کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با مدیرروابط عمومی پارک علم و فناوری استان کهگیلویه‌وبویراحمد؛

مسوولان ما این اراده را ندارند که ظرفیت‌های پارک علم‌وفناوری استان خود را بشناسند / امکانات و زمینی که پارک سیستان‌وبلوچستان در اختیار دارد با کهگیلویه‌وبویراحمد قابل‌مقایسه نیست / هیچ‌وقت انتظار این‌ همه استعداد ناب در استان را نداشتیم

4 دی 1399 ساعت 9:45

دستگاه‌های اجرایی ما ظرفیت‌های پارک علم و فناوری را نمی‌شناسند، این اراده را ندارند که ظرفیت‌های پارک علم و فناوری استان خود را بشناسند، در بحث تقاضای فناوری، انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی ما اگر نیاز به فناوری خاصی دارند و ما می‌توانیم این نیاز را برطرف کنیم، به ما مراجعه کنند. خیلی اتفاق افتاده که گرهی که می‌شود توسط بچه‌های ما باز شود بیرون از این استان به دست دیگران سپرده‌شده است، این گلایه وجود دارد.


از زمان شروع به کار غیررسمی و رسمی پارک علم و فناوری در سال 96، چهار سال می‌گذرد، در این مدت، سیدشمس‌الدین هاشمی، فقط با یک ابلاغ و از یک اتاق کوچک در دانشگاه یاسوج کار خود را آغاز کرد، به‌عنوان آخرین استانی بودیم که پارک علم و فناوری را افتتاح کردیم. بااین‌حال، هاشمی توانست با تلاش و مذاکره با مسوولان پارک را گسترش دهد و کم‌کم از ظرفیت‌های پارک در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد رونمایی کند. عسکری مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری در خصوص شروع به کار پارک می‌گوید «در ابتدای آغاز کار پارک، هیچ‌وقت انتظار این‌همه استعداد ناب در استان کهگیلویه و بویراحمد را نداشتیم! کهگیلویه‌و‌بویراحمد زمانی محروم بود ولی الان بزرگ‌ترین سرمایه‌ها را دارد و قطعاً پارک علم و فناوری چشم‌اندازی روشن و بهتر از شرایط حال حاضر خود خواهد داشت».
به گزارش کبنا، گفت‌وگویی با محسن عسکری مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد انجام دادیم که در ادامه از نگاه مخاطبان می‌گذرد.
 **در ابتدا در خصوص برنامه‌های پارک توضیحاتی بفرمایید؟ و پارک علم و فناوری استان ما در چه جایگاهی قرار دارد؟
یکی از برنامه‌های ما در پارک علم و فناوری توسعه فرهنگ فناوری، نوآوری و ترویج اصولی در حوزه علم و فناوری است که خیلی از احاد جامعه، بخصوص نسل جوان باید با آن‌ها آشنایی پیدا کنند.
امروزه پارک‌های علم و فناوری کشور با فاصله زمانی کمی از دنیا راه‌اندازی شدند، ولی در خصوص استان ما، به دلیل وجود مسائل و موانع، متأسفانه آخرین پارک علم و فناوری کشور در کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شد.
افتتاح پارک علم و فناوری در سال 97 اتفاق افتاد، اگر از یک دستگاه اجرایی بخواهید عملکرد دوساله خود را ارائه دهد شاید کمی سخت باشد، ولی در پارک اتفاقات چشم‌گیری در این دوساله اتفاق افتاد. تعداد واحدهای فناور مستقر ما که یکی از رسالت‌های پارک، حمایت از ایده پردازان و فناوران است که در این زمینه رشد قابل‌توجهی داشتیم. همچنین در خصوص جذب فناوران، در سال 97، 14 واحد فناور را پذیرش کردیم، سال 98 این عدد به 38 واحد رسید، امروز خوشبختانه 53 واحد مستقر در پارک داریم، که همگی از فیلتر کمیسیون‌های تخصصی عبور کرده‌اند، و مورد ارزیابی علمی قرار گرفته‌اند. همین‌طور ازجمله توفیقات ما در پارک، ایجاد اشتغال بوده است که از عدد 90 شاغل در سال اول، به 305 شاغل در سال جاری رسیده‌ایم.
