تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۴۲۹۳۹۰
کبنا گزارش می دهد

گلایه یک مادر از بی مهری بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به فرزندش/ کرونا و رنج مضاعف اوتیسمی‌ها!

۴
۱
گلایه یک مادر از بی مهری بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به فرزندش/ کرونا و رنج مضاعف اوتیسمی‌ها!
کبنا ؛اوتیسم یک بیماری نیست بلکه یک اختلال رشد در عملکرد مغز است. افراد مبتلا روابط اجتماعی ضعیف، مشکلاتی در ارتباط کلامی و غیرکلامی دارند.  هرچه غربالگری زودتر انجام شود، موثرتر است، همچنین ارجاع به موقع به مراکز تخصصی و ارائه خدمات مختلف روانشناسی، توانبخشی، مددکاری و حتی تغذیه در بهبود کیفیت زندگی افراد دارای اوتیسم بسیار مهم است. اگر رسیدگی به موقع به مبتلایان اوتیسم انجام نشود این اختلال می‌تواند به معلولیت ذهنی منجر شود.
به گزارش کبنا، متاسفانه بیماری اوتیسم در استان کهگیلویه و بویر احمد ناشناخته است، چه بسا افراد زیادی که اوتیسم دارند اما به دلیل عدم آگاهی خانواده‌ها و جامعه در سایه کم کاری مسوولان دوران طلایی درمان را از دست می‌دهند.
مادری که فرزند ۱۷ ساله او نابینا است و اوتیسم دارد و ساکن یاسوج است در گفت وگو با کبنا، اظهار داشت: بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ تعهدی در قبال این بچه‌ها ندارد و فقط می گویند: خدا شفا دهد که این از دست هر کسی هم بر می‌آید.!
بسیار بد برخورد می‌کنند، من خیلی پیگیری کردم به استانداری کهگیلویه و بویراحمد، دفتر ریاست جمهوری شکایت کردم و هر تلاشی خواستم برای پسرم انجام دهم باز هم جوابی نگرفتم.
در این  شرایط  کرونایی علایم پسرم تشدید شده، بی قرار و خیلی خسته است و مجبوریم قرص خواب به او بدهیم تا کمی آرام شود.
قبل از کرونا حداقل یک ساعتی جایی برای تفریح او را می‌بردیم ولی الان نمی‌شود و فقط یک  زندگی نباتی دارد که واقعاً برای او زجر می‌کشیم.
مگر بهزیستی برای کمک کردن به اقشاری مثل پسر من نیست؟ وقتی خود خانواده به خطر افتاده است  باید خانواده‌ها را آموزش دهند که چه کاری کنند؟
زندگی بدی را طی می‌کنیم و در شرایط  کرونایی بدتر هم شده است.
تا جایی که در توانم بود پسرم را به مراکز آموزشی درمانی شیراز بردم  اما هزینه بسیار بالایی داشت نتوانستم، یاسوج هیچ دلسوز و امکاناتی ندارد.
عدم آگاهی خانواده‌ها از اوتیسم و  تسلیم شدن بیماران اوتیسمی، کار را برای بهزیستی راحت‌تر کرده است که پای خود را روی پای خود بگذارند، کاری نکنند و حقوق بگیرند؟!
خیلی از خانواده‌ها تسلیم می‌شوند و می گویند این فرزندان آموزش نمی‌توانند ببینند و خودمان کمکشان می‌کنیم. اما من به بعد از مرگ خودم فکر می‌کنم تا کی می‌توانم کمکش کنم؟ این انصاف نیست که ما زجر بکشیم و بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد کاری نمی‌کند، مسئولی نیست که پاسخگو باشد. فقط می گویند ما بودجه نداریم، اگر بودجه ندارید تعطیل اش کنید!
پسر من سهام عدالت هم ندارد.
الهی کارشناس بهزیستی در مرکز درمانی یاسوج اظهار کرد: دو مرکز آموزشی درمانی اتیسم حدود ۵ سال است که در راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: یکی از این مراکز در یاسوج است که به ۴۵ نفر خدمات می‌دهد و از این تعداد ۳۵ نفر یارانه بهزیستی دریافت می‌کنند.
الهی ادامه داد: مرکز دیگر هم در شهرستان گچساران به ۲۰ نفر خدمات می‌دهد و از این تعداد ۱۹ نفر هم از بهزیستی یارانه می‌گیرند.
وی افزود: خدمات
مشاوره، روانشناسی، گفتاردرمانی و کار درمانی مرتب در این مراکز صورت می‌گیرد.
این کارشناس با اشاره به سختی کار با کودکان دارای اتیسم گفت: جلسات به صورت مداوم برگزار می‌شود و شاهد بهبود در رفتار و علایم مراجعه کنندگان هستیم.
الهی عنوان کرد: در این دو مرکز به کودکان ۳ تا ۱۸ سال خدمات ارائه می‌شود که پس از آن وارد مراکز حرفه آموزی می‌شوند که بتوانند مهارت کسب کرده و شاغل شوند.
این کارشناس بیان کرد: در یاسوج مرکز حرفه آموزی پسرانه نداریم ولی در گچساران این مرکز فعالیت دارد.
وی با اشاره به عدم آگاهی و ناشناخته بودن اوتیسم در جامعه و بین خانواده‌ها در استان گفت: نمی‌توان گفت فقط همین تعداد که در مراکز استان هستند اتیسم دارند، تعداد بیشتری احتمال دارد تشخیص نشده باشد.
معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: در استان ۲ مرکز آموزشی و درمانی برای بیماران اوتیسم داریم.
تقی نژاد بیان کرد: افرادی که معلولیت ذهنی دارند در صورتی که کمیسیون بهزیستی تأیید کند از بهزیستی مسمتری دریافت می‌کنند.
------------------------------------------
گزارش از سیده فاطمه خطیبی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پژمان
Iran, Islamic Republic of
نه خواهر من بهزیستی واسه این افراد نیست.... از اه این مادر نمیترسی...واقعا جای تاسفه...اللهم عجل لولیک الفرج
هی یااااروم
Iran, Islamic Republic of
حقوق و .
هم درد
Iran, Islamic Republic of
به خد. من دومعلول ذهنی وجسمی حرکتی دارم بجز حقوق بسیارکم هیچی نمی دهید /تحویل ندید
خانواده بیمار اوتیسم
Iran, Islamic Republic of
ای مسولین ای کسانی که برمسند خدمت تکیه زدید ای کسانی که دایه دلسوزی دارید به خدا اگه برای مردم کاری نکنید و حق الناس را زیرپا بگذارید خداازشمانمی گذرد ....اما چراکسانی که بایددربهزیستی الام دردمان باشدوبایستی درمان دردمان باشند وقتی به دفتر کارشان می روی بایدباسپر بالاتر از 7خوان رستم روبه رو شوی بخدا قسم اگر به حوزه مدیریت بهزیستی شهرستان یاسوج سری بزنید به واقع خودتان قضاوت کنید اصلا هیچ توجهی به مشکلات بیماران ندارند حتی بیماران اوتیسم
آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی پیشنهاد اعدام سلطانِ واکسن کرونا را مطرح ...
1