدم یاخوبی نکنه یااگرخوبی میکنه بدون چشم داشت انجام بده.هنوزخیلی ازاخلاقیات انسان کشف نشدن وهنوزروانشناسان وجامعه شناسان وانسان شناسان نتونستن راه صحیح روکشف کنن که انسان چیکارکنه که درمهرطلبی مردم ایران وآسیاوفسادوتنهایی مردم غرب که ناشی ازتنهایی هست گرفتارنشه
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
به قولی قدیمی ها هر گلی یه بویی داره به یه روانشناس نمیشه بسنده کرد دکتر هلاکویی خوبه دکتر انوشه خوبه حالا نمیشه زیاد اسم برد هر کدامشان در حد خودشون یه راهکارهایی جهت هوشیار نمودن ما قرار می دهند ولی چاه ما هم بایستی یه مقدار اب داشته باشه و خدای نکرده با سوالهای بی ربط بندگان خدا را خسته کنیم
امیر
Iran, Islamic Republic of
واقعا تاسف باره شخص فوق العا ه و باسواد و دلسوزی مثل دکتر هلاکویی با این انوشه در یک جا با هم قرار داده شدند 👎👎👎 اولیه ترین نقد همین بود!
عباس
Iran, Islamic Republic of
اینقدر نادان هستید که دکتر هلاکویی رو با انوشه یکی میکنید؟
آرام
Iran, Islamic Republic of
من هیچ کدامشان را قبول ندارم . کتاب های روانشناسان بزرگ دنیا که بر مبنای علمی نوشته شده را به زبان اصلی مطالعه می کنم که خیلی برایم مفید بوده است و انرژی مثبت می گیرم. بارها به صحبت های دکتر هلاکوبی گوش دادم به جای دادن راهکار برای حل مشکل هر چند بسیار کوچک سریع دستور به جدایی می دهند و عوارض بعد از آن را در نظر نمی گیرند. همان اول صحبت مخاطب را به انواع بیماری ها متهم می کنند و به جای دادن انگیزه مثبت و تشویق افراد و دادن راهکار درست فقط دستور جدایی می دهند خوب اگر افراد بخواهند به جای حل مشکلات از هم جدا شوند چه نیازی به روانشناس هست. من مخالف طلاق نیستم در بعضی موارد تنها راه رسیدن به آرامش و خوشبختی هست ولی همیشه به این صورت نیست و خیلی وقت ها با چند راهکار ساده می توان از آن جلوگیری و کانون خانواده را حفظ کرد. ایشان خودشان به بیماری خودبزرگ بینی و بیمار پنداشتن تمام افراد جامعه مبتلا هستند و این برنامه را نه برای کمک به مردم بلکه برای کسب شهرت به راه انداختند .
امید
Iran, Islamic Republic of
شما این انگ رو ب ادم های با سواد میزنن.
آرش
Iran, Islamic Republic of
با احترام به همه نظریه ها من معتقد هر دو افراد موفقی در حیطه کاری و شخصی نیستن چون مشکلاتی دارن،دکتر هلاکویی ۳ ازدواج ناموفق که از یک روانشناس بعیده که نتونه اول درد خودش رو درمان کنه بعد مداوای مردم چون نشون میده علمش به درد دیوار میخوره....
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من دین اسلام بهترین دین هست که خیلی قدمت داره اما با این الان ما فرق داره اسلام چیزی رو میگه که علم الان تونسته ثابت کنه ،و بنظرم دکتر هلاکویی خیلی واضح و بدون ترس و واقع بینانه تر از دکتر انوشه هستند البته بگم که تو ایران ما هم طوری شده فرهنگ که حرف حق رو بزنی سریع از همه جا حذف میشی دکتر انوشه تو ایران هستند و هلاکویی امریکافرهنگ این دوتا از لحاظ آزادی بیان فرق داره
الناز
Iran, Islamic Republic of
روانشناس فقط پیشنهاد میده نمیتونه بگه باید این کار رو بکنی ،اما زندگی خودش فرق داره شاید همسرش اصلا نظراتش با این آقا فرق داشته و نتوانسته بپذیره چه به عنوان همسر چه روانشناس و مشاور در کنار خودش لطفا قضاوت نکنیند
حمید
Iran, Islamic Republic of
اولا هولاکویی رو با این انوشه یکی نکنید 99 درصد حرفاش با عقل و منطق هستش . خودشم میگه ما ها هیچ وقت کامل نیستیم و نمیشیم ولی باید به سمت کمال بریم . خدایش هولاکویی فرشته است .
45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
1