تجاری‌سازی ایده‌ها یکی از شعارهای مهم پارک‌های علمی و فناوری در کشور است. هر ایده‌ای که به پارک ارائه می‌شود باید موردحمایت واقع شود، مشاوره‌های حقوقی به این ایده داده شود، ایده‌ها به مرحله تولید ثروت و تجاری‌سازی برسند.
از محل فروش محصولات واحدهای فناورانه پارک، 38 میلیارد ریال در سال 97، 92 میلیارد ریال در سال 98، و در سال 99 تقریباً به 120 میلیارد ریال رسیده است.
بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، قطعاً باید در این مسیر حرکت می‌کردیم، خوشبختانه در حوزه‌های مختلفی مثل داورهای گیاهی با «شرکت دانش‌بنیان ارمغان سلامت زاگرس» را داریم. در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی رویدادهای استارتاپی را برگزار کردیم، در حوزه صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، مواد پلیمری و شیمی، هوافضا، خدمات کشاورزی، گردشگری، تجهیزات پزشکی، انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت داشته‌ایم. بیشترین پذیرش ما در استان در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار بوده که بچه‌های این استان استعداد قابل‌توجهی در این حوزه دارند.
**برای جذب افرادی که صاحب ایده هستند، ولی امکانات لازم را ندارند، چه تدابیری اندیشیده‌اند؟
از ابتدای فعالیت پارک با رسانه‌ها  و صداوسیما ارتباط خوبی ایجاد کردیم و سعی کردیم با معرفی فناوران، برایشان جذابیت ایجاد کنیم. یک پیج اینستاگرامی باز کردیم که بیشترین معرفی ما از این طریق صورت می‌گیرد و روز به روز مخاطبان بیشتری پیدا می‌کند.
سعی داریم با فعالیت بیشتر و مدیریت فضای مجازی این جذب را بیشتر کنیم. پارک علم و فناوری خدماتی هم برای کسانی که در مناطق محروم هستند ارائه می‌دهند، از دانش‌آموزانی که صاحب ایده باشند و بتوانند ایده‌شان را عملی کنند استقبال خواهیم کرد، گاها تسهیلات بلاعوض هم به دانش موزان پرداخت می‌کنیم، این‌ها جذابیت‌ها و مشوق‌هایی است که ایجاد کردیم.
به دنبال این هستیم که تعامل با آموزش‌وپرورش را بالا ببریم، اما تعامل میسر نیست مگر اینکه یک مفاهمه دوسویه بین پارک و آموزش‌وپرورش ایجاد شود، نیاز است آموزش‌وپرورش از قالب کارهای سنتی و پژوهشی که برای دانش آموزان تعریف می‌کردند فاصله بگیرند، و دانش آموزان عزیز را با پارک‌های علم و فناوری و رشد آشنا کنند.
فعالیت دیگری هم برای ایجاد تعامل و ارتباط با انجمن‌های علمی داشتیم که در عصر کرونا این فعالیت محدود شد.
**شناسایی نخبگان در حیطه کار شما هست یا خیر؟ می‌طلبد که در جاهای محروم‌تر فعالیت داشته باشید
یکی از راه‌های جذب، ایجاد بستر دسترسی است، مثلاً مرکز رشد گچساران را هم‌زمان با مرکز رشد یاسوج ایجاد کردیم، بسیاری از افرادی که به مرکز رشد یاسوج دسترسی نداشتند، به این مرکز مراجعه کردند، این بسترها ایجادشده تا افراد به مراکز رشد مراجعه کنند. مرکز رشد کهگیلویه آغاز به کار کرده، و افرادی که می‌خواهند ایده‌هایشان دیده شود می‌توانند به این مرکز رشد مراجعه کنند.
برگزاری استارتاپ ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کمک می‌کند به اینکه افراد وارد فضای علمی پارک شوند و قطعاً جذب خواهند شد.

