تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۴۲۹۰۰۲
سرو حوري كوهنورد و مدرس رسمي فدراسيون كوهنوردي:

تاوان به سخره گرفتن كوهستان

۰
تاوان به سخره گرفتن كوهستان
کبنا ؛سرو حوري كوهنورد و مدرس رسمي فدراسيون كوهنوردي در اعتماد نوشت: فدراسيون روي سايت هميشه پيش‌بيني‌هاي هواشناسي را در سايتش منتشر مي‌كند و هشدارهاي لازم را مي‌دهد، منتها متاسفانه هشدارها توسط عزيزاني كه كوهنوردي مي‌كنند جدي گرفته نمي‌شود. افرادي كه مي‌توان نام‌شان را كوه‌رو يا كوهنورد سنتي گذاشت. از روي تصاويري كه اين افراد در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي‌گذارند و نوع پوشش‌شان مشخص است كه از تجهيزات و لوازم كافي برخوردار نيستند. يعني به صورت تشكيلاتي و حرفه‌اي كار نكرده‌اند و آموزش‌هاي لازم را نديده‌اند. شرايط آب و هوايي كه ارتفاعات تهران داشت كاملا پيش‌بيني شده بود. هشدارهاي لازم در موردش داده شده بود. در گروه‌هاي خصوصي كه ما هستيم برخي دوستان صراحتا گفتند كه احتمال ريزش بهمن وجود دارد. متاسفانه برخي نفرات جدي نگرفتند و همه‌چيز را شوخي قلمداد كردند. در اينستاگرام هم مي‌بينيم كه عده‌اي هيجان‌زده وقايع را تعريف مي‌كنند و در موردش شوخي مي‌كنند. افرادي كه تنها شانس آوردند نيم ساعت يا يك ساعت زودتر اقدام به پايين آمدن كردند. همين باعث مي‌شود خطرات كوهستان به سخره گرفته شود و فاجعه‌هايي از اين دست رخ بدهد. با اين حال واقعيت اين است كه در كوه را نمي‌توان بست.
سال‌هاي سال است ما ستاد اطلاع‌رساني و پيشگيري از حوادث كوهستان را داريم. اين يك حركت خودجوش بود كه ابتدا از هيات كوهنوردي استان تهران شكل گرفت.
باشگاه‌هاي كوهنوردي كه آن زمان به صورت گروه فعاليت مي‌كردند دعوت به همكاري شدند و گروه‌ها به صورت نيروهاي داوطلب رفتند و در مبادي ورودي كوهستان‌هاي تهران مستقر شدند. اين عزيزان شروع كردند به اطلاع‌رساني. عنوان حركت‌شان اطلاع‌رساني و پيشگيري بود. يعني امداد و نجات نبودند. اين دوستان توضيح مي‌دادند و توصيه‌ها را به مردم مي‌گفتند. امروز هم اين حركت ادامه دارد و توصيه‌ها به كوهنوردان سنتي داده مي‌شود، ولي نمي‌توان جلوي مردم را گرفت. عزيزان ما در پست‌هاي مختلف در بدترين شرايط آب و هوايي مستقر مي‌شوند و به افرادي كه تجهيزات ندارند، لباس‌شان نامناسب است، در ساعت بدي قصد صعود دارند يا شرايط آب و هوايي را درنظر نگرفته‌اند توصيه مي‌كنند از بالاتر رفتن خودداري كنند. ولي هستند نفراتي كه جدي نمي‌گيرند و به صعودشان ادامه مي‌دهند و نتيجه‌اش مي‌شود اين فاجعه‌اي كه رخ داده. آمار فوتي‌هاي اين يكي، دو روز واقعا دردناك است. 
بیشتر بخوانید:

آوار سیاه برف / جست‌وجوي ۷ مفقودي صبح روز يكشنبه آغاز خواهد شد 

اما وقتي اتفاق بدي رخ مي‌دهد باز هم كوهنوردان پاي كار هستند و گروه‌هاي امداد و نجات وارد عمل مي‌شوند. امداد بخش‌هاي مختلفي دارد. فدراسيون و هيات كوهنوردي استان تهران كميته‌ امداد و نجات دارند و نفرات درگير امداد و كمك‌رساني مي‌شوند. با اين حال وقتي زمان مي‌گذرد ديگر امداد خاصي نمي‌توان انجام داد و تنها مي‌توان جست‌وجو را پيگيري كرد. در كنار اينها هلال‌احمر را داريم و سازمان آتش‌نشاني هم گاهي ورود مي‌كند. دستورالعمل‌هاي خاصي در مورد اينكه در چه ارتفاعي كدام نهاد ورود كند وجود دارد. با اين حال تمام افرادي كه در فدراسيون در بخش‌هاي مختلف كار مي‌كنند، جز بخش اداري همه نيروهاي داوطلب هستند. بخش امداد و نجات هم به همين شكل. كوهنوردان و اعضاي باشگاه‌ها همكاري مي‌كنند. افرادي كه سال‌ها در اين زمينه كار كردند و آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند. 
از مردم مي‌خواهم آموزش‌هاي لازم را ببينند و از آن مهم‌تر هشدارها را جدي بگيرند. از يك كوهنورد سنتي نمي‌توان انتظار داشت بيايد در دوره‌هاي حرفه‌اي صعود يا هواشناسي شركت كند اما حتي همين جدي گرفتن هشدارها مي‌تواند كمك كند كه ما ديگر شاهد بروز چنين حوادثي نباشيم. منطقه‌اي مثل كلكچال چيز جديدي نيست. مناطقي در اين محدوده وجود دارد كه حادثه‌خيز و پرخطر است. يعني اين نقاط چندين‌بار دچار بهمن شده و فوتي داده است. در توچال به همين شكل. متاسفانه به دليل دسترسي راحتي كه ما در اين شرايط داريم و با دو تا تاكسي مي‌توانيم به آن بالا برسيم، اين مناطق بسيار پرتردد و شلوغ شده و همين شلوغي باعث مي‌شود نفرات خيلي راحت به ارتفاع پرخطر ۴۰۰۰ متري برسند. حداقل چيزي كه از مردم مي‌توان انتظار داشت اين است كه تنها فدراسيون كوهنوردي را به عنوان مرجع اطلاع‌رساني در اين زمينه درنظر بگيرند و واقعا وقتي آب‌‌وهوا بد است از صعود منصرف شوند. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

روز دوشنبه مركز آمار نرخ تورم در آذرماه را اعلام كرد كه بر اساس آن نرخ تورم ماهانه، نقطه ...
1