تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۲۹۱۶۱
استمداد از مسئولان برای توقف پروژه سد آب‌ریز "مارون 2"

اعتراض مردمی به پروژه ساخت سد آب‌ریز "مارون 2"

۱۴
۲
اعتراض مردمی به پروژه ساخت سد آب‌ریز "مارون 2"
کبنا ؛مخالفت‌ها و اعتراض‌های مدنی مردم شهرستان لنده به ساخت سد آبریز (مارون 2) همچنان ادامه دارد.
به گزارش کبنا نیوز از لنده، بعد از پیگیری‌ها و مکاتبات فراوان مردم شهرستان لنده در اعتراض به ایجاد سد آبریز (مارون 2) ظهر امروز جمعی از معتمدین و نمایندگان تشکلهای مردمی با حضور در فرمانداری این شهرستان مراتب اعتراض خود را اعلام و در ادامه نشستهایی با فرمانده سپاه و امام جمعه شهرستان نیز داشته‌اند.
معترضین با بیان اینکه مخالف توسعه و عمران هیچ منطقه‌ای نخواهند بود مدعی هستند که ایجاد سد آبریز (مارون 2) باعث تادیده گرفتن حقوق ساکنین اصلی روخانه مارون شامل شهرستانهای لنده بهمئیبخشهای چاروسا _دیشموک _سوق و دشمن زیاری خواهد بود و از جهتی تخریب محیط زیست را در پی دارد.
مردم لنده در اظهارات و مکاتبات خود از مسولان و تصمیم گیرندگان این سد در خواست نمودند تا فارغ از چانه زنیها و منفعت طلبیهای شخصی در این خصوص به عدالت مورد تاکید مقام عظمای ولایت و شهدا توجه نمایند.
انها با خطاب قرار دادن مسولان و متولیان امر اظهار داشتند ایا بی توجهی به درخواستهای مکرر بیش از 25 ساله مردم این شهرستان جهت انتقال مقداری از آب چشمه‌های موگرمون لنده به مردم این منطقه و بالعکس سماجت و پیگیری عجولانه جهت انتقال آب از حوضه مارون به حوضه زهره بدون توجه به نیازمندیهای ساکنین اصلی و بدون توجه به آثار سوء زیست محیطی؛ عین بی عدالتی و عامل بدبینی و انشقاق نخواهد بود؟!!
نمایندگان مردم در این نشست اظهار داشتند که بعد از اطلاع از این که آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد قصد مطالعه و احداث سد آبریز (مارون ۲) بر روی سرچشمه اصلی مارون در منطقه آبریز و اندرون دشمن زیاری به منظور انتقال آب برای حوضه زهره (چرام و دهدشت) را دارد، نمایندگان شوراهای شهرستان لنده و دشمن زیاری به نمایندگی از مردم در سال ۹۴ و بعد از آن طی مکاتبات و پیگیری‌های حضوری با مسوولین مرتبط، این طرح را ناعادلانه و ظلم به ساکنان اصلی مارون (شهرستان‌های بهمئی، لنده و بخشهای سوق، چاروسا، دیشموک و دشمن زیاری) دانسته و مخالفت و اعتراض خود را با ایجاد این سد اعلام نموده و پاسخ آب منطقه‌ای به شماره ۱۴۸۰۸ مورخ ۹۴/۹/۱۸ به اعتراضات و درخواست شوراهای مذکور را، توجیه نادرست و غیر قابل قبول دانسته و به تبع آن مجدداً مکاتبه‌ای مستدل با موضوع اعتراض به ایجاد سد مارون ۲ (حوضه آبریزمارون) داشته‌اند.
اکنون باوجود اعتراضات و مخالفت‌های به حقی که به صورت مسالمت آمیز و منطقی تاکنون شده ولی به نظر می‌رسد متاسفانه مسئوولین مرتبط تحت تأثیر بعضی افراد که در وزارتخانه دارای جایگاه هستند و شاید بجای کلان نگری و نگاه عادلانه، بخاطر منافع خود، نگاه منطقه‌ای داشته و یا هم با دلسوزی‌های نابجا بدون توجه به سهم تخصیص آب در حد نیاز فعلی و آتی چند شهرستان و بخش حوضه مربوطه، اصرار به اجرای این طرح را دارند.
و اما دلایل مخالفت مردم شهرستان لنده و مناطق همجوار چیست؟
الف - دلایل مخالفت:
۱- کمی:
با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد تخصیص آب مارون متعلق به سد مارون خوزستان در خروجی حوضه در مرز استان می‌باشد و هیچ استفاده‌ای برای استان ما ندارد و تنها حدود ۲۰ درصد سهم بالادست پیش بینی شده در حالیکه جوابگوی نیمی از نیازهای حال و آتی ساکنین اصلی مارون نمی‌باشد و با وجود طرح‌های اجرا شده و در حال اجرا که بعضاً شهرستانها و بخشهای مرتبط با حوضه مارون از آنها منتفع نشده مانند انتقال آب به دهدشت غربی و پتروشیمی دهدشت، طرح انتقال سرچشمه مارون به حوضه زهره (چرام و دهدشت) یعنی نادیده گرفتن نیاز آینده طرح‌های مناطق مذکور که از لحاظ کشاورزی، گردشگری، معادن و صنایع پایین دست و غیره از پتانسیل بالایی برخوردار هستند بویژه در بخش معادن که بعضاً کارهای مطالعاتی آنها انجام و در شرف اجرا می‌باشند و با ایجاد کارخانجات مرتبط با آنها نیاز به تخصیص آب می‌باشد.
 ۲- کیفی:
با توجه به پیشنهاد ساختگاه سد بر مهمترین و باکیفیت‌ترین چشمه رودخانه مارون با آب دهی بالا، و قرار گرفتن رودخانه شور با آب سولفاته با درصد بسیار بالا از مناطق گچی در پایین دست که به تنهایی می‌تواند کیفیت آب رودخانه را دچار مشکل کند که در فصول خشک که سد خروجی کمتری دارد این مشکل بیشتر نمایان خواهد شد, عوارض آن کمتر از سد گتوند در خوزستان نخواهد بود و اکوسیستم و محیط زیست منطقه را با خطر جدی مواجه خواهد کرد و طرح رهاسازی گاهگاهی آب توجیهی نادرست و نابجاست تا نظری کارشناسی.
و همچنین با توجه به اینکه شرایط توپوگرافی و حجم مخزن قابل پیش بینی، در حد مهار خود خود سرچشمه است و گنجایش مهار مازاد را ندارد، طرح موضوع گرفتن سیلاب، نادرست و غیرکارشناسی است و در ضمن یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آینده استان که همان محل پرآب‌ترین چشمه می‌باشد به زیر آب می‌رود.
ب- پیشنهادات:
۱- اکنون که انتقال آب به دهدشت غربی و پتروشیمی دهدشت از حوضه مارون انجام می‌گیرد، منطقی و عادلانه این است که انتقال آب جهت چرام و دهدشت شرقی از حوضه زهره (بالادست سد کوثر) صورت گیرد و به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای مشروب کردن دشتهای چرام و کلاچو احداث سد بر روی رودخانه شاه بهرام و انتقال آب از این طریق باشد.
۲- انتقال آب از روستای تراب (حوضه مارون) به دهدشت که در این صورت هرچند پایین دست از جهت کمی و سهم آب متضرر می‌شوند ولی حداقل از جهت کیفی دچار ضرر و زیان نمی‌شوند.
ج - در پایان همانگونه که قبلاً هم گفته شد چنانچه سهم حوضه و تخصیص و حقابه ساکنین اصلی مارون (بخش ثلاث قدیم: شهرستان‌های بهمئی و لنده، بخشهای سوق، چاروسا، دشمن زیاری و دیشموک) در حد مناسب و رفع نیاز اعلام و آب انتقالی به حوضه دیگر مازاد بر سهم و حقابه ساکنین و همچنین سهم توافقی با خوزستان (سدمارون) باشد و تغییر محل سد در منطقه‌ی دیگری به غیر از سرچشمه آب شیرین منطقه که معایب آن گفته شد، قطعاً ما با انتقال آب نه تنها جهت همسایگان خود که برای هرقسمتی از کشور عزیزمان، مخالفتی نداشته بلکه استقبال می‌کنیم، در غیر این صورت به نمایندگی از مردم مخالفت شدید خود را اعلام و تحت هیچ شرایطی دست بردار نبوده و هرگونه عواقب سوئ آن متوجه تصمیم گیرندگانی است که بصورت ناعادلانه و ناصحیح قصد اجرای همچو طرحی را دارند
نام شما