دستگاه‌های اجرایی ما ظرفیت‌های پارک علم و فناوری را نمی‌شناسند، این اراده را ندارند که ظرفیت‌های پارک علم و فناوری استان خود را بشناسند، در بحث تقاضای فناوری، انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی ما اگر نیاز به فناوری خاصی دارند و ما می‌توانیم این نیاز را برطرف کنیم، به ما مراجعه کنند. خیلی اتفاق افتاده که گرهی که می‌شود توسط بچه‌های ما باز شود بیرون از این استان به دست دیگران سپرده‌شده است، این گلایه وجود دارد. دو سال متولی برگزاری نمایشگاه‌های هفته پژوهش بودیم، در نمایشگاه‌های ملی واحدهای فناور ما حضور پیدا کردند و آن‌ها را معرفی کردیم، لذا بخشی از موفقیت‌های دوستان ناشی از حضورشان در این نمایشگاه‌ها بوده است، ولی ایرادی که وجود دارد و ما مدام هم می‌گوییم از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم ظرفیت‌های پارک علم و فناوری را بیشتر بشناسند و تعامل بیشتری داشته باشند.
آقای استاندار هم به‌شدت از پارک دفاع کرده‌اند و به دوست دارند که پارک بیشتر دیده شود. ولی متأسفانه دستگاه‌های اجرایی تعاملی ندارند.
ما از هر ایده‌ای استقبال می‌کنیم، هرچند شاید از نگاه خیلی‌ها این ایده‌ها غیرمنطقی به نظر برسد، داورهای ما ایده‌هایشان را بگویند، ایده‌ها اگر قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند حتماً از طرف پارک حمایت می‌شوند.
از ابتدای شیوع کرونا، فعالیت‌های خوبی در پارک صورت گرفت، دستگاه تولید ماسک ان 95 در یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد گچساران ساخته شد، شرکت شکوفاخلاق‌کارو، کابین و گیت ضدعفونی‌کننده‌ای طراحی کرده و به مرحله تجاری‌سازی رسانده و در مرحله فروش است. همچنین دستگاه ضدعفونی‌کننده پرتابل با امواج uv ساخته است. استندهای ضدعفونی‌کننده نیز ساخته و به تجاری‌سازی رسیده است.
شرکت رویانمای‌سلامت دستگاه ساخت ماسک استاندارد سه لایه با ظرفیت ساخت 8 هزار ماسک در روز را طراحی کرده، کارگاه مربوط به این ماسک در سرابتاوه مستقر است، محصولاتش را در استان و  خارج از استان به فروش می‌رساند.
شرکت پیشروصنعت‌آوران‌رایان که متولی خدمات پهبادی هستند، از ابتدای شیوع کرونا فعالیت‌هایشان درزمینهٔ کشاورزی را متوقف کرده و درزمینهٔ ضدعفونی برای مقابله با کرونا فعالیتش را شروع کرد، کلیه اماکن بهداشتی یاسوج و گچساران را ضدعفونی کرده است.
الکتروطب‌آسیا به‌محض شیوع کرونا خط تولید خود را تغییر داده، الکل فرموله شده تهیه‌کرده و این الکل‌ها را به مناطق محروم نیز ارسال کرد.
**این انتظار از پارک علم و فناوری وجود دارد که درزمینهٔ اشتغال اتفاقات خوبی را ایجاد کند، چه عملکردی داشته‌اید؟
در این دوران تحریم سخت اقتصادی که اکثر واحدهای تولیدی غیرفعال هستند، پاک علم و فناوری با حمایت‌هایی که صورت داده، واحدهای فناور را سرپا نگه‌داشته است.
شرکت آریو‌نت در حوزه تجهیزات مخابراتی، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، علیرغم تحریم‌های اقتصادی و اینکه بسیاری از مواد اولیه‌اش را باید از خارج از کشور تهیه کند. ولی ما حمایت کردیم، حمایت‌های گمرکی، حمایت‌های مالیاتی، برای اینکه همچنان به کار خود ادامه دهند. به‌جرئت می‌توان گفت پارک علم و فناوری جزو معدود سازمان‌هایی است که واحدهای صنعتی‌اش در دوران سخت تحریم هم به فعالیت خود ادامه داده‌اند و خللی در فعالیت‌هایش ایجاد نشده است.
