تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۴۲۹۳۱۳
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

تصرف ایل راه‌ها کهگیلویه و بویراحمد / راه اندازی ۱۳ خانه بهداشت عشایری

۰
تصرف ایل راه‌ها کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ آیت الله «سید نصیر حسینی» در دیدار مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از نمایندگان عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: عشایر یک جمعیت، قشر مولد و تلاش گری هستند که فرهنگ جامعه و استان ما را حفظ می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد عشایر را دارای قدمت و باستانی دانست و گفت: این فرهنگ استقلال، عزت و حریت است.
وی با اشاره به اینکه در قدیم الایام بیشتر مردم از جامعه عشایری و کوچ رو بودند، ادامه داد: چادر جامعه عشایری نیز یک کارگاه تولیدی بود و نیازمندی‌های خود را تأمین می‌کردند.
آیت الله حسینی از عشایر به عنوان قشری تلاش گر یاد کرد و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری هم اکنون در بین جامعه عشایری در حال انجام است.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه باید به خدمت و ظرفیت خود متکی باشیم، اضافه کرد: امروز جامعه عشایری این روحیه متکی بودن به خود را به ما تعلیم می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه عشایر حافظ حریت، استقلال، خوداتکایی و اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: حفظ روحیه عشایری بسیار مهم بوده و باید با توجه به فضیلت‌های عشایر، خدمت به این جامعه را افتخار بدانیم.
آیت الله حسینی با اشاره به اینکه مسئولان و دولت مردان باید جهت رفع مشکلات عشایر و توسعه کارگاه‌های تولیدی و عشایری تلاش کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال و تولید با توجه به ظرفیت جامعه عشایری، باید روز به روز بیشتر توسعه پیدا کند.
امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: عشایر علاوه بر مولد بودن، حافظ فرهنگ غنی، بومی و باستانی ما هستند و نباید این فرهنگ در فرهنگ‌های دیگر مستهلک شود.
وی با اشاره به اینکه لباس زنان عشایری لباس حجب و حیا بود، گفت: خداوند نیز همین لباس را می‌خواهد.
آیت الله حسینی فرهنگ عشایر را فرهنگی متعالی دانست که باید حفظ شود و ادامه داد: تشکیل بازارچه فروش محصولات عشایری باید در دستور کار باشد و تولیدات این قشر پرتلاش را به فروش برساند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بازار باید هویت معماری ایرانی، اسلامی و عشایری ما را حفظ کند تا فرهنگ عشایری مضمحل نشود.

 مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مشکلات عشایر این استان را تصرف ایل راه‌هاست.
فضل الله آذرفر
 ضمن گرامی داشت یاد و خاطره سپهبد «شهید حاج قاسم سلیمانی»، اظهار کرد: ۱۰ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را جامعه عشایری تشکیل می‌دهند و یکی از استان‌های پیشروی عشایری در کشور هستیم.
وی با اشاره به خدمات ارزنده جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ۱۷ درصد باغات، ۲۷ درصد محصولات زراعی و گوشت قرمز مورد نیاز جامعه را عشایر تأمین می‌کنند.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قشر عشایری نیازمندی‌های بسیاری دارند، ادامه داد: پیگیری مشکلات آموزشی و بهداشتی این قشر در دستور کار قرار گرفته است.
آذرفر به فعالیت‌های امور عشایر استان در راستای خدمت رسانی به عشایر اشاره کرد و افزود: طبق تفاهم نامه با سازمان آموزش و پرورش و همکاری با نهضت سوادآموزی در تلاش برای رفع مشکلات آموزشی و باسوادی عشایر استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ۱۳ خانه بهداشت عشایری تا سال آینده راه اندازی می‌شود و از فرزندان عشایر به عنوان بهورز استفاده خواهد شد.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین سوخت و آرد عشایر را از اقدام‌های امور عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و عنوان کرد: امسال حدود ۹ میلیارد ریال تسهیلات برای علوفه و سایر مسائل عشایر در نظر گرفته شد.
آذرفر با اشاره به اینکه در زمینه انرژی‌های نو نیز کارهای خوبی انجام گرفت، بیان کرد: امسال تهیه ۹۰۰ پنل خورشیدی را در دستور کار داریم که یک میلیون مبلغ هر پنل توسط عشایر و ۹ میلیون دیگر توسط امور عشایر استان تأمین می‌شود.
وی از دنبال شدن پروژه‌های عمرانی توسط امور عشایر استان سخن به میان آورد و گفت: بحث آبرسانی به جامعه عشایری و راه‌های عشایری با وجود کمبود امکانات را انجام می‌دهیم.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بازگشایی جاده‌ها با توجه به صعب العبور بودن مسیر عشایر به ویژه در فصل سرما و اینکه خانواده‌های عشایری متمرکز نیستند، نیازمند فعالیت مستمر است و با رایزنی با اداره‌های مختلف همکاری نسبتاً خوبی دارند.
آذرفر یکی از مشکلات عشایر را تصرف ایل راه‌های عشایری دانست و تصریح کرد: این مسیرها به وسیله افراد مختلفی تصرف شده که با راه اندازی سامانه‌ای در سازمان امور عشایر کشور در راستای جلوگیری از این کار اقدام می‌شود.
وی بحث سوخت رسانی و امنیت را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و خاطرنشان کرد: می‌طلبد نیروی انتظامی در کنار سپاه عشایر همکاری لازم را داشته باشد.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد فروش محصولات عشایری را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به حضور دلالان این محصولات با کمترین قیمت در بازار به فروش می‌رسد.
 آذرفر با اشاره به تلاش برای راه اندازی بازارچه‌ای برای فروش محصولات عشایری، بیان کرد: همه باید همکاری لازم را جهت به حداقل رساندن مشکلات جامعه عشایری داشته باشیم.
گفتنی است، پیگیری بحث امنیت عشایر، جاده‌های دسترسی عشایری، ارائه تسهیلات به این قشر، پیگیری مسائل بهداشتی و آموزش و پرورش از جمله مواردی بود که نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار پیگیری مدیرکل امور عشایر و سایر مسئولان در این زمینه شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

جهانگیری در این گفت‌وگو همچنین درباره رابطه سردار با آیت‌الله هاشمی گفت: «ایشان با آقای ...
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
1