آدرس ايميل شما

کهگیلیویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
این آقایون سه دهه پیش که نماینده وقت و بعضی از هم قطارانش با توجیهات بسیار سطح پایین و قومیتی، آب مارون را دو دستی به بهبهان تقدیم کردند، کجا بودند
سدی که اگه کارشکنی بعضی از بزرگان کهگیلویه نبود چند کیلومتر بالاتر احداث میشد و الان هیچ جوان بیکاری در لنده و دهدشت و چرام نداشتیم
Iran, Islamic Republic of
شما هر طرحی را قومیتی می کنید،منبع اصلی رود مارون حوزه لوداب بویر احمد هست به شماها اصلا هم ربطی ندارد
علی
Iran, Islamic Republic of
اعتراض مردمی!!!!؟؟؟؟؟؟؟،

تنها سدی که در مسیر آبهای خروجی استان قراره زده شود که نفعی به حال مردم استان خودمون داشته باشد همین سد بود
سدهای قبلی که همگی هبه و هدیه و سوغاتی نمایندگان بود به استانهای مجاور
آدم رو یاد داستان غضنفر و مارادونا میندازه....
شهروند
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت این استان پیشرفت نمیکنه تا طرز فکر مردمش عوض نشه
زدن این سد باعث توسعه هست کمی بیشتر تفکر کنید
Iran, Islamic Republic of
ای بابا این چه اخلاق بدی ست که مردم و عوام جامعه دارند؛ مردم بزارید مسئولان کارشونو انجام بدهند.
انصاری
Iran, Islamic Republic of
در حوزه لنده نیست که بخایید اعتراض کنید
اعتراض شما وارد نیست
دشمن زیاری
Iran, Islamic Republic of
به شما چه ربطی دارد
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
سد احداث میشود
برید از وزارت نیرو بر حق خود از سد مارون چانه زنی کنید
سید عباس
Iran, Islamic Republic of
اگر سد آبریز احداث نشود ؟؟؟؟؟!!!!
چرام
Iran, Islamic Republic of
مردم هیچگونه حقی در منطقه آبریز این سد حقی ندارند و آبی که از کنار لنده میگزرد .
حسن
Iran, Islamic Republic of
وای به حال ما با این طرز فکر .بلاخره اینها از خواب کهفی بیدار شده اند...زدن سد آبریز به نفع شهرستانهای لنده و کهگیلویه وبهمیی هست چرا اعتراض میکنند....
خوش نظر
Iran, Islamic Republic of
این آب سربی که الان از چرام براتون میاد
آخه اونموقع که سد کلات حذف شد و به جای آن مارون در خوزستان احداث شد کجا بودید.
مطمئن هستم این کار نماینده است که دوباره فیلش یاد هندستون کرده. باز دنبال جلوگیری پیشرفت منطقه دهدشت و چرام است چون حیدر حیدرش کردند.
یکی نیست به این حضرات لنده ای بگه آخه بجای این حرفها بدنبال سهم خواهی از این سد باشید مثلا انتقال مستقیم آب شرب از سد آبریز.
رستا
Iran, Islamic Republic of
ننگ بر کسانی ک کهگیلویه رو برای منافع شخصی خودشون هزاران سال ب عقب بردن هنوز اینقدر آدم کوته فکر هست اینجا ک نمی‌فهمه سد چ مزایایی داره مخالفت کنید تا...
کهگیلویه تنها وبی کس وبه غارت رفته
Romania
حتما دارن دنبال مشتری میگردن توخوزستان تا مثل سدهای دیگه که فروختنش به خوزستان این سد رو نیز بفروشن هرچی منابع آب داریم رو فروختن به خوزستان اونوقت. دهدشت برا کارگری وحمالی کردن میبرن اونجا وهزار حرف وبرنامه بارشون میکنن ننگ بر این عقاید قومی وتعصبات بی جا....
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1