**برای رسیدن به یک چشم‌انداز بهتر، چه موانعی را پیش رو دارید؟
مشکلی که ما داریم مشکل زمین است، زیرساخت مهم و اساسی برای هر فعالیتی زمین است. سوله‌ای در شرف‌آباد به مدت 20 سال به‌صورت امانی به ما داده‌شده است، که در حال ساخت و تبدیل به مرکز نوآوری است، اگر این مرکز نوآوری راه بیفتد مورد استقبال دانشجویان و نسل جوان خواهد شد. بستر بسیار خوبی در حوزه استارتاپ ها ایجاد خواهد شد تا افراد با یک ایده بتوانند قابلیت‌های خود را به ظهور برسانند و تا هرجایی که قابلیت حمایت از طرح‌ها وجود داشته باشد این کار از طرف پارک انجام خواهد گرفت.
به‌غیراز سوله شرف‌آباد که به‌صورت امانی است، سوله سرابتاوه را داریم که کارگاه تولید ماسک ما در آنجا مستقر است، همچنین ساختمان تپه آفتابگردان را در گچساران داریم که کارخانه نوآوری و فناوری در آنجا مستقر خواهد شد، ولی وقتی پارک علم و فناوری خودمان را با پارک سیستان و بلوچستان مقایسه می‌کنیم امکانات و مقدار زمینی که پارک سیستان و بلوچستان در اختیار دارند با کهگیلویه و بویراحمد قابل‌مقایسه نیست.
از همین رو، بارها گفته‌ایم نگاه و اراده‌ی مدیران ما به سمت حوزه فناوری نیست. این نگاه باید تغییر کند.
اگر میزان بهره‌وری پارک را با توجه به قدمت کمی که دارد، با واحدهای صنعتی وابسته به اقتصاد نفتی مقایسه کنیم، متوجه کارایی پارک‌های علم و فناوری خواهیم شد.
**پارک علم و فناوری استان به‌غیراز حمایت از طرح‌ها و واحدهای فناور چه فعالیتی دارد؟
پارک علم و فناوری تنها متولی ثبت اختراع در استان است، قبلاً افراد باید برای ثبت اختراع خود به تهران می‌رفتند، در تهران داوری می‌شد، یا باید اختراعشان را در سامانه‌ای ثبت می‌کردند. ولی الآن وقتی کسی در استان اختراعی داشته باشد در همین استان اختراعشان داوری می‌شود و نیازی به رفت‌وآمد به تهران نیست.
از مسئولین و مردم انتظار داریم که برای فرهنگ فناوری و استفاده از فناوری در زندگی‌شان اولویت قائل شوند. زمانی اگر می‌گفتیم استان کهگیلویه و بویراحمد محروم است، ولی امروز بزرگ‌ترین سرمایه را در استان داریم، در زمان شروع کار پارک، انتظار این‌همه استعداد ناب در استان کهگیلویه و بویراحمد را نداشتیم و قطعاً پارک علم و فناوری آینده‌ای با چشم‌انداز روشن و بهتر از شرایط حال حاضر خود دارد.
انتظار ما این است که مردم دانش‌آموزانشان را به این سمت سوق دهند. در اولین روزهای افتتاح مرکز رشد دهدشت، چند فناور پذیرش کردیم که جالب‌توجه بود! بنابراین اگر بستر فراهم باشد مردم بسیار استقبال می‌کنند.
از طرفی پارک علم و فناوری به همیاری و تعامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان به‌شدت نیاز دارد. تعامل کنونی دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری تاکنون رضایت‌بخش نبوده است.
 


کد مطلب: 428882

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428882/مسوولان-این-اراده-ندارند-ظرفیت-های-پارک-علم-وفناوری-استان-خود-بشناسند-امکانات-زمینی-سیستان-وبلوچستان-اختیار-کهگیلویه-وبویراحمد-قابل-مقایسه-نیست-هیچ-وقت-انتظار-این-همه-استعداد-ناب-نداشتیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1